III. évfolyam – Ének-zene alapszak

Zenetörténet-zenekultúra 5. ENB1207L

 

tantárgy neve

zenetörténet – zenekultúra 5.

tantárgy kódja

ENB 1207 L

meghirdetés féléve

6.

kreditpont

2

heti kontakt óraszám (elm.+gyak.)

2+0

félévi követelmény

kollokvium

előfeltétel (tantárgyi kód)

ENB 1201

tantárgyfelelős neve és beosztása

Arany János

tantárgyfelelős tanszék kódja

EZ

 

A tantárgy elsajátításának célja

Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.

Tantárgyi program

Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén

A második bécsi iskola

A dodekafónia

Izmusok

Szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok

A modern zene jelentős műhelyei és szerzői

Német zene

A lengyel iskola

Kísérletek és hatások a modern zenében

Speciális effektusok, hangszerek

Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei

A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői

A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői

Évközi tanulmányi követelmények

A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.

A vizsgára bocsátás feltétele

A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.

A megszerzett ismeretek értékelése

Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre

Az értékelés módszere

Számonkérés írásban és szóban

Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok

Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem

Kötelező, ajánlott irodalom (3-5 db)

Szabolcsi Bence: A zene története, Kossuth Kiadó, Bp., 1999.

Kovács Sándor: XX. századi zenetörténet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1989.

Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp. 1983.

Lendvai Ernő: Szimmetria a zenében, Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet, 1994.

Lendvai Ernő: Bartók dramaturgiája, Akkord Zenei Kiadó, 1994.

Elsajátítandó zeneművek, műrészletek:

Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&

Claude Achille Debussy:

Prelüdök I. füzet – 8. A lenhajú lány

[Preludes I. – 8. La fille aux cheveux du lin] &

Arnold Schönberg:

Hat kis zongoradarab op. 19 – 4.

[Sechs leichte Klavierstücke op. 19 – 4. Rasch aber leicht] &

Paul Hindemith:

Esti felhő

[Abendwolke] &

Tantárgyi témakörök:

1.

 

Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén; izmusok

2.

 

A második bécsi iskola; dodekafónia; szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok

3.

 

A modern zene jelentős műhelyei és szerzői

4.

 

Német zene

5.

 

A lengyel iskola

6.

 

Kísérletek és hatások a modern zenében

7.

 

Speciális effektusok, hangszerek

8.

 

Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei

9.

 

A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői

10.

 

A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői

 

Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén; izmusok

A második bécsi iskola; dodekafónia; szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok

A modern zene jelentős műhelyei és szerzői

Német zene

A lengyel iskola

Kísérletek és hatások a modern zenében

Speciális effektusok, hangszerek

Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei

A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői

A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői

                                                                                                                      Arany János

                                                                                                                      főiskolai adjunktus

 

Általános zeneelmélet és hangszerismeret 5. – ENB 1212L

 

Óraszám: 9/félév

Az ellenőrzés módja: kollokvium

Kredit: 2

 

 

A félév anyaga:

 

A XX. század legjellegzetesebb stílusirányzatainak áttekintése (1945-ig) és a Bartók zene stíluselemeinek tanulmányozása.

 

1. alkalom (3 óra):   Impresszionizmus, expresszionizmus, neo-stílusok, folklorizmus –

                                 az irányzatok legjellegzetesebb stílusjegyeinek, zeneszerzői technikáinak

                                 számbavétele példákon keresztül.

 

2. alkalom (3 óra):   A bartóki dallamvilág:

                                 - pentaton fordulatok, kvartmelodika

                                 - modális fordulatok, polimodális kromaticizmus

                                 - akusztikus skála, heptatonia secunda

                                 - alternáló distanciaskálák

                                A bartóki formavilág:

                                 - népdalszerű formák

                                 - hídforma

                                 - kéttételesség

                                 - aranymetszés

 

3. alkalom (3 óra):   A bartóki harmóniavilág:

                                 - hagyományos akkordok

                                 - pentaton harmóniák, modális harmóniák

                                 - szekund- és kvartépítkezésű akkordok

                                 - tengelyrendszer – alfa hangzatok

 

Vizsgára bocsátás feltételei:

A félév folyamán a hallgatóknak két dolgozatot kell elkészíteniük: egy-egy szabadon választott mű, illetve tétel írásbeli elemzését. Az a hallgató kollokválhat, aki a dolgozatokat az előírt határidőre beadta.

