I. évfolyam – Ének-zene alapszak

 

Zenetörténet-zenekultúra 1. ENB1203L

 

 

tantárgy neve

zenetörténet – zenekultúra 1.

tantárgy kódja

ENB 1203 L

meghirdetés féléve

2.

kreditpont

2

heti kontakt óraszám (elm.+gyak.)

2+0

félévi követelmény

kollokvium

előfeltétel (tantárgyi kód)

ENB 1201

tantárgyfelelős neve és beosztása

Arany János

tantárgyfelelős tanszék kódja

EZ

A tantárgy elsajátításának célja

Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.

Tantárgyi program

A zene kezdetei

Ókori zenekultúrák.

A középkori európai zenetörténet kezdete

A gregorián kialakulása.

A középkor templomi és világi zenéje; Korai középkori világi zene.

A korai többszólamúság létrejötte

A reneszánsz vokális egyházi és világi zenéje

A hangszeres zene fejlődése

A barokk létrejötte

A barokk hangszeres zenéje, műfajai; A barokk énekes zenéje és műfajai

Évközi tanulmányi követelmények

A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.

A vizsgára bocsátás feltétele

A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.

A megszerzett ismeretek értékelése

Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre

Az értékelés módszere

Számonkérés írásban és szóban

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok

Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem

Kötelező, ajánlott irodalom (3-5 db)

Kelemen Imre: A zene története 1750-ig, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1990.

Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp. 1983.

Peter Gülke: Szerzetesek, polgárok, trubadúrok, Zeneműkiadó, Bp. 1979.

Dobszay László: A gregorián ének kézikönyve, EMB Zeneműkiadó Kft., 1994.

Frank Oszkár: Formák, műfajok a barokk és klasszikus zenében, Frank Oszkár magánkiadás, 1996.

Szabolcsi Bence: A zene története, 6. kiadás, Kossuth Kiadó Rt., 1999.

Elsajátítandó zeneművek, műrészletek:

Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&

gregorián himnusz:

Veni redemptor gentium [***]

gregorián misetétel:

Missa „Cunctipotens genitor Deus” – Kyrie ***

 

- szabadon választott zsoltárversek két tetszőleges tonus alkalmazásával *** &

[zeneelmélet-órán tanulják]

Anonymus:

L’homme armé ***

Moniot d’Arras:

Ce fut en mai ***

Anonymus:

Cunctipotens genitor ** &&

Landino:

Ecco la primavera **

Josquin Desprez:

Ave Maria ** &&

Claude Goudimel:

42. genfi zsoltár (Mint a szép híves patakra) /

[Psaume de Genève 42. (Ainsi qu'on oit le cerf bruire)] ** &&

Johann Sebastian Bach:

d-moll kétszólamú invenció /

[Invention d-moll BWV 775] *** &&

Antonio Vivaldi:

Négy évszak – Tavasz, I. tétel, főtéma

[Le quattro stagioni – Concerto No. 1 in Mi maggiore, RV 269, „La primavera” I.] & *** &

Tantárgyi témakörök:

1.

 

A zene kezdetei – zenei alapszerkezetek, énekes és hangszeres kultúra, korai hangsorok, primitív többszólamúság; ókori zenekultúrák; emlékek, följegyzések az ázsiai (India, Kína) és a Földközi-tenger-melléki (Mezopotámia, Egyiptom, arab-zsidó, görög és római kultúra) zenéről

2.

 

A középkori európai zenetörténet kezdete – A korai kereszténység zenéje; a bizánci és a korai nyugati liturgikus zene; a gregorián kialakulása; műfajok, formák, szerkezetek, előadásmódok

3.

 

A középkor templomi és világi zenéje – Korai középkori világi zene; csavargó, lovag, trubadúr, minnesänger; A korai többszólamúság létrejött; párhuzamok, organum, ellenmozgás; a kórus-éneklés kialakulása; Notre Dame-i iskola, ars antiqua, ars nova

4.

 

A XV-XVI. század vokális műfajai és jelentős képviselői – A reneszánsz vokális egyházi zenéje; mise, motetta; a reneszánsz vokális világi zenéje; frottola, chanson, madrigál

5.

 

Nemzeti központok, sajátosságok az európai reneszánszban (angol, németalföldi, francia, német és olasz kultúra); a korszak összefoglaló személyiségei; Palestrina, Lassus, Byrd

6.

