ENM 1011L 00 Magyar népzene 1. - Haladó
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
|
Postázandó: kotta, Bárdos cikk, Agárdi cikk |
|
|
1. |
A népzenei dialektusok - a dunántúli dialektus. Somogyi népdalok Parlando játék, giusto játék. 4/4 – dűvő (2 fajtája). Ugrós és friss dallamok játéka. 2/4 – esztam (6 fajtája). |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Dialektus és vármegyés térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
2. |
A kapkodós citerajáték 3 fajtája. A kapkodós játék gyakorlása (le, fel). Indítási, lezárási. Összeállítások készítése a somogyi anyagból. A kettős játék. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Bárdos Lajos és Agárdi Éva cikkének elolvasása, értelmezése. |
3. |
Bevonulás, kivonulás gyakorlása, meghajlási gyakorlatok. Előadói gyakorlatok. A színpad „törvényeinek” megbeszélése, érvényesítése.
Záró koncert |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Fellépő ruha |
|
A félév gyakorlati jeggyel, 3 kredittel zárul.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltételei: - óralátogatás
- órákra való felkészülés
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (Újvidék, 1997.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája
Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)
Agárdi Éva: A „kapkodós” citerajáték fajtái és azok tanításának lehetőségei az alapfokú művészeti oktatásban. (Módszertani Közlemények, 2002.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Vajda József: A zalai zöld erdőben …(Zalaegerszeg 1972.)
Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok
Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
ENM 1011L 00 Magyar népzene 1. kezdő
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
|
Postázandó: kotta, Bárdos cikk, Agárdi cikk |
|
|
1. |
Hangszerkezelési törvények. A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései. Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend) tudatosítása. A népzenei dialektusok. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). Dialektus térkép. |
Dialektus és vármegyés térkép fénymásolása. Kottamásolás. |
2. |
Hangolás segítséggel. A citera részei tartozékai. Mondókák és gyermekjátékdalok tanulása A kapkodós citerajáték 3 fajtája. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. |
Bárdos Lajos és Agárdi Éva cikkének elolvasása, értelmezése. |
3. |
A citera fajtái és rokonai. A kettős játék. A szakirodalom összegyűjtése. Húrozási gyakorlatok.
Zárókoncert. |
Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs). CD lejátszó. Fellépő ruha. |
|
A félév gyakorlati jeggyel, 3 kredittel zárul.
A gyakorlati jegy megszerzésének feltételei: - óralátogatás
- órákra való felkészülés
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Kötelező irodalom:
Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)
Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola)
Borsi Ferenc: A népi citerajáték (Újvidék, 1997.)
Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)
Hangszerek enciklopédiája
Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)
Agárdi Éva: A „kapkodós” citerajáték fajtái és azok tanításának lehetőségei az alapfokú művészeti oktatásban. (Módszertani Közlemények, 2002.)
Ajánlott irodalom:
Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)
Vajda József: A zalai zöld erdőben …(Zalaegerszeg 1972.)
Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok
Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
ENM 1012L Magyar népzene 2.
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés
Óra-szám |
A tanórák heti lebontása
|
Tárgyi-technikai szükséglet
|
Elvégzendő feladatok |
|
Postázandó: tematika, kollokviumi tételek |
|
|
1. |
A hangszeres népzenekutatás története. A magyar népi hangszerek csoportosítása. A hangszerek felismerése kép és hangzóanyag alapján.
|
Projektor. Cd lejátszó.
|
Elolvasandó: Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet |
2. |
Hangszerek dialektusonkénti megoszlása. Híres zenekarok, előadók. Előadók felismerése kép alapján. Tánctípusok és azok zenei kísérete dialektusonként.
|
Dialektus térkép. Projektor. Cd lejátszó.
|
Fm: térkép Beszerzendő: cd Népdalelemzés. |
3. |
Népzenei kísérettípusok. Népies műdal, magyar nóta. Népdalelemzés. Szimbólumrendszer. |
Dialektus térkép. Projektor. Cd lejátszó.
|
Népdalok szimbolikai elemzése. |
A félév kollokviummal, 3 kredittel zárul.
