III. évfolyam – Ének-zene alapszak
Zenetörténet-zenekultúra 5. ENB1207L
tantárgy neve |
zenetörténet – zenekultúra 5. |
tantárgy kódja |
ENB 1207 L |
meghirdetés féléve |
6. |
kreditpont |
2 |
heti kontakt óraszám (elm.+gyak.) |
2+0 |
félévi követelmény |
kollokvium |
előfeltétel (tantárgyi kód) |
ENB 1201 |
tantárgyfelelős neve és beosztása |
Arany János |
tantárgyfelelős tanszék kódja |
EZ |
Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.
Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén
A második bécsi iskola
A dodekafónia
Izmusok
Szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok
A modern zene jelentős műhelyei és szerzői
Német zene
A lengyel iskola
Kísérletek és hatások a modern zenében
Speciális effektusok, hangszerek
Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei
A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői
A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői
A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.
A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.
Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre
Számonkérés írásban és szóban
Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem
Szabolcsi Bence: A zene története, Kossuth Kiadó, Bp., 1999.
Kovács Sándor: XX. századi zenetörténet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1989.
Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp. 1983.
Lendvai Ernő: Szimmetria a zenében, Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet, 1994.
Lendvai Ernő: Bartók dramaturgiája, Akkord Zenei Kiadó, 1994.
Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&
Claude Achille Debussy: |
Prelüdök I. füzet – 8. A lenhajú lány [Preludes I. – 8. La fille aux cheveux du lin] & |
Arnold Schönberg: |
Hat kis zongoradarab op. 19 – 4. [Sechs leichte Klavierstücke op. 19 – 4. Rasch aber leicht] & |
Paul Hindemith: |
Esti felhő [Abendwolke] & |
1. |
|
Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén; izmusok |
2. |
|
A második bécsi iskola; dodekafónia; szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok |
3. |
|
A modern zene jelentős műhelyei és szerzői |
4. |
|
Német zene |
5. |
|
A lengyel iskola |
6. |
|
Kísérletek és hatások a modern zenében |
7. |
|
Speciális effektusok, hangszerek |
8. |
|
Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei |
9. |
|
A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői |
10. |
|
A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői |
Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén; izmusok |
A második bécsi iskola; dodekafónia; szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok |
A modern zene jelentős műhelyei és szerzői |
Német zene |
A lengyel iskola |
Kísérletek és hatások a modern zenében |
Speciális effektusok, hangszerek |
Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei |
A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői |
A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői |
Arany János
főiskolai adjunktus
Általános zeneelmélet és hangszerismeret 5. – ENB 1212L
Óraszám: 9/félév
Az ellenőrzés módja: kollokvium
Kredit: 2
A félév anyaga:
A XX. század legjellegzetesebb stílusirányzatainak áttekintése (1945-ig) és a Bartók zene stíluselemeinek tanulmányozása.
1. alkalom (3 óra): Impresszionizmus, expresszionizmus, neo-stílusok, folklorizmus –
az irányzatok legjellegzetesebb stílusjegyeinek, zeneszerzői technikáinak
számbavétele példákon keresztül.
2. alkalom (3 óra): A bartóki dallamvilág:
- pentaton fordulatok, kvartmelodika
- modális fordulatok, polimodális kromaticizmus
- akusztikus skála, heptatonia secunda
- alternáló distanciaskálák
A bartóki formavilág:
- népdalszerű formák
- hídforma
- kéttételesség
- aranymetszés
3. alkalom (3 óra): A bartóki harmóniavilág:
- hagyományos akkordok
- pentaton harmóniák, modális harmóniák
- szekund- és kvartépítkezésű akkordok
- tengelyrendszer – alfa hangzatok
Vizsgára bocsátás feltételei:
A félév folyamán a hallgatóknak két dolgozatot kell elkészíteniük: egy-egy szabadon választott mű, illetve tétel írásbeli elemzését. Az a hallgató kollokválhat, aki a dolgozatokat az előírt határidőre beadta.
Ördög Mária
főiskolai docens
Szolfézs 5. – ENB 1310L
Óraszám: 9/félév
Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
A félév anyaga:
1. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./1-30
Missa „Cunctipotens genitor Deus” – Kyrie
Anonymus: L’homme armé
Moniot d’Arras: Ce fut en mai
Kamaraének: Kodály: Nincsen apám – bicinium
A bárnai kertek alatt – bicinium
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/ 17, 21
2. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./31-60
Handel: Rinaldo – Lascia ch’io pianga
Kamaraének: Anonymus: Cunctipotens genitor – orgánum
Landino: Ecco la primavera
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/ 35, 48
3. alkalom (3 óra) Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./61-90
Mozart: Cherubino ariettája (Voi che sapete)
Kamaraének: Bartók: Ne menj el
Ének-zongora: Kodály: 33 kétszólamú énekgyakorlat/1, 2, 3
Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a romantika és a XX. század stílusköréből válogatott szemelvények felhasználásával.