 

A hangszeres zene fejlődése – hangszercsaládok, -típusok és hangszeres műfajok

7.

 

A barokk létrejötte – a korai barokk vokális zene; a kései madrigál, a monodikus gondolkodás, az opera, a korai oratórium; Peri, Caccini, Monteverdi

8.

 

A barokk első szakaszának hangszeres zenéje – kísérő zene és önálló műfajok; új műtípusok megjelenése; fúga és társműfajai; partita, szonáta, táncdarabok; a korszak szerzői

9.

 

A barokk középső szakaszának énekes zenéje – az opera, az oratórium és a kantáta fejlődése, fő típusai, szerzői

10.

 

A barokk középső szakaszának hangszeres zenéje – szóló- és kamaraművek; a zenekar létrejötte; új műtípusok; concerto, versenyművek, szvit; a korszak szerzői

                                                                                                                      Arany János

                                                                                                                      Főiskolai adjunktus

 

 

 

Általános zeneelmélet és hangszerismeret 1. - ENB 1208L

 

Óraszám: 9/félév

Az ellenőrzés módja: kollokvium

Kredit: 2

 

 

A félév anyaga:

 

A gregorián ének, a korai többszólamúság és a klasszikus vokálpolifónia áttekintése a zeneelmélet sajátos szempontjai szerint.

 

1. alkalom (3 óra):   A gregorián ének

                                 - zenei gyökerek

                                 - műfajok: himnusz, antifóna, zsoltár

                                 - recitatív és dallamos műfajok

                                 - mise és zsolozsma

                                 - sequentia, tropus, liturgikus dráma

                                 - moduszok

                                 - írásbeliség

                                 - szolmizáció

 

2. alkalom (3 óra):   A korai többszólamúság

                                 - orgánumtípusok

                                 - duplumok, triplumok (Leoninus, Perotinus)

                                 - az ars antiqua jellegzetes műfajai

                                 - az ars nova jellegzetes műfajai

 

3. alkalom (3 óra):   A klasszikus vokálpolifónia

                                 - hangkészlet, hangnemek

                                 - a dallamalkotás jellegzetességei

                                 - a többszólamú szerkesztés sajátosságai:

                                   konszonáns és disszonáns hangközök, mozgásformák

                                   kadenciatípusok

                                 - az imitációs szerkesztés sajátosságai

                                 - modális harmóniák

                                 - autentikus és plagális fordulatok

                                 - modális modulációk

 

 

Vizsgára bocsátás feltételei:

A félév folyamán a hallgatóknak két dolgozatot kell elkészíteniük: egy-egy szabadon választott mű, illetve tétel írásbeli elemzését. Az a hallgató kollokválhat, aki a dolgozatokat az előírt határidőre beadta.

 

 

Népzene-néphagyomány elmélet (ENB 1213)

 

Meghirdetés féléve:              II.

Összóraszám:                        30 (elmélet)

Kreditpont:                           3

Évközi ellenőrzés:                 folyamatos

Számonkérés:                       kollokvium

Előfeltétel:                             nincs

 

 

Követelmények:

Szerezzen alapvető tájékozottságot a népzenei hagyomány, illetve a népzenét forrásként alkalmazó klasszikus zenei feldolgozások terén. Ismerje azokat a zenetörténeti korszakokat és alkotókat, akiknek zenei alkotóművészetében, különböző mértékben és formában, megjelenik a vokális és hangszeres magyar népzene. Ismerje meg a legfontosabb zeneműveket és annak forrásanyagát is. 

 

A kollokviumi jegy megszerzésének feltételei:

Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.

A félév folyamán az egyes témakörökhöz kapcsolódó forráskutatás elkészítése.

A szemeszter anyagából összeállított tételsor alapján szóbeli vizsga keretében is adjon számot tudásáról.

 

Hallgatók: I. évfolyam

 

Tananyag

  1. Folklorizmus és neofolklorizmus a zenében.
  2. A népzene felfedezése, kutatástörténetének áttekintése.
  3. A verbunkos zene kialakulása és hatása a korabeli és későbbi műzenére.
  4. Verbunkos elemek a romantika korában. Liszt Ferenc, Johannes Brahms, Erkel Ferenc művei.
  5. Verbunkos elemek Bartók zenéjében.
  6. Bartók Béla és Kodály Zoltán népzenegyűjtő útjai, élményei.
  7. A népzene hatása Kodály Zoltán alkotóművészetében.
  8. A népzene megjelenési formái Bartók Béla zeneműveiben.
  9. Népzene a 20. századi kórusirodalomban. A kórusművek, valamint ezek forrásainak megismerése, a népzene rendszerében való elhelyezése. (funkció, eredet, típus, földrajzi elterjedtség)