A kollokviumra bocsátás feltétele: - óralátogatás
- Elvégzendő feladatok végrehajtása, írásbeli feladatok időre visszapostázása.
Az elégtelen kollokviumi jegy javítására kétszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.
Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.
Kötelező irodalom:
- Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., 1999)
- Sárosi Bálint: A hangszeres magyar népzene (Bp., 1996)
- Magyar népzenei antológia I. Tánczene – LPX 18112-16
- A magyar népi tánczene (szerk: Virágvölgyi Márta – Pávai István) – (Bp., 2000)
- Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet (Bp., 2002.)
Ajánlott irodalom:
- Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 1981)
- Domokos Pál Péter: Hangszeres magyar tánczene a XVIII. században (Bp., 1978)
- Pávai István: Az erdélyi és a moldvai magyarság népi tánczenéje (Bp., 1993)
- Domokos Pál Péter: Hangszeres magyar tánczene a XVIII. században (Bp., 1978)
- Mandel Róbert: Magyar népi hangszerek (Bp., 2008.)
Agárdi Éva
Főiskolai adjunktus
ENM1101 L Ének-zene szakmódszertan tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés
Féléves óraszám: 8 Ellenőrzés módja: kollokvium
Kredit: 2
Konzultációk |
Féléves anyag |
1.
4 óra |
Kodály zenepedagógiai elvei. A koncepció és módszer kérdései. Az ének-zene tantárgy helyzete és szerepe napjainkban. A Nemzeti alaptanterv szerepe a közoktatásban, az iskolai nevelés-oktatás céljai. Kulcskompetenciák. |
2.
4 óra |
A kerettanterv, oktatási programcsomagok alkalmazása, helyi tantervek fejlesztése, elkészítése. Az érettségi vizsgakövetelmények, írásbeli és szóbeli témakörök. A feladatkészítés módozatai |
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, féléve automatikusan érvénytelenné válik.
A kollokvium témakörei:
1. Kodály zenepedagógiai elképzelései. A koncepció és a magyar zeneoktatási módszer összefüggései.
2. A Nat szerepe a közoktatásban. A Nat-2007 felépítése, műveltségi területek, kulcskompetenciák.
3. A művészeti nevelés alapelvei, céljai; az ének-zene tantárgy fejlesztési feladatai (Nat).
4. Kerettanterv, helyi tanterv, oktatási program; a Parlando 1997. 6. számában közölt tantervismertetők egyikének kiválasztása és értékelése.
5. Az ének-zene érettségi vizsga követelményei. Az írásbeli és szóbeli érettségi vizsga tartalmi jellemzőinek összevetése, értékelése közép és emelt szinten.
6. Az ének-zene tantárgy helyzete és szerepe napjainkban.
Kötelező irodalom:
· Nat, Kerettantervek, Érettségi követelmények – OKM honlapja: www.okm.gov.hu
· A Nemzeti alaptanterv implementációja 2009 – OKM honlapja: www.okm.gov.hu
· Dobszay László: Kodály után. Tűnődések a zenepedagógiáról. Kodály Intézet. Kecskemét, 1991. III.(Módszerek) 51-68. oldal
· Székely Miklós: Ádám Jenő élete és munkássága. Püski. Budapest, 2000. A „magyar módszer” kidolgozója, 16. oldal; A tankönyvíró, 29. oldal
· Székely Miklós: Ádám és Kodály. Székely Balázs, 2008.
· L. Nagy Katalin: Az ének-zene tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. In: Új pedagógiai szemle. 2002. november 73-83. oldal, illetve OKI honlapja
· Parlando – zenepedagógiai folyóirat
1997. 6. szám: Tantervismertetők, 31-45. oldal (7 db)
Szőnyi Erzsébet: A kodályi nevelési elvek időszerűsége (1996) 16-21. oldal
2002. 1. szám: Laczó Zoltán: Visszatekintés és hogyan tovább? 2-15. oldal
2007.6. szám: Dolinszky Miklós: A Kodály-pedagógia, 13-20. oldal
2008. 1. szám: Jövő-kép (VI/1), 5-10. oldal
Ajánlott irodalom:
· Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítása. Krúdy Könyvkiadó és Nyomda. Nyíregyháza, 2007.
