III. évfolyam – Ének-zene alapszak
Zenetörténet-zenekultúra 5. ENB1207
tantárgy neve |
zenetörténet – zenekultúra 5. |
tantárgy kódja |
ENB 1207 |
meghirdetés féléve |
6. |
kreditpont |
2 |
heti kontakt óraszám (elm.+gyak.) |
2+0 |
félévi követelmény |
kollokvium |
előfeltétel (tantárgyi kód) |
ENB 1201 |
tantárgyfelelős neve és beosztása |
Arany János |
tantárgyfelelős tanszék kódja |
EZ |
Zenetörténeti korszakok legfontosabb stílusjellemzőinek áttekintése.
Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén
A második bécsi iskola
A dodekafónia
Izmusok
Szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok
A modern zene jelentős műhelyei és szerzői
Német zene
A lengyel iskola
Kísérletek és hatások a modern zenében
Speciális effektusok, hangszerek
Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei
A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői
A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői
A záróvizsga-tételekhez tartozó dallamok és témák megtanulása, valamint a kollokviumhoz kiadott zeneműrészletek meghallgatása.
A kiadott zenehallgatási anyag fölismerése a félév során írandó zárthelyi dolgozatban. Vizsgára csak az bocsátható, aki a dolgozatban 50 % fölötti eredményt ért el. A dolgozat ismétlésére egyszer van lehetőség.
Kollokvium: szabad előadás a tantárgyi programban meghatározott témakörök, illetve az ezekből összeállított tételek valamelyikének anyagából; felelet az előadás során előadódó kérdésekre
Számonkérés írásban és szóban
Audio-vizuális berendezéssel, zongorával, táblával felszerelt, hangszigetelt tanterem
Szabolcsi Bence: A zene története, Kossuth Kiadó, Bp., 1999.
Kovács Sándor: XX. századi zenetörténet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1989.
Brockhaus – Riemann: Zenei lexikon I-III. Zeneműkiadó, Bp. 1983.
Lendvai Ernő: Szimmetria a zenében, Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet, 1994.
Lendvai Ernő: Bartók dramaturgiája, Akkord Zenei Kiadó, 1994.
Egy-egy jellegzetes mű vagy műrészlet bemutatása önállóan [***], a vizsgázó társak [**] vagy hangszeres közreműködő [*] segítségével; a darab ismertetése, illetve elemzése a vizsgán kézhez vett kotta követésével [&]&
Claude Achille Debussy: |
Prelüdök I. füzet – 8. A lenhajú lány [Preludes I. – 8. La fille aux cheveux du lin] & |
Arnold Schönberg: |
Hat kis zongoradarab op. 19 – 4. [Sechs leichte Klavierstücke op. 19 – 4. Rasch aber leicht] & |
Paul Hindemith: |
Esti felhő [Abendwolke] & |
1. |
|
Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén; izmusok |
2. |
|
A második bécsi iskola; dodekafónia; szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok |
3. |
|
A modern zene jelentős műhelyei és szerzői |
4. |
|
Német zene |
5. |
|
A lengyel iskola |
6. |
|
Kísérletek és hatások a modern zenében |
7. |
|
Speciális effektusok, hangszerek |
8. |
|
Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei |
9. |
|
A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői |
10. |
|
A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői |
Új áramlatok és színek a XX. század kezdetén; izmusok |
A második bécsi iskola; dodekafónia; szeriális zene és más spekulatív zenei irányzatok |
A modern zene jelentős műhelyei és szerzői |
Német zene |
A lengyel iskola |
Kísérletek és hatások a modern zenében |
Speciális effektusok, hangszerek |
Technika és művészet határai: az elektronikus zene létrejötte, alapelvei, eszközei és eredményei |
A XX. század második felének magyar zenéje, jelentős szerzői |
A kortárs magyar zene jelentős irányzatai és szerzői |
Arany János
főiskolai adjunktus
Általános zeneelmélet és hangszerismeret 5. ENB1212
Heti óraszám: 2
Kredit: 2
Ellenőrzés módja: Kollokvium
A tantárgy elsajátításának célja:
A klasszikus összhangzattan teljesebb megismerése, kitekintéssel a romantika és a XX. század harmóniai újításaira. Az európai zene jellegzetes műfajainak, formáinak áttekintése, különös tekintettel a zeneelmélet államvizsga követelményeire.
Az előadások a képzés szerves részét képezik, így a Főiskola a hallgatóktól elvárja a részvételt az előadásokon.
A hallgató tartozik az összhangzattani és elemzési feladatokat rendszeresen megírni.
A félév kollokviummal végződik. A vizsgára bocsátás feltétele az utolsó tanítási órán elvégzendő zárthelyi dolgozat sikeres megírása.
Elégtelen tantárgyi jegy javítására a vizsgaidőszakban van lehetőség.
1. hét: A dominánsszeptim
A klasszikus formák összefoglalása
2. hét: A dominánsszeptim fordításai
Az invenció és a fuga
3. hét: A dominánsszeptim fordításai
A barokk vokális zene (recitativo, ária, korál)
4. hét: A mellékdominánsok
A barokk concerto
5. hét: II7
A romantikus dal
6. hét: II7. fordításai
Romantikus zongoraművek
7. hét: II7 fordításai
A szimfonikus költemény
8. hét: A mollszubdominánsok
Debussy stílusa
9. hét: VII7
Bartók kórusművei
10. hét: VII7 fordításai
Bartók Mikrokozmosza
11. hét: VII7 fordításai
Kodály kórusművei
12. hét: A szűkített szeptimakkord
A neoklassziciu,is (Hindemith, Stravinsky)
13. hét: Bővített szextes akkordok
Atonalitás és dodekafónia
14. hét: Bővített szextes akkordok
A XX. századi stílusok és formák áttekintése
Ajánlott irodalom:
Kesztler Lőrinc: Összhangzattan
Frank Oszkár: Hangzó zeneelmélet
Győrffy István: Klasszikus összhangzattan, Bp. 2009.
