II. évfolyam – Ének-zene alapszak

Zenetörténet-zenekultúra 3.

 

tantárgy neve

zenetörténet – zenekultúra 3.

tantárgy kódja

ENB 1205 L

meghirdetés féléve

4.

kreditpont

2

heti kontakt óraszám (elm.+gyak.)

2+0

félévi követelmény

kollokvium

előfeltétel (tantárgyi kód)

ENB 1201

tantárgyfelelős neve és beosztása

Arany János

tantárgyfelelős tanszék kódja

EZ

 

A tantárgy elsajátításának célja

Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.

Tantárgyi program

A romantika létrejötte

A korai német romantika

A nemzeti opera és a dal

A párizsi romantika

A szalon-darabok és a zongorazene fejlődése

Az opera és az oratórium forradalma

A francia szimfonikus és operazene változásai.

Az olasz operazene fejlődése;

Nemzeti törekvések a XIX. században

Európa új területei: közép- és kelet-európai zene, északi romantika

Magyar romantika

A századforduló olasz zenéje, a későromantikus operazene, verizmus

Évközi tanulmányi követelmények

A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.

A vizsgára bocsátás feltétele

A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.

A megszerzett ismeretek értékelése

Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre

Az értékelés módszere

Számonkérés írásban és szóban

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok

Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem

Kötelező, ajánlott irodalom (3-5 db)

Dobák Pál: A romantikus zene története, Nemzeti Tankönyvkiadó 1998.

Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp., 1983.

Várnai: Oratóriumok könyve, Zeneműkiadó, Bp., 1983.

Bónis Ferenc szerk.: A nemzeti romantika világából, Püski Kiadó Kft. 2005.

Frank Oszkár: A romantikus zene műhelytitkai, Akkord Zenei Kiadó, 1994.

Elsajátítandó zeneművek, műrészletek:

Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&

Robert Schumann:

A költő szerelme op. 48 – IV. Wenn ich in deine Augen seh'

[Dichterliebe op. 48 – IV. Wenn ich in deine Augen seh' ] * &

Richard Wagner:

Trisztán és Izolda – Bevezetés 1-11. ü.

[Tristan und Isolde – Einleitung, 1-11. ] *** (zg.) &

Fryderyk Chopin:

a-moll mazurka op.7 no.2

[Mazurek en La mineur op.7 no.2] &

Liszt Ferenc:

Les preludes &

Tantárgyi témakörök:

1.

 

A klasszicizmus és a romantika határán; Beethoven; szimfóniák és zongoraszonáták

2.

 

A romantika; a XIX. század társadalma és művészi gondolkodásmódja, a romantika zenéjének műfajai, szerzői és alapvető elvei, újdonságai

3.

 

A romantikus dal; daltípusok, önálló dal és ciklusok; Schubert és Schumann; a korai német romantika; Weber

4.

 

A romantikus zongoramuzsika újdonságai; szalonzongoradarbok, karakterdarabok; Schubert, Schumann, Chopin és Liszt zongoraművei

5.

 

A romantika szimfonikus zenéje, hagyományos és új zenekari műfajok; a programzene; a francia romantika; Berlioz

6.

 

A romantika operazenéje, a francia és az olasz opera fejlődése; olasz romantika; Verdi

7.

 

Nemzeti törekvések a romantikus zenében; az orosz (szláv) és az északi romantika; nemzeti témaválasztás, táncok, szimfonikus zene, operazene; Muszorgszkij, Csajkovszkij; Grieg, Sibelius

8.

 

A magyar romantika forrásai, kivirágzása; a verbunkos tánczene, a német és olasz minták; táncok, szimfonikus és operazene; Liszt és Erkel

9.

 

A romantika oratorikus zenéje; az érett romantika és a monumentalitás; Berlioz, Verdi, Liszt és Brahms

10.

 

Továbblépés a XIX-XX. század fordulóján; újdonságok a témaválasztásban és a zenei megvalósításban; naturalista képzőművészet és verista operazene; Mascagni, Leoncavallo, Puccini

 

                                                                                                                      Arany János

                                                                                                                      Főiskolai adjunktus

 

 

 

Általános zeneelmélet és hangszerismeret 3. - ENB 1210L

Óraszám: 9/félév

Az ellenőrzés módja: kollokvium

Kredit: 2

 

A félév anyaga:

 

A bécsi klasszikus zene stílusjegyei, jellegzetes műfajai.