Ferencziné dr. Ács Ildikó
főiskolai tanár
ENM1105 L Alternatív zenepedagógai rendszerek tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Féléves óraszám: 3 Ellenőrzés módja: kollokvium
Kredit: 1
Konzultációk |
Féléves anyag |
1.
3 óra |
Az ének-zenei nevelés és oktatás főbb módszeres eljárásainak ismerete: Kodály Zoltán elvei, összehasonlítva a világban használatos, ismertebb zenei nevelési koncepciókkal. A művészeti nevelés szerepe a kreativitás fejlesztésében. Játékok, kreatív zenei gyakorlatok. |
A foglalkozásokon történő részvételről:
A konzultáción való részvétel ajánlott.
A kollokvium követelménye:
Az alábbi témák közül egyet kell választania a hallgatónak. Feladat: a megadott tanulmány(ok)ban foglaltak értékelése, személyes élményekkel, szakmai tapasztalatokkal, a hazai gyakorlattal való összevetése.
Az írásbeli munka elkészítésének határideje: 2010. január 15.
Formai követelmény:
- Terjedelem: min. 2-3, max. 4-5 A/4-es gépelt oldal 1,5-ös sorközzel, 12-es betűmérettel.
- Hivatkozás mind szó szerinti, mind tartalmi idézés esetén szükséges!
Parlando: 2004. 5. szám: Solymosi Tari
Emőke: Szociokulturális megközelítés és műhold, 6- 12. oldal
Kötelező irodalom:
· K. Udvai Katalin (szerk.): Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban. Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület. Budapest, 2006. Baráth Zoltán: A számítógép alkalmazása a zeneoktatásban, 75.o., Gonda János: Kreativitásfejlesztés a zeneoktatásban, 85. o., Gilbert de Greeve: A magyar zeneoktatási modell jelentősége nemzetközi szemmel… 99. o., Solymosi Tari Emőke: Előadás az ISME 25. világkonferenciáján…109. o.
· Kontra István / Balás Endre: A zenei köznevelés történetéből. Kodály Intézet. Kecskemét, 2005. Bevezetés
· Vitányi Iván-Sági Mária: Kreativitás és zene. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2003. 87. oldaltól
· A Második Magyar Karvezetői Konferencián elhangzott előadások anyaga. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem. 2003. március 8-9.
· Kisné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató. Bp., 1994. Gondolatok az iskolai zeneoktatásról, 9-12. oldal
Parlando – zenepedagógiai folyóirat
· 2002. 6. szám: Laczó Zoltán: A 25. ISME konferenciáról, 2-6. oldal
Laczó Zoltán: A morális nevelés lehetőségei iskolai zenehallgatásban, 7-13. oldal
Solymosi Tari Emőke: „Psalmus Humanus”, 14-23. oldal
· 2004. 5. szám: Laczó Zoltán: Az ISME konferencián voltunk… 2-5. oldal
Solymosi Tari Emőke: Szociokulturális megközelítés és műhold, 6-12. oldal
Ajánlott irodalom:
· Hegyi István: Világunk zeneoktatási öröksége. JPTE Kiadó Iroda. Pécs, 1997.
· Szőnyi Erzsébet: Zenei nevelési irányzatok a XX. században. Tankönyvkiadó. Bp., 1988.
· K. Udvai Katalin: „Psalmus Humanus”. Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában. Püski. Bp., 2002.
· Sáry László: Kreatív zenei gyakorlatok. Jelenkor Kiadó, Pécs, 1999.
· Psalmus Humanus – „A zene mindenkié” DVD 2007. május 3.