Molnár Antal: Repertórium a barokk zene történetéhez, Bp. 1959.
Gárdonyi Zoltán: J.S.Bach ellenpontművészetének alapjai, Bp. 1965.
Gárdonyi Zoltán: J.S.Bach kánon és fúgaszerkesztő művészete, Bp. 1972.
Frank Oszkár: Zeneelmélet III. Bp. 1973.
Rezessy László: Zeneelmélet II. Bp. 1989.
Szelényi István: A romnatikus zene harmóniavilága, Bp. 1965.
Szabó Miklós: Bartók Béla kórusművei, Bp. 1985.
Frank Oszkár: Bevezető Bartók Mikrokozmoszának világába, Bp. 1977.
Lendvai Ernő: Bartók és Kodály harmóniavilága, Bp. 1975.
Bárdos Lajos: Liszt Ferenc, a jövő zenésze, Bp. 1976.
Kollokviumi tételek
Handel: Lascia ch’io pianga
Im wunderschonen MOnat Mai
Hindemith: Abendwolke
A kollokvium részét képezi egy összhangzattani példa, valamint egy szekvencia zongorázása.
Huszár Lajos DLA
egyetemi tanár
Szolfézs 5. - ENB 1310
Heti óraszám: 2
Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
A félév anyaga:
1-3. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./1-20
Missa "Cunctipotens genitor Deus" – Kyrie
Kamaraének: Kodály: Nincsen apám – bicinium
A bárnai kertek alatt – bicinium
Ének-zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/21
4-6. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./21-40
Anonymus: L'homme armé
Moniot d'Arras: Ce fut en mai
Kamaraének: Anonymus: Cunctipotens genitor – orgánum
Landino: Ecco la primavera
Ének.zongora: Kodály: 66 kétszólamú énekgyakorlat/35
7-9. hét Egyszólamú anyag: Kodály:Ötfokú zene IV./41-60
Handel: Rinaldo – Lascia ch'io pianga
Kamaraének: Schubert: Lacrymosa – kánon
Ének-zongora: Kodály: 33 kétszólamú énekgyakorlat/1
10-12. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./61-80
Mozart: Cherubino ariettája (Voi che sapete)
Kamaraének: Bartók: Kánon
Ének-zongora: Kodály: 33 kétszólamú énekgyakorlat/2
13-14. hét Egyszólamú anyag: Kodály: Ötfokú zene IV./81-100
Schumann: Wenn ich in deine Augen seh'...
Kamaraének: Bartók: Ne menj el
Ének-zongora: Kodály: 33 kétszólamú énekgyakorlat/3
Laprólolvasás, dallamdiktálás, hallásgyakorlat minden órán van, elsősorban a romantika és a XX. század stílusköréből válogatott szemelvények felhasználásával.
A foglalkozásokon való részvételről:
Az órákon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félévközi ellenőrzések követelményei:
A tantárgy profilja feltételezi a folyamatos gyakorlást, így a hallgatók minden órán újabb gyakorolni- megtanulnivaló feladatot kapnak, amelyet a következő órán kötelesek felmondani. Bonyolultabb feladat esetén 1-2 hetes távolabbi felmondási határidőt kapnak, ennek be nem tartása automatikusan elégtelen osztályzatot eredményez. Elmaradt felmondás pótlására egyszer van lehetőség.
Érvénytelenné válik annak a hallgatónak a féléve, aki három alkalomnál többször venné igénybe a pótlás lehetőségét, tehát nem dolgozik rendszeresen, a csoport által felvett tempóban.
A félévet záró gyakorlati jegyet
a felmondott egyszólamú, ének-zongorás és kamaraénekes feladatok technikai és zenei megoldását minősítő érdemjegyek átlaga adja.
Elégtelen gyakorlati jegy javítására nincs mód a vizsgaidőszakban.
Ördög Mária
főiskolai docens
Karének és előadói gyakorlat 5. ENB1317
Heti óraszám: 2 + 2 illetve 2 (+2 „C”- típusú tantárgy felvételével)
Az ellenőrzés módja: minősített aláírás illetve aláírás
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A gyakorlati foglalkozáson való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
- A főiskolai szervezésű hangversenyeken, a főpróbákon, egyéb fellépéseken a részvétel kötelező. A távolmaradás az aláírás megtagadását vonja maga után.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
A folyamatos és egymásra épülő munka rendszeres és aktív jelenlétet tesz szükségessé. Ezért a félév munkájának értékelése a következő elvek szerint történik:
Minősített aláírás esetén:
ü kiválóan megfelelt minősítést (5) szerez az a hallgató, aki 3 alkalomnál nem gyűjt össze több hiányzást, aktív szerepet vállal a kórus munkájában, valamint hibátlanul, szép zenei megformálással adja elő a kijelölt darabokat.
ü megfelelt minősítést (3) szerez az a hallgató, akinek hiányzása a megengedett mértéket nem lépi ugyan túl, de kimeríti azt - illetve 3-nál többet hiányzik -, valamint a kijelölt darabok felmondásakor teljesítménye változó.
ü nem felelt meg (1) ha nem képes a megadott határidőn belül megtanulni és felmondani a kijelölt kórusműveket, intonációja bizonytalan.
Aláírás esetén:
ü csak az a hallgató kaphat aláírást, aki a kórus munkájában aktívan vesz részt, a kijelölt műveket a megadott határidőn belül – kamaraének formájában – hanghibák nélkül, stílusosan, tisztán intonálva felmondja.