 

1. alkalom (3 óra):   Klasszikus stílusjegyek – összehasonlítás a barokkal

                                 - tagoltság, szimmetriára való törekvés

                                 - egy tételen belül: kontrasztok kedvelése, összetett, változatos

                                    ritmusvilág

                                 - a tonalitás erőteljes hangsúlyozása

                                 A klasszikus periódus típusai

                                 Periódusokból építkező "kisformák"

                                 Összhangzattan: egyszerű autentikus zárlatok, kíséretszerkesztés

                                                             periódusokhoz

 

2. alkalom (3 óra):   "Kisformákból" építkező összetett formák

                                  - triós forma

                                  - rondó forma

 

3. alkalom (3 óra):    A legtipikusabb klasszikus összetett formák

                                   - szonátaforma

                                   - szonátarondó

                                  A szimfónikus zenekar

                              

 

Vizsgára bocsátás feltételei:

A félév folyamán a hallgatóknak két dolgozatot kell elkészíteniük: egy szabadon választott klasszikus dal és egy hangszeres darab, illetve tétel írásbeli elemzését. Az a hallgató kollokválhat, aki a dolgozatokat az előírt határidőre beadta.

                                   

 

Szolfézs 3. - ENB 1308L

 

 

Óraszám: 9/félév

Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 2

 

 

A félév anyaga:

 

1. alkalom (3 óra)   Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./1-40

                               Kamaraének:            Haydn: F-dúr kánon

                                                                             G-dúr kánon (kromatikus)

                               Ének-zongora:          Klasszikus periódusok

                                                                 Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/21, 35

 

2. alkalom (3 óra)  Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zeneIII./41-70

                                                                Mozart: Cherubino ariettája (Voi che sapete)

                              Kamaraének:            Haydn: Esz-dúr kánon

                                                                Mozart: Noktürn, F-dúr (Luci care, luci belle)

                              Ének-zongora:          Mozart: Vágyódás a tavasz után

 

3. alkalom (3 óra)  Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene III./71-100

                              Kamaraének:            Mozart: Lacrimoso – kánon

                                                                              Ave Maria – kánon

                              Ének-zongora:          Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/48

 

Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a bécsi klasszicizmus stílusköréből válogatott szemelvények alapján.

 

 

A félévet záró gyakorlati jegyet

egy beszámoló keretében szerzik meg a hallgatók, ahol az előre kijelölt egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatokat kell felmondaniuk. A feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja a gyakorlati jegyet.

Elégtelen gyalorlati jegy javítására mód van a vizsgaidőszakban.

 

                                                                                                                      Ördög Mária

                                                                                                                      főiskolai docens

 

 

Karének és előadói gyakorlat 3.ENB1315L

 

Féléves óraszám: 9

Kredit pont: 3 ill. 2

A számonkérés módja: gyakorlati jegy ill. mai.

 

 

  1. konzultáció

Dowland: Búcsú

                 Alta trinita

Boyce: Alleluja

 

  1. konzultáció

Bárdos L.: Komáromi kisleány

Veress S.: Guzsalyasban

Kodály Z.: Cohors generosa

 

      3.   konzultáció:

            Arcadelt:  Az élet ünnepel

            Guarini: Éljenek a víg nők

            Mendelssohn: Ti völgyek messzi bércek

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább két konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.

 

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:

A folyamatos és egymásra épülő munka aktív jelenlétet tesz szükségessé.

Minősített aláírás esetén:

- ..Kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul szép zenei megformálással énekel.

-   Megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket ugyan nem lépi túl, de kimeríti azt, valamint teljesítménye változó.

-    Nem felelt meg minősítést (1) szerez az a hallgató, akinek aktivitása nem éri el a közös éneklés megfelelő színvonalát.

 

 

Ajánlott irodalom:

Tillai Aurél: Felkészülés a kóruspróbára

Párkai István: Karvezetés

 

 

 

                                                                                            Tamási László

                                                                                         főiskolai adjunktus

 

 

 

Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 3. ENB1320L

 

Féléves óraszám: 8

Kredit pont: 2

A számonkérés módja: gyakorlati jegy

 

 

  1. konzultáció

Az ötös ütem, a karakterek változásai

       Anyag:

            Kodály: Vejnemöjnen

            Bartók: Levél az otthoniakhoz (1.)

  1. konzultáció

Az összetett ütem, tempóváltozásai

       Anyag:

            Bartók: Levél az otthoniakhoz (2.)

            Szabó Csaba: Árkot ugrott a szúnyog

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:

Tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni. A beszámolón 3 művet kell vezényelni. A művek felmondásához külön érdemjegy fog kapcsolódni.

Az érdemjegy kialakításának módja:

Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.

