I. évfolyam – Ének-zene alapszak

 

Zenetörténet-zenekultúra 1. ENB1203

 

 

 

tantárgy neve

zenetörténet – zenekultúra 1.

tantárgy kódja

ENB 1203

meghirdetés féléve

2.

kreditpont

2

heti kontakt óraszám (elm.+gyak.)

2+0

félévi követelmény

kollokvium

előfeltétel (tantárgyi kód)

ENB 1201

tantárgyfelelős neve és beosztása

Arany János

tantárgyfelelős tanszék kódja

EZ

A tantárgy elsajátításának célja

Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.

Tantárgyi program

A zene kezdetei

Ókori zenekultúrák.

A középkori európai zenetörténet kezdete

A gregorián kialakulása.

A középkor templomi és világi zenéje; Korai középkori világi zene.

A korai többszólamúság létrejötte

A reneszánsz vokális egyházi és világi zenéje

A hangszeres zene fejlődése

A barokk létrejötte

A barokk hangszeres zenéje, műfajai; A barokk énekes zenéje és műfajai

Évközi tanulmányi követelmények

A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.

A vizsgára bocsátás feltétele

A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.

A megszerzett ismeretek értékelése

Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre

Az értékelés módszere

Számonkérés írásban és szóban

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok

Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem

Kötelező, ajánlott irodalom (3-5 db)

Kelemen Imre: A zene története 1750-ig, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1990.

Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp. 1983.

Peter Gülke: Szerzetesek, polgárok, trubadúrok, Zeneműkiadó, Bp. 1979.

Dobszay László: A gregorián ének kézikönyve, EMB Zeneműkiadó Kft., 1994.

Frank Oszkár: Formák, műfajok a barokk és klasszikus zenében, Frank Oszkár magánkiadás, 1996.

Szabolcsi Bence: A zene története, 6. kiadás, Kossuth Kiadó Rt., 1999.

Elsajátítandó zeneművek, műrészletek:

Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&

gregorián himnusz:

Veni redemptor gentium [***]

gregorián misetétel:

Missa „Cunctipotens genitor Deus” – Kyrie ***

 

- szabadon választott zsoltárversek két tetszőleges tonus alkalmazásával *** &

[zeneelmélet-órán tanulják]

Anonymus:

L’homme armé ***

Moniot d’Arras:

Ce fut en mai ***

Anonymus:

Cunctipotens genitor ** &&

Landino:

Ecco la primavera **

Josquin Desprez:

Ave Maria ** &&

Claude Goudimel:

42. genfi zsoltár (Mint a szép híves patakra) /

[Psaume de Genève 42. (Ainsi qu'on oit le cerf bruire)] ** &&

Johann Sebastian Bach:

d-moll kétszólamú invenció /

[Invention d-moll BWV 775] *** &&

Antonio Vivaldi:

Négy évszak – Tavasz, I. tétel, főtéma

[Le quattro stagioni – Concerto No. 1 in Mi maggiore, RV 269, „La primavera” I.] & *** &

Tantárgyi témakörök:

1.

 

A zene kezdetei – zenei alapszerkezetek, énekes és hangszeres kultúra, korai hangsorok, primitív többszólamúság; ókori zenekultúrák; emlékek, följegyzések az ázsiai (India, Kína) és a Földközi-tenger-melléki (Mezopotámia, Egyiptom, arab-zsidó, görög és római kultúra) zenéről

2.

 

A középkori európai zenetörténet kezdete – A korai kereszténység zenéje; a bizánci és a korai nyugati liturgikus zene; a gregorián kialakulása; műfajok, formák, szerkezetek, előadásmódok

3.

 

A középkor templomi és világi zenéje – Korai középkori világi zene; csavargó, lovag, trubadúr, minnesänger; A korai többszólamúság létrejött; párhuzamok, organum, ellenmozgás; a kórus-éneklés kialakulása; Notre Dame-i iskola, ars antiqua, ars nova

4.

 

A XV-XVI. század vokális műfajai és jelentős képviselői – A reneszánsz vokális egyházi zenéje; mise, motetta; a reneszánsz vokális világi zenéje; frottola, chanson, madrigál

5.

 

Nemzeti központok, sajátosságok az európai reneszánszban (angol, németalföldi, francia, német és olasz kultúra); a korszak összefoglaló személyiségei; Palestrina, Lassus, Byrd

6.

 

A hangszeres zene fejlődése – hangszercsaládok, -típusok és hangszeres műfajok

7.

 

A barokk létrejötte – a korai barokk vokális zene; a kései madrigál, a monodikus gondolkodás, az opera, a korai oratórium; Peri, Caccini, Monteverdi

8.

 

A barokk első szakaszának hangszeres zenéje – kísérő zene és önálló műfajok; új műtípusok megjelenése; fúga és társműfajai; partita, szonáta, táncdarabok; a korszak szerzői

9.

 

A barokk középső szakaszának énekes zenéje – az opera, az oratórium és a kantáta fejlődése, fő típusai, szerzői

10.

 

A barokk középső szakaszának hangszeres zenéje – szóló- és kamaraművek; a zenekar létrejötte; új műtípusok; concerto, versenyművek, szvit; a korszak szerzői

 

                                                                                                          Arany János

                                                                                                                      főiskolai adjunktus

 

 

 

Általános zeneelmélet és hangszerismeret 1. - ENB 1208

 

Heti óraszám: 2

Az ellenőrzés módja: kollokvium

Kredit: 2

 

A félév anyaga:

 

A gregorián ének, a korai többszólamúság és a klasszikus vokálpolifónia áttekintése a zeneelmélet sajátos szempontjai szerint.

