I. évfolyam – Ének-zene alapszak
Zenetörténet-zenekultúra 1. ENB1203
tantárgy neve |
zenetörténet – zenekultúra 1. |
tantárgy kódja |
ENB 1203 |
meghirdetés féléve |
2. |
kreditpont |
2 |
heti kontakt óraszám (elm.+gyak.) |
2+0 |
félévi követelmény |
kollokvium |
előfeltétel (tantárgyi kód) |
ENB 1201 |
tantárgyfelelős neve és beosztása |
Arany János |
tantárgyfelelős tanszék kódja |
EZ |
Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.
A zene kezdetei
Ókori zenekultúrák.
A középkori európai zenetörténet kezdete
A gregorián kialakulása.
A középkor templomi és világi zenéje; Korai középkori világi zene.
A korai többszólamúság létrejötte
A reneszánsz vokális egyházi és világi zenéje
A hangszeres zene fejlődése
A barokk létrejötte
A barokk hangszeres zenéje, műfajai; A barokk énekes zenéje és műfajai
A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.
A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.
Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre
Számonkérés írásban és szóban
Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem
Kelemen Imre: A zene története 1750-ig, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1990.
Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp. 1983.
Peter Gülke: Szerzetesek, polgárok, trubadúrok, Zeneműkiadó, Bp. 1979.
Dobszay László: A gregorián ének kézikönyve, EMB Zeneműkiadó Kft., 1994.
Frank Oszkár: Formák, műfajok a barokk és klasszikus zenében, Frank Oszkár magánkiadás, 1996.
Szabolcsi Bence: A zene története, 6. kiadás, Kossuth Kiadó Rt., 1999.
Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&
gregorián himnusz: |
Veni redemptor gentium [***] |
gregorián misetétel: |
Missa „Cunctipotens genitor Deus” – Kyrie *** |
|
- szabadon választott zsoltárversek két tetszőleges tonus alkalmazásával *** & [zeneelmélet-órán tanulják] |
Anonymus: |
L’homme armé *** |
Moniot d’Arras: |
Ce fut en mai *** |
Anonymus: |
Cunctipotens genitor ** && |
Landino: |
Ecco la primavera ** |
Josquin Desprez: |
Ave Maria ** && |
Claude Goudimel: |
42. genfi zsoltár (Mint a szép híves patakra) / [Psaume de Genève 42. (Ainsi qu'on oit le cerf bruire)] ** && |
Johann Sebastian Bach: |
d-moll kétszólamú invenció / [Invention d-moll BWV 775] *** && |
Antonio Vivaldi: |
Négy évszak – Tavasz, I. tétel, főtéma [Le quattro stagioni – Concerto No. 1 in Mi maggiore, RV 269, „La primavera” I.] & *** & |
1. |
|
A zene kezdetei – zenei alapszerkezetek, énekes és hangszeres kultúra, korai hangsorok, primitív többszólamúság; ókori zenekultúrák; emlékek, följegyzések az ázsiai (India, Kína) és a Földközi-tenger-melléki (Mezopotámia, Egyiptom, arab-zsidó, görög és római kultúra) zenéről |
2. |
|
A középkori európai zenetörténet kezdete – A korai kereszténység zenéje; a bizánci és a korai nyugati liturgikus zene; a gregorián kialakulása; műfajok, formák, szerkezetek, előadásmódok |
3. |
|
A középkor templomi és világi zenéje – Korai középkori világi zene; csavargó, lovag, trubadúr, minnesänger; A korai többszólamúság létrejött; párhuzamok, organum, ellenmozgás; a kórus-éneklés kialakulása; Notre Dame-i iskola, ars antiqua, ars nova |
4. |
|
A XV-XVI. század vokális műfajai és jelentős képviselői – A reneszánsz vokális egyházi zenéje; mise, motetta; a reneszánsz vokális világi zenéje; frottola, chanson, madrigál |
5. |
|
Nemzeti központok, sajátosságok az európai reneszánszban (angol, németalföldi, francia, német és olasz kultúra); a korszak összefoglaló személyiségei; Palestrina, Lassus, Byrd |
6. |
|
A hangszeres zene fejlődése – hangszercsaládok, -típusok és hangszeres műfajok |
7. |
|
A barokk létrejötte – a korai barokk vokális zene; a kései madrigál, a monodikus gondolkodás, az opera, a korai oratórium; Peri, Caccini, Monteverdi |
8. |
|
A barokk első szakaszának hangszeres zenéje – kísérő zene és önálló műfajok; új műtípusok megjelenése; fúga és társműfajai; partita, szonáta, táncdarabok; a korszak szerzői |
9. |
|
A barokk középső szakaszának énekes zenéje – az opera, az oratórium és a kantáta fejlődése, fő típusai, szerzői |
10. |
|
A barokk középső szakaszának hangszeres zenéje – szóló- és kamaraművek; a zenekar létrejötte; új műtípusok; concerto, versenyművek, szvit; a korszak szerzői |
Arany János
főiskolai adjunktus
Általános zeneelmélet és hangszerismeret 1. - ENB 1208
Heti óraszám: 2
Az ellenőrzés módja: kollokvium
Kredit: 2
A félév anyaga:
A gregorián ének, a korai többszólamúság és a klasszikus vokálpolifónia áttekintése a zeneelmélet sajátos szempontjai szerint.