Az értékelés szempontjai: a darab ismerete, hiteles és kifejező előadásmód, a vezénylés technikai színvonala (egyértelműség, gazdaságosság és hatékonyság), kapcsolatteremtés és kommunikáció a kórussal.

 

 

Ajánlott irodalom:

      Párkai: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi Kiadó, 1994.

      Vásárhelyi: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó,Bp. 1965.

      Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini, Bp. 1997.

 

 

 

                                                                                            Tamási László

                                                                                         főiskolai adjunktus

 

 

 

Zongora-hangszerjáték 3. ENB1325L

 

Konzultációs alkalom: 4

Kredit: 2

Óraszám: 1

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

 

 

A foglalkozásokon való részvételről

 

 

            A konzultációs órákon a részvétel kötelező. A félév anyaga feltételezi a folyamatos munkát. A munkafolyamatban lévő művek hétről-hétre történő – egyre bővülő zenei szempontok szerinti - interpretálása rendszeres munkát igényel.

 

 

Értékelés

 

 

            A félévre előírt anyag elsajátításával és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembevételével történik.

 

 

 

Anyagmennyiség

 

 

A félév folyamán 4 - 5 mű előadása kotta nélkül az alábbi felosztásban és ütemezésben:

 

 

 

 

Barokk darab esetén formájának, szerkesztésmódjának megismerése. Stílusra jellemző billentésmódok, dinamikai árnyalások elsajátítása. Tánctételeknél az ismétlődő részek –korra jellemző- színesítése → dallamváltozat, díszítés készítése (otthoni feladat).

Klasszikus szonatina tétel esetén formájának megismerése, téma és hangnemi jellemzők. Részek viszonya és aránya. Tételek tempó- és karakter-összefüggése.

Variációk: karakter- és tempóváltozások összefüggései, hangnem- és hangulatváltások megérzése, megvalósítása.

Tánctételek: jellemző lüktetésük, tempójuk, karakterük, technikai sajátosságaik megéreztetése és elsajátítása.

 

Romantikus mű. Romantikus előadásmód megbeszélése, tudatosítása; szélsőséges dinamika, espressivitás, sokszínű billentésmód, pedál használatának bővítése.

 

XX: századi mű. Új hangzásvilág, ritmikai sokszínűség, „program-zene”. A zongorakezelés új formái

 

 

 

Ajánlott irodalom

 

 

Zongoraiskola I.                                                        Zongoraiskola II.

Az első Bach tanulmányok                                       Bach-Bartók: 13 könnyű kis zongoradarab

Bach: 18 kis prelúdium                                             Bach- Händel: Könnyű zongoradarabok

Repertoire I., II. (Sármai)                                          A gyermek Mozart

Könnyű szonatinák (Kassai)                                     Szonatina gyűjtemény (Hoffman)

Könnyű variációk

Csajkovszkij: Ifjúsági album                                     Schumann: Ifjúsági album

Schubert: Wiener Tanzbüchlain                                Chopin: Három gyermekpolonéz

Grieg: Lírikus darabok I.                                           Kabalevszkij: 15 gyermekdarab

Hacsaturján: Gyermekalbum

Bartók: Gyermekeknek I. II.                                     Bartók: Mikrokozmosz I. II.

Kurtág: Játékok I.

 

 

                                                                       Vasvári Tamás

                                                                                                   művésztanár

 

 

Magánének 3. ENB1330L

 

A hangterjedelem tágítása, énektechnika fejlesztése, kifejező, átélt előadásmód. Díszítések, könnyű futamok gyakorlása. Levegőkapacitás növelése. A költői szöveg és a zenei kifejezések összehangolása. Recitativo éneklése.

 

 

Követelményrendszer

Számonkérés módja: K

Kreditpont: 2

 

Anyag: barokk, klasszikus, romantikus mesterek művei

 

 

I. konzultáció-2010. febr. 13.: Purcell: Hova futnék

                                                   Beethoven: Szeretlek

                                                   Grieg: Primulához

                                                    Schubert: Lanthoz

 

II. konzultáció-2010. márc. 13.: Caccini: Ámor mit váratsz?

                                                      Bishop: Nélküled az élet

                                                      Mozart: Bölcsődal

                                                      Dowland: Válni kell

 

III. konzultáció-2010. ápr. 10.: a kollokviumi anyag kiválasztása és gyakorlása

 

 

Kollokviumi anyag: 3 különböző dal kotta nélküli, megformált, stílushű előadása

 

Kötelező irodalom: Ádám Jenő: A dal mesterei II.