ü az a hallgató, aki bár részt vesz a kóruspróbákon, főpróbákon, fellépéseken, de nem képes a kijelölt kórusműveket – kamaraének formájában – a megadott határidőn belül hanghiba és intonációs zavar nélkül felmondani, nem szerez aláírást.
Ferencziné dr. Ács Ildikó
főiskolai tanár
Vezénylési gyakorlat és kargyakorlat 5. ENB1322
Heti óraszám: 2
Kredit pont: 2
A számonkérés módja: gyakorlati jegy
1. hét A mű kiválasztása
2. hét A mű megtanulása
3. hét A mű memorizálása vezénylés szempontjából
4. hét Felkészülés a tanításra – hangterjedelem
- végszó technika
- lélegzetvétel, frazeálás
5. hét Fő gondolatok, vezető dallamok
6. hét A mű megfejtése
7. hét A szolmizálás bejelölése
8. hét Felkészülés a mű vezénylésére
9. hét Hangszerkíséretes művek
10. hét Szólisták, hangszeres közreműködők és énekkar vezénylése
11-13. hét Gyakorlás, számonkérés
Anyag: Kocsár Miklós: Gyermekkarok IV.
Tantárgyi követelmények:
A foglalkozásokon történő részvétel:
Az órán való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félévközi ellenőrzés módja:
Az értékelés óráról-órára történik: a zeneművek kamara ill. ének-zongora formában történő felmondása után tudnia kell a hallgatónak a műveket kotta nélkül vezényelni. Az „énekes” felmondáshoz és a vezényléshez külön osztályzat kapcsolódik. A minősítés ötfokozatú. Az elmaradt beszámolók elégtelen minősítést jelentenek. Pótlásra a soron következő órán kerülhet sor, ezt követően nincs mód a beszámolásra. Szerzett érdemjegy javítására nincs lehetőség.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A félévi gyakorlati jegyet a heti értékelés érdemjegyeinek átlaga határozza meg. Amennyiben a szerzett érdemjegyek fele elégtelen minősítésű, a félév automatikusan sikertelen gyakorlati jeggyel zárul.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerinti keretek között a vizsgaidőszakban van mód.
Irodalom:
Kodály-Vargyas: A magyar népzene
Párkai István: A kórusvezénylés alapjai
Vásárhelyi Zoltán: Az énekkari vezénylés módszertana
Reviczky: Kórusok enciklopédiája
Tamási László
főiskolai adjunktus
Zongora- hangszerjáték 4. - ENB1326
Heti óraszám: 0.5 óra
Értékelés módja: gyakorlati jegy (2 kredit)
1. Az első félévben tanultak átismétlése.
1 négykezes darab elsajátítása, blattolási készség fejlesztése
2. A félév során megtanulandó darabok kiválasztása.
1 Bach mű
1 klasszikus szonatina tétel
1 romantikus mű
1 Bartók vagy más XX. századi szerző műve
1 etűd
3-4. 1 Bach mű megtanulása kottából, két kézzel. A darabon keresztül a barokk korszakra
jellemző elemek kigyűjtése, értelmezése.
5-6. 1 klasszikus szonatina tétel megtanulása kéz kézzel, emlékezetből. Formai, harmóniai
elemzés.
7-8. 1 romantikus mű elsajátítása. Hangulati elemek, érzelmi kifejezés, lélekábrázolás,
karakterformálás.
9-10. 1 Bartók vagy más XX. századi szerző művének megtanulása. Ritmikai sajátosságok,
harmóniai érdekességek. Népdalfeldolgozási technikák szemléltetése.
11-12. 1 etűd, technikai nehézségek megoldására.
13. A félévben tanultak összefoglalása, értékelés.
A félév folyamán 8 mű megtanulása kötelező.
Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félévi gyakorlati jegy értéke elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.
Ajánlott irodalom:
Bach: 18 kis prelúdium
Régi táncok gyermekeknek
Haydn, Mozart, Beethoven művei
A szonatina mesterei I-II.
Szonáták, rondók, variációk, bagatellek
Schumann, Csajkovszkij, Schubert, Grieg, Mendelssohn, Chopin, Brahms, Liszt és más romantikus szerzők darabjai
Bartók: Gyermekeknek I. II.
Bartók: Mikrokozmosz II-III-IV.
Kodály: Gyermektáncok
Kurtág: Játékok
Weiner, Szelényi, Kadosa, Soproni és más XX. századi zeneszerzők darabjai
Czerny: Könnyű technikai ujjgyakorlatok
Czerny: Kézügyesség iskolája
Czerny-Bertini: etűdök
Liszt: 12 etűd
Vasvári Tamás
művésztanár
Zongora-hangszerjáték 5. ENB1327
Kreditpon: 3
Heti óraszám: 0. 5
Számonkérés módja: kollokvium
Ez a BA alapképzésben résztvevő hallgatók számára a 6. félévben meghirdetett tantárgy.
A félév anyagának különböző stílusú, és karakterű darabokat kell tartalmaznia, a barokk, klasszika, romantika, és XX. sz. korából. Ehhez társulnak a hallgatók zongoratudásának megfelelő nehézségű, különböző technikai feladatok.
A Bach 13 könnyű kis zongoradarab technikai szintjén állóknak 8 különböző stílusú darab a félévi anyag.
A Bach 18 kis preludium nehézségűt játszóknak 6 különböző stílusú darab.
A Bach Kétszólamú invenciót játszóknak 5 különböző stílusú mű.
Zongoraiskola I. II. kötete ebben a félévben már nem használható.
A félév anyagát arányosan elosztva, a gyakorlati foglalkozásokon közösen dolgozzuk fel. A fejlődés elengedhetetlen feltétele a hallgatóknak az órán való aktív részvétele, és az órák közötti önálló munka, a gyakorlás.