1. A gregorián ének meghatározása. Zenei gyökerei.
Műfajok: himnusz, antifóna, zsoltár.
Műfajcsoportok a szöveg és dallam kapcsolata alapján: recitatív és dallamos műfajok.
2. A mise és a zsolozsma.
3. Új műfajok: sequentia, tropus, liturgikus dráma.
4. Moduszok, írásbeliség, szolmizáció.
5. Zárthelyi dolgozat a gregorián ének témaköréből.
6. A korai többszólamúság: orgánumtípusok.
7. A Notre-Dame iskola és az ars antiqua jellegzetes műfajai
.
8. Az ars nova jellegzetes műfajai.
9. A klasszikus vokálpolifónia hangkészlete, hangnemei, dallamalkotásának jellegzetességei.
10. A többszólamú szerkesztés sajátosságai: konszonáns és disszonáns hangközök,
mozgásformák, kadenciatípusok.
11. Az imitációs szerkesztés.
12. Modális harmóniák. Autentikus és plagális fordulatok. Modális modulációk.
13. Zárthelyi dolgozat a korai többszólamúság és a klasszikus vokálpolifónia témaköréből.
14. Dolgozatjavítás, összefoglalás.
A foglalkozásokon való részvételről:
Az órákon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félévközi ellenőrzések követelményei:
A hallgatók a félév folyamán két zárthelyi dolgozatot írnak, emellett óráról órára rövid gyakorlati feladatot kapnak.
Meg nem írt dolgozat pótlására egyszer van lehetőség, ennek elmulasztása automatikusan elégtelen osztélyzatot eredményez.
A gyakorlati feladatok ellenőrzése folyamatos.
Vizsgára bocsátás feltételei:
Félév végén az a hallgató kollokválhat, aki mindkét dolgozatára legalább elégséges osztályzatot kapott, valamint gyakorlati feladatait maradéktalanul teljesítette.
A dolgozatok érdemjegye beszámít a vizsga eredményébe.
Ördög Mária
főiskolai docens
Népzene-néphagyomány elmélet ENB 1213
Meghirdetés féléve: II.
Összóraszám: 30 (elmélet)
Kreditpont: 3
Évközi ellenőrzés: folyamatos
Számonkérés: kollokvium
Előfeltétel: nincs
Követelmények:
Szerezzen alapvető tájékozottságot a népzenei hagyomány, illetve a népzenét forrásként alkalmazó klasszikus zenei feldolgozások terén. Ismerje azokat a zenetörténeti korszakokat és alkotókat, akiknek zenei alkotóművészetében, különböző mértékben és formában, megjelenik a vokális és hangszeres magyar népzene. Ismerje meg a legfontosabb zeneműveket és annak forrásanyagát is.
A kollokviumi jegy megszerzésének feltételei:
Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.
A félév folyamán az egyes témakörökhöz kapcsolódó forráskutatás elkészítése.
A szemeszter anyagából összeállított tételsor alapján szóbeli vizsga keretében is adjon számot tudásáról.
Hallgatók: I. évfolyam
Tananyag
Kötelező irodalom
BERECZKY János – DOMOKOS Mária – OLSVAI Imre – PAKSA Katalin – SZALAY Olga
Kodály népdalfeldolgozásainak dallam- és szövegforrásai
1984. Zeneműkiadó, Budapest
HAMBURGER Klára Liszt kalauz
1986 Zeneműkiadó, Budapest
KROÓ György Bartók kalauz
1980 Zeneműkiadó, Budapest
LAMPERT Vera Népzene Bartók műveiben
2005 Helikon Kiadó, Budapest
VOIGT Vilmos (szerk.) A magyar folklór
1998 Osiris Kiadó, Budapest
Ajánlott irodalom
EŐSZE László Kodály Zoltán élete és munkássága
1956 Zeneműkiadó, Budapest
PÉCSI Géza – UZSALYNÉ Pécsi Rita Kulcs a muzsikához. Ének – Zene – Kultúra
2002 Kulcs a Muzsikához Alapítvány, Pécs
SZABOLCSI Bence A magyar zenetörténet kézikönyve
1955 Zeneműkiadó, Budapest
Juhász Erika
főiskolai adjunktus
Népzene-néphagyomány gyakorlat ENB1214 - furulya
Heti óraszám: 1
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszám háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
- A Nyíregyházi Főiskola által szervezett hangversenyeken, egyéb hangversenyeken, valamint azok próbáin való részvétel kötelező.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.
- Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok óráról órára történő bemutatása.
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése. Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
művésztanár
Népzene - néphagyomány gyakorlat ENB1214 - citera
Heti óraszám: 1
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennél több hiányzásnál a félév nem teljesül.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni.
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
1. |
Hangszerkezelési törvények. A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései. Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) átismétlése, tudatosítása. A népzenei dialektusok - a dunántúli dialektus. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Dunántúli térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
2. |
Hangolás segítséggel. Az előző óra anyagának számonkérése. A citera részei tartozékai. Parlando játék, lassú giusto játék. 4/4 – dűvő (2 fajtája). |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
3. |
Hangolás segítséggel. Az előző óra anyagának számonkérése. A citera terminológiája. Giusto játék. 2/4 – esztam (6 fajtája). |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
4. |
Hangolás segítséggel. Az előző óra anyagának számonkérése. Ugrós és friss dallamok játéka. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Húrok, írható cd beszerzése. |
5. |
Hangolás hangológéppel. Az előző 4 óra anyagának számonkérése, jegybeli értékelése. Húrozási gyakorlatok.
|
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Hangológép. |
Agárdi Éva és Várnai Ferenc cikkének elolvasása. Kottamásolás. |
6. |
Hangolás hangológéppel. A kapkodós citerajáték 3 fajtája. Vass Sándor és Takács József játéka. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Hangológép. |
Kottamásolás. CD másolás. |
7. |
Önálló hangolás. A kapkodós játék gyakorlása (le, fel). A citera fajtái és rokonai. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Hangszerek enciklopédiája. |
CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése. |
8. |
Önálló hangolás. Az előző óra anyagának számonkérése. Balatinc István játéka. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése. |
9. |
Önálló hangolás. A 6-8 óra anyagának számonkérése, jegybeli értékelése. A hangolás elméletiségének írásbeli rögzítése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése.
|
10. |
Önálló hangolás. Összeállítások készítése a baranyai, zalai és a somogyi anyagból. A kettős játék. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).
|
|
11. |
Önálló hangolás. Gyakorlás. Előadói gyakorlatok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
12. |
Önálló hangolás. Gyakorlás. A szakirodalom összegyűjtése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
ZH előkészítés. |
13. |
Önálló hangolás. A félév anyagának áttekintése. ZH, az elméleti anyagból. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
14. |
Önálló hangolás. A ZH értékelése. Gyakorlás. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
15. |
Önálló hangolás. Zárókoncert. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Fellépő ruha. |
|
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)
Agárdi Éva: A „kapkodós” citerajáték fajtái és azok tanításának lehetőségei az alapfokú művészeti oktatásban.
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Együd Árpád: Kaposváron megverték a rézdobot (Kaposvár 1981.)
11 népdalcsokor Bartók Béla ürögi gyűjtéséből (Bp., 1980.)
Berze Nagy János: Erre alá a Baranya szélen…(Pécs, 1979.)
Vajda József: A zalai zöld erdőben …(Zalaegerszeg 1972.)
Olsvai Imre: 88 Tolna megyei népdal (Szekszárd 1974.)
Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok
Barsi Ernő: Zöld erdőben sík mezőben… (Győr 1971.)
Barsi Ernő: Megérett, megérett Écs hegyén a szőlő (Győr 1985.)
Pátria lemezsorozat
Békefi Antal: Bakonyi népdalok (Veszprém 1977.)
Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)
Békefi Antal: A bakonyi szegény ember dalai (Bp. 1976.)
Pesovár Ferenc: Béres vagyok, béres…(Székesfehérvár 1982.)
Agárdi Éva
főiskolai adjunktus
Népzene, néphagyomány gyakorlat ENB1214 - vonós
Heti óraszám: 2
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Foglalkozáson való részvétel: Félévenként három hiányzás megengedett
Félévközi ellenőrzés követelményei: Feladatok számonkérése, a megoldásokban előforduló hibák elemzése, javítása.
Félév anyaga:
1-14. hét
A magyar népi hangszeres muzsika tájegységeinek, jellegzetes megszólaltatási módjainak megismerése, ritmikai, intonációs különlegességeinek tudatosítása.
Szóló hangszerek, együttesek zenéinek elemzése.
Gyűjtések, kiadványok áttekintése, gyakorlati hasznosításuk alkalmazása a népzene oktatásban.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén, gyakorlati jegy védésre lehetőség van.