 

Kötelező irodalom

 

BERECZKY János – DOMOKOS Mária – OLSVAI Imre – PAKSA Katalin – SZALAY Olga

Kodály népdalfeldolgozásainak dallam- és szövegforrásai

1984.                          Zeneműkiadó, Budapest

 

HAMBURGER Klára           Liszt kalauz

1986                           Zeneműkiadó, Budapest

 

KROÓ György                      Bartók kalauz

1980                           Zeneműkiadó, Budapest

 

LAMPERT Vera                    Népzene Bartók műveiben

2005                                                       Helikon Kiadó, Budapest

 

VOIGT Vilmos (szerk.)         A magyar folklór

1998                              Osiris Kiadó, Budapest

 

Ajánlott irodalom

 

EŐSZE László                       Kodály Zoltán élete és munkássága

1956                           Zeneműkiadó, Budapest

 

PÉCSI Géza – UZSALYNÉ Pécsi Rita       Kulcs a muzsikához.  Ének – Zene – Kultúra

2002                                                   Kulcs a Muzsikához Alapítvány, Pécs

 

SZABOLCSI Bence              A magyar zenetörténet kézikönyve

1955                           Zeneműkiadó, Budapest

 

 

 

 

 

Juhász Erika

főiskolai adjunktus

 

Népzene-néphagyomány gyakorlat ENB 1214L - furulya

 

Kredit: 3

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

 

-          A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.

 

A félévközi ellenőrzés követelményei:

 

-          A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása

-          A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.

-          Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok konzultációról konzultációra történő bemutatása.

-          A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.

 

Anyagvégzés:

 

A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.

Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.

 

A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra. 

 

 

 

 

 

 

1-14. hét

A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése.

Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése.

A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása.

Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása.

Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása.

A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… 

 

 

 

 

 

 

Kötelező és ajánlott irodalom:

 

Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Magyar furulyások Erdélyben és Modlvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton

Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl,  (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek

Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)

Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.

Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))

 

                                                                                                                      Bíró István

                                                                                                                      művésztanár

 

 

 

Népzene - néphagyomány  gyakorlat ENB1214l - citera

 

 

Féléves óraszám: 2 (4x 0,5)

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Kredit: 3

A foglalkozásokon való részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

Értékelés:

A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.

Anyagvégzés:

A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

1.

Hangszerkezelési törvények.

A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései.

Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) átismétlése, tudatosítása.

A népzenei dialektusok - a dunántúli dialektus.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Dunántúli térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

2.

Hangolás segítséggel.

A citera részei tartozékai.

Parlando játék, lassú giusto játék.

A citera terminológiája.

Giusto játék.

A kapkodós citerajáték 3 fajtája.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

Agárdi Éva és

Várnai Ferenc cikkének elolvasása.

Kottamásolás.

3.

A citera fajtái és rokonai.

A kettős játék.

Összeállítások készítése a somogyi anyagból

A szakirodalom összegyűjtése.

Húrozási gyakorlatok.

Zárókoncert.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

 

Kottamásolás.

Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése.

Húrok.

4.

Az összeállítások gyakorlása.

A szakirodalom összegyűjtése.

Húrozási gyakorlatok.

Zárókoncert.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Fellépő ruha.

 

 

Kötelező irodalom:

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)

Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)

Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)

 

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Együd Árpád: Kaposváron megverték a rézdobot (Kaposvár 1981.)

11 népdalcsokor Bartók Béla ürögi gyűjtéséből (Bp., 1980.)

Berze Nagy János: Erre alá a Baranya szélen…(Pécs, 1979.)

Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok

Barsi Ernő: Megérett, megérett Écs hegyén a szőlő (Győr 1985.)

Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)

Pesovár Ferenc: Béres vagyok, béres…(Székesfehérvár 1982.)

 

A képzésben résztvevő hallgatók:

Csider István, Dósa Mihály, Kaselyák Adrienn, Koncz Mária (fm).