Valamennyi zongoradarabot kotta nélkül kell megtanulni.
A kollokvium anyaga egy Bach preludium, és két tetszőleges stílusú mű kotta nélküli, stílusos előadása.
A gyakorlati foglalkozásokon a felkészült megjelenés kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa.
Az évközi ellenőrzés módja az önálló munka alapján, a kontakt órák során folyamatos.
Kollokviumra engedés feltétele a félév anyagának teljesítése.
Kötelező és ajánlott irodalom
Bach 13 könnyű kis zongoradarab
18kis preludium
Kétszólamú invenciók
Könnyű szonatinák
Hoffmann Szonatina gyűjtemény
A szonatina mesterei I. II.
Haydn Szonáták I. II. III.
Mozart Hat bécsi szonatina
A gyermek Mozart
Tizenöt könnyű szonáta
Schumann Jugendalbum
Csajkovszkij Ifjúsági album
Schubert Táncok
Chopin Mazurkák, Prelűdök, Keringők, Polonaisek
Mendelssohn Lieder ohne worte
Grieg Lírikus darabok
Bartók Gyermekeknek I. II. III. IV.
Bartók Mikrokozmosz I. II. III. IV. V. VI.
Kabalevszkij Válogatott zongoradarabok
Czerny Könnyű technikai gyakorlatok
Cserny- Bertini etűdök
Váczi Magyar szerzők könnyű zongoradarabjai
Tóth Nándorné
Zongora-hangszerjáték 5. ENB1327
Heti óraszám: 0,5
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: kollokvium
A foglalkozásokon való részvételről
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke: a tantárgy heti óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félév anyaga feltételezi a folyamatos munkát. A munkafolyamatban lévő művek hétről-hétre történő –egyre bővülő zenei szempontok szerinti- interpretálása rendszeres munkát igényel. Rendszeres készületlenség (kettőnél több) a félév érvénytelenségét vonja maga után.
Értékelés
Az érdemjegy a félévre előírt anyag elsajátításával – zongoradarabok kotta nélküli előadása - az órákon nyújtott teljesítmény figyelembevételével és a kollokviumon elért eredmény értékelésével történik.
A kollokvium vizsga előfeltétele a féléves anyag elvégzése.
Kollokvium anyag
Anyagvégzés
A félév anyagának többféle karakterű darabokat kell tartalmaznia, a barokk, a klasszika, a romantika és a XX. sz. korából. Ehhez társulnak a hallgatók zongoratudásához igazodó különböző nehézségű technikai gyakorlatok.
A hallgatók eltérő előképzettségi fokának megfelelően eltérő nehézségű művek kijelölésére van szükség:
A Bach 13 könnyű kis zongoradarab technikai szintjén állóknak: 8
A Bach 18 kis prelúdium technikai szintjén állóknak: 6
A Bach Kétszólamú invenció technikai szintjén állóknak: 4
különböző stílusú darabot kell kotta nélkül eljátszania a félév során.
A félév anyagát arányosan felosztva, a gyakorlati foglalkozásokon közösen dolgozzuk fel az alábbi szempontok szerint:
1.-14. hét |
Barokk darab esetén formájának, szerkesztésmódjának megismerése. Stílusra jellemző billentésmódok, dinamikai árnyalások elsajátítása. Tánctételeknél az ismétlődő részek –korra jellemző- színesítése → dallamváltozat, díszítés készítése (otthoni feladat). Klasszikus szonatina tétel esetén formájának megismerése, téma és hangnemi jellemzők. Részek viszonya és aránya. Tételek tempó- és karakter-összefüggése. Variációk: karakter- és tempóváltozások összefüggései, hangnem- és hangulatváltások megérzése, megvalósítása. Tánctételek: jellemző lüktetésük, tempójuk, karakterük, technikai sajátosságaik megéreztetése és elsajátítása. Romantikus mű. Romantikus előadásmód megbeszélése, tudatosítása; szélsőséges dinamika, espressivitás, sokszínű billentésmód, pedál használatának bővitése.. XX: századi mű. Új hangzásvilág, ritmikai sokszínűség, „program-zene”. A zongorakezelés új formái. |
Ajánlott irodalom
Bach: 13 könnyű kis zongoradarab Bach- Händel: Könnyű zongoradarabok
Bach: 18 kis prelúdium Bach: Kétszólamú invenciók
Repertoire: II. III. (Sármai) Könnyű szonatinák (Kassai)
Szonatina gyűjtemény (Hoffman) Könnyű variációk
Haydn: Zongoraszonáták I/a (Semtliche, Urtex) Mozart: Hat bécsi szonatina
A gyermek Mozart
Csajkovszkij: Ifjúsági album Schumann: Ifjúsági album
Schumann: Kinderszenen Schubert: Wiener Tanzbüchlain
Chopin: Három gyermekpolonéz Chopin:Mazurkák, Prelűdök, Keringők, Polonaisek
Grieg: Lírikus darabok I. Hacsaturján: Gyermekalbum
Bartók: Gyermekeknek I. II. III. Bartók: Mikrokozmosz II. III. IV.V.
Kurtág: Játékok II.
Czerny: Könnyű technikai gyakorlatok Czerny-Bertini etüdök
Váczi: Magyar szerzők könnyű zongoradarabjai
Bíróné Csóka Beáta
Főiskolai adjunktus
Zongora- hangszerjáték 5. - ENB1327
Heti óraszám: 0.5 óra
Értékelés módja: gyakorlati jegy (3 kredit)
1. Az első félévben tanultak átismétlése.
1 négykezes darab elsajátítása, blattolási készség fejlesztése, transzponálási
gyakorlatok.