Ferencziné dr. Ács Ildikó
főiskolai tanár
ENM2001 L Kórushangképzés – beszédművelés tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Féléves óraszám: 6 Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
|
Féléves anyag heti bontásban |
Önálló felkészülés üteme |
1. 3 óra |
Tájékoztató a tantárgyi követelményekről A hangképzés és beéneklés szerepe, fontossága Az énekhang keletkezésének folyamata, a hangadás mechanizmusa A helyes artikuláció, hangsúly, hanglejtés, beszédritmus Testtartás – testgyakorlatok A légzés - légzőgyakorlatok A hang keletkezése – a helyes hangindítás A rezonatórikus szakasz Magánhangzók szerepe a hangképzésben A „jól hangzósság” kérdése Mássalhangzók alkalmazása Ambitusnövelő gyakorlatok Lazító szakasz Dinamika és többszólamúság A hangképzés módozatai kóruspróbákon (ifjúsági és gyermekkórusok) Beéneklő gyakorlatsor irányítása |
Hangképző gyakorlatsor összeállítása és irányítása Mondóka, gyermekvers kiválasztása, megtanulása |
2. 3 óra |
Rövid TESZT (30 perc) Hangképzés az iskolában Hallható rendellenességek, javítási lehetőségek A hangképzés szerepe és lehetőségei az ének-zene órán Mikrotanítás Beszédgyakorlatok, verses játékok |
Házi dolgozat elkészítése |
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, féléve automatikusan érvénytelenné válik.
A félévközi ellenőrzések követelményei:
1. A második konzultáció keretében írásbeli teszt lesz. Az elégséges szint az elérhető pontszám 51 %-a. A dolgozat pótlására, javításra a vizsgaidőszakban van lehetőség.
A teszt anyaga: Ferencziné: Hangképzés az iskolában c. jegyzet 1-50. oldal
2. A gyakorlati jegy megszerzéséhez házi dolgozat elkészítése kötelező.
A feladat egy 4-5 fázisból álló beéneklő gyakorlatsor készítése, amit a Gyermek- és ifjúsági karirodalom és vezénylési gyakorlat során tanult művek egyikének egy próbájához, a mű egy jellegzetes fordulatához, kezdéséhez… tervez meg a hallgató.
A dolgozat leadásának határideje: január 8. A határidő elmulasztása a félév ismétlését (az aláírás megtagadását) vonja maga után.
3. A félévközi ellenőrzés beéneklő gyakorlatsorok bemutatása, valamint mikrotanítások formájában is történhet. A beszámolókra ötfokozatú minősítés adható.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A félévi gyakorlati jegyet a teszt és a házi dolgozat átlaga határozza meg. Befolyásolhatja az érdemjegyet a konzultációk során bemutatott gyakorlatok minősége.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerint van mód.
Kötelező irodalom:
Ferencziné Ács Ildikó: Hangképzés az iskolában. Bessenyei György Könyvkiadó. Nyíregyháza, 1997.
Ajánlott irodalom:
Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó. Budapest, 1999.
Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?! Holnap Kiadó. Budapest, 2000.
Bruckner Adrienne: Énekelni jól! Kodály Intézet. Kecskemét, 1999.
Kardos Pál: Kórusnevelés, kórushangzás. Zeneműkiadó. Budapest, 1981.
Kontra Zsuzsanna: Énekeljünk tisztán, ha tudunk. Kodály Intézet. Kecskemét, 1999.
Ferencziné dr. Ács Ildikó
Főiskolai tanár
ENM2002 L Gyermek- és ifjúsági karirodalom és vezénylési gyakorlat 1. tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Féléves óraszám: 6 Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
Konzultációk |
Féléves anyag |
Önálló felkészülés üteme |
1.
3 óra |
Hazai és külföldi mesterek gyermekkari alkotásainak ismerete és vezénylése. Kocsár Miklós: Kórusdalok Weöres Sándor verseire: - Ha a világ rigó lenne - Arany ágon ül a sármány Decsényi János: Békák |
Az alábbi művek megszólaltatása és vezénylése: Carrion Crow (Gary Ewer) Tuku tuku lampaitani (Gerhard Dornbusch) Horváth Barnabás: 21 gyermekkar – 2. Reggel süt a pék, 19. Mese |
2.