 

 

                                                                                                          Agárdi Éva

                                                                                                          főiskolai adjunktus

 

 

 

Zenei nev. tanulmány és rendezvényszervezés ENB1215L

 

Heti óraszám: 2

Kredit pont: 3

A számonkérés módja: gyakorlati jegy

 

 

Általános cél: A magyar és európai zenei nevelési rendszerek történelmi tapasztalatai, a mérvadó zenei nevelési szisztémák és legújabb irányzatok áttekintése. Különféle kulturális események megtervezése, megszervezése és kivitelezése ill. ezek infrastrukturális hátterének ismerete és a zenével való kapcsolata – a piacorientáltság figyelembe vételével.

 

  1. konzultáció:

 

            A Kodály módszer adaptációs lehetőségeinek keresése korunk társadalmának      szociális, kulturális és technikai körülményeihez, nevelési-oktatási elvárásaihoz és            egészségi állapotához

 

      2.   konzultáció:

 

            Psalmus Humanus ének-zenepedagógiai programsorozat bemutatása. Az európai zenei    nevelési rendszerek jellemzői Kulturális események megtervezésének jellemzői és         tapasztalati beszámoló

 

      3.   konzultáció:

 

            Kulturális események megszervezése és kivitelezése, tapasztalati beszámoló

 

 

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül. Egy kulturális program írásbeli megtervezése, megszervezésének lépései, infrastrukturális és a zenével való kapcsolatának bemutatásával. A félév során min. 1 rendezvény teljes körű megszervezése.

 

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:

A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.

 

 

 

 

Irodalom:

 

K. Udvari Katalin: „Psalmus Humanus” Püski Kiadó Bp. 2002.

Kovács László – Tarcsa Zoltán: Nevelés, művelődés, minőség. Okker Kiadó, Bp. 2002.

Járási Anikó: Rendezvényszervezés JGYF Kiadó, Szeged, 2004.

 

 

 

                                                                                            Tamási László

                                                                                         főiskolai adjunktus

 

Szolfézs 1. - ENB 1306L

 

 

Óraszám: 9/félév

Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 2

 

 

A félév anyaga:

 

1. alkalom (3 óra)   Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./1-40

                               Kamaraének:            Sanctus-Omnes unanimiter

                                                                 Landino: Ecco la primavera

                                                                 Josquin: Ave Maria

                               Ének-zongora:          Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/17, 21

 

2. alkalom (3 óra)   Egyszólamú anyag:  Kodály: Ötfokú zene III./41-70

                               Kamaraének:             Lassus: Domine Deus

                               Ének-zongora:           Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/35

 

3. alkalom (3 óra)   Egyszólamú anyag:  Kodály: Ötfokú zene III./71-100

                               Kamaraének:             Goudimel: 42. zsoltár

                               Ének-zongora:           Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/48

 

Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a gregorián és a klasszikus vokálpolifónia stílusköréből válogatott szemelvények alapján.

 

A félévet záró gyakorlati jegyet

egy beszámoló keretében szerzik meg a hallgatók, ahol az előre kijelölt egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatokat kell felmondaniuk. A feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja a gyakorlati jegyet.

Elégtelen gyakorlati jegy javítására mód van a vizsgaidőszakban.

 

                                                                                                                      Ördög Mária

                                                                                                                      főiskolai docens

 

Partitúraolvasás ENB1311L

Kreditpont: 3

Számonkérés módja: Gyakorlati jegy

 

 

A félév során egyszerű kórusművek és hangszeres darabok zongorán történő megszólaltatása a feladat. Ezen kívül olyan módszerekkel ismerkednek meg a hallgatók, melyek segítségével ezeket az eredeti lejegyzéshez képes magasabb, vagy mélyebb fekvésben is le lehet zongorán játszani.

 

 

Az első konzultáción:

 

Az elméleti ismeretek áttekintése után a bővített prímes transzpozíció gyakorlása, és a violinkulcsos művek basszuskulcsban olvasása a feladat.

 

 

A második konzultáción:

 

A szekunddal feljebb transzponálás, tehát altkulcsban olvasás és

A szekunddal lejjebb transzponálás, tehát tenorkulcsban olvasás gyakorlása a feladat.  