2. A félév során megtanulandó darabok kiválasztása.
1 Bach mű
1 klasszikus szonatina tétel
1 romantikus mű
1 Bartók vagy más XX. századi szerző műve
1 etűd
3-5. 1 Bach mű megtanulása kottából, két kézzel. A darabon keresztül a barokk korszakra
jellemző elemek kigyűjtése, értelmezése.
5-7. 1 klasszikus szonatina tétel megtanulása kéz kézzel, emlékezetből. Formai, harmóniai
elemzés.
7-9. 1 romantikus mű elsajátítása. Hangulati elemek, érzelmi kifejezés, lélekábrázolás,
karakterformálás.
9-11. 1 Bartók vagy más XX. századi szerző művének megtanulása. Ritmikai sajátosságok,
harmóniai érdekességek. Népdalfeldolgozási technikák szemléltetése.
11-12. 1 etűd, technikai nehézségek megoldására.
13. A félévben tanultak összefoglalása, értékelés.
A félév folyamán 6 mű megtanulása kötelező.
Az értékelés a félévre előírt anyag elsajátítása és az órákon nyújtott teljesítmény figyelembe vételével történik.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező. A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félévi gyakorlati jegy értéke elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy nem javítható.
Ajánlott irodalom:
Bach: Kétszólamú invenciók
Prelúdiumok, szvittételek
Barokk szerzők művei
Haydn, Mozart, Beethoven művei
A szonatina mesterei I-II.
Szonáták, rondók, variációk, bagatellek
Schumann, Csajkovszkij, Schubert, Grieg, Mendelssohn, Chopin, Brahms, Liszt és más romantikus szerzők darabjai
Bartók: Gyermekeknek I. II.
Bartók: Tíz könnyű zongoradarab
Bartók: Mikrokozmosz IV-V-VI.
Kodály, Weiner, Szelényi, Kadosa, Soproni, Farkas, Debussy, Ravel, Kurtág és más XX. századi zeneszerzők darabjai
Czerny: Könnyű technikai ujjgyakorlatok
Czerny: Kézügyesség iskolája
Czerny-Bertini: etűdök
Liszt: 12 etűd
Hanon, Cramer és más szerzők etűdjei, gyakorlatai
Vasvári Tamás
művésztanár
Magánének 5. ENB1332
A vokális irodalom stílusainak ismerete. Az énektechnika továbbfejlesztése közös muzsikálásban. Recitativo éneklése, koloratura fejlesztése, futamok, trillák gyakorlása. Stílusmű, kifejező előadásmód. Crescendo-descresendo tökéletesítése, messa di voce gyakorlása. A hallgató képessé váljon az önálló munkára /beéneklés, önálló hibajavítás). Duettek éneklése.
Követelményrendszer
Óraszám: 1
Számonkérés módja: K
Kreditpont: 2
Az érdemjegy megszerzésének módja: a félév kollokviummal zár, melynek feltétele a
rendszeres óralátogatás. A kijelölt vizsga-anyag
megformált, stílusos, koncertszerű előadása.
A kollokvium anyaga: 1.Preklasszikus, vagy barokk dal (1)
2. Klasszikus, vagy romantikus dal, vagy ária (1)
3. XX. Századi dal (1)
4. Kamara /duett, vagy tercett) (1)
A kollokvium anyaga kotta nélkül hangozzék el.
Az értékelés szempontjai: Helyes légzés, énektechnika, szövegkiejtés, stílusos, átélt megformálása.
A félév során 3 hiányzás igazoltnak tekinthető. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
1. hét: az előző félévben nem felmondott műnek ismétlése, gyakorlása
2. hét: számonkérő óra
3. hét: Bach: Jöjj szép halál, Purcell: Hova futnék /levegővétel, dallam és szöveg együttes
hatása/
4. hét: ismétlés, Schubert: Muzsikához, Schumann: Lótuszvirág c. művek elemzése
5. hét: a már feladott dalok gyakorlása, előadásának módja, technikai problémák
6. hét: „Kamaraóra”: Purcell: Pásztor, pásztor, Boszorkányduett, Mozart: Most csókkal várlak
téged duettek megismerése
7. hét: Chopin: Litván dal, Glinka: Ne bíztass
8. hét: Haydn: Búcsúdal, Caldara: Hallgass meg drága
9. hét: az eddig megismert dalok ismétlése, formálása
10. hét: Bach: A végső órán
11. hét: Kodály Zoltán, Reinitz, Váry dalokból való válogatás
12. hét: kollokviumi anyag kiválasztása, gyakorlása
13. hét: zongorakísérettel való gyakorlás a kollokviumi anyagból
14. hét: gyakorló óra /kollokviumra való felkészülés/
Kötelező irodalom: A dal mesterei III.
Dalgyűjtemény II.
Mendelssohn duettek I-II.
Kodály: Epigrammák
Ajánlott irodalom: A dal mesterei IV-V.
Reinitz dalok
Váry dalok
T. Csiki Edit
Magánének 5. ENB 1332
Kreditpont: 2
Számonkérés módja: K
Az érdemjegy megszerzésének módja: A félév kollokviummal zár, melynek feltétele a rendszeres óralátogatás, valamint a kollokvium anyagának megformált, stílusos, koncertszerű formában való előadása. A félév során 3 hiányzás igazoltnak tekinthető. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A kollokvium anyaga: 1 preklasszikus, vagy barokk dal; 1 klasszikus vagy romantikus dal vagy ária;
1 XX. századi dal; 1 kamaramű (duett vagy tercett)
A fentiekben feltüntetett szempontoknak megfelelő 4 mű előadása kotta nélkül.
Tervezett tematika:
A hangterjedelem további tágítása, énektechnika fejlesztése, kifejező, átélt előadásmód. Díszítések, könnyű futamok gyakorlása. Levegőkapacitás növelése. A költői szöveg és a zenei kifejezések összehangolása. Recitativo éneklése, előkék, trillák gyakorlása.
