II. évfolyam – Ének-zene alapszak
Zenetörténet-zenekultúra 3.
tantárgy neve |
zenetörténet – zenekultúra 3. |
tantárgy kódja |
ENB 1205 L |
meghirdetés féléve |
4. |
kreditpont |
2 |
heti kontakt óraszám (elm.+gyak.) |
2+0 |
félévi követelmény |
kollokvium |
előfeltétel (tantárgyi kód) |
ENB 1201 |
tantárgyfelelős neve és beosztása |
Arany János |
tantárgyfelelős tanszék kódja |
EZ |
Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.
A romantika létrejötte
A korai német romantika
A nemzeti opera és a dal
A párizsi romantika
A szalon-darabok és a zongorazene fejlődése
Az opera és az oratórium forradalma
A francia szimfonikus és operazene változásai.
Az olasz operazene fejlődése;
Nemzeti törekvések a XIX. században
Európa új területei: közép- és kelet-európai zene, északi romantika
Magyar romantika
A századforduló olasz zenéje, a későromantikus operazene, verizmus
A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.
A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.
Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre
Számonkérés írásban és szóban
Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem
Dobák Pál: A romantikus zene története, Nemzeti Tankönyvkiadó 1998.
Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp., 1983.
Várnai: Oratóriumok könyve, Zeneműkiadó, Bp., 1983.
Bónis Ferenc szerk.: A nemzeti romantika világából, Püski Kiadó Kft. 2005.
Frank Oszkár: A romantikus zene műhelytitkai, Akkord Zenei Kiadó, 1994.
Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&
Robert Schumann: |
A költő szerelme op. 48 – IV. Wenn ich in deine Augen seh' [Dichterliebe op. 48 – IV. Wenn ich in deine Augen seh' ] * & |
Richard Wagner: |
Trisztán és Izolda – Bevezetés 1-11. ü. [Tristan und Isolde – Einleitung, 1-11. ] *** (zg.) & |
Fryderyk Chopin: |
a-moll mazurka op.7 no.2 [Mazurek en La mineur op.7 no.2] & |
Liszt Ferenc: |
Les preludes & |
1. |
|
A klasszicizmus és a romantika határán; Beethoven; szimfóniák és zongoraszonáták |
2. |
|
A romantika; a XIX. század társadalma és művészi gondolkodásmódja, a romantika zenéjének műfajai, szerzői és alapvető elvei, újdonságai |
3. |
|
A romantikus dal; daltípusok, önálló dal és ciklusok; Schubert és Schumann; a korai német romantika; Weber |
4. |
|
A romantikus zongoramuzsika újdonságai; szalonzongoradarbok, karakterdarabok; Schubert, Schumann, Chopin és Liszt zongoraművei |
5. |
|
A romantika szimfonikus zenéje, hagyományos és új zenekari műfajok; a programzene; a francia romantika; Berlioz |
6. |
|
A romantika operazenéje, a francia és az olasz opera fejlődése; olasz romantika; Verdi |
7. |
|
Nemzeti törekvések a romantikus zenében; az orosz (szláv) és az északi romantika; nemzeti témaválasztás, táncok, szimfonikus zene, operazene; Muszorgszkij, Csajkovszkij; Grieg, Sibelius |
8. |
|
A magyar romantika forrásai, kivirágzása; a verbunkos tánczene, a német és olasz minták; táncok, szimfonikus és operazene; Liszt és Erkel |
9. |
|
A romantika oratorikus zenéje; az érett romantika és a monumentalitás; Berlioz, Verdi, Liszt és Brahms |
10. |
|
Továbblépés a XIX-XX. század fordulóján; újdonságok a témaválasztásban és a zenei megvalósításban; naturalista képzőművészet és verista operazene; Mascagni, Leoncavallo, Puccini |
Főiskolai adjunktus
Általános zeneelmélet és hangszerismeret 3. - ENB 1210L
Óraszám: 9/félév
Az ellenőrzés módja: kollokvium
Kredit: 2
A félév anyaga:
A bécsi klasszikus zene stílusjegyei, jellegzetes műfajai.