                                   Dalgyűjtemény II.

                                   Kerényi György: Énekiskola II.

 

Ajánlott irodalom: A dal mesterei III.

                                  Dalgyűjtemény III.

 

 

T.  Csiki Edit

                                                                                                          Főiskolai adjunktus

 

 

 

 

Magánének 3. (ENB 1330 L)

 

 

Kreditpont: 2

Oktatott hallgatók száma: 7 fő

Számonkérés módja: K

Konzultációk időpontja: 1. 2010. 02.13. -   10:30-14:00

                                        2. 2010. 03.13. – 10:30- 14:00

                                        3. 2010. 04.10 – 10:30 – 14:00

Anyag: barokk-, klasszikus-, romantikus mesterek művei

Követelmény: A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz). Kiegyenlített hangterjedelem szélesítése. Kifejező, érthető szövegmondás, stílusos, művészi előadásmód.

A félév érvénytelen, ha a 3 konzultációból legalább 1 alkalommal nem jelenik meg a hallgató.

A konzultációk tervezett anyaga:

1.      : Handel: Hímes rétek

Dezede: A jelen dícsérete

  Mozart: Az anyóka

  Schubert: A vándor esti dala

2.      : Schumann: Bús könnyeimből

Csajkovszkij: Altatódal

  Schubert: Litánia

  Mendelssohn: A kedvenc hely

3.       : A kollokviumi anyag kiválasztása, és gyakorlása

A kollokvium anyaga: A félév során tanult dalokból 3 dal előadása kotta nélkül.

A dalok a következő kötetekben találhatók:

Ádám Jenő: A dal mesterei I., II. (Editio Musica Bp. 1956.)

 

Kerényi: Énekiskola II. (Editio Musica Bp. 1968.)

 

 

Kazár Ticiána

 

Népi hangszer 2. ENB 2202L - furulya

 

Kredit: 3

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

 

-          A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.

 

A félévközi ellenőrzés követelményei:

 

-          A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása

-          A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.

-          Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok konzultációról konzultációra történő bemutatása.

-          A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.

 

Anyagvégzés:

 

A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.

Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.

 

A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra. 

 

 

 

 

 

 

1-14. hét

A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése.

Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése.

A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása.

Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása.

Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása.

A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… 

 

 

 

 

 

 

Kötelező és ajánlott irodalom:

 

Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Magyar furulyások Erdélyben és Modlvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton

Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl,  (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek

Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)

Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.

Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))

 

                                                                                                          Bíró István

                                                                                                          művésztanár

 

 

 

 

NÉPI HANGSZER 2.- ENB2202L - citera

 

 

 

 

Féléves óraszám: 1,5 (3x 0,5)

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Kredit: 3

A foglalkozásokon való részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

Értékelés:

A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.

Anyagvégzés:

A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

1.

A népzenei dialektusok – az alföldi dialektus.

Érpataki dalok tanulása

Triolás technika

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Alföldi térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

2.

Az előző óra anyagának számonkérése.

Triolás technika

Kócs Imre játékmódja.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

3.

Az előző óra anyagának számonkérése

Szaszkó József játékmódjának alkalmazása szabolcsi dalokban.

Gyakorlás.

Előadói gyakorlatok.

A szakirodalom összegyűjtése.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

 

Kötelező irodalom:

Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)

Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)

Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)

 

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 2002.)

Ratkó Lujza: Nem úgy van most, mint volt régen…(Nyíregyháza, 1996.)

Dancs Lajos: Édesanyám rózsafája (Nyíregyháza, 1997.)

Dancs Lajos: Zörög az akácfa levél (Nyíregyháza, 2004.)

 

Képzésben résztvevő hallgatók:

Bogdán Tímea, Filep Józsefné, Rápolti István.

 

 

 

                                                                                 

                                                                                                          Agárdi Éva

                                                                                                          Főiskolai adjunktus

 

 

 

           

 

 

Népzeneelmélet 2. ENB 2206L

 

Óraszám: (elm.+gyak) 1+0

Kreditpont: 2

Számonkérés módja:kollokvium

 

 

A tantárgy célja, a magyar népzenei hagyományban való alapvető elméleti tájékozottság, tájékozódási készség kialakítása.

 

 A határozott kötődésű, részben kötődő, és kötetlen zenei anyag, vagyis a népzene „élettanának” megismerése után a magyar népzene ritmikai, melodikai, formai jellegzetességeit, szöveg és dallam viszonyát, az előadásmód, a variálás sajátosságait, a népdaltípus fogalmát, és a magyar népzene típusokban történő rendszerezését ismerik meg a hallgatók.