 

1.   A gregorián ének meghatározása. Zenei gyökerei.

      Műfajok: himnusz, antifóna, zsoltár.

      Műfajcsoportok a szöveg és dallam kapcsolata alapján: recitatív és dallamos műfajok.

 

2.   A mise és a zsolozsma.

 

3.   Új műfajok: sequentia, tropus, liturgikus dráma.

 

4.   Moduszok, írásbeliség, szolmizáció.

 

5.   Zárthelyi dolgozat a gregorián ének témaköréből.

 

6.   A korai többszólamúság: orgánumtípusok.

 

7.   A Notre-Dame iskola és az ars antiqua jellegzetes műfajai

.

8.   Az ars nova jellegzetes műfajai.

 

9.   A klasszikus vokálpolifónia hangkészlete, hangnemei, dallamalkotásának jellegzetességei.

 

10. A többszólamú szerkesztés sajátosságai: konszonáns és disszonáns hangközök,  

       mozgásformák, kadenciatípusok.

 

11. Az imitációs szerkesztés.

 

12. Modális harmóniák. Autentikus és plagális fordulatok. Modális modulációk.

 

13. Zárthelyi dolgozat a korai többszólamúság és a klasszikus vokálpolifónia témaköréből.

 

14. Dolgozatjavítás, összefoglalás.

 

 

A foglalkozásokon való részvételről:

Az órákon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

 

A félévközi ellenőrzések követelményei:

A hallgatók a félév folyamán két zárthelyi dolgozatot írnak, emellett óráról órára rövid gyakorlati feladatot kapnak.

Meg nem írt dolgozat pótlására egyszer van lehetőség, ennek elmulasztása automatikusan elégtelen osztélyzatot eredményez.

A gyakorlati feladatok ellenőrzése folyamatos.

 

Vizsgára bocsátás feltételei:

Félév végén az a hallgató kollokválhat, aki mindkét dolgozatára legalább elégséges osztályzatot kapott, valamint gyakorlati feladatait maradéktalanul teljesítette.

A dolgozatok érdemjegye beszámít a vizsga eredményébe.

 

                                                                                                                      Ördög Mária

                                                                                                                      főiskolai docens

 

 

Népzene-néphagyomány elmélet ENB 1213

 

Meghirdetés féléve:              II.

Összóraszám:                        30 (elmélet)

Kreditpont:                           3

Évközi ellenőrzés:                 folyamatos

Számonkérés:                       kollokvium

Előfeltétel:                             nincs

 

 

Követelmények:

Szerezzen alapvető tájékozottságot a népzenei hagyomány, illetve a népzenét forrásként alkalmazó klasszikus zenei feldolgozások terén. Ismerje azokat a zenetörténeti korszakokat és alkotókat, akiknek zenei alkotóművészetében, különböző mértékben és formában, megjelenik a vokális és hangszeres magyar népzene. Ismerje meg a legfontosabb zeneműveket és annak forrásanyagát is. 

 

A kollokviumi jegy megszerzésének feltételei:

Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.

A félév folyamán az egyes témakörökhöz kapcsolódó forráskutatás elkészítése.

A szemeszter anyagából összeállított tételsor alapján szóbeli vizsga keretében is adjon számot tudásáról.

 

Hallgatók: I. évfolyam

 

Tananyag

  1. Folklorizmus és neofolklorizmus a zenében.
  2. A népzene felfedezése, kutatástörténetének áttekintése.
  3. A verbunkos zene kialakulása és hatása a korabeli és későbbi műzenére.
  4. Verbunkos elemek a romantika korában. Liszt Ferenc, Johannes Brahms, Erkel Ferenc művei.
  5. Verbunkos elemek Bartók zenéjében.
  6. Bartók Béla és Kodály Zoltán népzenegyűjtő útjai, élményei.
  7. A népzene hatása Kodály Zoltán alkotóművészetében.
  8. A népzene megjelenési formái Bartók Béla zeneműveiben.
  9. Népzene a 20. századi kórusirodalomban. A kórusművek, valamint ezek forrásainak megismerése, a népzene rendszerében való elhelyezése. (funkció, eredet, típus, földrajzi elterjedtség)

 

Kötelező irodalom

 

BERECZKY János – DOMOKOS Mária – OLSVAI Imre – PAKSA Katalin – SZALAY Olga

Kodály népdalfeldolgozásainak dallam- és szövegforrásai

1984.                          Zeneműkiadó, Budapest

 

HAMBURGER Klára           Liszt kalauz

1986                           Zeneműkiadó, Budapest

 

KROÓ György                      Bartók kalauz

1980                           Zeneműkiadó, Budapest

 

LAMPERT Vera                    Népzene Bartók műveiben

2005                                                       Helikon Kiadó, Budapest

 

VOIGT Vilmos (szerk.)         A magyar folklór

1998                              Osiris Kiadó, Budapest

 

Ajánlott irodalom

 

EŐSZE László                       Kodály Zoltán élete és munkássága

1956                           Zeneműkiadó, Budapest

 

PÉCSI Géza – UZSALYNÉ Pécsi Rita       Kulcs a muzsikához.  Ének – Zene – Kultúra

2002                                                   Kulcs a Muzsikához Alapítvány, Pécs

 

SZABOLCSI Bence              A magyar zenetörténet kézikönyve

1955                           Zeneműkiadó, Budapest

 

 

 

 

 

Juhász Erika

főiskolai adjunktus

 

 

Népzene-néphagyomány gyakorlat ENB1214 - furulya

 

Heti óraszám: 1

Kredit: 3

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

 

-          A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszám háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.

