Declarációja:
function Abs(X: Real): <A paraméterrel azonos típus>;
Példa:
var
  r: Real;
  i: Integer;
begin
  r := Abs(-2.3);       { 2.3 }
  i := Abs(-157);       { 157 }
end.
Declarációja:
function ArcTan(X: Real): Real;
Megjegyzés:
A visszatérési érték radiánban értendő.
Példa:
var R: Real;
begin
  Writeln( arctan(1) );
  Writeln( pi / 4 );
  Readln
end.
Declarációja:
function Cos(X: Real): Real;
Megjegyzés:
Az X szög radiánban értendő.
Példa:
var
  R: Real;
begin
  R := Cos(Pi);
  Writeln ('Pi koszinusza: ', R);
  Readln;
end.
Declarációja:
Procedure Dec(var X [; N: Longint]);
Megjegyzés:
Az X,  sorszámozott típusú
változó, értékét N-el csökkenti. Ha N elmarad, akkor eggyel csökkent.
Hatása megegyezik az X := X - N illetve az X := X - 1 utasításokkal.
Példa:
var
  IntVar: Integer;
  LongintVar: Longint;
begin
  Intvar := 10;
  LongintVar := 10;
  Dec(IntVar);   { IntVar := IntVar - 1 }
  Dec(LongintVar, 5);  { LongintVar := LongintVar - 5 }
end.
Declarációja:
function Exp(X: Real): Real;
Lásd még:
Ln
Példa:
 begin
   Writeln('e = ', Exp(1.0));
 end.
Declarációja:
function Frac(X: Real): Real;
Lásd még:
Int
Példa:
var
  R: Real;
begin
  R := Frac(123.456);    { 0.456 }
  R := Frac(-123.456);   { -0.456 }
end.
Declarációja:
Procedure Inc(var X [; N: Longint]);
Megjegyzés:
Az X,  sorszámozott típusú
változó, értékét N-el növeli. Ha N elmarad, akkor eggyel növel. Hatása
megegyezik az X := X + N illetve az X := X + 1 utasításokkal.
Példa:
var
  IntVar: Integer;
  LongintVar: Longint;
begin
  Inc(IntVar);  { IntVar := IntVar + 1 }
  Inc(LongintVar, 5); { LongintVar := LongintVar + 5 }
end. 
Declarációja:
function Int(X: Real): Real;
Példa:
var R: Real;
begin
  R := Int(123.456);    { 123.0 }
  R := Int(-123.456);   { -123.0 }
end.
Declarációja:
function Ln(X: Real): Real;
Lásd még:
Exp
Példa:
var
   e : real;
 begin
   e := Exp(1.0);
   Writeln('ln(e) = ', ln(e));
 end.
Declarációja:
function Ord(X): Longint;
Megjegyzés:
X egy sorszámozott típusú kifejezés.
Lásd még:
Chr
Példa:
type
   Colors = (PIROS, KEK, ZOLD);      
{ld. felsorolt típus}
 begin
   Writeln('KEK sorszáma: ', Ord(KEK));
   Writeln('A "c" karakter ASCII kódja: ', Ord('c'));
 end.
Declarációja:
function Pi: Real;
Példa:
begin
   Writeln('Pi = ', Pi);
 end.
Declarációja:
function Pred(X): <A paraméterrel azonos típus>;
Megjegyzés:
X egy sorszámozott típusú kifejezés.
Lásd még:
Dec
Inc
Succ
Példa:
type
   Colors = (PIROS, KEK, ZOLD);      
{ld. felsorolt típus}
 begin
   Writeln('Az 5-öt megelőző érték: ', Pred(5));
   Writeln('A 10-re következőérték: ', Succ(10));
   if Succ(PIROS) = KEK then
     Writeln('A Colors típusban a PIROS a KEK-et
megelőző érték');
 end.
Declarációja:
function Random[(Range: Word)]: <A paraméterrel azonos típus>;
Megjegyzés:
Ha Range hiányzik, akkor egy Real típusú 0<=X<1, egyébként egy
Word típusú 0<=X<Range számot állít elő. Használat előtt célszerű
a véletlenszám generátort a Randomize eljárással inicializálni.