A félévet záró gyakorlati jegyet
egy beszámoló keretében szerzik meg a hallgatók, ahol az előre kijelölt egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatokat kell felmondaniuk. A feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja a gyakorlati jegyet.
Elégtelen gyakorlati jegy javítására mód van a vizsgaidőszakban.
Ördög Mária
főiskolai docens
Karének és előadói gyakorlat 5. ENB1317L
Féléves óraszám: 9
Kredit pont: 3 ill. 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy ill. mai.
Dowland: Búcsú
Alta trinita
Boyce: Alleluja
Bárdos L.: Komáromi kisleány
Veress S.: Guzsalyasban
Kodály Z.: Cohors generosa
Arcadelt: Az élet ünnepel
Guarini: Éljenek a víg nők
Mendelssohn: Ti völgyek messzi bércek
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább két konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:
A folyamatos és egymásra épülő munka aktív jelenlétet tesz szükségessé.
Minősített aláírás esetén:
- ..Kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul szép zenei megformálással énekel.
- Megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket ugyan nem lépi túl, de kimeríti azt, valamint teljesítménye változó.
- Nem felelt meg minősítést (1) szerez az a hallgató, akinek aktivitása nem éri el a közös éneklés megfelelő színvonalát.
Ajánlott irodalom:
Tillai Aurél: Felkészülés a kóruspróbára
Párkai István: Karvezetés
Tamási László
főiskolai adjunktus
Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 5. ENB1322L
Féléves óraszám: 6
Kredit pont: 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy
- Dinamikai jelenségek vezénylése
- A balkéz szerepe a vezénylésben
- Tempó-változással összefüggő mozgástípusok
- Indítások fő ütemrészeken, egységnyi rövidebb ütemrészeken
Anyag: Kocsár Miklós: Gyermekkarok IV.
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, az aláírás megtagadásra kerül.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele:
Tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. A gyakorlati jegyet az utolsó konzultáció keretében lehet megszerezni. A beszámolón 3 művet kell vezényelni. A művek felmondásához külön érdemjegy fog kapcsolódni.
Az érdemjegy kialakításának módja:
Az érdemjegyek átlaga határozza meg a félévi gyakorlati jegyet. Ha a megszerzendő 3 érdemjegyből kettő elégtelen minősítésű, a félév automatikusan elégtelennel zárul. Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján a vizsgaidőszakban van mód.
Az értékelés szempontjai: a darab ismerete, hiteles és kifejező előadásmód, a vezénylés technikai színvonala (egyértelműség, gazdaságosság és hatékonyság), kapcsolatteremtés és kommunikáció a kórussal.
Ajánlott irodalom:
Párkai: A kórusvezénylés alapjai. Veszprémi Egyetemi Kiadó, 1994.
Vásárhelyi: Az énekkari vezénylés módszertana. Zeneműkiadó,Bp. 1965.
Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini, Bp. 1997.
Tamási László
főiskolai adjunktus
Zongora-hangszerjáték 5. ENB1327L
Kreditpont: 3
Számonkérés módja: kollokvium
A hallgatók eltérő zenei előképzettsége miatt különböző nehézségű művek kiválasztására van szükség.
Az anyag kijelölése az előző félévek során tapasztalt előmenetel alapján történik.
Az első konzultáción mindenki megkapja a személyre szabott feladatot. Sor kerül a művek elemzésére, az alapvető nehézségek kiemelésére. A hallgatók útmutatást kapnak az önálló munka végzésére.
.
A Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab, vagy a Bach 18 kis preludium szintjén zongorázóknak a félév anyaga:
Egy Bach mű, egy Bartók mű, és egy klasszikus, vagy romantikus szemelvény.
.
Aki ettől magasabb szinten zongorázik, a félév során két különböző stílusú darabot kell, hogy megtanuljon.
.
A kollokviumon, a félév során tanult darabokat kell kotta nélkül előadni.
A kevés számú konzultáció nem teszi lehetővé a darabok közös kidolgozását, ez a hallgatók önálló feladata. .
Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.
Ajánlott kották:
Bach Tizenhárom könnyű kis zongoradarab
Bach 18 kis preludium
Bach Kétszólamú invenciók
Bach Háromszólamú invenciók
Könnyű szonatínák
Bartók Gyermekeknek I. II.