 

 

A Rezessy László: Partitúraolvasás c. tankönyvéből példák a különböző feladatokhoz:

 

26. oldal/ 1. Cisz- dúrba transzponálva

27. oldal/ 2. Desz – dúrba transzponálva

27. oldal/ 2. F- dúrba transzponálva

33. oldal/ 7. E-dúrba transzponálva

56-57. oldal C kulcsos gyakorlatai  

61. oldal/ 38. A C kulcsos sor ábécés névvel énekelve, a másik zongorázva

 

 

A konzultációk kevés száma miatt a következő művek önálló megtanulására, és az ezekből való beszámolásra van szükség

 

Ezek a következők: Rezessy Partitúraolvasás c. könyvéből

27. oldal / Desz-dúrba transzponálva

33. oldal / szexttel lejjebb, Esz-dúrban

57. oldal / a C kulcsos sor ábécés névvel énekelve

A Himnusz zongorakísérete

 

A félévi anyag számonkérése a konzultációkon történik.

A gyakorlati jegyet ennek a munkának a minősége határozza meg.

Elégtelen gyakorlati jegy egy alkalommal javítható.

Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.                                                                                                                                              

 

Tóth Nándorné

 

Zenei informatikai készségfejlesztés ENB1312L

 

 

tantárgy neve

zenei informatikai készségfejlesztés

tantárgy kódja

ENB 1312 L

meghirdetés féléve

2.

kreditpont

3

heti kontakt óraszám (elm.+gyak.)

0+30

félévi követelmény

gyakorlati jegy

előfeltétel (tantárgyi kód)

-

tantárgyfelelős neve és beosztása

Tóth Nándorné főiskolai docens

tantárgyfelelős tanszék kódja

EZ

A tantárgy elsajátításának célja

A hallgatók zenei képességeinek fejlesztése a számítógépes zenei eszközök segítségével.

Tantárgyi program

Zenei írás-olvasás, formaérzék, hangszín-hallás, hangszerelés, harmonikus hallás, harmonizálás, kíséretszerkesztés.

A számítógép mint eszköz – használata a zenei történésekben (mentés, tárolás, nagyítás, kicsinyítés, transzponálás, vágás, ragasztás, több szólam és felület egyidejű használata). kotta és zeneszerkesztő programok megismertetése és az alapszintű kezelés készségének kialakításával.

Komplexen gondolkodó, önálló zenei megnyilatkozásra képes személyiség fejlesztése.

Évközi tanulmányi követelmények

Részvétel az előadások legalább 80 %-án (3 gyakorlatot meg nem haladó mértékű hiányzás); valamint az esetenként kiadott házi feladatok megoldása, benyújtása papíron és elektronikus adathordozón.

A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy)

Gyakorlati jegy:

a) egy szöveg szabályos, formázott elrendezése egy adathordozón kapott nyersanyagból a papíron kapott írásképnek megfelelően, a szemeszter utolsó előtti óráján;

b) egy egyoldalas kotta elkészítése a kézbe kapott minta alapján a szemeszter utolsó óráján

Az értékelés módszere

Folyamatos órai számonkérés; az utolsó órákon elvégzett vizsgafeladatok minősítése

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok

Számítógépekkel ellátott tanterem, kotta- és szövegszerkesztő programok

Kötelező, ajánlott irodalom (3-5 db)

Anton Conrad-Richard Eisenmeyer: Midi-varázs, Zene számítógéppel, Kossuth Kiadó, Bp., 1968.

Sík Zoltán: MIDI alapozás, Pixel Graphics Kft., Bp., 1992.

FINALE 2000 kottagrafikai szoftver, angol nyelvű ismertető

CUBASE SX/integrált MIDI-AUDIO szoftver fejlesztő: STEINBERG angol nyelvű ismertető

Tantárgyi témakörök:

1.

 

A számítógéphasználat alapelvei

2.

 

A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; beírás, közvetlen formázás, szövegelrendezés;

3.

 

A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; szavak, mondatok, bekezdések, szakaszok; stíluslap készítése, alkalmazása

4.

 

A Finale kottagrafikai szoftver megismerése; dokumentum előkészítése; kottabeírási alap-paraméterek tisztázása

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

5.

 

Kottaírás; sorok, előjegyzések, ütemmutató elhelyezése; hangok, ütemek, sorok beírása, mozgatása, kivágása és beillesztése, megszüntetése

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

6.

 

Kottaírás; többrétegű kottakészítés; speciális jelek alkalmazása; kötőívek, crescendo, decrescendo; előadási utasítások elhelyezése és szerkesztése; előadási jelek elhelyezése

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

7.

 

Kottaírás; szövegbeírás, formázás, szövegelhelyezés; ütemek utólagos elrendezése; speciális eszközök alkalmazása

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

8.

