I. évfolyam – Ének-zene alapszak
Zenetörténet-zenekultúra 1. ENB1203L
tantárgy neve |
zenetörténet – zenekultúra 1. |
tantárgy kódja |
ENB 1203 L |
meghirdetés féléve |
2. |
kreditpont |
2 |
heti kontakt óraszám (elm.+gyak.) |
2+0 |
félévi követelmény |
kollokvium |
előfeltétel (tantárgyi kód) |
ENB 1201 |
tantárgyfelelős neve és beosztása |
Arany János |
tantárgyfelelős tanszék kódja |
EZ |
Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.
A zene kezdetei
Ókori zenekultúrák.
A középkori európai zenetörténet kezdete
A gregorián kialakulása.
A középkor templomi és világi zenéje; Korai középkori világi zene.
A korai többszólamúság létrejötte
A reneszánsz vokális egyházi és világi zenéje
A hangszeres zene fejlődése
A barokk létrejötte
A barokk hangszeres zenéje, műfajai; A barokk énekes zenéje és műfajai
A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.
A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.
Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre
Számonkérés írásban és szóban
Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem
Kelemen Imre: A zene története 1750-ig, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1990.
Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp. 1983.
Peter Gülke: Szerzetesek, polgárok, trubadúrok, Zeneműkiadó, Bp. 1979.
Dobszay László: A gregorián ének kézikönyve, EMB Zeneműkiadó Kft., 1994.
Frank Oszkár: Formák, műfajok a barokk és klasszikus zenében, Frank Oszkár magánkiadás, 1996.
Szabolcsi Bence: A zene története, 6. kiadás, Kossuth Kiadó Rt., 1999.
Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&
gregorián himnusz: |
Veni redemptor gentium [***] |
gregorián misetétel: |
Missa „Cunctipotens genitor Deus” – Kyrie *** |
|
- szabadon választott zsoltárversek két tetszőleges tonus alkalmazásával *** & [zeneelmélet-órán tanulják] |
Anonymus: |
L’homme armé *** |
Moniot d’Arras: |
Ce fut en mai *** |
Anonymus: |
Cunctipotens genitor ** && |
Landino: |
Ecco la primavera ** |
Josquin Desprez: |
Ave Maria ** && |
Claude Goudimel: |
42. genfi zsoltár (Mint a szép híves patakra) / [Psaume de Genève 42. (Ainsi qu'on oit le cerf bruire)] ** && |
Johann Sebastian Bach: |
d-moll kétszólamú invenció / [Invention d-moll BWV 775] *** && |
Antonio Vivaldi: |
Négy évszak – Tavasz, I. tétel, főtéma [Le quattro stagioni – Concerto No. 1 in Mi maggiore, RV 269, „La primavera” I.] & *** & |
1. |
|
A zene kezdetei – zenei alapszerkezetek, énekes és hangszeres kultúra, korai hangsorok, primitív többszólamúság; ókori zenekultúrák; emlékek, följegyzések az ázsiai (India, Kína) és a Földközi-tenger-melléki (Mezopotámia, Egyiptom, arab-zsidó, görög és római kultúra) zenéről |
2. |
|
A középkori európai zenetörténet kezdete – A korai kereszténység zenéje; a bizánci és a korai nyugati liturgikus zene; a gregorián kialakulása; műfajok, formák, szerkezetek, előadásmódok |
3. |
|
A középkor templomi és világi zenéje – Korai középkori világi zene; csavargó, lovag, trubadúr, minnesänger; A korai többszólamúság létrejött; párhuzamok, organum, ellenmozgás; a kórus-éneklés kialakulása; Notre Dame-i iskola, ars antiqua, ars nova |
4. |
|
A XV-XVI. század vokális műfajai és jelentős képviselői – A reneszánsz vokális egyházi zenéje; mise, motetta; a reneszánsz vokális világi zenéje; frottola, chanson, madrigál |
5. |
|
Nemzeti központok, sajátosságok az európai reneszánszban (angol, németalföldi, francia, német és olasz kultúra); a korszak összefoglaló személyiségei; Palestrina, Lassus, Byrd |
6. |
|
A hangszeres zene fejlődése – hangszercsaládok, -típusok és hangszeres műfajok |
7. |
|
A barokk létrejötte – a korai barokk vokális zene; a kései madrigál, a monodikus gondolkodás, az opera, a korai oratórium; Peri, Caccini, Monteverdi |
8. |
|
A barokk első szakaszának hangszeres zenéje – kísérő zene és önálló műfajok; új műtípusok megjelenése; fúga és társműfajai; partita, szonáta, táncdarabok; a korszak szerzői |
9. |
|
A barokk középső szakaszának énekes zenéje – az opera, az oratórium és a kantáta fejlődése, fő típusai, szerzői |
10. |
|
A barokk középső szakaszának hangszeres zenéje – szóló- és kamaraművek; a zenekar létrejötte; új műtípusok; concerto, versenyművek, szvit; a korszak szerzői |
Arany János
Főiskolai adjunktus
Általános zeneelmélet és hangszerismeret 1. - ENB 1208L
Óraszám: 9/félév
Az ellenőrzés módja: kollokvium
Kredit: 2
A félév anyaga:
A gregorián ének, a korai többszólamúság és a klasszikus vokálpolifónia áttekintése a zeneelmélet sajátos szempontjai szerint.