1. hét: Az előző félévek során elsjátított dalok zenetörténeti korszak szerinti csoportosítása
2. hét: Caccini: Amarilli; Bach: Bist du bei mir
3. hét: Vivaldi: Jöjj, ó jöjj hát
4. hét: Kamaraóra – a kamaradarabok kiválasztása, szereposztás, szólamosztás
5. hét: Cimarosa: Te kedves, te drága
6. hét: Mozart: Als Luise
7. hét: Brahms: Wie Melodien zieht es mir
8. hét: Csajkovszkij: A bálesti zajban
9. hét: Csajkovszkij: Csak kit a vágy emészt
10. hét: Szelényi: Két karodban
11. hét: Huzella: Őszi alkonyat
12. hét: A beszámoló anyagának, kiválasztása, korrepetíció
13. hét: Korrepetíciós főpróba, a szóló-, valamint kamaraművek gyakorlása
14. hét: Beszámoló – Kollokvium
Kötelező irodalom:
Kerényi: Énekiskola III. ( Editio Musica Budapest , 1985.)
Ajánlott irodalom:
Forrai: Duettek I.II. (Editio Musica Bp. 1959.)
Dalgyűjtemény II.III. főiskolai jegyzet,( Bessenyei Könyvkiadó, Nyh. 1994. 1996.)
Ádám Jenő: A dal mesterei II.III.IV.V. (Editio Musica Bp. 1956. 1960.)
Kazár Ticiána
Népi hangszer 4. ENB 2204 - furulya
Heti óraszám: 1
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszám háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
- A Nyíregyházi Főiskola által szervezett hangversenyeken, egyéb hangversenyeken, valamint azok próbáin való részvétel kötelező.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához kapcsolódó, előre kijelölt dallamok önálló feldolgozása.
- Az önállóan és az órán feldolgozott dallamok óráról órára történő bemutatása.
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
Az egyes évfolyamokon tanuló hallgatók tudásszintjének megfelelően differenciált anyagkiosztásra van szükség.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
A féléves anyag, és az önállóan feldolgozandó dallamok ismertetése. Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. Az önállóan feldogozott dallamok bemutatása, javítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb… |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
Művésztanár
NÉPI HANGSZER 4. ENB2204 - citera
Heti óraszám: 1
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennél több hiányzásnál a félév nem teljesül.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni.
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
|
1. |
A népzenei dialektusok – az alföldi dialektus Szabolcsi dalok tanulása |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Alföld térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
|
2. |
Az előző óra anyagának számonkérése. 4/4 – dűvő (2 fajtája). A triolás játékmód elsajátítása - technikai gyakorlatok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
|
3. |
Az előző óra anyagának számonkérése. 2/4 – esztam (6 fajtája). A triolás játékmód alkalmazása - technikai gyakorlatok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
|
4. |
Az előző óra anyagának számonkérése. Kócs Imre játékának elemzése.
|
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Húrok, írható cd beszerzése. Eredeti hangzóanyag. |
|
5. |
Lejegyzési gyakorlatok. Szabolcsi dalok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Hangológép. |
CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése. MCA/I, II, III. |
|
6. |
Az friss játék gyakorlása. A parlando-rubato játék gyakorlása. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
|
|
7. |
Önálló hangolás, ellenőrzése. Ballada kísérete.
|
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése. |
|
8. |
A tanult anyagok jegybéli értékelése. Önálló hangolás. Csokor készítése a tanult szabolcsi dalokból. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése. |
|
9. |
Önálló hangolás. Húrozási gyakorlatok.
|
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése. |
|
10. |
Önálló hangolás. Kócs Imre játékának stílusában improvizálás. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
|
11. |
Önálló hangolás. Gyakorlás. Előadói gyakorlatok. Az előző óra anyagának számonkérése. Parlando-játék |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
|
12. |
Önálló hangolás. Gyakorlás. A szakirodalom összegyűjtése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
|
13. |
Önálló hangolás. A félév anyagának áttekintése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
|
14. |
Önálló hangolás. Zárókoncert. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Fellépő ruha. |
|
|
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 2002.)
Ratkó Lujza: Nem úgy van most, mint volt régen…(Nyíregyháza, 1996.)
Dancs Lajos: Édesanyám rózsafája (Nyíregyháza, 1997.)
Dancs Lajos: Zörög az akácfa levél (Nyíregyháza, 2004.)
Agárdi Éva
főiskolai adjunktus
Népi hangszer 4. ENB2204 - vonós
Heti óraszám:1
Kredit: 3
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Foglalkozásokon való részvétel: Félévenként három hiányzás megengedett
Félévközi ellenőrzés követelményei: Feladatok számonkérése, a megoldásokban előforduló hibák elemzése, javítása.
Félév anyaga:
1-14.hét
Somogy vonós népzenéjének megismerése, táncrendjének, díszítésmódjának elsajátítása.
A hangszerkezelés, a hangszertartás javítása, szabad játéktechnika kialakítása.
Régi típusú kanásztáncok játékmódjának elsajátítása, ugrósok, cinegések, verbunkok gyakorlása.
Lassú és gyorscsárdások megismerése, stílusos előadásának elsajátítása.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén, gyakorlati jegy védésre lehetőség van.