1. alkalom (3 óra): Klasszikus stílusjegyek – összehasonlítás a barokkal
- tagoltság, szimmetriára való törekvés
- egy tételen belül: kontrasztok kedvelése, összetett, változatos
ritmusvilág
- a tonalitás erőteljes hangsúlyozása
A klasszikus periódus típusai
Periódusokból építkező "kisformák"
Összhangzattan: egyszerű autentikus zárlatok, kíséretszerkesztés
periódusokhoz
2. alkalom (3 óra): "Kisformákból" építkező összetett formák
- triós forma
- rondó forma
3. alkalom (3 óra): A legtipikusabb klasszikus összetett formák
- szonátaforma
- szonátarondó
A szimfónikus zenekar
Vizsgára bocsátás feltételei:
A félév folyamán a hallgatóknak két dolgozatot kell elkészíteniük: egy szabadon választott klasszikus dal és egy hangszeres darab, illetve tétel írásbeli elemzését. Az a hallgató kollokválhat, aki a dolgozatokat az előírt határidőre beadta.
Szolfézs 3. - ENB 1308L
Óraszám: 9/félév
Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
A félév anyaga:
1. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./1-40
Kamaraének: Haydn: F-dúr kánon
G-dúr kánon (kromatikus)
Ének-zongora: Klasszikus periódusok
Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/21, 35
2. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zeneIII./41-70
Mozart: Cherubino ariettája (Voi che sapete)
Kamaraének: Haydn: Esz-dúr kánon
Mozart: Noktürn, F-dúr (Luci care, luci belle)
Ének-zongora: Mozart: Vágyódás a tavasz után
3. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./71-100
Kamaraének: Mozart: Lacrimoso – kánon
Ave Maria – kánon
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/48
Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a bécsi klasszicizmus stílusköréből válogatott szemelvények alapján.
A félévet záró gyakorlati jegyet
egy beszámoló keretében szerzik meg a hallgatók, ahol az előre kijelölt egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatokat kell felmondaniuk. A feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja a gyakorlati jegyet.
Elégtelen gyalorlati jegy javítására mód van a vizsgaidőszakban.
Ördög Mária
főiskolai docens
Karének és előadói gyakorlat 3.ENB1315L
Féléves óraszám: 9
Kredit pont: 3 ill. 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy ill. mai.
Dowland: Búcsú
Alta trinita
Boyce: Alleluja
Bárdos L.: Komáromi kisleány
Veress S.: Guzsalyasban
Kodály Z.: Cohors generosa
3. konzultáció:
Arcadelt: Az élet ünnepel
Guarini: Éljenek a víg nők
Mendelssohn: Ti völgyek messzi bércek
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább két konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:
A folyamatos és egymásra épülő munka aktív jelenlétet tesz szükségessé.
Minősített aláírás esetén:
- ..Kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul szép zenei megformálással énekel.
- Megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket ugyan nem lépi túl, de kimeríti azt, valamint teljesítménye változó.
- Nem felelt meg minősítést (1) szerez az a hallgató, akinek aktivitása nem éri el a közös éneklés megfelelő színvonalát.
Ajánlott irodalom:
Tillai Aurél: Felkészülés a kóruspróbára
Párkai István: Karvezetés
Tamási László
főiskolai adjunktus
Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 3. ENB1320L
Féléves óraszám: 8
Kredit pont: 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy
Az ötös ütem, a karakterek változásai
Anyag:
Kodály: Vejnemöjnen
Bartók: Levél az otthoniakhoz (1.)
Az összetett ütem, tempóváltozásai
Anyag:
Bartók: Levél az otthoniakhoz (2.)
Szabó Csaba: Árkot ugrott a szúnyog
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:
Tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni. A beszámolón 3 művet kell vezényelni. A művek felmondásához külön érdemjegy fog kapcsolódni.
Az érdemjegy kialakításának módja:
Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.
Az értékelés szempontjai: a darab ismerete, hiteles és kifejező előadásmód, a vezénylés technikai színvonala (egyértelműség, gazdaságosság és hatékonyság), kapcsolatteremtés és kommunikáció a kórussal.
Ajánlott irodalom:
Párkai: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi Kiadó, 1994.