1. alkalom (3 óra): A gregorián ének
- zenei gyökerek
- műfajok: himnusz, antifóna, zsoltár
- recitatív és dallamos műfajok
- mise és zsolozsma
- sequentia, tropus, liturgikus dráma
- moduszok
- írásbeliség
- szolmizáció
2. alkalom (3 óra): A korai többszólamúság
- orgánumtípusok
- duplumok, triplumok (Leoninus, Perotinus)
- az ars antiqua jellegzetes műfajai
- az ars nova jellegzetes műfajai
3. alkalom (3 óra): A klasszikus vokálpolifónia
- hangkészlet, hangnemek
- a dallamalkotás jellegzetességei
- a többszólamú szerkesztés sajátosságai:
konszonáns és disszonáns hangközök, mozgásformák
kadenciatípusok
- az imitációs szerkesztés sajátosságai
- modális harmóniák
- autentikus és plagális fordulatok
- modális modulációk
Vizsgára bocsátás feltételei:
A félév folyamán a hallgatóknak két dolgozatot kell elkészíteniük: egy-egy szabadon választott mű, illetve tétel írásbeli elemzését. Az a hallgató kollokválhat, aki a dolgozatokat az előírt határidőre beadta.
Népzene-néphagyomány elmélet (ENB 1213)
Meghirdetés féléve: II.
Összóraszám: 30 (elmélet)
Kreditpont: 3
Évközi ellenőrzés: folyamatos
Számonkérés: kollokvium
Előfeltétel: nincs
Követelmények:
Szerezzen alapvető tájékozottságot a népzenei hagyomány, illetve a népzenét forrásként alkalmazó klasszikus zenei feldolgozások terén. Ismerje azokat a zenetörténeti korszakokat és alkotókat, akiknek zenei alkotóművészetében, különböző mértékben és formában, megjelenik a vokális és hangszeres magyar népzene. Ismerje meg a legfontosabb zeneműveket és annak forrásanyagát is.
A kollokviumi jegy megszerzésének feltételei:
Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.
A félév folyamán az egyes témakörökhöz kapcsolódó forráskutatás elkészítése.
A szemeszter anyagából összeállított tételsor alapján szóbeli vizsga keretében is adjon számot tudásáról.
Hallgatók: I. évfolyam
Tananyag
Kötelező irodalom
BERECZKY János – DOMOKOS Mária – OLSVAI Imre – PAKSA Katalin – SZALAY Olga
Kodály népdalfeldolgozásainak dallam- és szövegforrásai
1984. Zeneműkiadó, Budapest
HAMBURGER Klára Liszt kalauz
1986 Zeneműkiadó, Budapest
KROÓ György Bartók kalauz
1980 Zeneműkiadó, Budapest
LAMPERT Vera Népzene Bartók műveiben
2005 Helikon Kiadó, Budapest
VOIGT Vilmos (szerk.) A magyar folklór
1998 Osiris Kiadó, Budapest
Ajánlott irodalom
EŐSZE László Kodály Zoltán élete és munkássága
1956 Zeneműkiadó, Budapest
PÉCSI Géza – UZSALYNÉ Pécsi Rita Kulcs a muzsikához. Ének – Zene – Kultúra
2002 Kulcs a Muzsikához Alapítvány, Pécs
SZABOLCSI Bence A magyar zenetörténet kézikönyve
1955 Zeneműkiadó, Budapest
Juhász Erika
főiskolai adjunktus
Népzene-néphagyomány gyakorlat ENB 1214L - furulya
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.
- Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok konzultációról konzultációra történő bemutatása.
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése. Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Modlvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
művésztanár
Népzene - néphagyomány gyakorlat ENB1214l - citera
Féléves óraszám: 2 (4x 0,5)
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
1. |
Hangszerkezelési törvények. A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései. Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) átismétlése, tudatosítása. A népzenei dialektusok - a dunántúli dialektus. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Dunántúli térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
2. |
Hangolás segítséggel. A citera részei tartozékai. Parlando játék, lassú giusto játék. A citera terminológiája. Giusto játék. A kapkodós citerajáték 3 fajtája. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. Agárdi Éva és Várnai Ferenc cikkének elolvasása. Kottamásolás. |
3. |
A citera fajtái és rokonai. A kettős játék. Összeállítások készítése a somogyi anyagból A szakirodalom összegyűjtése. Húrozási gyakorlatok. Zárókoncert. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó.
|
Kottamásolás. Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése. Húrok. |
4. |
Az összeállítások gyakorlása. A szakirodalom összegyűjtése. Húrozási gyakorlatok. Zárókoncert. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Fellépő ruha. |
|
Kötelező irodalom:
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Együd Árpád: Kaposváron megverték a rézdobot (Kaposvár 1981.)
11 népdalcsokor Bartók Béla ürögi gyűjtéséből (Bp., 1980.)
Berze Nagy János: Erre alá a Baranya szélen…(Pécs, 1979.)
Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok
Barsi Ernő: Megérett, megérett Écs hegyén a szőlő (Győr 1985.)
Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)
Pesovár Ferenc: Béres vagyok, béres…(Székesfehérvár 1982.)
A képzésben résztvevő hallgatók:
Csider István, Dósa Mihály, Kaselyák Adrienn, Koncz Mária (fm).
Agárdi Éva
főiskolai adjunktus
Zenei nev. tanulmány és rendezvényszervezés ENB1215L
Heti óraszám: 2
Kredit pont: 3
A számonkérés módja: gyakorlati jegy
Általános cél: A magyar és európai zenei nevelési rendszerek történelmi tapasztalatai, a mérvadó zenei nevelési szisztémák és legújabb irányzatok áttekintése. Különféle kulturális események megtervezése, megszervezése és kivitelezése ill. ezek infrastrukturális hátterének ismerete és a zenével való kapcsolata – a piacorientáltság figyelembe vételével.
A Kodály módszer adaptációs lehetőségeinek keresése korunk társadalmának szociális, kulturális és technikai körülményeihez, nevelési-oktatási elvárásaihoz és egészségi állapotához
2. konzultáció:
Psalmus Humanus ének-zenepedagógiai programsorozat bemutatása. Az európai zenei nevelési rendszerek jellemzői Kulturális események megtervezésének jellemzői és tapasztalati beszámoló
3. konzultáció:
Kulturális események megszervezése és kivitelezése, tapasztalati beszámoló
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül. Egy kulturális program írásbeli megtervezése, megszervezésének lépései, infrastrukturális és a zenével való kapcsolatának bemutatásával. A félév során min. 1 rendezvény teljes körű megszervezése.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:
A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni.
Az érdemjegy kialakításának módja:
Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.
Irodalom:
K. Udvari Katalin: „Psalmus Humanus” Püski Kiadó Bp. 2002.
Kovács László – Tarcsa Zoltán: Nevelés, művelődés, minőség. Okker Kiadó, Bp. 2002.
Járási Anikó: Rendezvényszervezés JGYF Kiadó, Szeged, 2004.
Tamási László
főiskolai adjunktus
Szolfézs 1. - ENB 1306L
Óraszám: 9/félév
Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
A félév anyaga:
1. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./1-40
Kamaraének: Sanctus-Omnes unanimiter
Landino: Ecco la primavera
Josquin: Ave Maria
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/17, 21
2. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./41-70
Kamaraének: Lassus: Domine Deus
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/35
3. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./71-100
Kamaraének: Goudimel: 42. zsoltár
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/48
Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a gregorián és a klasszikus vokálpolifónia stílusköréből válogatott szemelvények alapján.
A félévet záró gyakorlati jegyet
egy beszámoló keretében szerzik meg a hallgatók, ahol az előre kijelölt egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatokat kell felmondaniuk. A feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja a gyakorlati jegyet.
Elégtelen gyakorlati jegy javítására mód van a vizsgaidőszakban.