Rőmer Ottó
művésztanár
Zenei nev. tanulmány és rendezvényszervezés ENB1215
Heti óraszám: 2
Kredit pont: 3
A számonkérés módja: gyakorlati jegy
Általános cél: A magyar és európai zenei nevelési rendszerek történelmi tapasztalatai, a mérvadó zenei nevelési szisztémák és legújabb irányzatok áttekintése. Különféle kulturális események megtervezése, megszervezése és kivitelezése ill. ezek infrastrukturális hátterének ismerete és a zenével való kapcsolata – a piacorientáltság figyelembe vételével.
1.hét Korunk társadalmi, gazdasági és technikai változásainak hatása a művészeti nevelésre.
2-4.hét A Kodály módszer adaptációs lehetőségeinek keresése korunk társadalmának szociális, kulturális és technikai körülményeihez, nevelési-oktatási elvárásaihoz és egészségi állapotához.
5.hét Kodály zenei nevelési módszereinek pszichológiai hatásvizsgálata.
6.hét Psalmus Humanus ének-zenepedagógiai programsorozat bemutatása. Az európai zenei nevelési rendszerek jellemzői.
7-9.hét Kulturális események megtervezésének jellemzői és tapasztalati beszámoló.
10-14.hét Kulturális események megszervezése és kivitelezése, tapasztalati beszámoló.
Tantárgyi követelmények:
A foglalkozásokon történő részvétel:
Az órán való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
Egy kulturális program írásbeli megtervezése, megszervezésének lépései, infrastrukturális és a zenével való kapcsolatának bemutatásával. A félév során min. 1 rendezvény teljes körű megszervezése.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A félévi gyakorlati jegyet a heti értékelés érdemjegyeinek átlaga határozza meg. Amennyiben a szerzett érdemjegyek fele elégtelen minősítésű, a félév automatikusan sikertelen gyakorlati jeggyel zárul.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerinti keretek között a vizsgaidőszakban van mód.
Irodalom:
K. Udvari Katalin: „Psalmus Humanus” Püski Kiadó Bp. 2002.
Kovács László – Tarcsa Zoltán: Nevelés, művelődés, minőség. Okker Kiadó, Bp. 2002.
Járási Anikó: Rendezvényszervezés JGYF Kiadó, Szeged, 2004.
Tamási László
főiskolai adjunktus
Szolfézs 1. - ENB 1306
Heti óraszám: 2
Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
A félév anyaga:
1-3. hét Egyszólamú anyag: Kodály:Ötfokú zene III./1-30
Kamaraének: Sanctus-Omnes unanimiter
Landino: Ecco la primavera
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/17
4-6. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./31-50
Kamaraének: Josquin: Ave Maria
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú/ 21
7-9. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./51-70
Kamaraének: Lassus: Domine Deus
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú/35
10-12. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./71-90
Kamaraének: Goudimel: 42. zsoltár
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú/48
13-14. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./91-100
Kamaraének: laprólolvasás
Ének-zongora: ---
Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a gregorián és a klasszikus vokálpolifónia stílusköréből válogatott szemelvények felhasználásával.
A foglalkozásokon való részvételről:
Az órákon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félévközi ellenőrzések követelményei:
A tantárgy profilja feltételezi a folyamatos gyakorlást, így a hallgatók minden órán újabb gyakorolni- megtanulnivaló feladatot kapnak, amelyet a következő órán kötelesek felmondani. Bonyolultabb feladat esetén 1-2 hetes távolabbi felmondási határidőt kapnak, ennek be nem tartása automatikusan elégtelen osztályzatot eredményez. Elmaradt felmondás pótlására egyszer van lehetőség.
Érvénytelenné válik annak a hallgatónak a féléve, aki három alkalomnál többször venné igénybe a pótlás lehetőségét, tehát nem dolgozik rendszeresen, a csoport által felvett tempóban.
A félévet záró gyakorlati jegyet
a felmondott egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja.
Elégtelen gyakorlati jegy javítására nincs mód a vizsgaidőszakban.
Ördög Mária
főiskolai docens
Partitúraolvasás - ENB1311
Heti óraszám: 1 óra
Értékelés módja: gyakorlati jegy (3 kredit)
Nagy Olivér : Partitúraolvasás- partitúrajáték című könyvéből:
1- 3. hét: 1-10.példa.
4- 6. hét: 11-20.példa
7- 9. hét: 21- 30.példa
10- 12. hét: Beethoven I.szimfónia, a transzponáló hangszerek olvasása.
13.hét: Ismétlés.
A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félévi gyakorlati jegy értéke elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.
Vasvári Tamás
művésztanár
Zenei informatikai készségfejlesztés ENB1312
tantárgy neve |
zenei informatikai készségfejlesztés |
tantárgy kódja |
ENB 1312 |
meghirdetés féléve |
2. |
kreditpont |
3 |
heti kontakt óraszám (elm.+gyak.) |
0+30 |
félévi követelmény |
gyakorlati jegy |
előfeltétel (tantárgyi kód) |
- |
tantárgyfelelős neve és beosztása |
Tóth Nándorné főiskolai docens |
tantárgyfelelős tanszék kódja |
EZ |
A hallgatók zenei képességeinek fejlesztése a számítógépes zenei eszközök segítségével.