Vásárhelyi: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó,Bp. 1965.
Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini, Bp. 1997.
Tamási László
főiskolai adjunktus
Zongora-hangszerjáték 3. ENB1325L
Konzultációs alkalom: 4
Kredit: 2
Óraszám: 1
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon való részvételről
A konzultációs órákon a részvétel kötelező. A félév anyaga feltételezi a folyamatos munkát. A munkafolyamatban lévő művek hétről-hétre történő – egyre bővülő zenei szempontok szerinti - interpretálása rendszeres munkát igényel.
Értékelés
A félévre előírt anyag elsajátításával és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembevételével történik.
Anyagmennyiség
A félév folyamán 4 - 5 mű előadása kotta nélkül az alábbi felosztásban és ütemezésben:
Barokk darab esetén formájának, szerkesztésmódjának megismerése. Stílusra jellemző billentésmódok, dinamikai árnyalások elsajátítása. Tánctételeknél az ismétlődő részek –korra jellemző- színesítése → dallamváltozat, díszítés készítése (otthoni feladat).
Klasszikus szonatina tétel esetén formájának megismerése, téma és hangnemi jellemzők. Részek viszonya és aránya. Tételek tempó- és karakter-összefüggése.
Variációk: karakter- és tempóváltozások összefüggései, hangnem- és hangulatváltások megérzése, megvalósítása.
Tánctételek: jellemző lüktetésük, tempójuk, karakterük, technikai sajátosságaik megéreztetése és elsajátítása.
Romantikus mű. Romantikus előadásmód megbeszélése, tudatosítása; szélsőséges dinamika, espressivitás, sokszínű billentésmód, pedál használatának bővítése.
XX: századi mű. Új hangzásvilág, ritmikai sokszínűség, „program-zene”. A zongorakezelés új formái
Ajánlott irodalom
Zongoraiskola I. Zongoraiskola II.
Az első Bach tanulmányok Bach-Bartók: 13 könnyű kis zongoradarab
Bach: 18 kis prelúdium Bach- Händel: Könnyű zongoradarabok
Repertoire I., II. (Sármai) A gyermek Mozart
Könnyű szonatinák (Kassai) Szonatina gyűjtemény (Hoffman)
Könnyű variációk
Csajkovszkij: Ifjúsági album Schumann: Ifjúsági album
Schubert: Wiener Tanzbüchlain Chopin: Három gyermekpolonéz
Grieg: Lírikus darabok I. Kabalevszkij: 15 gyermekdarab
Hacsaturján: Gyermekalbum
Bartók: Gyermekeknek I. II. Bartók: Mikrokozmosz I. II.
Kurtág: Játékok I.
Vasvári Tamás
művésztanár
Magánének 3. ENB1330L
A hangterjedelem tágítása, énektechnika fejlesztése, kifejező, átélt előadásmód. Díszítések, könnyű futamok gyakorlása. Levegőkapacitás növelése. A költői szöveg és a zenei kifejezések összehangolása. Recitativo éneklése.
Követelményrendszer
Számonkérés módja: K
Kreditpont: 2
Anyag: barokk, klasszikus, romantikus mesterek művei
I. konzultáció-2010. febr. 13.: Purcell: Hova futnék
Beethoven: Szeretlek
Grieg: Primulához
Schubert: Lanthoz
II. konzultáció-2010. márc. 13.: Caccini: Ámor mit váratsz?
Bishop: Nélküled az élet
Mozart: Bölcsődal
Dowland: Válni kell
III. konzultáció-2010. ápr. 10.: a kollokviumi anyag kiválasztása és gyakorlása
Kollokviumi anyag: 3 különböző dal kotta nélküli, megformált, stílushű előadása
Kötelező irodalom: Ádám Jenő: A dal mesterei II.
Dalgyűjtemény II.
Kerényi György: Énekiskola II.
Ajánlott irodalom: A dal mesterei III.
Dalgyűjtemény III.