Ördög Mária
főiskolai docens
Partitúraolvasás ENB1311L
Kreditpont: 3
Számonkérés módja: Gyakorlati jegy
A félév során egyszerű kórusművek és hangszeres darabok zongorán történő megszólaltatása a feladat. Ezen kívül olyan módszerekkel ismerkednek meg a hallgatók, melyek segítségével ezeket az eredeti lejegyzéshez képes magasabb, vagy mélyebb fekvésben is le lehet zongorán játszani.
Az első konzultáción:
Az elméleti ismeretek áttekintése után a bővített prímes transzpozíció gyakorlása, és a violinkulcsos művek basszuskulcsban olvasása a feladat.
A második konzultáción:
A szekunddal feljebb transzponálás, tehát altkulcsban olvasás és
A szekunddal lejjebb transzponálás, tehát tenorkulcsban olvasás gyakorlása a feladat.
A Rezessy László: Partitúraolvasás c. tankönyvéből példák a különböző feladatokhoz:
26. oldal/ 1. Cisz- dúrba transzponálva
27. oldal/ 2. Desz – dúrba transzponálva
27. oldal/ 2. F- dúrba transzponálva
33. oldal/ 7. E-dúrba transzponálva
56-57. oldal C kulcsos gyakorlatai
61. oldal/ 38. A C kulcsos sor ábécés névvel énekelve, a másik zongorázva
A konzultációk kevés száma miatt a következő művek önálló megtanulására, és az ezekből való beszámolásra van szükség
Ezek a következők: Rezessy Partitúraolvasás c. könyvéből
27. oldal / Desz-dúrba transzponálva
33. oldal / szexttel lejjebb, Esz-dúrban
57. oldal / a C kulcsos sor ábécés névvel énekelve
A Himnusz zongorakísérete
A félévi anyag számonkérése a konzultációkon történik.
A gyakorlati jegyet ennek a munkának a minősége határozza meg.
Elégtelen gyakorlati jegy egy alkalommal javítható.
Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.
Tóth Nándorné
Zenei informatikai készségfejlesztés ENB1312L
tantárgy neve |
zenei informatikai készségfejlesztés |
tantárgy kódja |
ENB 1312 L |
meghirdetés féléve |
2. |
kreditpont |
3 |
heti kontakt óraszám (elm.+gyak.) |
0+30 |
félévi követelmény |
gyakorlati jegy |
előfeltétel (tantárgyi kód) |
- |
tantárgyfelelős neve és beosztása |
Tóth Nándorné főiskolai docens |
tantárgyfelelős tanszék kódja |
EZ |
A hallgatók zenei képességeinek fejlesztése a számítógépes zenei eszközök segítségével.
Zenei írás-olvasás, formaérzék, hangszín-hallás, hangszerelés, harmonikus hallás, harmonizálás, kíséretszerkesztés.
A számítógép mint eszköz – használata a zenei történésekben (mentés, tárolás, nagyítás, kicsinyítés, transzponálás, vágás, ragasztás, több szólam és felület egyidejű használata). kotta és zeneszerkesztő programok megismertetése és az alapszintű kezelés készségének kialakításával.
Komplexen gondolkodó, önálló zenei megnyilatkozásra képes személyiség fejlesztése.
Részvétel az előadások legalább 80 %-án (3 gyakorlatot meg nem haladó mértékű hiányzás); valamint az esetenként kiadott házi feladatok megoldása, benyújtása papíron és elektronikus adathordozón.
Gyakorlati jegy:
a) egy szöveg szabályos, formázott elrendezése egy adathordozón kapott nyersanyagból a papíron kapott írásképnek megfelelően, a szemeszter utolsó előtti óráján;
b) egy egyoldalas kotta elkészítése a kézbe kapott minta alapján a szemeszter utolsó óráján
Folyamatos órai számonkérés; az utolsó órákon elvégzett vizsgafeladatok minősítése
Számítógépekkel ellátott tanterem, kotta- és szövegszerkesztő programok
Anton Conrad-Richard Eisenmeyer: Midi-varázs, Zene számítógéppel, Kossuth Kiadó, Bp., 1968.
Sík Zoltán: MIDI alapozás, Pixel Graphics Kft., Bp., 1992.