Zenei írás-olvasás, formaérzék, hangszín-hallás, hangszerelés, harmonikus hallás, harmonizálás, kíséretszerkesztés.
A számítógép mint eszköz – használata a zenei történésekben (mentés, tárolás, nagyítás, kicsinyítés, transzponálás, vágás, ragasztás, több szólam és felület egyidejű használata). kotta és zeneszerkesztő programok megismertetése és az alapszintű kezelés készségének kialakításával.
Komplexen gondolkodó, önálló zenei megnyilatkozásra képes személyiség fejlesztése.
Részvétel az előadások legalább 80 %-án (3 gyakorlatot meg nem haladó mértékű hiányzás); valamint az esetenként kiadott házi feladatok megoldása, benyújtása papíron és elektronikus adathordozón.
Gyakorlati jegy:
a) egy szöveg szabályos, formázott elrendezése egy adathordozón kapott nyersanyagból a papíron kapott írásképnek megfelelően, a szemeszter utolsó előtti óráján;
b) egy egyoldalas kotta elkészítése a kézbe kapott minta alapján a szemeszter utolsó óráján
Folyamatos órai számonkérés; az utolsó órákon elvégzett vizsgafeladatok minősítése
Számítógépekkel ellátott tanterem, kotta- és szövegszerkesztő programok
Anton Conrad-Richard Eisenmeyer: Midi-varázs, Zene számítógéppel, Kossuth Kiadó, Bp., 1968.
Sík Zoltán: MIDI alapozás, Pixel Graphics Kft., Bp., 1992.
FINALE 2000 kottagrafikai szoftver, angol nyelvű ismertető
CUBASE SX/integrált MIDI-AUDIO szoftver fejlesztő: STEINBERG angol nyelvű ismertető
1. |
|
A számítógéphasználat alapelvei |
2. |
|
A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; beírás, közvetlen formázás, szövegelrendezés; |
3. |
|
A számítógépes szövegszerkesztés szabályai; szavak, mondatok, bekezdések, szakaszok; stíluslap készítése, alkalmazása |
4. |
|
A Finale kottagrafikai szoftver megismerése; dokumentum előkészítése; kottabeírási alap-paraméterek tisztázása - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
5. |
|
Kottaírás; sorok, előjegyzések, ütemmutató elhelyezése; hangok, ütemek, sorok beírása, mozgatása, kivágása és beillesztése, megszüntetése - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
6. |
|
Kottaírás; többrétegű kottakészítés; speciális jelek alkalmazása; kötőívek, crescendo, decrescendo; előadási utasítások elhelyezése és szerkesztése; előadási jelek elhelyezése - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
7. |
|
Kottaírás; szövegbeírás, formázás, szövegelhelyezés; ütemek utólagos elrendezése; speciális eszközök alkalmazása - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
8. |
|
Kottaírás; kottaoldalak készítése; méretezés, oldaltükör, szisztémák elrendezése, mozgatása - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
9. |
|
Kottakészítés: lejátszás, lejátszási paraméterek; ellenőrzés, nyomtatás előkészítése, nyomtatás - a kottakészítési folyamatok párhuzamos írásos rögzítése |
10. |
|
A kottakészítési folyamatokról írtak áttekintése |
Arany János
főiskolai adjunktus
Karének és előadói gyakorlat 1. ENB1313
Heti óraszám: 2 + 2 illetve 2 (+2 „C”- típusú tantárgy felvételével)
Az ellenőrzés módja: minősített aláírás illetve aláírás
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A gyakorlati foglalkozáson való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
- A főiskolai szervezésű hangversenyeken, a főpróbákon, egyéb fellépéseken a részvétel kötelező. A távolmaradás az aláírás megtagadását vonja maga után.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
A folyamatos és egymásra épülő munka rendszeres és aktív jelenlétet tesz szükségessé. Ezért a félév munkájának értékelése a következő elvek szerint történik:
Minősített aláírás esetén:
ü kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki 3 alkalomnál nem gyűjt össze több hiányzást, aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul, szép zenei megformálással adja elő a kijelölt darabokat.
ü megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket nem lépi ugyan túl, de kimeríti azt - illetve 3-nál többet hiányzik -, valamint a kijelölt darabok felmondásakor teljesítménye változó.
ü nem felelt meg (1) ha nem képes a megadott határidőn belül megtanulni és felmondani a kijelölt kórusműveket, intonációja bizonytalan.
Aláírás esetén:
ü csak az a hallgató kaphat aláírást, aki a kórus munkájában aktívan vesz részt, a kijelölt műveket a megadott határidőn belül – kamaraének formájában – hanghibák nélkül, stílusosan, tisztán intonálva felmondja.