3 óra |
Horváth Barnabás: 21 gyermekkar – 2. Reggel süt a pék, 19. Mese Carrion Crow (Gary Ewer) Tuku tuku lampaitani (Gerhard Dornbusch) |
Házi dolgozat elkészítése |
A foglalkozásokon történő részvételről:
Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, féléve automatikusan érvénytelenné válik.
A félévközi ellenőrzések követelményei:
1. A félév zenei anyagából 2010 januárjában, a félév során egyeztetett időpontban beszámoló lesz. A hallgatónak be kell mutatni egy népdalfeldolgozást, illetve egy gyermekversre készült kompozíciót.
2. A gyakorlati jegy megszerzésének további feltétele: házi dolgozat elkészítése.
Téma: egy tetszőlegesen kiválasztott Weöres „gyermekversre” készült gyermekkari mű szövegi, zenei (formai, ritmikai, dallami, prozódiai…) elemzése, különös tekintettel a mű anyagszerűségének bemutatására (mennyire alkalmazkodik a gyermekhangok életkori sajátosságaihoz, mennyiben felel meg a jól énekelhetőség kritériumainak stb.).
A dolgozat leadásának határideje: január 8. A határidő elmulasztása a félév ismétlését (az aláírás megtagadását) vonja maga után.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A félévi gyakorlati jegyet a beszámoló és a házi dolgozat átlaga határozza meg. Befolyásolhatja az érdemjegyet a konzultációk során bemutatott gyakorlatok minősége.
Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerint van mód.
Kötelező irodalom:
Music, a Universal Language. International Kodály Society, 2006.
Felhő táncol. KÓTA, Budapest, 2008. szeptember 11.
Ferencziné Ács Ildikó: Weöres és a gyermekköltészet. In: A Vörös postakocsi. Krúdy könyvkiadó és Nyomda, 2008/nyár: 50.oldal, www.avorospostakocsi.hu
Ferencziné Ács Ildikó: Szán megy el az ablakod alatt. In: Pedagógiai Műhely. XXXI. évf. 2. szám: 17. oldal
Párkai István: A kórusvezénylés alapjai.Veszprémi Egyetem, Veszprém, 1994.
Martói Gyula: Kóruskultúránk és Európa. Atheneum 2000 Kiadó
Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini Kiadó. Budapest, 1987.
Ferencziné dr. Ács Ildikó
főiskolai tanár
ENM2007 L Tudásbázisok használata tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Féléves óraszám: 3 Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 1
Konzultációk |
Féléves anyag |
1.
3 óra |
Tudásbázisok ének-zene tartalmú oldalainak tanulmányozása, alkalmazása az ének- zene órára történő felkészülésben. Tananyagszerkesztés a Sulinet Digitális Tudásbázisban. A konzultációs órán a hallgatók egy konkrét projekten követik nyomon egy adott témához kapcsolódó, az SDT-ben megtalálható elemekből álló tanóra szerkesztését. |
A foglalkozásokon történő részvételről:
A konzultáción való részvétel ajánlott.
A félévközi ellenőrzések követelményei:
A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: szabadon választott témából tananyagszerkesztés az SDT keretében.
A dolgozat leadásának határideje: január 15. A határidő elmulasztása a félév ismétlését (az aláírás megtagadását) vonja maga után.
Az érdemjegy kialakításának módja:
A féléves gyakorlati jegyet a digitális tananyag tartalmi, didaktikai szerkesztettségének színvonala határozza meg.
Kötelező irodalom:
www.sulinet.hu SDT ablak/Közismereti tananyagok/Művészetek menüpont
vagy
Ajánlott irodalom:
Kárpáti Andrea: Számítógéppel segített tanulás. Új pedagógiai szemle, Budapest, 1999/4.
Nádasi András: Taneszközök az információs társadalomban. Agria Media 2002, Líceum Kiadó, Eger.