T. Csiki Edit
Főiskolai adjunktus
Magánének 3. (ENB 1330 L)
Kreditpont: 2
Oktatott hallgatók száma: 7 fő
Számonkérés módja: K
Konzultációk időpontja: 1. 2010. 02.13. - 10:30-14:00
2. 2010. 03.13. – 10:30- 14:00
3. 2010. 04.10 – 10:30 – 14:00
Anyag: barokk-, klasszikus-, romantikus mesterek művei
Követelmény: A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz). Kiegyenlített hangterjedelem szélesítése. Kifejező, érthető szövegmondás, stílusos, művészi előadásmód.
A félév érvénytelen, ha a 3 konzultációból legalább 1 alkalommal nem jelenik meg a hallgató.
A konzultációk tervezett anyaga:
1. : Handel: Hímes rétek
Dezede: A jelen dícsérete
Mozart: Az anyóka
Schubert: A vándor esti dala
2. : Schumann: Bús könnyeimből
Csajkovszkij: Altatódal
Schubert: Litánia
Mendelssohn: A kedvenc hely
3. : A kollokviumi anyag kiválasztása, és gyakorlása
A kollokvium anyaga: A félév során tanult dalokból 3 dal előadása kotta nélkül.
A dalok a következő kötetekben találhatók:
Ádám Jenő: A dal mesterei I., II. (Editio Musica Bp. 1956.)
Kerényi: Énekiskola II. (Editio Musica Bp. 1968.)
Kazár Ticiána
Népi hangszer 2. ENB 2202L - furulya
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.
- Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok konzultációról konzultációra történő bemutatása.
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése. Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Modlvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
művésztanár
NÉPI HANGSZER 2.- ENB2202L - citera
Féléves óraszám: 1,5 (3x 0,5)
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
1. |
A népzenei dialektusok – az alföldi dialektus. Érpataki dalok tanulása Triolás technika |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Alföldi térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
2. |
Az előző óra anyagának számonkérése. Triolás technika Kócs Imre játékmódja. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
3. |
Az előző óra anyagának számonkérése Szaszkó József játékmódjának alkalmazása szabolcsi dalokban. Gyakorlás. Előadói gyakorlatok. A szakirodalom összegyűjtése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 2002.)
Ratkó Lujza: Nem úgy van most, mint volt régen…(Nyíregyháza, 1996.)
Dancs Lajos: Édesanyám rózsafája (Nyíregyháza, 1997.)
Dancs Lajos: Zörög az akácfa levél (Nyíregyháza, 2004.)
Képzésben résztvevő hallgatók:
Bogdán Tímea, Filep Józsefné, Rápolti István.
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
Népzeneelmélet 2. ENB 2206L
Óraszám: (elm.+gyak) 1+0
Kreditpont: 2
Számonkérés módja:kollokvium
A tantárgy célja, a magyar népzenei hagyományban való alapvető elméleti tájékozottság, tájékozódási készség kialakítása.
A határozott kötődésű, részben kötődő, és kötetlen zenei anyag, vagyis a népzene „élettanának” megismerése után a magyar népzene ritmikai, melodikai, formai jellegzetességeit, szöveg és dallam viszonyát, az előadásmód, a variálás sajátosságait, a népdaltípus fogalmát, és a magyar népzene típusokban történő rendszerezését ismerik meg a hallgatók.
(A stúdium először visszatekint az előző félév elméleti anyagára és feleleveníti az emberi élet fordulóihoz, életszakaszaihoz kötődő dallamainkat )
Az ellenőrzés módja kollokvium, mely a félév elején megjelölt és rendelkezésre bocsátott hangzó anyag írásban rögzítendő felismerési feladatából és szóbeli feleletből áll. A szóbeli felelet témáit a szintén közreadott (a félév során tanulmányozott anyagot arányosan tagoló) tételsor fogalmazza meg.
Az előadások és a felkészülés forrása Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje c. munkája, valamint a könyvhöz kapcsolódó CD- sorozat. (Bp.1981, Bp.2002.)