-          A Nyíregyházi Főiskola által szervezett hangversenyeken, egyéb hangversenyeken, valamint azok próbáin való részvétel kötelező.

 

A félévközi ellenőrzés követelményei:

 

-          A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása

-          A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.

-          Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok óráról órára történő bemutatása.

-          A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.

 

Anyagvégzés:

 

A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.

Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.

 

A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra. 

 

 

 

 

 

 

1-14. hét

A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése.

Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése.

A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása.

Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása.

Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása.

A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… 

 

 

 

Kötelező és ajánlott irodalom:

 

Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton

Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl,  (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek

Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)

Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.

Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))

 

                                                                                                                      Bíró István

                                                                                                                      művésztanár

 

Népzene - néphagyomány gyakorlat ENB1214 - citera

 

 

 

Heti óraszám: 1

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Kredit: 3

A foglalkozásokon való részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennél több hiányzásnál a félév nem teljesül.

Értékelés:

A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni. 

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.

Anyagvégzés:

A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

1.

Hangszerkezelési törvények.

A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései.

Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) átismétlése, tudatosítása.

A népzenei dialektusok - a dunántúli dialektus.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Dunántúli térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

2.

Hangolás segítséggel.

Az előző óra anyagának számonkérése.

A citera részei tartozékai.

Parlando játék, lassú giusto játék.

4/4 – dűvő (2 fajtája).

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

3.

Hangolás segítséggel.

Az előző óra anyagának számonkérése.

A citera terminológiája.

Giusto játék.

2/4 – esztam (6 fajtája).

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

4.

Hangolás segítséggel.

Az előző óra anyagának számonkérése.

Ugrós és friss dallamok játéka.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Húrok, írható cd

beszerzése.

5.

Hangolás hangológéppel.

Az előző 4 óra anyagának számonkérése, jegybeli értékelése.

Húrozási gyakorlatok.

 

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Hangológép.

Agárdi Éva és

Várnai Ferenc cikkének elolvasása.

Kottamásolás.

6.

Hangolás hangológéppel.

A kapkodós citerajáték 3 fajtája.

Vass Sándor és Takács József játéka.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Hangológép.

Kottamásolás.

CD másolás.

7.

Önálló hangolás.

A kapkodós játék gyakorlása (le, fel).

A citera fajtái és rokonai.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Hangszerek enciklopédiája.

CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése.

8.

Önálló hangolás.

Az előző óra anyagának számonkérése.

Balatinc István játéka.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése.

9.

Önálló hangolás.

A 6-8 óra anyagának számonkérése, jegybeli értékelése.

A hangolás elméletiségének írásbeli rögzítése.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése.

 

10.

Önálló hangolás.

Összeállítások készítése a baranyai, zalai és a somogyi anyagból.

A kettős játék.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

 

 

11.

Önálló hangolás.

Gyakorlás.

Előadói gyakorlatok.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

 

12.

Önálló hangolás.

Gyakorlás.

A szakirodalom összegyűjtése.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

ZH előkészítés.

13.

Önálló hangolás.

A félév anyagának áttekintése.

ZH, az elméleti anyagból.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

 

14.

Önálló hangolás.

A ZH értékelése.

Gyakorlás.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

 

15.

Önálló hangolás.

Zárókoncert.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Fellépő ruha.

 

 

 

 

Kötelező irodalom:

Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)

Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)

Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)

Agárdi Éva: A „kapkodós” citerajáték fajtái és azok tanításának lehetőségei az alapfokú művészeti oktatásban.

 

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Együd Árpád: Kaposváron megverték a rézdobot (Kaposvár 1981.)

11 népdalcsokor Bartók Béla ürögi gyűjtéséből (Bp., 1980.)

Berze Nagy János: Erre alá a Baranya szélen…(Pécs, 1979.)

Vajda József: A zalai zöld erdőben …(Zalaegerszeg 1972.)

Olsvai Imre: 88 Tolna megyei népdal (Szekszárd 1974.)

Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok

Barsi Ernő: Zöld erdőben sík mezőben… (Győr 1971.)

Barsi Ernő: Megérett, megérett Écs hegyén a szőlő (Győr 1985.)

Pátria lemezsorozat

Békefi Antal: Bakonyi népdalok (Veszprém 1977.)

Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)

Békefi Antal: A bakonyi szegény ember dalai (Bp. 1976.)

Pesovár Ferenc: Béres vagyok, béres…(Székesfehérvár 1982.)

 

 

                                                          

                                                                                                          Agárdi Éva

                                                                                                          főiskolai adjunktus

 

Népzene, néphagyomány gyakorlat ENB1214 - vonós

 

Heti óraszám: 2

 

Kredit: 3

 

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

Foglalkozáson való részvétel: Félévenként három hiányzás megengedett

 

Félévközi ellenőrzés követelményei: Feladatok számonkérése, a megoldásokban  előforduló hibák elemzése, javítása.