Kőfalvi Tamás: E-tanítás – Információs és kommunikációs technológiák felhasználása az oktatásban.
http://bmf.hu/conferences/multimedia2007/2_BohonyBohony.pdf
Rövidítések:
IKT: Információs és kommunikációs technológiák
SDT: Sulinet Digitális Tudásbázis
Ferencziné dr. Ács Ildikó
főiskolai tanár
Hangszeres előadói gyakorlat ENM1007L tantárgy tematikája
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés
Konzultációk száma: 3
Kreditpont: 1
Ellenőrzés módja: Hangversenyhez kötött gyakorlati jegy
Az eltérő hallgatói tudásszint miatt különböző nehézségű művek kijelölésére van szükség. Így lehetősége van mindenkinek a hangszeres felkészültsége szerinti darabok kiválasztására, egyéni vagy csoportos megszólaltatásban.
A felsorolt szemelvények különböző stílusokból lettek kiválogatva, fenntartva a lehetőségét további művek bekerülésének az anyagba.
A félév anyaga két különböző stílusú mű. Az egyik szóló zongoradarab legyen, a másik lehet négykezes, kisebb kamaracsoportban előadott mű, esetleg dalkíséret. A kettő közül valamelyik a záró hangversenyen is el kell, hogy hangozzon.
A koncerten elhangzó szóló darabot kotta nélkül kell megtanulni. A kamaracsoportban előadott műnél a kotta használata megengedhető.
A tantárgyi követelmény része továbbá: Állítson össze a hallgató egy elképzelt, kb. 50 percnyi műsort „Karácsonyi Hangverseny „címmel egy általános,- vagy középiskola számára, az ott tanuló diákok hangszeres tudását is kihasználva. /Kottaanyagot mellékelve/
Javasolt tetszőleges összetételű kamaraegyüttesek létrehozása. /Hiányzó hangszerek pótlási lehetőségeinek megjelölésével./
A műsortervezet leadási határideje december 10.
A gyakorlati jegy feltétele a konzultációkon való felkészült megjelenés és a hangversenyen megszólaltatott értékelhető produkció. Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.
A félév anyagának kiválasztásához az alábbi műveket javaslom, a fentebb említetteknek megfelelően / vagy két zongoradarab, vagy egy zongoradarab és egy kisebb csoportban előadott mű./
Bach g-moll Háromszólamú invenció
Bach c-moll preludium / és fuga / a Wohltemperiertes Klavier I. kötetéből
B-dur preludium / és fuga /
Beethoven Skót táncok
Beethoven g-moll szonáta I. tétel /Op. 49. No. 1./
Haydn Szonáták Urtext I./a kötetből
Mozart C-dur szonáta I. tétel /K. 300/
Schubert Táncok / Op. 9. Walzer –ből néhány/
Schubert Asz-dúr Impromtu /Op. 142/III./
Schubert f-moll Moment Musical /Op. 94/III./
Chopin a-moll Keringő /Oeuvre posthume/
É-dur Keringő /Oeuvre posh./
Chopin g-moll Polonaise /Oeuvre posth./
G-dur Mazurka /Oeuvre posth./
Négykezesek pl.: Grieg Anitra tánca a Peer Gynt kísérőzenéjéből
Schubert Katonainduló
A középiskolai tananyaghoz kapcsolódó dalkíséretek
/ a záró hangversenyen egymást kísérve /pl. Handel Csordul a könnyem
Haydn Szerenád
Falusi jókedv
Schubert A muzsikához
Mendelssohn A dalnak lenge szárnyán
Kisebb csoportban előadhatók:
Corelli Trió szonáta két tétele / Preludium és Giga /
Farkas F. Régi magyar táncok
Mozart Szerenád
Haydn Menüett és Presto
Beethoven Két tánc
A kamarazenei műveknél az eredeti hangszerektől eltérhetnek. Ahol nincs megjelölve hangszer, tetszés szerint választhatnak vonós és fúvós hangszerek közül. Elképzelhető három dallamhangszer, vagy egy dallamhangszer zongora kísérettel. A két violinkulcs lehet hegedű vagy fuvola, oboa, furulya, a basszuskulcs lehet cselló, fagott. Használják a fantáziájukat. Erre későbbi iskolai munkájuk során szükségük lehet.