 

(A stúdium először visszatekint az előző félév elméleti anyagára és feleleveníti az emberi élet fordulóihoz, életszakaszaihoz kötődő dallamainkat )

 

Az ellenőrzés módja kollokvium, mely a félév elején  megjelölt és rendelkezésre bocsátott hangzó anyag írásban rögzítendő felismerési feladatából és szóbeli feleletből áll. A szóbeli felelet témáit  a szintén közreadott (a félév során tanulmányozott anyagot arányosan tagoló) tételsor fogalmazza meg.

 

Az előadások és a felkészülés forrása   Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje c. munkája, valamint a könyvhöz kapcsolódó CD- sorozat. (Bp.1981, Bp.2002.)

 

A tárgy előadásainak rendje

 

1.      Gyermejkátékdalok és párosítók

2.      Katonadalok. A lakodalom zenéje

3.      Virrasztók, siratók

4.      A magyar népzene dallamvilága I.

5.      A magyar népzene dallamvilága II.

6.      Hangkészlet, hangnem. I.

7.      Hangkészlet, hangnem II.

8.      Ritmus és metrum I.

9.      Ritmus és metrum II.

10.  Formák a magyar népzenében

11.  Szöveg és dallam viszonya népdalainkban.

12.  Előadásmód

13.  Variálás

14.  Népdaltípusok I.

15.  Népdaltípusok II.

Dr. Joób Árpád

Főiskolai docens

 

 

 

 

 

Néprajz 2.  ENB 2210L

 

 

Meghirdetés féléve:  IV.

Kreditpont:               3

Értékelés:                  kollokvium

Összóraszám             15

Évközi ellenőrzés:     folyamatos

Előfeltétel:                 2209

 

 

A képzés célja:

A folklór fogalmának tisztázása, a folklorisztika fogalomrendszerének, elméletének, kutatási témaköreinek alapfokú ismerete. Kiemelten foglakozik az alábbi témakörökkel: népszokás, néphit, népi vallásosság. Hangsúlyozottan foglalkozik a tárgy az emberi élet kiemelkedő eseményeihez kapcsolódó családi és társadalmi ünnepekkel, a kalendáris szokásokkal. A népköltészet műnemei közül a népi líra témakörét mutatja be részletesebben.

Az iskolai oktatómunkához szükséges tudást, szakirodalmi tájékozottságot kívánja bővíteni.

 

Követelmény:

Rendelkezzen alapvető ismeretekkel a néprajztudományon belül a folklór tárgyköréhez tartozó témakörökről, kutatási területekről, tudományos problémákról. Legyen tisztában a folklór elméleti és gyakorlati kérdéseivel. Legyen képes a folklór jelenségeinek átfogó bemutatására, Rendelkezzen a folklorisztika fogalomrendszerének alapfokú ismeretével.

Legyen tisztában a népszokás fogalmával, területeivel, hangsúlyozva az ünnepi – emberi élet kiemelkedő eseményeihez, szakaszaihoz kapcsolódó valamint a kalendáris –  szokások körét. Ismerje a népköltészet műnemeit, műfajait, bővebben a népi líra legfontosabb műfaji sajátosságait.

Rendelkezzen alapvető tájékozottsággal a témához kapcsolódó legfontosabb gyűjtemények, tanulmányok körében.

 

Az aláírás megszerzésének feltételei:

Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.

A szemeszter folyamán kiselőadás megtartása vagy könyvismertetés készítése

 

A kollokviumon a szemeszter tantárgyi programjának anyagából összeállított tételsor alapján szóbeli vizsgát tesznek a hallgatók.

 

Tananyag

  1. A folklór és a folklorisztika általános problémái
  2. Folklorizmus, folklorizáció, átmeneti formák
  3. A folklór hordozói: előadók, alkotók és hallgatóság
  4. A folklór helye a nemzeti műveltségben
  5. A népszokás fogalma, területi felosztása
  6. Az emberi élet fordulóihoz, szakaszaihoz kötődő szokások
  7. Időponthoz kötött ünnepek
  8. A népi líra és a népdal fogalma, főbb jellemzői (variálás, fölépítés, tartalmi és formai csoportok, a forma külső keretei, belső forma)
  9. A népi líra történeti rétegei

 

Irodalom

 

MAGYAR NÉPRAJZ

            V. Népköltészet. Főszerkesztő Vargyas Lajos

1988                                Akadémiai Kiadó. Budapest

VII. Népszokás, néphit, népi vallásosság. Főszerkesztő: Dömötör Tekla

            1990.               Akadémiai Kiadó. Budapest

A magyar folklór. Szerkesztette: Voigt Vilmos

                        1998.               Osiris Kiadó. Budapest

Magyar Néprajzi Lexikon I-V.