Lásd még:
Randomize
Példa:
 uses Crt;
 begin
   Randomize;
   repeat
     { Véletlenszámokat ír ki}
     Writeln (Random(1000));
   until KeyPressed;
 end.
Declarációja:
Procedure Randomize;
Lásd még:
Random
Példa:
 uses Crt;
 begin
   Randomize;
   repeat
     { Véletlenszámokat ír ki}
     Writeln (Random(1000));
   until KeyPressed;
 end.
Declarációja:
function Round(X: Real): Longint;
Lásd még:
Int
Trunc
Példa:
begin
   Writeln(1.4, ' -ből  ', Round(1.4), ' lesz');
   Writeln(1.5, ' -ből  ', Round(1.5), ' lesz');
   Writeln(-1.4, ' -ből  ', Round(-1.4), ' lesz');
   Writeln(-1.5, ' -ből  ', Round(-1.5), ' lesz');
 end.
Declarációja:
function Sin(X: Real): Real;
Megjegyzés:
Az X szög radiánban értendő.
Példa:
var
  R: Real;
begin
  R := Sin(Pi);
  Writeln ('Pi szinusza: ', R);
  Readln;
end.
Declarációja:
function Sqr(X): <A paraméterrel azonos típus>;
Lásd még:
Sqrt
Példa:
begin
   Writeln('5 négyzete: ', Sqr(5));
   Writeln('2 négyzetgyöke: ', Sqrt(2.0));
 end.
Declarációja:
function Sqrt(X: Real): Real;
Lásd még:
Sqr
Példa:
begin
   Writeln('5 négyzete: ', Sqr(5));
   Writeln('2 négyzetgyöke: ', Sqrt(2.0));
 end.
Declarációja:
Procedure Str(X [: Mezőszélesség [: Tizedesjegyek ]]; var
S:string);
Megjegyzés:
Az X numerikus kifejezést egy olyan sztringgé konvertálja, amely a
kifejezés kiírásakor megjelenne, és elhelyezi az S változóban.
Lásd még:
Val
Write
Példa:
uses graph;
var eredm: real;
      s:string;
begin
  ...
  ...
  Str(eredm:10:2, s);
  OutTextXY(10, 10, s);   {Grafikus módban csak sztringet
irathatunk ki a képernyőre}
end.
Declarációja:
function Succ(X): <A paraméterrel azonos típus>;
Megjegyzés:
X egy sorszámozott típusú kifejezés.
Lásd még:
Dec
Inc
Pred
Példa:
type
   Colors = (PIROS, KEK, ZOLD);      
{ld. felsorolt típus}
 begin
   Writeln('Az 5-öt megelőző érték: ', Pred(5));
   Writeln('A 10-re következőérték: ', Succ(10));
   if Succ(PIROS) = KEK then
     Writeln('A Colors típusban a PIROS a KEK-et
megelőző érték');
 end.
Declarációja:
function Trunc(X: Real): Longint;
Lásd még:
Int
Round
Példa:
begin
   Writeln(1.4, ' -ből  ', Trunc(1.4), ' lesz');
   Writeln(1.5, ' -ből  ', Trunc(1.5), ' lesz');
   Writeln(-1.4, ' -ből  ', Trunc(-1.4), ' lesz');
   Writeln(-1.5, ' -ből  ', Trunc(-1.5), ' lesz');
 end.
Declarációja:
Procedure Val(S; var V; var Kod: Integer);
ahol:
S egy karakterlánc, amely egy előjeles számot alkot
V egy integer vagy egy real típusú változó
Kod egy integer változó.
Megjegyzés:
Az S karakterláncot V típusának megfelelően numerikussá konvertálja,
és elhelyezi a V változóban. Ha sikerült az átalakítás, akkor a Kod értéke
0, egyébként az átalakítás során talált első hibás karakter pozíciója.
Lásd még:
Str
Példa:
var A, Kod: Integer;
begin
  Val('123?', A, Kod);
  if Kod = 0 then
    WriteLn(A)
  else
    WriteLn('Hiba a ', Kod,'. pozícióban)
end.