ENM 1011L 00 Magyar népzene 1. - Haladó

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

 

Postázandó: kotta, Bárdos cikk, Agárdi cikk

 

 

1.

A népzenei dialektusok - a dunántúli dialektus.

Somogyi népdalok

Parlando játék, giusto játék.

4/4 – dűvő (2 fajtája).

Ugrós és friss dallamok játéka.

2/4 – esztam (6 fajtája).

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Dialektus és vármegyés térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

2.

A kapkodós citerajáték 3 fajtája.

A kapkodós játék gyakorlása (le, fel).

Indítási, lezárási.

Összeállítások készítése a somogyi anyagból.

A kettős játék.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Bárdos Lajos és Agárdi Éva cikkének elolvasása, értelmezése.

3.

Bevonulás, kivonulás gyakorlása, meghajlási gyakorlatok.

Előadói gyakorlatok.

A színpad „törvényeinek” megbeszélése, érvényesítése.

 

Záró koncert

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Fellépő ruha

 

 

 

A félév gyakorlati jeggyel, 3 kredittel zárul.

A gyakorlati jegy megszerzésének feltételei:          - óralátogatás

                                                                                 - órákra való felkészülés

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

 

Kötelező irodalom:

Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (Újvidék, 1997.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája

Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)

Agárdi Éva: A „kapkodós” citerajáték fajtái és azok tanításának lehetőségei az alapfokú művészeti oktatásban. (Módszertani Közlemények, 2002.)

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Vajda József: A zalai zöld erdőben …(Zalaegerszeg 1972.)

Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok

Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)

                                                                                  Agárdi Éva

Főiskolai adjunktus

ENM 1011L 00 Magyar népzene 1.  kezdő

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

 

Postázandó: kotta, Bárdos cikk, Agárdi cikk

 

 

1.

Hangszerkezelési törvények.

A hangolás elméleti, gyakorlati kérdései.

Metodikai alapok (tartások, pengetések, ujjrend)   tudatosítása.

A népzenei dialektusok.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

Dialektus térkép.

Dialektus és vármegyés térkép

fénymásolása.

Kottamásolás.

2.

Hangolás segítséggel.

A citera részei tartozékai.

Mondókák és gyermekjátékdalok tanulása

A kapkodós citerajáték 3 fajtája.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Bárdos Lajos és Agárdi Éva cikkének elolvasása, értelmezése.

3.

A citera fajtái és rokonai.

A kettős játék.

A szakirodalom összegyűjtése.

Húrozási gyakorlatok.

 

Zárókoncert.

Hangszer és tartozékai (pengető, nyomó, hangolókulcs).

CD lejátszó.

Fellépő ruha.

 

 

 

A félév gyakorlati jeggyel, 3 kredittel zárul.

A gyakorlati jegy megszerzésének feltételei:          - óralátogatás

                                                                                 - órákra való felkészülés

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

Az elégtelen gyakorlati jegy javítására egyszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

 

Kötelező irodalom:

Balogh Sándor: Citeraiskola – könyv és hangkazetta- (Bp., Magyar Művelődési Intézet 1997.)

Citerahagyomány –adatközlő citerások felvételei- (Bp., Óbudai Zeneiskola)

Borsi Ferenc: A népi citerajáték (Újvidék, 1997.)

Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., Planétás, 1998.)

Hangszerek enciklopédiája

Várnai Ferenc: Egy citeraváltozat Baranyában (Ethnographia 1983.)

Agárdi Éva: A „kapkodós” citerajáték fajtái és azok tanításának lehetőségei az alapfokú művészeti oktatásban. (Módszertani Közlemények, 2002.)

 

Ajánlott irodalom:

Magyar Népzene Tára kötetei (Bp., Akadémiai kiadó 1953-)

Vajda József: A zalai zöld erdőben …(Zalaegerszeg 1972.)

Martin György: Magyar tánctípusok és táncdialektusok

Békefi Antal: Vasi népdalok (Szombathely 1976.)

 

 

                                                                                 

                                                                                                          Agárdi Éva

                                                                                                          Főiskolai adjunktus

 

ENM 1012L  Magyar népzene 2.

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés

 

 

Óra-szám

A tanórák heti lebontása

 

Tárgyi-technikai szükséglet

 

Elvégzendő feladatok

 

Postázandó: tematika, kollokviumi tételek

 

 

1.

A hangszeres népzenekutatás története.

A magyar népi hangszerek csoportosítása.

A hangszerek felismerése kép és hangzóanyag alapján.

 

Projektor.

Cd lejátszó.

 

Elolvasandó: Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet

2.

Hangszerek dialektusonkénti megoszlása.

Híres zenekarok, előadók.

Előadók felismerése kép alapján.

Tánctípusok és azok zenei kísérete dialektusonként.

 

 

Dialektus térkép.

Projektor.

Cd lejátszó.

 

Fm: térkép

Beszerzendő: cd

Népdalelemzés.

3.

Népzenei kísérettípusok.

Népies műdal, magyar nóta.

Népdalelemzés.

Szimbólumrendszer.