 

                                                                                                                      Ördög Mária

                                                                                                                      főiskolai docens

 

Szolfézs 5. – ENB 1310L

 

Óraszám: 9/félév

Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 2

 

 

A félév anyaga:

 

1. alkalom (3 óra)   Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./1-30

                                                                Missa „Cunctipotens genitor Deus” – Kyrie

                                                                Anonymus: L’homme armé

                                                                Moniot d’Arras: Ce fut en mai

                               Kamaraének:           Kodály: Nincsen apám – bicinium

                                                                              A bárnai kertek alatt – bicinium

                               Ének-zongora:         Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/ 17, 21

 

2. alkalom (3 óra)   Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./31-60

                                                                 Handel: Rinaldo – Lascia ch’io pianga

                                Kamaraének:           Anonymus: Cunctipotens genitor – orgánum

                                                                 Landino: Ecco la primavera

                                Ének-zongora:          Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/ 35, 48

 

3. alkalom (3 óra)   Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./61-90

                                                                Mozart: Cherubino ariettája (Voi che sapete)

                                Kamaraének:           Bartók: Ne menj el

                                Ének-zongora:         Kodály: 33 kétszólamú énekgyakorlat/1, 2, 3

 

Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a romantika és a XX. század stílusköréből válogatott szemelvények felhasználásával.

 

A félévet záró gyakorlati jegyet

egy beszámoló keretében szerzik meg a hallgatók, ahol az előre kijelölt egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatokat kell felmondaniuk. A feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja a gyakorlati jegyet.

Elégtelen gyakorlati jegy javítására mód van a vizsgaidőszakban.

 

                                                                                                          Ördög Mária

                                                                                                          főiskolai docens

 

 

Karének és előadói gyakorlat 5. ENB1317L

 

Féléves óraszám: 9

Kredit pont: 3 ill. 2

A számonkérés módja: gyakorlati jegy ill. mai.

 

  1. konzultáció

Dowland: Búcsú

                 Alta trinita

Boyce: Alleluja

 

  1. konzultáció

Bárdos L.: Komáromi kisleány

Veress S.: Guzsalyasban

Kodály Z.: Cohors generosa

 

  1. konzultáció:

            Arcadelt:  Az élet ünnepel

            Guarini: Éljenek a víg nők

            Mendelssohn: Ti völgyek messzi bércek

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább két konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.

 

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:

A folyamatos és egymásra épülő munka aktív jelenlétet tesz szükségessé.

Minősített aláírás esetén:

- ..Kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul szép zenei megformálással énekel.

-   Megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket ugyan nem lépi túl, de kimeríti azt, valamint teljesítménye változó.

-    Nem felelt meg minősítést (1) szerez az a hallgató, akinek aktivitása nem éri el a közös éneklés megfelelő színvonalát.

 

Ajánlott irodalom:

Tillai Aurél: Felkészülés a kóruspróbára

Párkai István: Karvezetés

 

                                                                                                                       Tamási László

                                                                                                                       főiskolai adjunktus

 

Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 5. ENB1322L

 

Féléves óraszám: 6

Kredit pont: 2

A számonkérés módja: gyakorlati jegy

 

 

  1. konzultáció

-          Dinamikai jelenségek vezénylése

-          A balkéz szerepe a vezénylésben

  1. konzultáció

-          Tempó-változással összefüggő mozgástípusok

-          Indítások fő ütemrészeken, egységnyi rövidebb ütemrészeken

 

Anyag: Kocsár Miklós: Gyermekkarok IV.

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:

Tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni. A beszámolón 3 művet kell vezényelni. A művek felmondásához külön érdemjegy fog kapcsolódni.

Az érdemjegy kialakításának módja:

Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.

Az értékelés szempontjai: a darab ismerete, hiteles és kifejező előadásmód, a vezénylés technikai színvonala (egyértelműség, gazdaságosság és hatékonyság), kapcsolatteremtés és kommunikáció a kórussal.

 

 

Ajánlott irodalom:

      Párkai: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi Kiadó, 1994.

      Vásárhelyi: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó,Bp. 1965.

      Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini, Bp. 1997.

 

 

 

 

                                                                                            Tamási László

                                                                                         főiskolai adjunktus

 

 

Zongora-hangszerjáték 5. ENB1327L

                                                       

 

Kreditpont: 3

Számonkérés módja: kollokvium

 

A hallgatók eltérő zenei előképzettsége miatt különböző nehézségű művek kiválasztására van szükség.