 

Kottaírás; kottaoldalak készítése; méretezés, oldaltükör, szisztémák elrendezése, mozgatása

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

9.

 

Kottakészítés: lejátszás, lejátszási paraméterek; ellenőrzés, nyomtatás előkészítése, nyomtatás

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

10.

 

A kottakészítési folyamatokról írtak áttekintése

 

 

Karének és előadói gyakorlat 1. ENB1313L

 

Féléves óraszám: 9

Kredit pont: 3 ill. 2

A számonkérés módja: gyakorlati jegy ill. mai.

 

 

  1. konzultáció

Dowland: Búcsú

                 Alta trinita

Boyce: Alleluja

 

  1. konzultáció

Bárdos L.: Komáromi kisleány

Veress S.: Guzsalyasban

Kodály Z.: Cohors generosa

 

      3.   konzultáció:

            Arcadelt:  Az élet ünnepel

            Guarini: Éljenek a víg nők

            Mendelssohn: Ti völgyek messzi bércek

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább két konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.

 

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:

A folyamatos és egymásra épülő munka aktív jelenlétet tesz szükségessé.

Minősített aláírás esetén:

- ..Kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul szép zenei megformálással énekel.

-   Megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket ugyan nem lépi túl, de kimeríti azt, valamint teljesítménye változó.

-    Nem felelt meg minősítést (1) szerez az a hallgató, akinek aktivitása nem éri el a közös éneklés megfelelő színvonalát.

 

 

Ajánlott irodalom:

Tillai Aurél: Felkészülés a kóruspróbára

Párkai István: Karvezetés

 

 

                                                                                            Tamási László

                                                                                         főiskolai adjunktus

 

 

 

 

 

Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 1. ENB1318L

 

Féléves óraszám: 8

Kredit pont: 2

A számonkérés módja: gyakorlati jegy

 

 

  1. konzultáció

Éles és nyújtott képletek a vezénylő mozdulatokban

-          Kodály gyűjtötte felvidéki népdalok

Többszólamú anyag

                  -     Farkas Ferenc: Párosító

  1. konzultáció

Aviso nem teljes ütemegységben

      Anyag:

            Ismeretlen sz.: Tavaszköszöntő

            Monteverdi: Keljen dalra

            Haydn: Ha jő a csendes alkony

            Mozart: Drága szempár

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:

Tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni. A beszámolón 3 művet kell vezényelni. A művek felmondásához külön érdemjegy fog kapcsolódni.

Az érdemjegy kialakításának módja:

Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.

Az értékelés szempontjai: a darab ismerete, hiteles és kifejező előadásmód, a vezénylés technikai színvonala (egyértelműség, gazdaságosság és hatékonyság), kapcsolatteremtés és kommunikáció a kórussal.

 

 

Ajánlott irodalom:

      Párkai: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi Kiadó, 1994.

      Vásárhelyi: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó,Bp. 1965.

      Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini, Bp. 1997.

 

 

 

                                                                                            Tamási László

                                                                                         főiskolai adjunktus

 

 

Zongora-hangszerjáték 1. ENB1323L

                                                                      

Kreditpont: 2

Értékelés módja: gyakorlati jegy

 

A hallgatók eltérő zenei előképzettsége miatt különböző nehézségű művek kiválasztására van szükség.

Akiknek nincs zongora előtanulmányuk, és a Zongoraiskola II. kötetéből játszanak, a félév anyaga négy különböző stílusú darab.

A négy darab közül egyet meg kell tanulni kotta nélkül is.

A Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab, vagy a Bach 18 kis preludium szintjén zongorázóknak a félév anyaga:

Egy Bach mű, egy Bartók mű, és egy klasszikus, vagy romantikus szemelvény.

Ezek közül egy darabot kell memorizálni.

Aki ettől magasabb szinten zongorázik, a félév során két darabot kell, hogy megtanuljon, az egyiket kotta nélkül is.

 

A kevés számú konzultáció nem teszi lehetővé a darabok közös kidolgozását, ez a hallgatók önálló feladata.

Az első konzultáción mindenki megkapja a személyre szóló feladatát. Sor kerül a művek elemzésére, az alapvető nehézségek kiemelésére. A hallgatók útmutatást kapnak az önálló munka végzésére.

 

A félévi anyag számonkérése a konzultációkon történik.

A gyakorlati jegyet ennek a munkának a minősége határozza meg.

Elégtelen gyakorlati jegy egy alkalommal javítható.

Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.                                                                                                                                              

 

 

Ajánlott kották:

Zongoraiskola II.

Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab

Bach 18 kis preludium

Könnyű szonatínák

Bartók Gyermekeknek I. II.

Csajkovszkij Ifjúsági album

Schumann Jugend album

Mozart – és Beethoven Szonáták

Chopin Mazurkák, Keringők,

 

 

Tóth Nándorné                                         

 

Zongora- hangszerjáték 1.  - ENB1323L

 

 

 

 

Konzultációk száma:3

Kreditpont:2

Értékelés módja: gyakorlati jegy

 

 

A félév során 4 darab megtanulása kötelező. (2 darab kotta nélkül, 2 darab kottából)

Minőségi követelmény: a darabok stílusos előadása, frazeálási és dinamikai előírások betartásával

 

A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.

 

 

 

Kötelező anyag:                                             1 Bach kis prelúdium

1 szonatina

1 szabadon választott romantikus

1 Bartók mű

 

 

 

 

 

                               Vasvári Tamás

                                                                            művésztanár

 

 

 

 

 

 

 

 

Magánének 1. ENB1328L

 

A helyes hangindítás, légzés, énektechnika megismerése, testtartás, hangadás és hangzókiejtés elsajátítása. Az anyagban előforduló zenei problémák megoldása, gyakorlása.

 

Követelményrendszer

Számonkérés módja: G

Kreditpont: 2

 

 

Anyag: idegen népek dalai, népdalok, virágénekek, régi olasz, francia mesterek művei

 

 

 

I. konzultáció-2010. febr. 13.: „Erdő nincsen zöld ág nélkül”

                                                    „Ellopták szívemet”

                                                    „Magas kősziklának”

                                                    „Arany ideim folyása”

 

II. konzultáció-2010. márc. 13.: „Tavaszébresztő”

                                                      „Százszínű csokor”

                                                      Albert: Őszi dal

                                                      Haydn: A barátsághoz

 

III. konzultáció-2010. ápr. 10.: Haydn: Édes lányka

                                                     Mozart: Vágyódás a tavasz után

 

 

Az eddig megismert dalok közül a meghallgatási anyag kiválasztása. 4 mű stílusos,

megformált előadása. 2 mű kotta nélkül, 2 kottából.

 

Kötelező irodalom: Százszínű csokor

                                 Kerényi M. György: Énekiskola I.

                                 Dalgyűjtemény I.

                                 Ádám Jenő: A dal mesterei I.

 

 

Ajánlott irodalom: Ádám Jenő: A dal mesterei II.

                                   Dalgyűjtemény II.

 

 

 

 

T. Csiki Edit

 

 

 

 

Magánének 1. (ENB 1328 L)

 

 

Oktató: Kazár Ticiána

Kreditpont: 2

Oktatott hallgatók száma: 5 fő

Számonkérés módja: G

Konzultációk időpontja: 1. 2010. 02.13. -   15:30-18:00

                                        2. 2010. 03.13. –  15:30-18:00

                                        3. 2010. 04.10 –  15:30-18:00

Anyag: idegen népek dalai, népdalfeldolgozások, klasszikus mesterek egyszerűbb dalai

Követelmény: A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz). A tervezett anyagban előforduló zenei-, technikai problémák megoldása.

A félév érvénytelen, ha a 3 konzultációból legalább 1 alkalommal nem jelenik meg a hallgató. Gyakorlati jegy védésre a vizsgaidőszakban van lehetőség.

A konzultációk tervezett anyaga:

1.      : Boldogság és bánat – norvég népdal

  Mozart: Vágyódás a tavasz után

  Mozart: Intelem

  Beethoven: Százszorszép

2.      : Weber: Zöld erdő mélyén

  Nyári dal – német népdal

  Lágy ének – néger népdal

  Haydn: A barátsághoz

3.       : A gyak.jegy megszerzéséhez szükséges anyag kiválasztása, és gyakorlása

A beszámoló anyaga: A félév során tanult dalokból 2 mű előadása kotta nélkül, 2 kottából.

A dalok a következő kötetekben találhatók:

Ádám Jenő: A dal mesterei I., II. ( Editio Musica Bp. 1956.)

Kerényi: Énekiskola I., II. ( Editio Musica Bp. 1967.,1968.)

Kerényi: Százszínű csokor ( Editio Musica Bp. 1966.)

 

 

Kazár Ticiána