Rőmer Ottó
művésztanár
Népzeneelmélet 4. ENB 2208
Óraszám (elm.+ gyak.) 1+0
Kreditpont 2
Számonkérés módja: kollokvium
A tantárgy célja, hogy a magyar zenei hagyomány „élettanát”, majd anyagát megismert hallgató a korábbi régi-új időbeli kategóriák után pontosabb történeti szemlélettel tájékozódjon a magyar népzene világában. Ismerje az egyes népdaltípusok eredetét, egymáshoz viszonyított időrendjét
A tantárgy tartalma, Paksa Katalin munkájának segítségével (Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet Bp. 1999 ) áttekinti a magyar népzene honfoglalás előtti és utáni rétegeit. Sorrendben tárgyalja azokat, az archaikus, ütempáros dallamvilágtól a 19-20. sz - ban kialakuló dallami és ritmikai képződményekig.
(A tárgy előadásai során lehetőség nyílik arra is, hogy a magyar népzene legfontosabb dallami-, ritmikai-, formai jelenségeit a kialakulás történeti ívében láttassuk)
Ellenőrzés módja: kollokvium. (Az év során megtanult és kijelölt hangzó szemléltetési anyag megszólaltatása, valamint a népzenetörténet egy-egy fejezetéből történő szóbeli felelet)
A tárgy előadásainak rendje:
1.Középkori népzene I.
Gregorián dallamvilág a magyar hagyományban
2.Középkori népzene II.
Zoborvidéki lakodalmas dalok és szokásdalok eredete.
3.Középkori népzene III.
Balladáink és táncaink középkori gyökerei
4. A 16-17.sz. népzenéje I
Tinódi dallamainak népzenei kapcsolatai
5. A 16-17. sz. népzenéje II.
Virrasztók, népénekek és írott forrásaik
6.A 16-17. sz. népzenéje III.
A „Rákóczi –dallamcsalád”
7. A 18-19- sz. népzenéje I.
A dúr- hexachord dallamok
8. A 18-19.sz. népzenéje II.
A „Tyukodi-nóta” és változatai. A verbunkos.
9. A 19-20. sz. népzenéje I.
Gyűjtemények és gyűjtések a 19-20. sz. fordulóján
A korai új stílus
10. A 19-20. sz népzenéje II.
A kifejlett új stílus
11. A népies műdal. A műfaj jellegzetességei, ismert szerzői I.
12. A népies műdal. A műfaj jellegzetességei, ismert szerzői II.
13. A tudományos igényű magyar népzenekutatás kezdete.
14 A magyar népzene és 20. sz.-i műzene kezdeti kapcsolatairól
Paksa Katalin jelzett könyvének végén ajánlott szakirodalom található. Ezek a források, valamint a 2 CD-ből álló szemléltetési anyag gazdagíthatja a tárgyat, segítheti a felkészülést.
Dr. Joób Árpád
Főiskolai docens
Népi kamarazene 4. ENB 2214- furulya
Heti óraszám: 1
Kredit: 3, 3, 2
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A foglalkozásokon történő részvételről:
- A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontaktóraszám háromszorosa. Ennek túllépése esetén a félév végi aláírás megtagadásra kerül.
- A Nyíregyházi Főiskola által szervezett hangversenyeken, egyéb hangversenyeken, valamint azok próbáin való részvétel kötelező.
A félévközi ellenőrzés követelményei:
- A félév során tárgyalt dialektusterülethez kapcsolódó, előre kijelölt dallamok közös feldolgozása
- A félév anyagához szorosan illeszkedő, írásbeli dolgozat elkészítése és prezentálása.
- A félév során, kétheti rendszerességgel megrendezett táncházakban való aktív közreműködés.
Anyagvégzés:
A félév anyagának különböző tánctípusokhoz kapcsolódó dallamokat kell tartalmaznia, az aktuálisan tárgyalt dialektusterületnek megfelelően. Ehhez társulnak az énekes anyaghoz kapcsolódó dallamok.
A félév anyaga, arányosan felosztva az alábbi szempontok alapján kerül feldolgozásra.
1-14. hét |
Az önállóan feldolgozandó dolgozati témák kiosztása, a dolgozat kritériumainak ismertetése. A félév során tárgyalt dialektusterület általános bemutatása, előforduló hangszeres formációinak felsorolása, bemutatása. Technikai gyakorlatok elsajátítása. A dialektusterületre jellemző stílusjegyek ismertetése, elsajátítása. A közösen feldolgozott dallamok folyamatos számonkérése, javítása. A dolgozat digitális formában történő leadása, csoporttársak előtti prezentálása az oktatásban használatos legmodernebb eszközök segítségével. (projektor, számítógép, stb…) Aktív részvétel a táncházakban, zenekari rutin megszerzése. |
Kötelező és ajánlott irodalom:
Juhász Zoltán: Furulyaiskola II. – Székelyföld (Budapest 1989) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. – Gyimes (Budapest 1990) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika (Budapest 1993) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Magyar furulyások Erdélyben és Moldvában – kazetta. Szerkesztette: Juhász Zoltán (Budapest 1993) Hungaroton
Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Dunántúl, (Budapest 1992) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége (Budapest 1998) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás, furulyás hagyatéka (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Balogh Sándor: Moldvai csángómagyar furulyás dallamok és énekek
Széki pár. Szerkesztette: Juhász Zoltán (kazetta)
Mestereink – Magyarbece, Szántó Ferenc – kazetta (Budapest 1995) Harmónia BT.
Nesztor Iván Harmatos a borostyánfa levele (Budapest 1994) Magyar Művelődési Intézet – Népzenei Füzetek. Sorozatszerkesztő: Eredics Gábor
Archív furulyafelvételek (Néprajzi Múzeum, MTA Zenetudományi Intézet (www.zti.hu), Hagyományok Háza (www.hagyomanyokhaza.hu))
Bíró István
Művésztanár
Népi kamarazene 4. ENB2214 - citera
Heti óraszám: 1
Félévi követelmény: gyakorlati jegy
Kredit: 3 (BA képzés) és 2 (régi képzés)
A foglalkozásokon való részvétel:
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező.