Az anyag kijelölése az előző félévek során tapasztalt előmenetel alapján történik.

Az első konzultáción mindenki megkapja a személyre szabott feladatot. Sor kerül a művek elemzésére, az alapvető nehézségek kiemelésére. A hallgatók útmutatást kapnak az önálló munka végzésére.

.

A Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab, vagy a Bach 18 kis preludium szintjén zongorázóknak a félév anyaga:

Egy Bach mű, egy Bartók mű, és egy klasszikus, vagy romantikus szemelvény.

.

Aki ettől magasabb szinten zongorázik, a félév során két különböző stílusú darabot kell, hogy megtanuljon.

.

A kollokviumon, a félév során tanult darabokat kell kotta nélkül előadni.

 

A kevés számú konzultáció nem teszi lehetővé a darabok közös kidolgozását, ez a hallgatók önálló feladata. .

 

Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.

 

Ajánlott kották:

Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab

Bach 18 kis preludium

Bach Kétszólamú invenciók

Bach Háromszólamú invenciók

Könnyű szonatínák

Bartók Gyermekeknek I. II.

Csajkovszkij Ifjúsági album

Schumann Jugend album

Mozart – és Beethoven Szonáták

Chopin Mazurkák, Keringők,

 

Tóth Nándorné

 

 

Zongora- hangszerjáték 5. – ENB1327L

 

 

 

 

Konzultációk száma:3

Kreditpont:3

Értékelés módja: gyakorlati jegy

 

 

A félév során 4 darab megtanulása kötelező. (2 darab kotta nélkül, 2 darab kottából)

Minőségi követelmény: a darabok stílusos előadása, frazeálási és dinamikai előírások betartásával

 

A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.

 

 

Kötelező anyag:                                                         1 Bach kétszólamú invenció

                                                                                  1 Haydn vagy Mozart szonáta

                                                                                  1 romantikus mű

1 Bartók  mű

 

 

 

 

                                                                            Vasvári Tamás

                                                                           Művésztanár

 

 

Magánének 5. ENB1332L

 

A vokális irodalom stílusainak ismerete. Az énektechnika továbbfejlesztése közös muzsikálásban. Recitativo éneklése, koloratura fejlesztése, futamok, trillák gyakorlása. Stílusmű, kifejező előadásmód. A hallgató képessé váljon az önálló munkára

 

Követelményrendszer

Számonkérés módja: K

Kreditpont: 2

 

A kollokvium anyaga: 5 különböző stílusú dal megformált, stílusos előadása /4 kotta

   nélkül, 1 kottából/

 

  1. konzultáció-2010. febr. 13.: Bach: Ó el ne hagyj

                                                   Caldara: Hallgass meg drága, Beethoven: Szeretlek

                                                   Schubert: Románc, Grieg: Primulához

                                                   Mendelssohn: Népdal: Vándorúton

                                                   Mozart: Muzsikához

 

II. konzultáció-2010. márc. 13.: Lully: Hűvös lomb         

                                                       Schubert: A lanthoz, Chopin: Hírhozó

                                                       Dowland: Válni kell, Wolf: Harmatos reggel

                                                       Shubert: Jókedv és bánat

 

III. konzultáció-2010. ápr. 10.: a kollokviumi anyag kiválasztása és gyakorlása

 

 

 

 

 

 

 

Kötelező irodalom: A dal mesterei III.

                                  Dalgyűjtemény II.

                                  Mendelssohn duettek I-II.

                                  Kodály: Epigrammák

 

 

Ajánlott irodalom: A dal mesterei IV-V.

                                 Reinitz dalok

                                 Váry dalok

 

 

 

 

T. Csiki Edit

 

 

 

Magánének 5. (ENB 1332 L)

 

Kreditpont: 2

Oktatott hallgatók száma: 5 fő

Számonkérés módja: K

Konzultációk időpontja: 1. 2010. 02.13. -   08:00 – 10:30

                                        2. 2010. 03.13. – 08:00 – 10:30

                                         3. 2010. 04.10 –  08:00 – 10:30

Anyag: barokk-, klasszikus-, romantikus zeneszerzők művei

Követelmény: A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati - összefoglaló áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz), annak érdekében, hogy a hallgató képes legyen önálló munkára. Kiegyenlített hangterjedelem szélesítése. Kifejező, érthető szövegmondás, stílusos, művészi előadásmód .A félév érvénytelen, ha a 3 konzultációból legalább 1 alkalommal nem jelenik meg a hallgató.