FINALE 2000 kottagrafikai szoftver, angol nyelvű ismertető
CUBASE SX/integrált MIDI-AUDIO szoftver fejlesztő: STEINBERG angol nyelvű ismertető
1. |
|
A számítógéphasználat alapelvei |
2. |
|
A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; beírás, közvetlen formázás, szövegelrendezés; |
3. |
|
A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; szavak, mondatok, bekezdések, szakaszok; stíluslap készítése, alkalmazása |
4. |
|
A Finale kottagrafikai szoftver megismerése; dokumentum előkészítése; kottabeírási alap-paraméterek tisztázása - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
5. |
|
Kottaírás; sorok, előjegyzések, ütemmutató elhelyezése; hangok, ütemek, sorok beírása, mozgatása, kivágása és beillesztése, megszüntetése - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
6. |
|
Kottaírás; többrétegű kottakészítés; speciális jelek alkalmazása; kötőívek, crescendo, decrescendo; előadási utasítások elhelyezése és szerkesztése; előadási jelek elhelyezése - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
7. |
|
Kottaírás; szövegbeírás, formázás, szövegelhelyezés; ütemek utólagos elrendezése; speciális eszközök alkalmazása - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
8. |
|
Kottaírás; kottaoldalak készítése; méretezés, oldaltükör, szisztémák elrendezése, mozgatása - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
9. |
|
Kottakészítés: lejátszás, lejátszási paraméterek; ellenőrzés, nyomtatás előkészítése, nyomtatás - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
10. |
|
A kottakészítési folyamatokról írtak áttekintése |
Karének és előadói gyakorlat 1. ENB1313L
Féléves óraszám: 9
Kredit pont: 3 ill. 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy ill. mai.
Dowland: Búcsú
Alta trinita
Boyce: Alleluja
Bárdos L.: Komáromi kisleány
Veress S.: Guzsalyasban
Kodály Z.: Cohors generosa
3. konzultáció:
Arcadelt: Az élet ünnepel
Guarini: Éljenek a víg nők
Mendelssohn: Ti völgyek messzi bércek
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább két konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:
A folyamatos és egymásra épülő munka aktív jelenlétet tesz szükségessé.
Minősített aláírás esetén:
- ..Kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul szép zenei megformálással énekel.
- Megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket ugyan nem lépi túl, de kimeríti azt, valamint teljesítménye változó.
- Nem felelt meg minősítést (1) szerez az a hallgató, akinek aktivitása nem éri el a közös éneklés megfelelő színvonalát.
Ajánlott irodalom:
Tillai Aurél: Felkészülés a kóruspróbára
Párkai István: Karvezetés
Tamási László
főiskolai adjunktus
Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 1. ENB1318L
Féléves óraszám: 8
Kredit pont: 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy
Éles és nyújtott képletek a vezénylő mozdulatokban
- Kodály gyűjtötte felvidéki népdalok
Többszólamú anyag
- Farkas Ferenc: Párosító
Aviso nem teljes ütemegységben
Anyag:
Ismeretlen sz.: Tavaszköszöntő
Monteverdi: Keljen dalra
Haydn: Ha jő a csendes alkony
Mozart: Drága szempár
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:
Tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni. A beszámolón 3 művet kell vezényelni. A művek felmondásához külön érdemjegy fog kapcsolódni.
Az érdemjegy kialakításának módja:
Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.
Az értékelés szempontjai: a darab ismerete, hiteles és kifejező előadásmód, a vezénylés technikai színvonala (egyértelműség, gazdaságosság és hatékonyság), kapcsolatteremtés és kommunikáció a kórussal.
Ajánlott irodalom:
Párkai: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi Kiadó, 1994.
Vásárhelyi: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó,Bp. 1965.
Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini, Bp. 1997.
Tamási László
főiskolai adjunktus
Zongora-hangszerjáték 1. ENB1323L
Kreditpont: 2
Értékelés módja: gyakorlati jegy
A hallgatók eltérő zenei előképzettsége miatt különböző nehézségű művek kiválasztására van szükség.
Akiknek nincs zongora előtanulmányuk, és a Zongoraiskola II. kötetéből játszanak, a félév anyaga négy különböző stílusú darab.
A négy darab közül egyet meg kell tanulni kotta nélkül is.
A Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab, vagy a Bach 18 kis preludium szintjén zongorázóknak a félév anyaga:
Egy Bach mű, egy Bartók mű, és egy klasszikus, vagy romantikus szemelvény.
Ezek közül egy darabot kell memorizálni.
Aki ettől magasabb szinten zongorázik, a félév során két darabot kell, hogy megtanuljon, az egyiket kotta nélkül is.