 

Félév anyaga:

1-14. hét

A magyar népi hangszeres muzsika tájegységeinek, jellegzetes megszólaltatási módjainak megismerése, ritmikai, intonációs különlegességeinek tudatosítása.

Szóló hangszerek, együttesek zenéinek elemzése.

Gyűjtések, kiadványok áttekintése, gyakorlati hasznosításuk alkalmazása a népzene oktatásban.

 

Elégtelen gyakorlati jegy esetén, gyakorlati jegy védésre lehetőség van.

 

 

 

                                                                                                                      Rőmer Ottó

                                                                                                                      művésztanár

 

 

 

Zenei nev. tanulmány és rendezvényszervezés ENB1215

 

Heti óraszám: 2

Kredit pont: 3

A számonkérés módja: gyakorlati jegy

 

Általános cél: A magyar és európai zenei nevelési rendszerek történelmi tapasztalatai, a mérvadó zenei nevelési szisztémák és legújabb irányzatok áttekintése. Különféle kulturális események megtervezése, megszervezése és kivitelezése ill. ezek infrastrukturális hátterének ismerete és a zenével való kapcsolata – a piacorientáltság figyelembe vételével.

 

 

1.hét               Korunk társadalmi, gazdasági és technikai változásainak hatása a művészeti                     nevelésre.

 

2-4.hét            A Kodály módszer adaptációs lehetőségeinek keresése korunk társadalmának                  szociális, kulturális és technikai körülményeihez, nevelési-oktatási                            elvárásaihoz és egészségi állapotához.

 

5.hét               Kodály zenei nevelési módszereinek pszichológiai hatásvizsgálata.

 

6.hét                Psalmus Humanus ének-zenepedagógiai programsorozat bemutatása. Az                         európai zenei nevelési rendszerek jellemzői.

 

7-9.hét                        Kulturális események megtervezésének jellemzői és tapasztalati beszámoló.

 

10-14.hét        Kulturális események megszervezése és kivitelezése, tapasztalati beszámoló.

 

 

 

Tantárgyi követelmények:

 

A foglalkozásokon történő részvétel:

 

Az órán való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

 

Egy kulturális program írásbeli megtervezése, megszervezésének lépései, infrastrukturális és a zenével való kapcsolatának bemutatásával. A félév során min. 1 rendezvény teljes körű megszervezése.

 

Az érdemjegy kialakításának módja:

 

A félévi gyakorlati jegyet a heti értékelés érdemjegyeinek átlaga határozza meg. Amennyiben a szerzett érdemjegyek fele elégtelen minősítésű, a félév automatikusan sikertelen gyakorlati jeggyel zárul.

Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerinti keretek között a vizsgaidőszakban van mód.

 

 

Irodalom:

 

K. Udvari Katalin: „Psalmus Humanus” Püski Kiadó Bp. 2002.

Kovács László – Tarcsa Zoltán: Nevelés, művelődés, minőség. Okker Kiadó, Bp. 2002.

Járási Anikó: Rendezvényszervezés JGYF Kiadó, Szeged, 2004.

 

 

 

 

 

                                                                                                                       Tamási László

                                                                                                                       főiskolai adjunktus

 

 

Szolfézs 1. - ENB 1306

 

Heti óraszám: 2

Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 2

 

A félév anyaga:

 

1-3. hét       Egyszólamú anyag: Kodály:Ötfokú zene III./1-30

                   Kamaraének:           Sanctus-Omnes unanimiter

                                                    Landino: Ecco la primavera

                   Ének-zongora:         Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/17

 

4-6. hét       Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./31-50

                   Kamaraének:           Josquin: Ave Maria

                   Ének-zongora:         Kodály: 66 kétszólamú/ 21

 

7-9. hét      Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./51-70

                  Kamaraének:           Lassus: Domine Deus

                  Ének-zongora:         Kodály: 66 kétszólamú/35

 

10-12. hét  Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./71-90

                  Kamaraének:           Goudimel: 42. zsoltár

                  Ének-zongora:         Kodály: 66 kétszólamú/48

 

13-14. hét  Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./91-100

                  Kamaraének:           laprólolvasás

                  Ének-zongora:         ---

 

Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a gregorián és a klasszikus vokálpolifónia stílusköréből válogatott szemelvények felhasználásával.

 

A foglalkozásokon való részvételről:

Az órákon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

 

A félévközi ellenőrzések követelményei:

A tantárgy profilja feltételezi a folyamatos gyakorlást, így a hallgatók minden órán újabb gyakorolni- megtanulnivaló feladatot kapnak, amelyet a következő órán kötelesek felmondani. Bonyolultabb feladat esetén 1-2 hetes távolabbi felmondási határidőt kapnak, ennek be nem tartása automatikusan elégtelen osztályzatot eredményez. Elmaradt felmondás pótlására egyszer van lehetőség.

Érvénytelenné válik annak a hallgatónak a féléve, aki három alkalomnál többször venné igénybe a pótlás lehetőségét, tehát nem dolgozik rendszeresen, a csoport által felvett tempóban.

 

A félévet záró gyakorlati jegyet

a felmondott egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja.

Elégtelen gyakorlati jegy javítására nincs mód a vizsgaidőszakban.

 

 

                                                                                                                      Ördög Mária

                                                                                                                      főiskolai docens

           

Partitúraolvasás - ENB1311

 

 

 

Heti óraszám: 1 óra

Értékelés módja: gyakorlati jegy (3 kredit)

 

 

 Nagy Olivér : Partitúraolvasás- partitúrajáték című könyvéből:

 

1- 3. hét: 1-10.példa.