Csajkovszkij Ifjúsági album
Schumann Jugend album
Mozart – és Beethoven Szonáták
Chopin Mazurkák, Keringők,
Tóth Nándorné
Zongora- hangszerjáték 5. – ENB1327L
Konzultációk száma:3
Kreditpont:3
Értékelés módja: gyakorlati jegy
A félév során 4 darab megtanulása kötelező. (2 darab kotta nélkül, 2 darab kottából)
Minőségi követelmény: a darabok stílusos előadása, frazeálási és dinamikai előírások betartásával
A félév gyakorlati jeggyel zárul. Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.
Kötelező anyag: 1 Bach kétszólamú invenció
1 Haydn vagy Mozart szonáta
1 romantikus mű
1 Bartók mű
Vasvári Tamás
Művésztanár
Magánének 5. ENB1332L
A vokális irodalom stílusainak ismerete. Az énektechnika továbbfejlesztése közös muzsikálásban. Recitativo éneklése, koloratura fejlesztése, futamok, trillák gyakorlása. Stílusmű, kifejező előadásmód. A hallgató képessé váljon az önálló munkára
Követelményrendszer
Számonkérés módja: K
Kreditpont: 2
A kollokvium anyaga: 5 különböző stílusú dal megformált, stílusos előadása /4 kotta
nélkül, 1 kottából/
Caldara: Hallgass meg drága, Beethoven: Szeretlek
Schubert: Románc, Grieg: Primulához
Mendelssohn: Népdal: Vándorúton
Mozart: Muzsikához
II. konzultáció-2010. márc. 13.: Lully: Hűvös lomb
Schubert: A lanthoz, Chopin: Hírhozó
Dowland: Válni kell, Wolf: Harmatos reggel
Shubert: Jókedv és bánat
III. konzultáció-2010. ápr. 10.: a kollokviumi anyag kiválasztása és gyakorlása
Kötelező irodalom: A dal mesterei III.
Dalgyűjtemény II.
Mendelssohn duettek I-II.
Kodály: Epigrammák
Ajánlott irodalom: A dal mesterei IV-V.
Reinitz dalok
Váry dalok
T. Csiki Edit
Magánének 5. (ENB 1332 L)
Kreditpont: 2
Oktatott hallgatók száma: 5 fő
Számonkérés módja: K
Konzultációk időpontja: 1. 2010. 02.13. - 08:00 – 10:30
2. 2010. 03.13. – 08:00 – 10:30
3. 2010. 04.10 – 08:00 – 10:30
Anyag: barokk-, klasszikus-, romantikus zeneszerzők művei
Követelmény: A hangképzés alapfeltételeinek elméleti, majd hangképző alapgyakorlatokkal szemléltetett gyakorlati - összefoglaló áttekintése, tudatosítása (testtartás, légzés, rezonáns üregek, hangzóképzés, hangindítás, támasz), annak érdekében, hogy a hallgató képes legyen önálló munkára. Kiegyenlített hangterjedelem szélesítése. Kifejező, érthető szövegmondás, stílusos, művészi előadásmód .A félév érvénytelen, ha a 3 konzultációból legalább 1 alkalommal nem jelenik meg a hallgató.
A konzultációk tervezett anyaga:
1. : Purcell: Mit kell hát tennem
Handel: Hímes rétek
Mozart: Az anyóka
Franz: Jó éjt
Schumann: Bús könnyeimből
2. : Handel: Ah mio cor
Schubert : Litánia
Mendelssohn: A kedvenc hely
Schubert: A vándor esti dala
Mozart: Intelem
3. : A kollokviumi anyag kiválasztása, és gyakorlása
A kollokvium anyaga: A félév során tanult dalokból 4 mű előadása kotta nélkül, 1 kottából.
A dalok a következő kötetekben találhatók:
Ádám Jenő: A dal mesterei I., II., III, V. (Editio Musica Bp. 1956., 1960.) , Kerényi: Énekiskola II. (Editio Musica Bp. 1968.)
Kazár Ticiána
Népi hangszer 4 ENB 2204L – furulya
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.
- Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok konzultációról konzultációra történő bemutatása.
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése. Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
művésztanár
Népi hangszer 4. ENB2204L – citera
Féléves óraszám: 1,5 (3x 0,5)
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
1. |
A népzenei dialektusok – az erdélyi dialektus. Tardoskeddi dalok tanulása. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Erdélyi térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
2. |
Az előző óra anyagának számonkérése. Tardoskeddi dalok.
|
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
3. |
Az előző óra anyagának számonkérése. Tardoskeddi csokor összeállítása. Gyakorlás. Előadói gyakorlatok. A szakirodalom összegyűjtése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 2002.)
Manga János: Népi hangszerek a Felföldön (Etnográfia, 1939.)
Ágh Tibor: Aranykert muzsikája (Pozsony, 2000.)
Nagy Iván: Csallóközi dudahagyomány (Pozsony, 2003.)