 

 

 

 

Juhász Erika

Főiskolai adjunktus

 

 

Népi kamarazene 2. ENB 2212L - furulya

 

Kredit: 3, 3, 1

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

 

-          A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.

 

A félévközi ellenőrzés követelményei:

 

-          A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása

-          A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.

-          A félév során, kétheti rendszerességgel megrendezett táncházakban való aktív közreműködés.

-          Az évfolyamon belül kialakított hangszer-együttesek közös produkcióinak összeállítása

 

Anyagvégzés:

 

A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.

 

A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra. 

 

 

 

 

 

 

1-14. hét

Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése.

A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása.

Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása.

A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása.

A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb…)

Zenekari rutin megszerzése, énekes dallamok kísérési szabályainak elsajátítása.    

 

 

 

 

 

 

 

Kötelező és ajánlott irodalom:

 

Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Magyar furulyások Erdélyben és Modlvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton

Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl,  (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszekesztő: Eredics Gábor

Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek

Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)

Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.

Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))

 

                                                                                                                      Bíró István

                                                                                                                      Művésztanár

 

 

 

NÉPI KAMARAZENE 2. – ENB2212L  citera

 

 

 

Féléves óraszám:  9 (3x3)

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Kredit: 3

A foglalkozásokon való részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

Értékelés:

A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.

Anyagvégzés:

A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

1-3.

Hangszerkezelési törvények.

A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései.

Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) átismétlése, tudatosítása.

A népzenei dialektusok - a alföldi dialektus.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Alföldi térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

4-6.

Hangolás segítséggel.

A citera részei tartozékai.

A citera terminológiája.

Csongrádi dalok

Tizenhatodos ritmusaprózások.

Indítási, lezárási, meghajlási gyakorlatok.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

Sárosi Bálint cikkének elolvasása.

Kottamásolás.

7-9.

A citera fajtái és rokonai.

Összeállítások készítése a csongrádi anyagból

A szakirodalom összegyűjtése.

Húrozási gyakorlatok.

A színpad „törvényeinek” megbeszélése, érvényesítése.

Zárókoncert.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Fellépő ruha.

Kottamásolás.

Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése.

Húrok.

 

Kötelező irodalom:

Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)

Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)

Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)

Sárosi Bálint: Citera és citerajáték Szeged környékén

 

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Kiss Lajos: Gombos és Doroszló népzenéje (Újvidék 1982.)

Burány Béla: Hej, széna, széna…120 vajdasági gyerekdal (Zenta 1973.)

Burány Béla: Hallottátok-e hírét… (Szabadka 1977.)

Bodor Anikó: Vajdasági magyar népdalok I-III.

 

A képzésben résztvevő hallgatók:

Rápolti István, Filep Józsefné, Bogdán Tímea.

                                                                                                          Agárdi Éva

                                                                                                          Főiskolai adjunktus

 

 

 

 

 

 

 

Népdalkör-vezetés 2. EZB 2316L

 

 

Meghirdetés féléve:  IV.

Kreditpont:               1

Értékelés:                  gyakorlati jegy

Összóraszám             15

Évközi ellenőrzés:     folyamatos

Előfeltétel:                 2315

 

 

Követelmények:

A stúdium célja, hogy felkészítse a hallgatókat a népdalkör-vezetői feladatokra. Ismerjék és alkalmazzák a népzenetudomány legfontosabb eredményeit. Rendelkezzenek biztos stílusismerettel, mely segíti őket a népzenei gyűjtések, a helyi népzenei anyag tudatos értékelésében.

Legyenek tisztában a népdalkör művészeti vezetőjének feladatkörével, legfontosabb pedagógiai, módszertani és részben népzene elméleti tudnivalóival.

Legyenek képesek a megtanult dalokból népdalcsokrok összeállítására éneklő csoportok számára.

 

A gyakorlati jegy megszerzésének feltételei:

Rendszeres óralátogatás. Három igazolt hiányzás lehetséges. Magasabb számú hiányzás esetén a félév érvénytelen.

A féléves anyag dallamainak elsajátítása, stílusos bemutatása. Önálló csokor összeállítása, a csoport adottságainak figyelembe vételével.

A gyakorlati jegy javítására a vizsgaidőszak folyamán van lehetőség.