 

4- 6. hét: 11-20.példa

 

7- 9. hét: 21- 30.példa

 

10- 12. hét: Beethoven I.szimfónia, a transzponáló hangszerek olvasása.

 

13.hét: Ismétlés.

 

 

A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félévi gyakorlati jegy értéke elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.

 

 

 

                                                                                                          Vasvári Tamás

                                                                                                            művésztanár

 

 

Zenei informatikai készségfejlesztés ENB1312

 

tantárgy neve

zenei informatikai készségfejlesztés

tantárgy kódja

ENB 1312

meghirdetés féléve

2.

kreditpont

3

heti kontakt óraszám (elm.+gyak.)

0+30

félévi követelmény

gyakorlati jegy

előfeltétel (tantárgyi kód)

-

tantárgyfelelős neve és beosztása

Tóth Nándorné főiskolai docens

tantárgyfelelős tanszék kódja

EZ

A tantárgy elsajátításának célja

A hallgatók zenei képességeinek fejlesztése a számítógépes zenei eszközök segítségével.

Tantárgyi program

Zenei írás-olvasás, formaérzék, hangszín-hallás, hangszerelés, harmonikus hallás, harmonizálás, kíséretszerkesztés.

A számítógép mint eszköz – használata a zenei történésekben (mentés, tárolás, nagyítás, kicsinyítés, transzponálás, vágás, ragasztás, több szólam és felület egyidejű használata). kotta és zeneszerkesztő programok megismertetése és az alapszintű kezelés készségének kialakításával.

Komplexen gondolkodó, önálló zenei megnyilatkozásra képes személyiség fejlesztése.

Évközi tanulmányi követelmények

Részvétel az előadások legalább 80 %-án (3 gyakorlatot meg nem haladó mértékű hiányzás); valamint az esetenként kiadott házi feladatok megoldása, benyújtása papíron és elektronikus adathordozón.

A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy)

Gyakorlati jegy:

a) egy szöveg szabályos, formázott elrendezése egy adathordozón kapott nyersanyagból a papíron kapott írásképnek megfelelően, a szemeszter utolsó előtti óráján;

b) egy egyoldalas kotta elkészítése a kézbe kapott minta alapján a szemeszter utolsó óráján

Az értékelés módszere

Folyamatos órai számonkérés; az utolsó órákon elvégzett vizsgafeladatok minősítése

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok

Számítógépekkel ellátott tanterem, kotta- és szövegszerkesztő programok

Kötelező, ajánlott irodalom (3-5 db)

Anton Conrad-Richard Eisenmeyer: Midi-varázs, Zene számítógéppel, Kossuth Kiadó, Bp., 1968.

Sík Zoltán: MIDI alapozás, Pixel Graphics Kft., Bp., 1992.

FINALE 2000 kottagrafikai szoftver, angol nyelvű ismertető

CUBASE SX/integrált MIDI-AUDIO szoftver fejlesztő: STEINBERG angol nyelvű ismertető

Tantárgyi témakörök:

1.

 

A számítógéphasználat alapelvei

2.

 

A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; beírás, közvetlen formázás, szövegelrendezés;

3.

 

A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; szavak, mondatok, bekezdések, szakaszok; stíluslap készítése, alkalmazása

4.

 

A Finale kottagrafikai szoftver megismerése; dokumentum előkészítése; kottabeírási alap-paraméterek tisztázása

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

5.

 

Kottaírás; sorok, előjegyzések, ütemmutató elhelyezése; hangok, ütemek, sorok beírása, mozgatása, kivágása és beillesztése, megszüntetése

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

6.

 

Kottaírás; többrétegű kottakészítés; speciális jelek alkalmazása; kötőívek, crescendo, decrescendo; előadási utasítások elhelyezése és szerkesztése; előadási jelek elhelyezése

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

7.

 

Kottaírás; szövegbeírás, formázás, szövegelhelyezés; ütemek utólagos elrendezése; speciális eszközök alkalmazása

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

8.

 

Kottaírás; kottaoldalak készítése; méretezés, oldaltükör, szisztémák elrendezése, mozgatása

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

9.

 

Kottakészítés: lejátszás, lejátszási paraméterek; ellenőrzés, nyomtatás előkészítése, nyomtatás

- a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése

10.

 

A kottakészítési folyamatokról írtak áttekintése

                                                                                                                      Arany János

                                                                                                                      főiskolai adjunktus

 

 

Karének és előadói gyakorlat 1. ENB1313

Heti óraszám: 2 + 2 illetve 2 (+2 „C”- típusú tantárgy felvételével)                                                 

Az ellenőrzés módja: minősített aláírás illetve aláírás

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

-          A gyakorlati foglalkozáson való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.

-          A főiskolai szervezésű hangversenyeken, a főpróbákon, egyéb fellépéseken a részvétel kötelező. A távolmaradás az aláírás megtagadását vonja maga után.

A félévközi ellenőrzés követelményei:

A folyamatos és egymásra épülő munka rendszeres és aktív jelenlétet tesz szükségessé. Ezért a félév munkájának értékelése a következő elvek szerint történik:

Minősített aláírás esetén:

ü  kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki 3 alkalomnál nem gyűjt össze több hiányzást, aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul, szép zenei megformálással adja elő a kijelölt darabokat.