A konzultációk tervezett anyaga:

1.      : Purcell: Mit kell hát tennem

  Handel: Hímes rétek

  Mozart: Az anyóka

  Franz: Jó éjt

  Schumann: Bús könnyeimből

2.      : Handel: Ah mio cor

  Schubert : Litánia

  Mendelssohn: A kedvenc hely

  Schubert: A vándor esti dala

  Mozart: Intelem

3.       : A kollokviumi anyag kiválasztása, és gyakorlása

A kollokvium anyaga: A félév során tanult dalokból 4 mű előadása kotta nélkül, 1 kottából.

A dalok a következő kötetekben találhatók:

Ádám Jenő: A dal mesterei I., II., III, V. (Editio Musica Bp. 1956., 1960.) , Kerényi: Énekiskola II. (Editio Musica Bp. 1968.)

 

 

                                                                                                                      Kazár Ticiána

 

 

Népi hangszer  4 ENB 2204L – furulya

 

Kredit: 3

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

 

-          A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.

 

A félévközi ellenőrzés követelményei:

 

-          A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása

-          A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.

-          Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok konzultációról konzultációra történő bemutatása.

-          A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.

 

Anyagvégzés:

 

A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.

Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.

 

A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra. 

 

 

 

 

 

 

1-14. hét

A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése.

Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése.

A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása.

Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása.

Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása.

A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… 

 

 

 

 

 

 

Kötelező és ajánlott irodalom:

 

Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton

Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl,  (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek

Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)

Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.

Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))

 

                                                                                                                      Bíró István

                                                                                                                      művésztanár

 

 

 

Népi hangszer 4. ENB2204L – citera

 

 

Féléves óraszám: 1,5 (3x 0,5)

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Kredit: 3

A foglalkozásokon való részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

Értékelés:

A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.

Anyagvégzés:

A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

1.

A népzenei dialektusok – az erdélyi dialektus.

Tardoskeddi dalok tanulása.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Erdélyi térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

2.

Az előző óra anyagának számonkérése.

Tardoskeddi dalok.

 

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

3.

Az előző óra anyagának számonkérése.

Tardoskeddi csokor összeállítása.

Gyakorlás.

Előadói gyakorlatok.

A szakirodalom összegyűjtése.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

 

Kötelező irodalom:

Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)

Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)

Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)

 

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 2002.)

Manga János: Népi hangszerek a Felföldön (Etnográfia, 1939.)

Ágh Tibor: Aranykert muzsikája (Pozsony, 2000.)

Nagy Iván: Csallóközi dudahagyomány (Pozsony, 2003.)

 

 

                                                                                                          Agárdi Éva

                                                                                                          Főiskolai adjunktus

 

 

 

 

 

 

Népzeneelmélet 4. - ENB 2208L

Óraszám (elm.+ gyak.) 1+0

Kreditpont 2

Számonkérés módja: kollokvium

 

 

A tantárgy célja, hogy a magyar zenei hagyomány „élettanát”, majd anyagát megismert hallgató a korábbi régi-új időbeli kategóriák után pontosabb történeti szemlélettel tájékozódjon a magyar népzene világában. Ismerje az egyes népdaltípusok eredetét, egymáshoz viszonyított időrendjét

A tantárgy tartalma, Paksa Katalin munkájának segítségével (Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet Bp. 1999 ) áttekinti a magyar népzene honfoglalás előtti és utáni rétegeit. Sorrendben tárgyalja azokat, az archaikus, ütempáros dallamvilágtól a 19-20. sz - ban kialakuló dallami és ritmikai képződményekig.

 

(A tárgy előadásai során lehetőség nyílik arra is, hogy a magyar népzene legfontosabb dallami-, ritmikai-, formai jelenségeit a kialakulás történeti ívében láttassuk)

 

Ellenőrzés módja: kollokvium. (Az év során megtanult és kijelölt hangzó szemléltetési anyag megszólaltatása, valamint a népzenetörténet egy-egy fejezetéből történő szóbeli felelet)

 

 

 

A tárgy előadásainak rendje:

 

 

 

1.Középkori népzene I.

   Gregorián dallamvilág a magyar hagyományban

2.Középkori népzene II.