Dialektus térkép.

Projektor.

Cd lejátszó.

 

Népdalok szimbolikai elemzése.

 

A félév kollokviummal, 3  kredittel zárul.

A kollokviumra bocsátás feltétele: - óralátogatás

                                       - Elvégzendő feladatok végrehajtása, írásbeli feladatok időre visszapostázása.

Az elégtelen kollokviumi jegy javítására kétszer van lehetőség, az adott vizsgaidőszakon belül.

Amennyiben az előző feltételek nem teljesülnek, a tantárgy újrahallgatására nyílik lehetőség.

 

Kötelező irodalom:

-      Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban (Bp., 1999)

-          Sárosi Bálint: A hangszeres magyar népzene (Bp., 1996)

-          Magyar népzenei antológia I. Tánczene – LPX 18112-16

-          A magyar népi tánczene (szerk: Virágvölgyi Márta – Pávai István) – (Bp., 2000)

-          Paksa Katalin: Magyar népzenetörténet (Bp., 2002.)

 

Ajánlott irodalom:

-          Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje (Bp., 1981)

-          Domokos Pál Péter: Hangszeres magyar tánczene a XVIII. században (Bp., 1978)

-          Pávai István: Az erdélyi és a moldvai magyarság népi tánczenéje (Bp., 1993)

-          Domokos Pál Péter: Hangszeres magyar tánczene a XVIII. században (Bp., 1978)

-          Mandel Róbert: Magyar népi hangszerek (Bp., 2008.)

 

                                                                                                                                  Agárdi Éva

                                                                                                          Főiskolai adjunktus

ENM1101 L Ének-zene szakmódszertan tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség  levelezős képzés

Féléves óraszám: 8                                                    Ellenőrzés módja: kollokvium

Kredit: 2

Konzultációk

Féléves anyag

 1.

 

4 óra

Kodály zenepedagógiai elvei. A koncepció és módszer kérdései.

Az ének-zene tantárgy helyzete és szerepe napjainkban.

A Nemzeti alaptanterv szerepe a közoktatásban, az iskolai nevelés-oktatás céljai. Kulcskompetenciák.

 2.

 

 4 óra

A kerettanterv, oktatási programcsomagok alkalmazása, helyi tantervek fejlesztése, elkészítése.

Az érettségi vizsgakövetelmények, írásbeli és szóbeli témakörök.

A feladatkészítés módozatai

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, féléve automatikusan érvénytelenné válik.

A kollokvium témakörei:

1.    Kodály zenepedagógiai elképzelései. A koncepció és a magyar zeneoktatási módszer összefüggései.

2.      A Nat szerepe a közoktatásban. A Nat-2007 felépítése, műveltségi területek, kulcskompetenciák.

3.      A művészeti nevelés alapelvei, céljai; az ének-zene tantárgy fejlesztési feladatai (Nat).

4.      Kerettanterv, helyi tanterv, oktatási program; a Parlando 1997. 6. számában közölt tantervismertetők egyikének kiválasztása és értékelése.

5.      Az ének-zene érettségi vizsga követelményei. Az írásbeli és szóbeli érettségi vizsga tartalmi jellemzőinek összevetése, értékelése közép és emelt szinten.

6.      Az ének-zene tantárgy helyzete és szerepe napjainkban.

Kötelező irodalom:

·    Nat, Kerettantervek, Érettségi követelmények – OKM honlapja: www.okm.gov.hu

·    A Nemzeti alaptanterv implementációja 2009 – OKM honlapja: www.okm.gov.hu

·    Dobszay László: Kodály után. Tűnődések a zenepedagógiáról. Kodály Intézet. Kecskemét, 1991. III.(Módszerek) 51-68. oldal

·    Székely Miklós: Ádám Jenő élete és munkássága. Püski. Budapest, 2000. A „magyar módszer” kidolgozója, 16. oldal; A tankönyvíró, 29. oldal

·    Székely Miklós: Ádám és Kodály. Székely Balázs, 2008.

·    L. Nagy Katalin: Az ének-zene tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. In: Új pedagógiai szemle. 2002. november 73-83. oldal, illetve OKI honlapja

·    Parlando – zenepedagógiai folyóirat

1997. 6. szám: Tantervismertetők, 31-45. oldal   (7 db)

                        Szőnyi Erzsébet: A kodályi nevelési elvek időszerűsége (1996) 16-21. oldal

2002. 1. szám: Laczó Zoltán: Visszatekintés és hogyan tovább? 2-15. oldal

2007.6. szám:  Dolinszky Miklós: A Kodály-pedagógia, 13-20. oldal

2008. 1. szám: Jövő-kép (VI/1), 5-10. oldal

Ajánlott irodalom:

·    Osvay Károlyné: Az ének-zene tanítása. Krúdy Könyvkiadó és Nyomda. Nyíregyháza, 2007.     

Ferencziné dr. Ács Ildikó

                                                                                                                                    főiskolai tanár


ENM1105 L Alternatív zenepedagógai rendszerek tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

Féléves óraszám: 3                                                    Ellenőrzés módja: kollokvium

Kredit: 1

Konzultációk

Féléves anyag

 1.