ü az a hallgató, aki bár részt vesz a kóruspróbákon, főpróbákon, fellépéseken, de nem képes a kijelölt kórusműveket – kamaraének formájában – a megadott határidőn belül hanghiba és intonációs zavar nélkül felmondani, nem szerez aláírást.
Ferencziné dr. Ács Ildikó
főiskolai tanár
Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 1.ENB1318
Heti óraszám: 2
Kreditpont: 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy
1. hét Előkészületek a kánon tanítására
Kánon átírása partitúrába
2. hét - aviso teljes ütemrészen kettes ütemben
3. hét - aviso súlyos és súlytalan helyen a kettes ütemben
4. hét - aviso teljes ütemrészen négyes ütemben
5. hét - aviso súlyos és súlytalan helyen a négyes ütemben
6. hét - aviso teljes ütemrészen hármas ütemben
7. hét - aviso súlyos és súlytalan helyen a hármas ütemben
8. hét - aviso nem teljes ütemrészen kettes ütemben
9. hét - aviso nem teljes ütemrészen négyes ütemben
10.hét - aviso nem teljes ütemrészen hármas ütemben
11.hét A hang megszűntetésének különböző lehetőségei
12.hét Gyakorló óra
13.hét Beszámoló a félév anyagából
Anyag:
Farkas Ferenc: Párosító
Ismeretlen szerző: Tavaszköszöntő
Monteverdi: Keljen dalra
Haydn: Ha jő a csendes alkony
Mozart: Drága szempár
Tantárgyi követelmények:
A foglalkozásokon történő részvétel:
Az órán való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félévközi ellenőrzés módja:
Az értékelés óráról-órára történik: a zeneművek kamara ill. ének-zongora formában történő felmondása után tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. Az „énekes” felmondáshoz és a vezényléshez külön osztályzat kapcsolódik. A minősítés ötfokozatú. Az elmaradt beszámolók elégtelen minősítést jelentenek. Pótlásra a soron következő órán kerülhet sor, ezt követően nincs mód a beszámolásra. Szerzett érdemjegy javítására nincs lehetőség.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A félévi gyakorlati jegyet a heti értékelés érdemjegyeinek átlaga határozza meg. Amennyiben a szerzett érdemjegyek fele elégtelen minősítésű, a félév automatikusan sikertelen gyakorlati jeggyel zárul.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerinti keretek között a vizsgaidőszakban van mód.
Irodalom:
Kodály-Vargyas: A magyar népzene
Párkai István: A kórusvezénylés alapjai
Vásárhelyi Zoltán: Az énekkari vezénylés módszertana
Reviczky: Kórusok enciklopédiája
Tamási László
főiskolai adjunktus
Zongora-hangszerjáték 1. ENB1323
Heti óraszám: 0,5
Kredit: 2
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon való részvételről
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke: a tantárgy heti óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félév anyaga feltételezi a folyamatos munkát. A munkafolyamatban lévő művek hétről-hétre történő – egyre bővülő zenei szempontok szerinti - interpretálása rendszeres munkát igényel. Rendszeres készületlenség (kettőnél több) a félév érvénytelenségét vonja maga után.
Értékelés
A félévre előírt anyag elsajátításával - zongoradarabok kotta nélküli előadása - és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembevételével történik.
A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni. Az elégtelen gyakorlati jegy egy alkalommal, a vizsgaidőszakban javítható.
Anyagvégzés:
A félév anyagának többféle karakterű darabokat kell tartalmaznia, a barokk, a klasszika, a romantika és a XX. sz. korából. Ehhez társulnak a hallgatók zongoratudásához igazodó különböző nehézségű technikai gyakorlatok.
A hallgatók eltérő előképzettségi fokának megfelelően, eltérő nehézségű művek kijelölésére van szükség:
A Zongoraiskola I. technikai szintjén állóknak: 25
A Zongoraiskola II. technikai szintjén állóknak: 15
A Bach 13 könnyű kis zongoradarab technikai szintjén állóknak: 10
A Bach 18 kis prelúdium technikai szintjén állóknak: 8
A Bach Kétszólamú invenció technikai szintjén állóknak: 6
különböző stílusú darabot kell kotta nélkül eljátszania a félév során.