   Zoborvidéki lakodalmas dalok és szokásdalok eredete.

3.Középkori népzene III.

   Balladáink és táncaink középkori gyökerei

4. A 16-17.sz. népzenéje I

   Tinódi dallamainak népzenei kapcsolatai

5. A 16-17. sz. népzenéje II.

    Virrasztók, népénekek és írott forrásaik

6.A 16-17. sz. népzenéje III.

   A „Rákóczi –dallamcsalád”    

7. A 18-19- sz. népzenéje I.

   A dúr- hexachord dallamok

8. A 18-19.sz. népzenéje II.

     A „Tyukodi-nóta” és változatai. A verbunkos.

9. A 19-20. sz. népzenéje I.

    Gyűjtemények és gyűjtések a 19-20. sz. fordulóján

    A korai új stílus

10. A 19-20. sz népzenéje II.

    A kifejlett új stílus

11. A népies műdal. A műfaj jellegzetességei, ismert szerzői I.

12. A népies műdal. A műfaj jellegzetességei, ismert szerzői II.

13. A tudományos igényű magyar népzenekutatás kezdete.

14 A magyar népzene és 20. sz.-i műzene kezdeti kapcsolatairól

 

 

Paksa Katalin jelzett könyvének végén ajánlott szakirodalom található. Ezek a források, valamint a  2 CD-ből álló szemléltetési anyag gazdagíthatja a tárgyat, segítheti a felkészülést.

 

 

 

Dr.Joób Árpád

főiskolai docens

  

 

 

Népi kamarazene 4. ENB 2214L – furulya

 

Kredit: 3

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

 

-          A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.

 

A félévközi ellenőrzés követelményei:

 

-          A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása

-          A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.

-          A félév során, kétheti rendszerességgel megrendezett táncházakban való aktív közreműködés.

-          Az évfolyamon belül kialakított hangszer-együttesek közös produkcióinak összeállítása

 

Anyagvégzés:

 

A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.

 

A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra. 

 

 

 

 

 

 

1-14. hét

Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése.

A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása.

Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása.

A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása.

A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb…)

Zenekari rutin megszerzése, énekes dallamok kísérési szabályainak elsajátítása.    

 

 

 

 

 

 

 

Kötelező és ajánlott irodalom:

 

Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton

Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl,  (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek

Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)

Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.

Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor

Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))

 

 

                                                                                                                      Bíró István

                                                                                                                      Művésztanár

 

NÉPI KAMARAZENE 4. – ENB2214L – citera

 

 

 

Féléves óraszám:  9 (3x3)

Félévi követelmény: gyakorlati jegy

Kredit: 3

A foglalkozásokon való részvétel:

A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.

Értékelés:

A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.

Anyagvégzés:

A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

1-3.

A népzenei dialektusok – az erdélyi dialektus.

Gyimesi dalok tanulása

Kerekes.

Féloláhos.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Erdélyi térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

4-6.

Az előző óra anyagának számonkérése.

Lassú magyaros.

Sebes magyaros.

Sebes csárdás.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

7-9.

Az előző óra anyagának számonkérése.

Kettős jártató.

Gyakorlás.

Előadói gyakorlatok.

A szakirodalom összegyűjtése.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Kottamásolás.

 

Kötelező irodalom:

Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)

Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)

Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)

 

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 2002.)

Kallós Archivum

 

                                                                                 

                                                                                                          Agárdi Éva

                                                                                                          Főiskolai adjunktus

 

 

Harmonizálási gyakorlat 2.

 

 

Heti óraszám: 1

 

Kredit: 2

 

Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

 

Foglalkozáson való részvétel: Félévenként három hiányzás megengedett

 

Félévközi ellenőrzés követelményei: A harmonizálási rendszerek számonkérése, tipikus, és egyedi megoldások ellenőrzése.

 

Félév anyaga:

1-14.hét

 

Az egyszólamúságtól a két és többszólamúság irányainak megismerése.

Bourdon hangszerek hangzatai, mezőségi dúros harmóniák tudatos alkalmazásai a hangszeres népzenében.

Az akkordok felépítései, alkalmazási területei mezőség muzsikájában.

Szeptimek, szűkített, bővített harmóniák alkalmazási lehetőségei a hangszeres zenében.

 

Elégtelen gyakorlati jegy esetén, gyakorlati jegy védésre lehetőség van.

 

 

 

Rőmer Ottó

művésztanár