ü  megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket nem lépi ugyan túl, de kimeríti azt - illetve 3-nál többet hiányzik -, valamint a kijelölt darabok felmondásakor teljesítménye változó.

ü  nem felelt meg (1) ha nem képes a megadott határidőn belül megtanulni és felmondani a kijelölt kórusműveket, intonációja bizonytalan.

Aláírás esetén:

ü  csak az a hallgató kaphat aláírást, aki a kórus munkájában aktívan vesz részt, a kijelölt műveket a megadott határidőn belül – kamaraének formájában – hanghibák nélkül, stílusosan, tisztán intonálva felmondja.

ü  az a hallgató, aki bár részt vesz a kóruspróbákon, főpróbákon, fellépéseken, de nem képes a kijelölt kórusműveket – kamaraének formájában – a megadott határidőn belül hanghiba és intonációs zavar nélkül felmondani, nem szerez aláírást.

 

 

Ferencziné dr. Ács Ildikó

                                                                                                                      főiskolai tanár

 

 

Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 1.ENB1318

 

 

Heti óraszám: 2

Kreditpont: 2

A számonkérés módja: gyakorlati jegy

 

 

1. hét    Előkészületek a kánon tanítására

             Kánon átírása partitúrába

 

2. hét   - aviso teljes ütemrészen kettes ütemben

 

3. hét   - aviso súlyos és súlytalan helyen a kettes ütemben

 

4. hét   - aviso teljes ütemrészen négyes ütemben

 

5. hét   - aviso súlyos és súlytalan helyen a négyes ütemben

 

6. hét   - aviso teljes ütemrészen hármas ütemben

 

7. hét   - aviso súlyos és súlytalan helyen a hármas ütemben

 

8. hét   - aviso nem teljes ütemrészen kettes ütemben

 

9. hét   - aviso nem teljes ütemrészen négyes ütemben

 

10.hét  - aviso nem teljes ütemrészen hármas ütemben

 

11.hét  A hang megszűntetésének különböző lehetőségei

 

12.hét  Gyakorló óra

 

13.hét  Beszámoló a félév anyagából

 

 

 

 

Anyag:

      Farkas Ferenc: Párosító

      Ismeretlen szerző: Tavaszköszöntő

      Monteverdi: Keljen dalra

      Haydn: Ha jő a csendes alkony

      Mozart: Drága szempár

 

 

 

Tantárgyi követelmények:

A foglalkozásokon történő részvétel:

Az órán való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

A félévközi ellenőrzés módja:

Az értékelés óráról-órára történik: a zeneművek kamara ill. ének-zongora formában történő felmondása után tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. Az „énekes” felmondáshoz és a vezényléshez külön osztályzat kapcsolódik. A minősítés ötfokozatú. Az elmaradt beszámolók elégtelen minősítést jelentenek. Pótlásra a soron következő órán kerülhet sor, ezt követően nincs mód a beszámolásra. Szerzett érdemjegy javítására nincs lehetőség.

Az érdemjegy kialakításának módja:

A félévi gyakorlati jegyet a heti értékelés érdemjegyeinek átlaga határozza meg. Amennyiben a szerzett érdemjegyek fele elégtelen minősítésű, a félév automatikusan sikertelen gyakorlati jeggyel zárul.

Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerinti keretek között a vizsgaidőszakban van mód.

 

 

 

Irodalom:

 

Kodály-Vargyas: A magyar népzene

Párkai István: A kórusvezénylés alapjai

Vásárhelyi Zoltán: Az énekkari vezénylés módszertana

Reviczky: Kórusok enciklopédiája

 

 

 

 

                                                                                                            Tamási László

                                                                                                                        főiskolai adjunktus

 

 

Zongora-hangszerjáték 1. ENB1323

 

 

Heti óraszám: 0,5

Kredit: 2

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

 

A foglalkozásokon való részvételről

 

            A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke: a tantárgy heti óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

A félév anyaga feltételezi a folyamatos munkát. A munkafolyamatban lévő művek hétről-hétre történő – egyre bővülő zenei szempontok szerinti - interpretálása rendszeres munkát igényel. Rendszeres készületlenség (kettőnél több) a félév érvénytelenségét vonja maga után.

 

 

Értékelés

 

            A félévre előírt anyag elsajátításával - zongoradarabok kotta nélküli előadása - és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembevételével történik.

            A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni. Az elégtelen gyakorlati jegy egy alkalommal, a vizsgaidőszakban javítható.

 

 

Anyagvégzés:

 

A félév anyagának többféle karakterű darabokat kell tartalmaznia, a barokk, a klasszika, a romantika és a XX. sz. korából. Ehhez társulnak a hallgatók zongoratudásához igazodó különböző nehézségű technikai gyakorlatok.

 

 

A hallgatók eltérő előképzettségi fokának megfelelően, eltérő nehézségű művek kijelölésére van szükség:

 

A Zongoraiskola I.                                        technikai szintjén állóknak: 25

A Zongoraiskola II.                                       technikai szintjén állóknak: 15

A Bach 13 könnyű kis zongoradarab            technikai szintjén állóknak: 10

A Bach 18 kis prelúdium                               technikai szintjén állóknak:   8

A Bach Kétszólamú invenció                         technikai szintjén állóknak:   6

                                   különböző stílusú darabot kell kotta nélkül eljátszania a félév során.