1. Gyermejkátékdalok és párosítók
2. Katonadalok. A lakodalom zenéje
3. Virrasztók, siratók
4. A magyar népzene dallamvilága I.
5. A magyar népzene dallamvilága II.
6. Hangkészlet, hangnem. I.
7. Hangkészlet, hangnem II.
8. Ritmus és metrum I.
9. Ritmus és metrum II.
10. Formák a magyar népzenében
11. Szöveg és dallam viszonya népdalainkban.
12. Előadásmód
13. Variálás
14. Népdaltípusok I.
15. Népdaltípusok II.
Dr. Joób Árpád
Főiskolai docens
Néprajz 2. ENB 2210L
Meghirdetés féléve: IV.
Kreditpont: 3
Értékelés: kollokvium
Összóraszám 15
Évközi ellenőrzés: folyamatos
Előfeltétel: 2209
A képzés célja:
A folklór fogalmának tisztázása, a folklorisztika fogalomrendszerének, elméletének, kutatási témaköreinek alapfokú ismerete. Kiemelten foglakozik az alábbi témakörökkel: népszokás, néphit, népi vallásosság. Hangsúlyozottan foglalkozik a tárgy az emberi élet kiemelkedő eseményeihez kapcsolódó családi és társadalmi ünnepekkel, a kalendáris szokásokkal. A népköltészet műnemei közül a népi líra témakörét mutatja be részletesebben.
Az iskolai oktatómunkához szükséges tudást, szakirodalmi tájékozottságot kívánja bővíteni.
Követelmény:
Rendelkezzen alapvető ismeretekkel a néprajztudományon belül a folklór tárgyköréhez tartozó témakörökről, kutatási területekről, tudományos problémákról. Legyen tisztában a folklór elméleti és gyakorlati kérdéseivel. Legyen képes a folklór jelenségeinek átfogó bemutatására, Rendelkezzen a folklorisztika fogalomrendszerének alapfokú ismeretével.
Legyen tisztában a népszokás fogalmával, területeivel, hangsúlyozva az ünnepi – emberi élet kiemelkedő eseményeihez, szakaszaihoz kapcsolódó valamint a kalendáris – szokások körét. Ismerje a népköltészet műnemeit, műfajait, bővebben a népi líra legfontosabb műfaji sajátosságait.
Rendelkezzen alapvető tájékozottsággal a témához kapcsolódó legfontosabb gyűjtemények, tanulmányok körében.
Az aláírás megszerzésének feltételei:
Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.
A szemeszter folyamán kiselőadás megtartása vagy könyvismertetés készítése
A kollokviumon a szemeszter tantárgyi programjának anyagából összeállított tételsor alapján szóbeli vizsgát tesznek a hallgatók.
Tananyag
Irodalom
MAGYAR NÉPRAJZ
V. Népköltészet. Főszerkesztő Vargyas Lajos
1988 Akadémiai Kiadó. Budapest
VII. Népszokás, néphit, népi vallásosság. Főszerkesztő: Dömötör Tekla
1990. Akadémiai Kiadó. Budapest
A magyar folklór. Szerkesztette: Voigt Vilmos
1998. Osiris Kiadó. Budapest
Magyar Néprajzi Lexikon I-V.
Juhász Erika
Főiskolai adjunktus
Népi kamarazene 2. ENB 2212L - furulya
Kredit: 3, 3, 1
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
- A félév során, kétheti rendszerességgel megrendezett táncházakban való aktív közreműködés.
- Az évfolyamon belül kialakított hangszer-együttesek közös produkcióinak összeállítása
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb…) Zenekari rutin megszerzése, énekes dallamok kísérési szabályainak elsajátítása. |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Modlvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
Művésztanár
NÉPI KAMARAZENE 2. – ENB2212L citera
Féléves óraszám: 9 (3x3)
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
1-3. |
Hangszerkezelési törvények. A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései. Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) átismétlése, tudatosítása. A népzenei dialektusok - a alföldi dialektus. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Alföldi térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
4-6. |
Hangolás segítséggel. A citera részei tartozékai. A citera terminológiája. Csongrádi dalok Tizenhatodos ritmusaprózások. Indítási, lezárási, meghajlási gyakorlatok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. Sárosi Bálint cikkének elolvasása. Kottamásolás. |
7-9. |
A citera fajtái és rokonai. Összeállítások készítése a csongrádi anyagból A szakirodalom összegyűjtése. Húrozási gyakorlatok. A színpad „törvényeinek” megbeszélése, érvényesítése. Zárókoncert. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Fellépő ruha. |
Kottamásolás. Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése. Húrok. |
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Sárosi Bálint: Citera és citerajáték Szeged környékén
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Kiss Lajos: Gombos és Doroszló népzenéje (Újvidék 1982.)