A félév anyagát arányosan felosztva, közösen dolgozzuk fel a gyakorlati foglalkozásokon, az alábbi szempontok szerint:
1.-14. hét |
Barokk darab esetén formájának, szerkesztésmódjának megismerése. Stílusra jellemző billentésmódok, dinamikai árnyalások elsajátítása. Tánctételeknél az ismétlődő részek –korra jellemző- színesítése → dallamváltozat, díszítés készítése (otthoni feladat). Klasszikus szonatina tétel esetén formájának megismerése, téma és hangnemi jellemzők. Részek viszonya és aránya. Tételek tempó- és karakter-összefüggése. Variációk: karakter- és tempóváltozások összefüggései, hangnem- és hangulatváltások megérzése, megvalósítása. Tánctételek: jellemző lüktetésük, tempójuk, karakterük, technikai sajátosságaik megéreztetése és elsajátítása. Romantikus mű. Romantikus előadásmód megbeszélése, tudatosítása; szélsőséges dinamika, espressivitás, sokszínű billentésmód, pedál használatának bővítése. XX: századi mű. Új hangzásvilág, ritmikai sokszínűség, „program-zene”. A zongorakezelés új formái. |
Ajánlott irodalom
Bach: 13 könnyű kis zongoradarab Bach- Händel: Könnyű zongoradarabok
Bach: 18 kis prelúdium Bach: Kétszólamú invenciók
Bach: Kétszólamú invenciók
Repertoire: II. III. (Sármai) Könnyű szonatinák (Kassai)
Szonatina gyűjtemény (Hoffman) Könnyű variációk
Haydn: Zongoraszonáták I/a (Semtliche, Urtex) Mozart: Hat bécsi szonatina
A gyermek Mozart
Csajkovszkij: Ifjúsági album Schumann: Ifjúsági album
Schumann: Kinderszenen Schubert: Wiener Tanzbüchlain
Chopin: Három gyermekpolonéz Chopin: Mazurkák, Prelűdök, Keringők, Polonaisek
Grieg: Lírikus darabok I. Kabalevszkij: 15 gyermekdarab
Hacsaturján: Gyermekalbum
Bartók: Gyermekeknek I. II. III. Bartók: Mikrokozmosz II. III. IV.V.
Kurtág: Játékok II.
Czerny: Könnyű technikai gyakorlatok Czerny-Bertini etüdök
Váczi: Magyar szerzők könnyű zongoradarabjai
Bíróné Csóka Beáta
főiskolai adjunktus
Zongora- hangszerjáték 1. ENB1323
Heti óraszám: 0.5 óra
Értékelés módja: gyakorlati jegy (2 kredit)
1-2. Az első félévben tanultak átismétlése.
3. A két kéz függetlenítése, ritmikai önállóságának kialakítása.
Pl. Zongoraiskola I. 9-14, 25-29, Bartók: Mikrokozmosz I. 1-25
4. A darabok zenei megformálása, előadása két kézzel emlékezetből.
5. Könnyű technikai darabok zongorázása
Pl. Zongoraiskola I. 48-49.o. 1-9.
6. A kéztartás, a zongoratechnika (ülés, lendítés, staccato, legato stb.) fejlesztése a tanult
etűdök alapján.
7. A polifon dallamformálás kialakítása.
Pl. Zongoraiskola I. 71, 79, 81, 90,
8. Bonyolultabb zenei megformálást igénylő darabok megismerése.
PL. Zongoraiskola I. 105, 113, 115, 116,
9-10. Bartók: Mikrokozmosz I. kötetének fel nem dolgozott darabjainak áttekintése.
11-12. Könnyebb klasszikus darabok megismerése.
Pl. A gyermek Mozart, Könnyű zongoramuzsika,
13. A félévben tanultak összefoglalása, értékelés.
A félév folyamán 25 mű megtanulása kötelező.
A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félévi gyakorlati jegy értéke elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.
Kötelező irodalom:
Komjáthyné: Zongoraiskola I. Editio Musica, Budapest
Bartók: Mikrokozmosz I. Editio Musica, Budapest
Czerny: Könnyű technikai ujjgyakorlatok Editio Musica, Budapest
Vasvári Tamás
művésztanár
Magánének 1. ENB1328
A helyes hangindítás, légzés, énektechnika megismerése, testtartás, hangadás és hangzókiejtés elsajátítása. Az anyagban előforduló zenei problémák megoldása, gyakorlása.
Követelményrendszer
Óraszám: 1
Számonkérés módja: G
Kreditpont: 2
Az érdemjegy megszerzésének módja: a félév gyakorlati jeggyel zár, melynek feltétele a
rendszeres óralátogatás, valamint 3 dal kotta nélküli
stílusos előadása. Elégtelen jegy esetén
javítási lehetőségre nincs mód.
Félévközi ellenőrzés módja: minden órán számonkérés, mely önálló felkészülésen alapul.
A félév során 3 hiányzás igazoltnak tekinthető. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
Anyag: idegen népek dalai, virágénekek, népdalok, régi olasz, francia mesterek művei
1. hét: tájékoztató a tantárgyi követelményekről. Szabadon választott népdal előadása.