A félév anyagát arányosan felosztva, közösen dolgozzuk fel a gyakorlati foglalkozásokon, az alábbi szempontok szerint:

 

 

1.-14. hét

Barokk darab esetén formájának, szerkesztésmódjának megismerése. Stílusra jellemző billentésmódok, dinamikai árnyalások elsajátítása. Tánctételeknél az ismétlődő részek –korra jellemző- színesítése → dallamváltozat, díszítés készítése (otthoni feladat).

Klasszikus szonatina tétel esetén formájának megismerése, téma és hangnemi jellemzők. Részek viszonya és aránya. Tételek tempó- és karakter-összefüggése.

Variációk: karakter- és tempóváltozások összefüggései, hangnem- és hangulatváltások megérzése, megvalósítása.

Tánctételek: jellemző lüktetésük, tempójuk, karakterük, technikai sajátosságaik megéreztetése és elsajátítása.

Romantikus mű. Romantikus előadásmód megbeszélése, tudatosítása; szélsőséges dinamika, espressivitás, sokszínű billentésmód, pedál használatának bővítése.

XX: századi mű. Új hangzásvilág, ritmikai sokszínűség, „program-zene”. A zongorakezelés új formái.

 

 

Ajánlott irodalom

 

 

Bach: 13 könnyű kis zongoradarab                           Bach- Händel: Könnyű zongoradarabok

Bach: 18 kis prelúdium                                             Bach: Kétszólamú invenciók

Bach: Kétszólamú invenciók

Repertoire: II. III. (Sármai)                                       Könnyű szonatinák (Kassai)

Szonatina gyűjtemény (Hoffman)                             Könnyű variációk

Haydn: Zongoraszonáták I/a (Semtliche, Urtex)      Mozart: Hat bécsi szonatina

A gyermek Mozart

Csajkovszkij: Ifjúsági album                                     Schumann: Ifjúsági album

Schumann: Kinderszenen                                          Schubert: Wiener Tanzbüchlain

Chopin: Három gyermekpolonéz                              Chopin: Mazurkák, Prelűdök, Keringők, Polonaisek

Grieg: Lírikus darabok I.                                           Kabalevszkij: 15 gyermekdarab

Hacsaturján: Gyermekalbum

Bartók: Gyermekeknek I. II. III.                              Bartók: Mikrokozmosz II. III. IV.V.

Kurtág: Játékok II.

Czerny: Könnyű technikai gyakorlatok                    Czerny-Bertini etüdök

Váczi: Magyar szerzők könnyű zongoradarabjai

 

                                                           Bíróné Csóka Beáta

főiskolai adjunktus

 

 

 

Zongora- hangszerjáték 1. ENB1323

 

 

 

            Heti óraszám: 0.5 óra

            Értékelés módja: gyakorlati jegy (2 kredit)

 

 

1-2.      Az első félévben tanultak átismétlése.

3.         A két kéz függetlenítése, ritmikai önállóságának kialakítása.

            Pl. Zongoraiskola I. 9-14, 25-29, Bartók: Mikrokozmosz  I. 1-25

4.                  A darabok zenei megformálása, előadása két kézzel emlékezetből.

5.                  Könnyű technikai darabok zongorázása

Pl. Zongoraiskola I. 48-49.o. 1-9.

6.                  A kéztartás, a zongoratechnika (ülés, lendítés, staccato, legato stb.) fejlesztése a tanult

etűdök alapján.

7.                  A polifon dallamformálás kialakítása.

Pl. Zongoraiskola I. 71, 79, 81, 90,

8.                  Bonyolultabb zenei megformálást igénylő darabok megismerése.

PL. Zongoraiskola I. 105, 113, 115, 116,

9-10.        Bartók: Mikrokozmosz I. kötetének fel nem dolgozott darabjainak áttekintése.

11-12.    Könnyebb klasszikus darabok megismerése.

Pl. A gyermek Mozart, Könnyű zongoramuzsika,

13.       A félévben tanultak összefoglalása, értékelés.

 

 

A félév folyamán 25 mű megtanulása kötelező.

 

A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félévi gyakorlati jegy értéke elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.

 

Kötelező irodalom:

Komjáthyné: Zongoraiskola I. Editio Musica, Budapest

Bartók: Mikrokozmosz I. Editio Musica, Budapest

Czerny: Könnyű technikai ujjgyakorlatok Editio Musica, Budapest

 

 

 

 

                                                                                                          Vasvári Tamás

                                                                                                            művésztanár

 

Magánének 1. ENB1328

 

A helyes hangindítás, légzés, énektechnika megismerése, testtartás, hangadás és hangzókiejtés elsajátítása. Az anyagban előforduló zenei problémák megoldása, gyakorlása.

 

 

Követelményrendszer

Óraszám: 1

Számonkérés módja: G

Kreditpont: 2

 

Az érdemjegy megszerzésének módja: a félév gyakorlati jeggyel zár, melynek feltétele a

       rendszeres óralátogatás, valamint 3 dal kotta nélküli

       stílusos előadása. Elégtelen jegy esetén

       javítási lehetőségre nincs mód.

 

Félévközi ellenőrzés módja: minden órán számonkérés, mely önálló felkészülésen alapul.

 

 

A félév során 3 hiányzás igazoltnak tekinthető. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

 

 

Anyag: idegen népek dalai, virágénekek, népdalok, régi olasz, francia mesterek művei

 

 

1. hét: tájékoztató a tantárgyi követelményekről. Szabadon választott népdal előadása.