Burány Béla: Hej, széna, széna…120 vajdasági gyerekdal (Zenta 1973.)
Burány Béla: Hallottátok-e hírét… (Szabadka 1977.)
Bodor Anikó: Vajdasági magyar népdalok I-III.
A képzésben résztvevő hallgatók:
Rápolti István, Filep Józsefné, Bogdán Tímea.
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
Népdalkör-vezetés 2. EZB 2316L
Meghirdetés féléve: IV.
Kreditpont: 1
Értékelés: gyakorlati jegy
Összóraszám 15
Évközi ellenőrzés: folyamatos
Előfeltétel: 2315
Követelmények:
A stúdium célja, hogy felkészítse a hallgatókat a népdalkör-vezetői feladatokra. Ismerjék és alkalmazzák a népzenetudomány legfontosabb eredményeit. Rendelkezzenek biztos stílusismerettel, mely segíti őket a népzenei gyűjtések, a helyi népzenei anyag tudatos értékelésében.
Legyenek tisztában a népdalkör művészeti vezetőjének feladatkörével, legfontosabb pedagógiai, módszertani és részben népzene elméleti tudnivalóival.
Legyenek képesek a megtanult dalokból népdalcsokrok összeállítására éneklő csoportok számára.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltételei:
Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.
A féléves anyag dallamainak elsajátítása, stílusos bemutatása. Önálló csokor összeállítása, a csoport adottságainak figyelembe vételével.
A gyakorlati jegy javítására a vizsgaidőszak folyamán van lehetőség.
Tananyag: Kalotaszeg
Irodalom
JAGAMAS János – FARAGÓ József Romániai magyar népdalok
1974 Kriterion Kiadó. Bukarest.
Diszkográfia
SÁROSI Bálint – NÉMETH István (szerk.) Magyar Népzenei Antológia V. – Kelet 1.
(ZTI MK 1-3)
Juhász Erika
főiskolai adjunktus
Néptáncelmélet - ENB 2221 L
Óraszám: 6
Félévi követelmény: kollokvium
Kredit: 2
A foglalkozásokon való részvétel:
A foglalkozásokon való részvétel kötelező.
A félévi hiányzás megengedhető mértéke: 1 óra
Értékelés:
A hallgató vizsgára bocsátható, amennyiben a félévi hiányzások nem haladják meg a
megengedhető mértéket.
A vizsga írásbeli beszámoló alapján történik az adott vizsgaidőszakon belül.
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Az elégtelen jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Anyagvégzés:
A magyar néptánc történeti stílusrétegeivel való ismerkedés, kapcsolódás a néptánc gyakorlati tantárgyhoz. A régi- és új stílusú táncok jellegzetességeinek megfigyelése archív táncanyagok segítségével. A táncművészetet szerető, értő közönség nevelése.
Óraszám |
A tananyag heti lebontása |
1. |
A dél-dunántúli kanásztánc és a felső-tiszavidéki pásztorbotoló összehasonlítása. Ügyességi – mutatványos táncok összehasonlítása az archaikus eszközös táncokkal. Az ugrós – legényes típuscsalád rétegződése, fejlettségi szintek elemzése.. |
2. |
A régi stílusú páros táncok kialakulása. A reneszánsz kor hatásai, a középkori hagyományok átalakulása. Történeti képzőművészeti és írásos emlékek. A páros ugrós formai, szerkezeti elemzése. A csalogatás megjelenése, történeti vonatkozások. Elemzés a szakirodalom segítségével, archív filmek megtekintése. |
3. |
A forgós – forgatós típuscsalád rétegződése, fejlettségi szintek elemzése. Az új stílusú csárdás hatásai. Archív filmek megtekintése. |
4. |
Az új stílusú táncok kialakulása, a reformkor hatása. A táncok rétegződése, közös jellemzőik, hasonlóságok, különbségek. Történeti képzőművészeti és írásos emlékek. |
5. |
A történeti verbuválás, a toborzótánc megjelenése. A történelmi korszakok hatásai, a változások elemzése. A régi- és új stílusú férfi táncok kapcsolata, kölcsönös hatások. Történeti képzőművészeti és írásos emlékek. A verbunkok felosztása, elemzés. A szatmári szóló verbunk és a rábaközi körverbunkok összehasonlítása. Archív filmek megtekintése. |
6. |
A csárdás típuscsalád rétegződése, fejlettségi szintek elemzése. A kialakult páros táncok összehasonlítása, földrajzi elhelyezkedése. Kapcsolódási pontok a verbunkokkal, illetve a régi stílusú páros táncokkal. Archív filmek megtekintése. Rendszerezés, összegzés. |
Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló
segédanyagok:
Audiovizuális anyagok, audio anyagok, tanári jegyzet
Felhasznált, ajánlott irodalom:
Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok, Planétás, 1995.