2. hét: „Erdő nincsen zöld ág nélkül”, „Magas kősziklának”, „Ellopták a szívemet”,
„Repülj madár” kezdetű népdalok megismerése
3. hét: a feladott dalok gyakorlása, megformálása
4. hét: számonkérő óra
5. hét: koncentrációs légző gyakorlatok: Tavaszébredés (norvég népdal), A régi ház (skót
népdal)
6. hét: Caccini: Nyugtalan Ámor, Ámor mit váratsz dalok elemzése
7. hét: az előző órán megismert művek, megformálása, szövegkiejtés, levegővétel
8. hét: Haydn: Egykedvűség, Pergolesi: Pásztordal, Cherubini: A vén csavargó
9. hét: az eddig tanult dalok kidolgozása, gyakorlása
10. hét: számonkérő óra /2-3 mű stílusos előadása/
11. hét: Mozart: Vágyódás a tavasz után, Albert: Őszi dal, Purcell: Legszebb sziget
12. hét: előző órán feladott művek „feldolgozása”
13. hét: számonkérő óra, beszámolói anyag kiválasztása
14. hét: gyakorlati jegy megszerzése /beszámoló: 3 mű kotta nélküli előadása kiválasztás
alapján/
Kötelező irodalom: Százszínű csokor
Kerényi M. György: Énekiskola I.
Dalgyűjtemény I.
Ádám Jenő: A dal mesterei I.
Ajánlott irodalom: Ádám Jenő: A dal mesterei II.
Dalgyűjtemény II.
T. Csiki Edit
főiskolai adjunktus
Magánének 1. (ENB 1328)
Kreditpont: 2
Oktatott hallgatók: Rimán Barbara, Antal Édua Dorottya, Pogar Ciprian, Zelenák Krisztián, Csomós Ildikó, Tar Csilla Eszter, Lengyel Melinda, Salamon Ildikó
Számonkérés módja: G
Az érdemjegy megszerzésének módja: A félév gyakorlati jeggyel zár, melynek feltétele a rendszeres óralátogatás, valamint 3 dal kotta nélküli, stílusos előadása. Elégtelen jegy esetén javítási lehetőségre nincs mód. A félév során 3 hiányzás igazoltnak tekinthető. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
Félévközi ellenőrzés módja: minden órán számonkérés, mely önálló felkészülésen alapul.
Tervezett tematika:
A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz). A tervezett anyagban (különböző technikai problémák direkt példázatai) előforduló zenei-, technikai problémák megoldása.
1. hét: Hangképzési alapismeretek ismétlése, az előző félév elméleti felelevenítése
2. hét: Légzőgyakorlatok, Hangképző alapgyakorlatok – beéneklés
3. hét: Caccini: Nyugtalan ámor (legato, magánhangzóképzés, szövegtagolás)
4. hét: Falconieri: Bíbor ajkad (legato – hangsúlyozás)
5. hét: Scarlatti: Meddig tart e kínos élet (drámai fokozás, dinamikai árnyalatok)
6. hét: Gabler: Májusi dal (legato- hangközugrások simítása)
7. hét: Bach: Végső órám (legato – magánhangzószínek összedolgozása)
8. hét: Handel: Hímes rétek (a dal tudatos építése, kontrasztok)
9. hét: Dezede: A jelen dícsérete (legato – hajlítások, páros kötések hangsúlyozása)
10. hét: Haydn: Falusi jókedv (legato – hajlítások, hangsúlyozás)
11. hét: Mozart: Az anyóka (szövegértelmezés- zenei összetartozás)
12. hét: Összefoglaló óra, a félév során tanult darabok áténeklése kottából
13. hét: Összefoglaló óra, a beszámoló anyagának kiválasztása, gyakorlása
14. hét: Gyakorlati jegy megszerzése: beszámoló (3 dal kotta nélküli előadása)
A dalok a következő kötetekben találhatók:
Ádám Jenő: A dal mesterei I. (Editio Musica Bp. 1956.)
Kazár Ticiána
Mesterek és előadók ENB3011
Heti óraszám: 2
Kredit: 2
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A kurzus célja:
A zenekari muzsika néhány remekművének megismerése, elemzése, több előadásának meghallgatása, valamint az interpretációk különbségének megbeszélése.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a heti kontaktóraszám háromszorosa, azaz 6 óra. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félév végi gyakorlati jegyet az órai munka aktivitása és a tanár által kiadott házi dolgozat megírása határozza meg.
Elégtelen gyakorlati jegy javítására a vizsgaidőszakban lehetőség van – a tanár által megszabott feladat elvégzésével.
1-2. hét: Mozart: g-moll szimfónia
3-4. hét: Beethoven: VII. A-dur szimfónia
5-6. hét: Schubert: h-moll (befejezetlen) szimfónia
7-8. hét: Brahms: II. D-dur szimfónia
9-10. hét: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei (az eredeti zongoraverzió és Ravel hangszerelése)
11-12. hét: Debussy: A tenger
13-14. hét: Bartók: Concerto
Huszár Lajos DLA
egyetemi tanár