2. hét: „Erdő nincsen zöld ág nélkül”, „Magas kősziklának”, „Ellopták a szívemet”,

„Repülj madár” kezdetű népdalok megismerése

3. hét: a feladott dalok gyakorlása, megformálása

4. hét: számonkérő óra

5. hét: koncentrációs légző gyakorlatok: Tavaszébredés (norvég népdal), A régi ház (skót

népdal)

6. hét: Caccini: Nyugtalan Ámor, Ámor mit váratsz dalok elemzése

7. hét: az előző órán megismert művek, megformálása, szövegkiejtés, levegővétel

8. hét: Haydn: Egykedvűség, Pergolesi: Pásztordal, Cherubini: A vén csavargó

9. hét: az eddig tanult dalok kidolgozása, gyakorlása

10. hét: számonkérő óra /2-3 mű stílusos előadása/

11. hét: Mozart: Vágyódás a tavasz után, Albert: Őszi dal, Purcell: Legszebb sziget

12. hét: előző órán feladott művek „feldolgozása”

13. hét: számonkérő óra, beszámolói anyag kiválasztása

14. hét: gyakorlati jegy megszerzése /beszámoló: 3 mű kotta nélküli előadása kiválasztás

  alapján/

 

Kötelező irodalom: Százszínű csokor

                                 Kerényi M. György: Énekiskola I.

                                 Dalgyűjtemény I.

                                 Ádám Jenő: A dal mesterei I.

 

 

Ajánlott irodalom: Ádám Jenő: A dal mesterei II.

                                   Dalgyűjtemény II.

 

T. Csiki Edit

                                                                                                          főiskolai adjunktus

 

 

Magánének 1. (ENB 1328)

Kreditpont: 2

Oktatott hallgatók: Rimán Barbara, Antal Édua Dorottya, Pogar Ciprian, Zelenák Krisztián, Csomós Ildikó, Tar Csilla Eszter, Lengyel Melinda, Salamon Ildikó

Számonkérés módja: G

Az érdemjegy megszerzésének módja: A félév gyakorlati jeggyel zár, melynek feltétele a rendszeres óralátogatás, valamint 3 dal kotta nélküli, stílusos előadása. Elégtelen jegy esetén javítási lehetőségre nincs mód. A félév során 3 hiányzás igazoltnak tekinthető. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

Félévközi ellenőrzés módja: minden órán számonkérés, mely önálló felkészülésen alapul.

Tervezett tematika:

A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz). A tervezett anyagban (különböző technikai problémák direkt példázatai) előforduló zenei-, technikai problémák megoldása.

1.      hét: Hangképzési alapismeretek ismétlése, az előző félév elméleti felelevenítése

2.      hét: Légzőgyakorlatok, Hangképző alapgyakorlatok – beéneklés

3.      hét: Caccini: Nyugtalan ámor (legato, magánhangzóképzés, szövegtagolás)

4.      hét: Falconieri: Bíbor ajkad (legato – hangsúlyozás)

5.      hét: Scarlatti: Meddig tart e kínos élet (drámai fokozás, dinamikai árnyalatok)

6.      hét: Gabler: Májusi dal (legato- hangközugrások simítása)

7.      hét: Bach: Végső órám (legato – magánhangzószínek összedolgozása)

8.      hét: Handel: Hímes rétek (a dal tudatos építése, kontrasztok)

9.      hét: Dezede: A jelen dícsérete (legato – hajlítások, páros kötések hangsúlyozása)

10.  hét: Haydn: Falusi jókedv (legato – hajlítások, hangsúlyozás)

11.  hét: Mozart: Az anyóka (szövegértelmezés- zenei összetartozás)

12.  hét: Összefoglaló óra, a félév során tanult darabok áténeklése kottából

13.  hét: Összefoglaló óra, a beszámoló anyagának kiválasztása, gyakorlása

14.  hét: Gyakorlati jegy megszerzése: beszámoló (3 dal kotta nélküli előadása)

A dalok a következő kötetekben találhatók:

Ádám Jenő: A dal mesterei I. (Editio Musica Bp. 1956.)

 

 

 

Kazár Ticiána

 

 

 

Mesterek és előadók ENB3011

 

 

 

Heti óraszám:  2

Kredit: 2

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

 

A kurzus célja:

A zenekari muzsika néhány remekművének megismerése, elemzése, több előadásának meghallgatása, valamint az interpretációk különbségének megbeszélése.

 

 

 

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a heti kontaktóraszám háromszorosa, azaz 6 óra.  Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.

 

A félév végi gyakorlati jegyet az órai munka aktivitása és a tanár által kiadott házi dolgozat megírása határozza meg.

 

Elégtelen gyakorlati jegy javítására a vizsgaidőszakban lehetőség van – a tanár által megszabott feladat elvégzésével.

 

 

1-2. hét: Mozart: g-moll szimfónia

3-4. hét: Beethoven: VII. A-dur szimfónia

5-6. hét: Schubert: h-moll (befejezetlen) szimfónia

7-8. hét: Brahms: II. D-dur szimfónia

9-10. hét: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei (az eredeti zongoraverzió és Ravel hangszerelése)

11-12. hét: Debussy: A tenger

13-14. hét: Bartók: Concerto

 

 

 

                                                                                                          Huszár Lajos DLA

                                                                                                          egyetemi tanár