Martin György (Szerk.): Magyar néptánchagyományok
Pesovár Ernő: Tánchagyományunk történeti rétegei, A magyar néptánc története,
Berzsenyi Dániel Főiskola, Szombathely, 2003.
Pesovár Ernő: A magyar tánctörténet évszázadai, Hagyományok Háza, Budapest, 2003.
Néptánc kislexikon, Planétás, 1997.
MTA filmtárának archív filmjei
Néptánc 2. - ENB 2223 L
Óraszám: 6
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 2
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
A félévi hiányzás megengedhető mértéke: 1 óra
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni.
Amennyiben a hiányzások meghaladják a megengedhető mértéket, írásbeli beszámolóra van
lehetőség a vizsgaidőszakon belül.
Ha az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Anyagvégzés:
Táncelőkészítő gyakorlatok megismerése, mozgáskoordináció, ritmusérzék fejlesztése.
A Néptánc-elmélet tantárgyra épülve a régi- és új stílusú tánctípusokból kiválasztott gyakorlati példák alapszintű, gyakorlati tudása, eltáncolása.
Óraszám |
A tananyag heti lebontása |
1. |
Táncelőkészítő játékok. Lábpozíció-, térirány gyakorlatok, koordinációs ritmusjáték, karmester játék. Moldvai körtáncok: Pálmácska, Nyelu, Keresel, Hoina, Ördög útja |
2. |
Kanásztánc, páros kanásztánc. Egyszerű ugrós motívumok tanulása, a csalogatás formai, térbeli lehetőségeinek áttekintése, használata az eszköz felett. Szakirodalom, illusztrációk, archív filmek megtekintése. |
3. |
Széki lassú és csárdás tanulása. Rendre táncolás, formai lehetőségek. A tánchoz kapcsolódó énekek tanulása (tanári jegyzet). Archív filmek megtekintése. |
4. |
Szatmári verbunk motívumok tanulása. A szóló verbunk sajátosságai, improvizáció. Archív filmek megtekintése. |
5. |
Szatmári csárdás tanulása. Formai lehetőségek, a verbunk motívumok használata a páros táncban, improvizáció. Archív filmek megtekintése. |
6. |
Szatmári friss csárdás, improvizáció a teljes táncrendből. Ismétlés. |
Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló
segédanyagok:
Audiovizuális anyagok, audio anyagok, tanári jegyzet
Felhasznált, ajánlott irodalom:
Lázár Katalin: Népi játékok, Planétás, 1997.
Martin György: A magyar körtánc és európai rokonsága, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1979.
Martin György: A sárközi-dunamenti táncok motívumkincse, Planétás, 1999.
Tánctudományi Tanulmányok 1980-1981, Budapest, 1981.
Demarcsek Zsuzsa, Kácsor-Ignácz Gabriella, Kovács Zsuzsanna: Néptáncoskola, PlanétásKiadó és a Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, 2007.
Ratkó Lujza: „Nem úgy van most, mint vót régen…”,
A tánc mint tradíció a nyírségi paraszti kultúrában, Nyíregyháza-Sóstófürdő,
1996.
MTA filmtárának archív filmjei