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
Népzeneelmélet 4. - ENB 2208L
Óraszám (elm.+ gyak.) 1+0
Kreditpont 2
Számonkérés módja: kollokvium
A tantárgy célja, hogy a magyar zenei hagyomány „élettanát”, majd anyagát megismert hallgató a korábbi régi-új időbeli kategóriák után pontosabb történeti szemlélettel tájékozódjon a magyar népzene világában. Ismerje az egyes népdaltípusok eredetét, egymáshoz viszonyított időrendjét
A tantárgy tartalma, Paksa Katalin munkájának segítségével (Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet Bp. 1999 ) áttekinti a magyar népzene honfoglalás előtti és utáni rétegeit. Sorrendben tárgyalja azokat, az archaikus, ütempáros dallamvilágtól a 19-20. sz - ban kialakuló dallami és ritmikai képződményekig.
(A tárgy előadásai során lehetőség nyílik arra is, hogy a magyar népzene legfontosabb dallami-, ritmikai-, formai jelenségeit a kialakulás történeti ívében láttassuk)
Ellenőrzés módja: kollokvium. (Az év során megtanult és kijelölt hangzó szemléltetési anyag megszólaltatása, valamint a népzenetörténet egy-egy fejezetéből történő szóbeli felelet)
A tárgy előadásainak rendje:
1.Középkori népzene I.
Gregorián dallamvilág a magyar hagyományban
2.Középkori népzene II.
Zoborvidéki lakodalmas dalok és szokásdalok eredete.
3.Középkori népzene III.
Balladáink és táncaink középkori gyökerei
4. A 16-17.sz. népzenéje I
Tinódi dallamainak népzenei kapcsolatai
5. A 16-17. sz. népzenéje II.
Virrasztók, népénekek és írott forrásaik
6.A 16-17. sz. népzenéje III.
A „Rákóczi –dallamcsalád”
7. A 18-19- sz. népzenéje I.
A dúr- hexachord dallamok
8. A 18-19.sz. népzenéje II.
A „Tyukodi-nóta” és változatai. A verbunkos.
9. A 19-20. sz. népzenéje I.
Gyűjtemények és gyűjtések a 19-20. sz. fordulóján
A korai új stílus
10. A 19-20. sz népzenéje II.
A kifejlett új stílus
11. A népies műdal. A műfaj jellegzetességei, ismert szerzői I.
12. A népies műdal. A műfaj jellegzetességei, ismert szerzői II.
13. A tudományos igényű magyar népzenekutatás kezdete.
14 A magyar népzene és 20. sz.-i műzene kezdeti kapcsolatairól
Paksa Katalin jelzett könyvének végén ajánlott szakirodalom található. Ezek a források, valamint a 2 CD-ből álló szemléltetési anyag gazdagíthatja a tárgyat, segítheti a felkészülést.
Dr.Joób Árpád
főiskolai docens
Népi kamarazene 4. ENB 2214L – furulya
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A konzultációkon való részvétel kötelező. Ellenkező esetben a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
- A félév során, kétheti rendszerességgel megrendezett táncházakban való aktív közreműködés.
- Az évfolyamon belül kialakított hangszer-együttesek közös produkcióinak összeállítása
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb…) Zenekari rutin megszerzése, énekes dallamok kísérési szabályainak elsajátítása. |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
Művésztanár
NÉPI KAMARAZENE 4. – ENB2214L – citera
Féléves óraszám: 9 (3x3)
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi és vizsga időszakban kell megszerezni (javításra időt hagyva).
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
1-3. |
A népzenei dialektusok – az erdélyi dialektus. Gyimesi dalok tanulása Kerekes. Féloláhos. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Erdélyi térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
4-6. |
Az előző óra anyagának számonkérése. Lassú magyaros. Sebes magyaros. Sebes csárdás. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
7-9. |
Az előző óra anyagának számonkérése. Kettős jártató. Gyakorlás. Előadói gyakorlatok. A szakirodalom összegyűjtése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 2002.)
Kallós Archivum
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
Harmonizálási gyakorlat 2.
Heti óraszám: 1
Kredit: 2
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Foglalkozáson való részvétel: Félévenként három hiányzás megengedett
Félévközi ellenőrzés követelményei: A harmonizálási rendszerek számonkérése, tipikus, és egyedi megoldások ellenőrzése.
Félév anyaga:
1-14.hét
Az egyszólamúságtól a két és többszólamúság irányainak megismerése.
Bourdon hangszerek hangzatai, mezőségi dúros harmóniák tudatos alkalmazásai a hangszeres népzenében.
Az akkordok felépítései, alkalmazási területei mezőség muzsikájában.
Szeptimek, szűkített, bővített harmóniák alkalmazási lehetőségei a hangszeres zenében.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén, gyakorlati jegy védésre lehetőség van.
Rőmer Ottó
művésztanár