Declarációja:
function Abs(X: Real): <A paraméterrel azonos típus>;
Példa:
var
r: Real;
i: Integer;
begin
r := Abs(-2.3); { 2.3 }
i := Abs(-157); { 157 }
end.
Declarációja:
function ArcTan(X: Real): Real;
Megjegyzés:
A visszatérési érték radiánban értendő.
Példa:
var R: Real;
begin
Writeln( arctan(1) );
Writeln( pi / 4 );
Readln
end.
Declarációja:
function Cos(X: Real): Real;
Megjegyzés:
Az X szög radiánban értendő.
Példa:
var
R: Real;
begin
R := Cos(Pi);
Writeln ('Pi koszinusza: ', R);
Readln;
end.
Declarációja:
Procedure Dec(var X [; N: Longint]);
Megjegyzés:
Az X, sorszámozott típusú
változó, értékét N-el csökkenti. Ha N elmarad, akkor eggyel csökkent.
Hatása megegyezik az X := X - N illetve az X := X - 1 utasításokkal.
Példa:
var
IntVar: Integer;
LongintVar: Longint;
begin
Intvar := 10;
LongintVar := 10;
Dec(IntVar); { IntVar := IntVar - 1 }
Dec(LongintVar, 5); { LongintVar := LongintVar - 5 }
end.
Declarációja:
function Exp(X: Real): Real;
Lásd még:
Ln
Példa:
begin
Writeln('e = ', Exp(1.0));
end.
Declarációja:
function Frac(X: Real): Real;
Lásd még:
Int
Példa:
var
R: Real;
begin
R := Frac(123.456); { 0.456 }
R := Frac(-123.456); { -0.456 }
end.
Declarációja:
Procedure Inc(var X [; N: Longint]);
Megjegyzés:
Az X, sorszámozott típusú
változó, értékét N-el növeli. Ha N elmarad, akkor eggyel növel. Hatása
megegyezik az X := X + N illetve az X := X + 1 utasításokkal.
Példa:
var
IntVar: Integer;
LongintVar: Longint;
begin
Inc(IntVar); { IntVar := IntVar + 1 }
Inc(LongintVar, 5); { LongintVar := LongintVar + 5 }
end.
Declarációja:
function Int(X: Real): Real;
Példa:
var R: Real;
begin
R := Int(123.456); { 123.0 }
R := Int(-123.456); { -123.0 }
end.
Declarációja:
function Ln(X: Real): Real;
Lásd még:
Exp
Példa:
var
e : real;
begin
e := Exp(1.0);
Writeln('ln(e) = ', ln(e));
end.
Declarációja:
function Ord(X): Longint;
Megjegyzés:
X egy sorszámozott típusú kifejezés.
Lásd még:
Chr
Példa:
type
Colors = (PIROS, KEK, ZOLD);
{ld. felsorolt típus}
begin
Writeln('KEK sorszáma: ', Ord(KEK));
Writeln('A "c" karakter ASCII kódja: ', Ord('c'));
end.
Declarációja:
function Pi: Real;
Példa:
begin
Writeln('Pi = ', Pi);
end.
Declarációja:
function Pred(X): <A paraméterrel azonos típus>;
Megjegyzés:
X egy sorszámozott típusú kifejezés.
Lásd még:
Dec
Inc
Succ
Példa:
type
Colors = (PIROS, KEK, ZOLD);
{ld. felsorolt típus}
begin
Writeln('Az 5-öt megelőző érték: ', Pred(5));
Writeln('A 10-re következőérték: ', Succ(10));
if Succ(PIROS) = KEK then
Writeln('A Colors típusban a PIROS a KEK-et
megelőző érték');
end.
Declarációja:
function Random[(Range: Word)]: <A paraméterrel azonos típus>;
Megjegyzés:
Ha Range hiányzik, akkor egy Real típusú 0<=X<1, egyébként egy
Word típusú 0<=X<Range számot állít elő. Használat előtt célszerű
a véletlenszám generátort a Randomize eljárással inicializálni.