 

Tananyag: Kalotaszeg

  1. Jó estét, jó estét (Bodonkút)
  2. Hova mész, te három árva (Kajántó)
  3. Hova mész, te három árva (Magyarvista)
  4. Virág, virág, sárga virág (Sárvásár)
  5. Esőt, Uram, esőt (Türe)
  6. Édesanyám volt az oka mindennek (Körösfő)
  7. Édesanyám, hol van az az édes tej (Nyárszó)
  8. Fecském, fecském, édes fecském (Körösfő)
  9. Fehér fuszulykavirág (Türe)
  10. ua. dallam zenekar előadásában (Gyerővásárhely)
  11. Kimentem a hegyre (Türe)
  12. ua. dallam zenekar előadásában (Magyarlóna)
  13. Ország-világ az én hazám (Türe)
  14. Udvaromon kettőt fordult a kocsi Nyárszó)
  15. Erdélyország az én hazám, nem német (Méra)
  16. Mikor megyek a vizitációra (Váralmás)
  17. Üvegablak nyílj kétfelé (Váralmás)
  18. Édesanyám is volt nékem, de már nincs (Sárvásár)
  19. Hej, nádas felől jönnek a zsandárok (Magyarvista)
  20. Hej, de arról alól sötéten borul az ég (Türe)
  21. Piritusból csinálják a pálinkát (Györgyfalva)
  22. Piros kancsó, piros bor (Kispetri)
  23. Hajnal van már, mégsem akar virradni – zenekar (Bánffyhunyad)
  24. Tisza partján lovagolni nem merek (Nyárszó)
  25. Nem tudja azt senki, csak a jó Isten (Körösfő)
  26. Arról alól kéken beborult az ég (Körösfő)
  27. Édesanyám volt az oka mindennek (Körösfő)
  28. Körösfői részek alatt (Körösfő)
  29. Virág ökröm kiveretem a rétre (Körösfő)
  30. Nem tudja azt senki, csak a jó Isten (Körösfő)
  31. Arról alól kéken beborult az ég (Körösfő)
  32. Édesanyám, édesanyám – sirató (Körösfő)
  33. A temető kapu (Körösfő)
  34. Arról alól kéken beborult az ég (Körösfő)
  35. Arra kérem az én jó Istenemet (Körösfő)
  36. Hóttig bánom, amit cselekedtem (Körösfő)

 

 

 

Irodalom

JAGAMAS János – FARAGÓ József          Romániai magyar népdalok

            1974                                                   Kriterion Kiadó. Bukarest.

 

Diszkográfia

SÁROSI Bálint – NÉMETH István (szerk.)            Magyar Népzenei Antológia V. – Kelet 1.

                                                                                  (ZTI MK 1-3)

 

 

 

Juhász Erika

főiskolai adjunktus

 

 

Néptáncelmélet  - ENB 2221 L

 

 

Óraszám: 6

Félévi követelmény: kollokvium

Kredit: 2

 

A foglalkozásokon való részvétel:

A foglalkozásokon való részvétel kötelező.

A félévi hiányzás megengedhető mértéke: 1 óra

 

Értékelés:

A hallgató vizsgára bocsátható, amennyiben a félévi hiányzások nem haladják meg a

megengedhető mértéket.

A vizsga írásbeli beszámoló alapján történik az adott vizsgaidőszakon belül.

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Az elégtelen jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

 

Anyagvégzés:

A magyar néptánc történeti stílusrétegeivel való ismerkedés, kapcsolódás a néptánc gyakorlati tantárgyhoz. A régi- és új stílusú táncok jellegzetességeinek megfigyelése archív táncanyagok segítségével. A táncművészetet szerető, értő közönség nevelése.

 

Óraszám

A tananyag heti lebontása

1.

A dél-dunántúli kanásztánc és a felső-tiszavidéki pásztorbotoló összehasonlítása.

Ügyességi – mutatványos táncok összehasonlítása az archaikus eszközös táncokkal.

Az ugrós – legényes típuscsalád rétegződése, fejlettségi szintek elemzése..

2.

A régi stílusú páros táncok kialakulása.

A reneszánsz kor hatásai, a középkori hagyományok átalakulása.

Történeti képzőművészeti és írásos emlékek.

A páros ugrós formai, szerkezeti elemzése.

A csalogatás megjelenése, történeti vonatkozások.

Elemzés a szakirodalom segítségével, archív filmek megtekintése.

3.

A forgós – forgatós típuscsalád rétegződése, fejlettségi szintek elemzése.