A félévi hiányzás megengedhető mértéke a tantárgy heti kontakt óraszámának háromszorosa. Ennél több hiányzásnál a félév nem teljesül.
Értékelés:
A gyakorlati jegyet a szorgalmi időszakban kell megszerezni.
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Ha a hallgató meg sem kísérelte a követelmények teljesítését, akkor a gyakorlati jegy elégtelen.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Az órákon nyújtott teljesítmény és a zárókoncerten előadott műsor együttese adja a végső jegyet.
Anyagvégzés:
A kiválasztott dialektusterület (aldialektus) zenei anyagának megismerése, díszítésmódjainak feltárása és használata, valamint az adatközlők játékmódjának alkalmazása a félév feladata.
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
1. |
Hangszerkezelési törvények. A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései. Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) átismétlése, tudatosítása. A népzenei dialektusok – a dunántúli dialektus. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Dunántúl térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
2. |
Hangolás segítséggel. Az előző óra anyagának számonkérése. A citera részei tartozékai. Somogyi dudálás |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
3. |
Hangolás segítséggel. Az előző óra anyagának számonkérése. A citera terminológiája. Somogyi ugrósok |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Kottamásolás. |
4. |
Hangolás segítséggel. Az előző óra anyagának számonkérése. Somogyi ugrósok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Húrok, írható cd beszerzése. |
5. |
Hangolás hangológéppel. Az előző 4 óra anyagának számonkérése, jegybeli értékelése. Húrozási gyakorlatok.
|
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Hangológép. |
Kottamásolás. |
6. |
Hangolás hangológéppel. Somogyi csárdások. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Hangológép. |
Kottamásolás. CD másolás. |
7. |
Önálló hangolás. Somogyi csárdások. Indítási, lezárási, meghajlási gyakorlatok |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Hangszerek enciklopédiája. |
CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése. |
8. |
Önálló hangolás. Az előző óra anyagának számonkérése. Somogyi friss csárdások. Bevonulás, kivonulás gyakorlása. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
CD anyagának hallgatása, kijelölt anyag lejegyzése. |
9. |
Önálló hangolás. A 6-8 óra anyagának számonkérése, jegybeli értékelése. A hangolás elméletiségének írásbeli rögzítése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Bárdos Lajos cikkének elolvasása, értelmezése. |
10. |
Önálló hangolás. Összeállítások készítése a hajdú-bihari anyagból. A színpad „törvényeinek” megbeszélése, érvényesítése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
11. |
Önálló hangolás. Gyakorlás: Hajdú-bihari katonadalok, szatmári oláhosok. Előadói gyakorlatok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
12. |
Önálló hangolás. Gyakorlás. A szakirodalom összegyűjtése. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
ZH előkészítés. |
13. |
Önálló hangolás. A félév anyagának áttekintése. ZH, az elméleti anyagból. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
14. |
Önálló hangolás. A ZH értékelése. Gyakorlás. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). |
|
15. |
Önálló hangolás. Zárókoncert. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Fellépő ruha. |
|
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I-II. (Bp., 2009)
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola 1999.)
Magyar Citerás Antológia I. (Bp., 2004. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia II. (Bp., 2005. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Magyar Citerás Antológia III. (Bp., 2007. szerk: Balogh Sándor, Bolya Mátyás)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (in: Létünk, Újvidék, 1998.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája (Bp., 1996.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok
Együd Árpád: Kaposváron megverték a rézdobot (Kaposvár 1981.)
11 népdalcsokor Bartók Béla ürögi gyűjtéséből (Bp., 1980.)
Berze Nagy János: Erre alá a Baranya szélen…(Pécs, 1979.)
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
Harmonizálási gyakorlat 2.
Heti óraszám: 1
Kredit: 2
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Foglalkozáson való részvétel: Félévenként három hiányzás megengedett
Félévközi ellenőrzés követelményei: A harmonizálási rendszerek számonkérése, tipikus, és egyedi megoldások ellenőrzése.
Félév anyaga:
1-14.hét
Az egyszólamúságtól a két és többszólamúság irányainak megismerése.
Bourdon hangszerek hangzatai, mezőségi dúros harmóniák tudatos alkalmazásai a hangszeres népzenében.
Az akkordok felépítései, alkalmazási területei mezőség muzsikájában.
Szeptimek, szűkített, bővített harmóniák alkalmazási lehetőségei a hangszeres zenében.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén, gyakorlati jegy védésre lehetőség van.
Rőmer Ottó
művésztanár
Mesterek és előadók ENB3011
Heti óraszám: 2
Kredit: 2
Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
A kurzus célja:
A zenekari muzsika néhány remekművének megismerése, elemzése, több előadásának meghallgatása, valamint az interpretációk különbségének megbeszélése.
A gyakorlati foglalkozásokon való részvétel kötelező, a félévi hiányzás megengedhető mértéke a heti kontaktóraszám háromszorosa, azaz 6 óra. Ennek túllépése esetén a félév érvénytelen.
A félév végi gyakorlati jegyet az órai munka aktivitása és a tanár által kiadott házi dolgozat megírása határozza meg.
Elégtelen gyakorlati jegy javítására a vizsgaidőszakban lehetőség van – a tanár által megszabott feladat elvégzésével.
1-2. hét: Mozart: g-moll szimfónia
3-4. hét: Beethoven: VII. A-dur szimfónia
5-6. hét: Schubert: h-moll (befejezetlen) szimfónia
7-8. hét: Brahms: II. D-dur szimfónia
9-10. hét: Muszorgszkij: Egy kiállítás képei (az eredeti zongoraverzió és Ravel hangszerelése)
11-12. hét: Debussy: A tenger
13-14. hét: Bartók: Concerto
Huszár Lajos DLA
Egyetemi tanár