Tóth Nándorné
ENM 1003
Komplex zenei gyakorlat 1. tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Óraszám: 9/félév
Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 3
A félév anyaga:
A középkori, a reneszánsz és a barokk zene legfőbb jellegzetességeinek áttekintése az adott korszakokból származó darabok, részletek közös megszólaltatása kapcsán.
a karácsonyi ünnepkörből
2. alkalom (3 óra): Palestrina: Missa „ De Beata Virgine”
Palestrina: Sicut cervus
Gastoldi: Balletti
áriák
korálok
zárókórus
A darabok megszólaltatása során a cél a stílushű előadás, ugyanakkor sor kerül a művek elemzésére, illetve zenetörténeti vonatkozásaik számbavételére is.
A gyakorlati jegy megszerzésének módja:
A hallgatóknak mindhárom tárgyalt stíluskorszakból meg kell szólaltatniuk egy-egy szabadon választott darabot (tételt). A produkciók megszervezése: a muzsikáló társak kiválasztása, a darabok megtanulása, közös gyakorlása, kidolgozása mindenkinek saját feladata.
A három előadott darab egyikéről dolgozatot kell készíteni, mely tartalmazza a zenemű részletes leírását: zenetörténeti vonatkozásait és elemzését.
Mindkét feladatra érdemjegyet kapnak s ezek átlaga adja a gyakorlati jegyet.
Ördög Mária
főiskolai docens
ENM 1104
Anyagismeret tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Óraszám: 8/félév
Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy
Kredit: 2
A félév anyaga:
Az általános és középiskolai énektanításban használt tankönyvek és egyéb segédanyagok áttekintése, elemzése szakmai és pedagógiai szempontok alapján.
kapcsolódó munkáinak tanulmányozása.
(Iskolai Énekgyűjtemény, Szó-Mi füzetek, Módszeres énektanítás,
Énekeskönyvek)
A ma forgalomban lévő általános iskolai ének-zene tankönysorozatok
áttekintése, elemzése, összehasonlítása.
2. alkalom (3 óra): A középiskolás korosztály számára készült ének-zene tankönyvek
áttekintése, elemzése, összehasonlítása
3. alkalom (2 óra): Az általános- és középiskolai ének-zenetanítást segítő egyéb anyagok
(könyvek, tanulmányok, cikkek, kottagyűjtemények, hangfelvételek,
DVD-k stb.) számbavétele, ismertetése.
A gyakorlati jegy megszerzésének módja:
A hallgatók egy beadandó írásbeli munkára kapják a jegyet.
A dolgozatban három szabadon választott téma (pl.egy dal, egy zenemű, egy műfaj, egy forma, egy népzenei réteg stb.) tanításának a különböző tankönyvekben megjelenő formáit kell leírniuk, összehasonlítaniuk, esetenként saját tapasztalataik alapján véleményezniük és összegyűjteni a hozzájuk felhasználható segédanyagokat.
Ördög Mária
főiskolai docens
ENM 1001
Zene- és kultúrtörténet
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Óraszám: 2
Az ellenőrzés módja: kollokvium
Kredit: 2
A tárgy célja, hogy a kultúrtörténeti áttekintés során reális képet alakítson ki arról, hogy a zene, a zeneművészet milyen szerepet vállalhat a valóság megismerésének folyamatában, a felnövekvő generációk felkészítésének, személyiségük gazdagításának törekvéseiben.
Az európai kultúra történetének több évezredes folyamatában igyekszik feltárni a zene funkcióit a legősibb kultikus szerepektől a mozgás és nyelv irányította zenei jelenségeken át (táncok, szöveges zenék) az emberi érzelmeket tükröző önálló ritmikai, formai, dallami, harmóniai képződményekig.
A tárgy feladata az is, hogy ebben a folyamatban a zene és a kultúra lehetséges kapcsolódásaira (különböző művészeti ágak) is fényt derítsen kezdetektől a XVIII. századig.
A tantárgy komplex módon foglalja össze a vonatkozó zeneelméleti, zenetörténeti ismeretköröket.