Az új stílusú csárdás hatásai.

Archív filmek megtekintése.

4.

Az új stílusú táncok kialakulása, a reformkor hatása.

A táncok rétegződése, közös jellemzőik, hasonlóságok, különbségek.

Történeti képzőművészeti és írásos emlékek.

5.

A történeti verbuválás, a toborzótánc megjelenése.

A történelmi korszakok hatásai, a változások elemzése.

A régi- és új stílusú férfi táncok kapcsolata, kölcsönös hatások.

Történeti képzőművészeti és írásos emlékek.

A verbunkok felosztása, elemzés.

A szatmári szóló verbunk és a rábaközi körverbunkok összehasonlítása.

Archív filmek megtekintése.

6.

A csárdás típuscsalád rétegződése, fejlettségi szintek elemzése.

A kialakult páros táncok összehasonlítása, földrajzi elhelyezkedése.

Kapcsolódási pontok a verbunkokkal, illetve a régi stílusú páros táncokkal.

Archív filmek megtekintése.

Rendszerezés, összegzés.

 

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló

      segédanyagok:

      Audiovizuális anyagok, audio anyagok, tanári jegyzet

 

Felhasznált, ajánlott irodalom:

      Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok, Planétás, 1995.

      Martin György (Szerk.): Magyar néptánchagyományok

      Pesovár Ernő: Tánchagyományunk történeti rétegei, A magyar néptánc története,

                             Berzsenyi Dániel Főiskola, Szombathely, 2003.

      Pesovár Ernő: A magyar tánctörténet évszázadai, Hagyományok Háza, Budapest, 2003.

      Néptánc kislexikon, Planétás, 1997.

MTA filmtárának archív filmjei

 

Néptánc 2. - ENB 2223 L  

Óraszám: 6

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Kredit: 2

 

A foglalkozásokon való részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

A félévi hiányzás megengedhető mértéke: 1 óra

 

Értékelés:

A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni.

Amennyiben a hiányzások meghaladják a megengedhető mértéket, írásbeli beszámolóra van

lehetőség a vizsgaidőszakon belül.

Ha az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

 

Anyagvégzés:

Táncelőkészítő gyakorlatok megismerése, mozgáskoordináció, ritmusérzék fejlesztése.

A Néptánc-elmélet tantárgyra épülve a régi- és új stílusú tánctípusokból kiválasztott gyakorlati példák alapszintű, gyakorlati tudása, eltáncolása.

 

 

Óraszám

A tananyag heti lebontása

1.

Táncelőkészítő játékok.

Lábpozíció-, térirány gyakorlatok, koordinációs ritmusjáték, karmester játék.

Moldvai körtáncok: Pálmácska, Nyelu, Keresel, Hoina, Ördög útja

2.

Kanásztánc, páros kanásztánc.

Egyszerű ugrós motívumok tanulása, a csalogatás formai, térbeli lehetőségeinek áttekintése, használata az eszköz felett.

Szakirodalom, illusztrációk, archív filmek megtekintése.

3.

Széki lassú és csárdás tanulása.

Rendre táncolás, formai lehetőségek.

A tánchoz kapcsolódó énekek tanulása (tanári jegyzet).

Archív filmek megtekintése.

4.

Szatmári verbunk motívumok tanulása.

A szóló verbunk sajátosságai, improvizáció.

Archív filmek megtekintése.

5.

Szatmári csárdás tanulása.

Formai lehetőségek, a verbunk motívumok használata a páros táncban, improvizáció.

Archív filmek megtekintése.

6.

Szatmári friss csárdás, improvizáció a teljes táncrendből.

Ismétlés.

 

 

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló

      segédanyagok:

      Audiovizuális anyagok, audio anyagok, tanári jegyzet

 

Felhasznált, ajánlott irodalom:

      Lázár Katalin: Népi játékok, Planétás, 1997.

      Martin György: A magyar körtánc és európai rokonsága, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1979.

      Martin György: A sárközi-dunamenti táncok motívumkincse, Planétás, 1999.

      Tánctudományi Tanulmányok 1980-1981, Budapest, 1981.

      Demarcsek Zsuzsa, Kácsor-Ignácz Gabriella, Kovács Zsuzsanna: Néptáncoskola, PlanétásKiadó és a Vásárhelyi László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, 2007.

      Ratkó Lujza: „Nem úgy van most, mint vót régen…”,

                                A tánc mint tradíció a nyírségi paraszti kultúrában, Nyíregyháza-Sóstófürdő,

                                         1996.

      MTA filmtárának archív filmjei