A kevés számú konzultáció nem teszi lehetővé a darabok közös kidolgozását, ez a hallgatók önálló feladata.
Az első konzultáción mindenki megkapja a személyre szóló feladatát. Sor kerül a művek elemzésére, az alapvető nehézségek kiemelésére. A hallgatók útmutatást kapnak az önálló munka végzésére.
A félévi anyag számonkérése a konzultációkon történik.
A gyakorlati jegyet ennek a munkának a minősége határozza meg.
Elégtelen gyakorlati jegy egy alkalommal javítható.
Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.
Ajánlott kották:
Zongoraiskola II.
Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab
Bach 18 kis preludium
Könnyű szonatínák
Bartók Gyermekeknek I. II.
Csajkovszkij Ifjúsági album
Schumann Jugend album
Mozart – és Beethoven Szonáták
Chopin Mazurkák, Keringők,
Tóth Nándorné
Zongora- hangszerjáték 1. - ENB1323L
Konzultációk száma:3
Kreditpont:2
Értékelés módja: gyakorlati jegy
A félév során 4 darab megtanulása kötelező. (2 darab kotta nélkül, 2 darab kottából)
Minőségi követelmény: a darabok stílusos előadása, frazeálási és dinamikai előírások betartásával
A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.
Kötelező anyag: 1 Bach kis prelúdium
1 szonatina
1 szabadon választott romantikus
1 Bartók mű
Vasvári Tamás
művésztanár
Magánének 1. ENB1328L
A helyes hangindítás, légzés, énektechnika megismerése, testtartás, hangadás és hangzókiejtés elsajátítása. Az anyagban előforduló zenei problémák megoldása, gyakorlása.
Követelményrendszer
Számonkérés módja: G
Kreditpont: 2
Anyag: idegen népek dalai, népdalok, virágénekek, régi olasz, francia mesterek művei
I. konzultáció-2010. febr. 13.: „Erdő nincsen zöld ág nélkül”
„Ellopták szívemet”
„Magas kősziklának”
„Arany ideim folyása”
II. konzultáció-2010. márc. 13.: „Tavaszébresztő”
„Százszínű csokor”
Albert: Őszi dal
Haydn: A barátsághoz
III. konzultáció-2010. ápr. 10.: Haydn: Édes lányka
Mozart: Vágyódás a tavasz után
Az eddig megismert dalok közül a meghallgatási anyag kiválasztása. 4 mű stílusos,
megformált előadása. 2 mű kotta nélkül, 2 kottából.
Kötelező irodalom: Százszínű csokor
Kerényi M. György: Énekiskola I.
Dalgyűjtemény I.
Ádám Jenő: A dal mesterei I.
Ajánlott irodalom: Ádám Jenő: A dal mesterei II.
Dalgyűjtemény II.
T. Csiki Edit
Magánének 1. (ENB 1328 L)
Oktató: Kazár Ticiána
Kreditpont: 2
Oktatott hallgatók száma: 5 fő
Számonkérés módja: G
Konzultációk időpontja: 1. 2010. 02.13. - 15:30-18:00
2. 2010. 03.13. – 15:30-18:00
3. 2010. 04.10 – 15:30-18:00
Anyag: idegen népek dalai, népdalfeldolgozások, klasszikus mesterek egyszerűbb dalai
Követelmény: A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz). A tervezett anyagban előforduló zenei-, technikai problémák megoldása.
A félév érvénytelen, ha a 3 konzultációból legalább 1 alkalommal nem jelenik meg a hallgató. Gyakorlati jegy védésre a vizsgaidőszakban van lehetőség.
A konzultációk tervezett anyaga:
1. : Boldogság és bánat – norvég népdal
Mozart: Vágyódás a tavasz után
Mozart: Intelem
Beethoven: Százszorszép
2. : Weber: Zöld erdő mélyén
Nyári dal – német népdal
Lágy ének – néger népdal
Haydn: A barátsághoz
3. : A gyak.jegy megszerzéséhez szükséges anyag kiválasztása, és gyakorlása
A beszámoló anyaga: A félév során tanult dalokból 2 mű előadása kotta nélkül, 2 kottából.
A dalok a következő kötetekben találhatók:
Ádám Jenő: A dal mesterei I., II. ( Editio Musica Bp. 1956.)
Kerényi: Énekiskola I., II. ( Editio Musica Bp. 1967.,1968.)
Kerényi: Százszínű csokor ( Editio Musica Bp. 1966.)
Kazár Ticiána