3.1. A zene kezdetei
– énekes és hangszeres kultúra
– időszámítás a kultúrtörténetben és a zene történetében
– ókori zenekultúrák
3.2. Az európai zenetörténet kezdete
– a gregorián kialakulása, mediterrán és európai forrásai
– a gregorián műfajai, dallamtípusai és továbbfejlődése
3.3. A középkor, mint a római kultúra örököse és az európai kultúra alapja
– a középkor világi zenéje
– a középkor egyházi zenéje
– a korai többszólamúság
3.4. A reneszánsz korszak; társadalom, ideológia, tudomány viszonya a múlthoz és jelenéhez
– a reneszánsz vokális egyházi
– a reneszánsz világi zenéje
– az önálló hangszeres zene megjelenése
3.5. Nemzeti központok, sajátosságok az európai reneszánszban
– az angol, németalföldi, francia, itáliai, német és spanyol kultúra
– a reneszánsz korszak összefoglaló személyiségei
3.6. A hangszeres zene fejlődése
– hangszercsaládok, -típusok és hangszeres műfajok;
– a mai hangszercsaládok kialakulása
– a hangszeres zene első vezérműfajai
3.7. A barokk létrejötte; protestantizmus és ellenreformáció; ipari és társadalmi változások; a zenefogyasztási szokások megváltozása
– korai barokk vokális zene; a kései madrigál,
– a monodikus gondolkodás, az opera, a korai oratórium;
– a korszakváltás jelentős egyéniségei
3.8. A barokk első szakaszának hangszeres zenéje
– kísérő zene és önálló műfajok;
– új műtípusok megjelenése (fúga és társműfajai; partita, szonáta, táncdarabok);
3.9. A barokk középső szakaszának énekes zenéje,
– az opera; fő típusai, fejlődése, szerzői;
– az oratórium és a kantáta; fő típusai, fejlődése, szerzői
3.10. A barokk középső szakaszának hangszeres zenéje
– új műtípusok a szóló- és kamarazenében;
– a zenekar létrejötte; concerto, versenyművek, szvit;
– a korszak jeles szerzői
Folyamatos munka
Kollokvium; önálló beszámoló a tematikában fölsorolt témakörök valamelyikéről, átfogó kérdések megválaszolása az összefüggések fölismerése alapján.
Írásbeli és szóbeli beszámoló
Audiovizuális berendezés, projektor, Internet hozzáférés.
• Csákvári József: Bibliai témák az európai művészetben, Budapest, 1997.
• Európa zenéje c. sorozat 1-5. szerk.: Eduardo Rescigno, Budapest, 1978.
• Szabolcsi Bence: Musica Mundana, Budapest, 1975. Hungaroton SLPC 11725-30
• Kovács Gábor: Reneszánsz táncok, Budapest, 1997.
• Dietel, Gerhard: Zenetörténet évszámokban I. II. Spinger Hungarica. Budapest, 1996
Arany János
Főiskolai adjunktus
Hangszeres előadói gyakorlat nevű tantárgy tematikája
a 2009/2010-es tanév első félében
tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség
levelezős képzés
Tárgykód: ENM1007L
Konzultációk száma:3
Kreditpont:1
Ellenőrzés módja: hangversenyhez kötött
Értékelés módja: gyakorlati jegy
A félév során 3 darab megtanulása kötelező.
A zárókoncert anyaga: 1 zongorára vagy egyéb hangszerre írt mű előadása.
Minőségi követelmény: a darabok kotta nélkül való megtanulása, stílusos előadása, frazeálási és dinamikai előírások betartása
Választható anyag
-Bach: 18 kis prelúdium tudásszintje esetén:1 Bach kis prelúdium
1 szonatina
1 szabadon választott romantikus vagy
XX. Századi mű
-Bach: Kétszólamú invenciók tudásszintje esetén: 1 Bach kétszólamú invenció
1 Haydn vagy Mozart szonáta
1 romantikus vagy XX. századi mű
-Bach: Háromszólamú invenciók tudásszintje esetén: 1 Bach háromszólamú invenció
1 Beethoven szonáta
1 nagy romantikus mű
Vasvári Tamás
művésztanár