Lásd még:
Randomize
Példa:
uses Crt;
begin
Randomize;
repeat
{ Véletlenszámokat ír ki}
Writeln (Random(1000));
until KeyPressed;
end.
Declarációja:
Procedure Randomize;
Lásd még:
Random
Példa:
uses Crt;
begin
Randomize;
repeat
{ Véletlenszámokat ír ki}
Writeln (Random(1000));
until KeyPressed;
end.
Declarációja:
function Round(X: Real): Longint;
Lásd még:
Int
Trunc
Példa:
begin
Writeln(1.4, ' -ből ', Round(1.4), ' lesz');
Writeln(1.5, ' -ből ', Round(1.5), ' lesz');
Writeln(-1.4, ' -ből ', Round(-1.4), ' lesz');
Writeln(-1.5, ' -ből ', Round(-1.5), ' lesz');
end.
Declarációja:
function Sin(X: Real): Real;
Megjegyzés:
Az X szög radiánban értendő.
Példa:
var
R: Real;
begin
R := Sin(Pi);
Writeln ('Pi szinusza: ', R);
Readln;
end.
Declarációja:
function Sqr(X): <A paraméterrel azonos típus>;
Lásd még:
Sqrt
Példa:
begin
Writeln('5 négyzete: ', Sqr(5));
Writeln('2 négyzetgyöke: ', Sqrt(2.0));
end.
Declarációja:
function Sqrt(X: Real): Real;
Lásd még:
Sqr
Példa:
begin
Writeln('5 négyzete: ', Sqr(5));
Writeln('2 négyzetgyöke: ', Sqrt(2.0));
end.
Declarációja:
Procedure Str(X [: Mezőszélesség [: Tizedesjegyek ]]; var
S:string);
Megjegyzés:
Az X numerikus kifejezést egy olyan sztringgé konvertálja, amely a
kifejezés kiírásakor megjelenne, és elhelyezi az S változóban.
Lásd még:
Val
Write
Példa:
uses graph;
var eredm: real;
s:string;
begin
...
...
Str(eredm:10:2, s);
OutTextXY(10, 10, s); {Grafikus módban csak sztringet
irathatunk ki a képernyőre}
end.
Declarációja:
function Succ(X): <A paraméterrel azonos típus>;
Megjegyzés:
X egy sorszámozott típusú kifejezés.
Lásd még:
Dec
Inc
Pred
Példa:
type
Colors = (PIROS, KEK, ZOLD);
{ld. felsorolt típus}
begin
Writeln('Az 5-öt megelőző érték: ', Pred(5));
Writeln('A 10-re következőérték: ', Succ(10));
if Succ(PIROS) = KEK then
Writeln('A Colors típusban a PIROS a KEK-et
megelőző érték');
end.
Declarációja:
function Trunc(X: Real): Longint;
Lásd még:
Int
Round
Példa:
begin
Writeln(1.4, ' -ből ', Trunc(1.4), ' lesz');
Writeln(1.5, ' -ből ', Trunc(1.5), ' lesz');
Writeln(-1.4, ' -ből ', Trunc(-1.4), ' lesz');
Writeln(-1.5, ' -ből ', Trunc(-1.5), ' lesz');
end.
Declarációja:
Procedure Val(S; var V; var Kod: Integer);
ahol:
S egy karakterlánc, amely egy előjeles számot alkot
V egy integer vagy egy real típusú változó
Kod egy integer változó.
Megjegyzés:
Az S karakterláncot V típusának megfelelően numerikussá konvertálja,
és elhelyezi a V változóban. Ha sikerült az átalakítás, akkor a Kod értéke
0, egyébként az átalakítás során talált első hibás karakter pozíciója.
Lásd még:
Str
Példa:
var A, Kod: Integer;
begin
Val('123?', A, Kod);
if Kod = 0 then
WriteLn(A)
else
WriteLn('Hiba a ', Kod,'. pozícióban)
end.