 

3 óra

Az ének-zenei nevelés és oktatás főbb módszeres eljárásainak ismerete: Kodály Zoltán elvei, összehasonlítva a világban használatos, ismertebb zenei nevelési koncepciókkal.

A művészeti nevelés szerepe a kreativitás fejlesztésében.

Játékok, kreatív zenei gyakorlatok.

A foglalkozásokon történő részvételről:

A konzultáción való részvétel ajánlott.

A kollokvium követelménye:

Az alábbi témák közül egyet kell választania a hallgatónak. Feladat: a megadott tanulmány(ok)ban foglaltak értékelése, személyes élményekkel, szakmai tapasztalatokkal, a hazai gyakorlattal való összevetése.

Az írásbeli munka elkészítésének határideje: 2010. január 15.

Formai követelmény:

- Terjedelem: min. 2-3, max. 4-5 A/4-es gépelt oldal 1,5-ös sorközzel, 12-es betűmérettel.

- Hivatkozás mind szó szerinti, mind tartalmi idézés esetén szükséges!

  1. Kreativitásfejlesztés az iskolában
    Vitányi Iván-Sági Mária: Kreativitás és zene. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2003. 87. oldaltól
    K. Udvai Katalin (szerk.): Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban. Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület. Budapest, 2006. Gonda János: Kreativitásfejlesztés a zeneoktatásban, 85. o.
  2. A számítógép alkalmazása az iskolában
    K. Udvai Katalin (szerk.): Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban. Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület. Budapest, 2006. Baráth Zoltán: A számítógép alkalmazása a zeneoktatásban, 75.o.
  3. Népzenéről másképpen
    Lakner Tamás előadása a Második Magyar Karvezetői Konferencián (2003. március 8-9.)
  4. Mire van szükségük a gyerekeknek a 21. században?
    K. Udvai Katalin (szerk.): Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban. Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület. Budapest, 2006. Gilbert de Greeve: A magyar zeneoktatási modell jelentősége nemzetközi szemmel… 99. o.
    Iskolai énekoktatás. Rápli Györgyi előadása a Második Magyar Karvezetői Konferencián (2003. március 8-9.)
    Kontra István / Balás Endre: A zenei köznevelés történetéből. Kodály Intézet. Kecskemét, 2005. Bevezetés
    Kisné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató. Bp., 1994. Gondolatok az iskolai zeneoktatásról, 9-12. oldal
  5. Hagyomány és megújulás a magyar zenei nevelésben
    K. Udvai Katalin (szerk.): Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban. Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület. Budapest, 2006. Solymosi Tari Emőke: Előadás az ISME 25. világkonferenciáján…109. o.;
    Parlando: 2002. 6. szám: Solymosi Tari Emőke: „Psalmus Humanus”, 14-23. oldal
  6. A morális nevelés lehetőségei iskolai zenehallgatásban
    Parlando: 2002. 6. szám: Laczó Zoltán: A morális nevelés lehetőségei iskolai zenehallgatásban, 7-13. oldal
  7. ISME konferenciák tükrében
    Parlando: 2002. 6. szám: Laczó Zoltán: A 25. ISME konferenciáról, 2-6. oldal
    Parlando: 2004. 5. szám:  Laczó Zoltán: Az ISME konferencián voltunk… 2-5. oldal

            Parlando: 2004. 5. szám: Solymosi Tari Emőke: Szociokulturális megközelítés és műhold, 6-      12. oldal

Kötelező irodalom:

·    K. Udvai Katalin (szerk.): Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban. Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület. Budapest, 2006. Baráth Zoltán: A számítógép alkalmazása a zeneoktatásban, 75.o., Gonda János: Kreativitásfejlesztés a zeneoktatásban, 85. o., Gilbert de Greeve: A magyar zeneoktatási modell jelentősége nemzetközi szemmel… 99. o., Solymosi Tari Emőke: Előadás az ISME 25. világkonferenciáján…109. o.

·    Kontra István / Balás Endre: A zenei köznevelés történetéből. Kodály Intézet. Kecskemét, 2005. Bevezetés

·    Vitányi Iván-Sági Mária: Kreativitás és zene. Akadémiai Kiadó. Budapest, 2003. 87. oldaltól

·    A Második Magyar Karvezetői Konferencián elhangzott előadások anyaga. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem. 2003. március 8-9.

·    Kisné Kenesei Éva: Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Tárogató. Bp., 1994. Gondolatok az iskolai zeneoktatásról, 9-12. oldal

Parlando – zenepedagógiai folyóirat

·    2002. 6. szám: Laczó Zoltán: A 25. ISME konferenciáról, 2-6. oldal

                           Laczó Zoltán: A morális nevelés lehetőségei iskolai zenehallgatásban, 7-13. oldal

                           Solymosi Tari Emőke: „Psalmus Humanus”, 14-23. oldal

·    2004. 5. szám:  Laczó Zoltán: Az ISME konferencián voltunk… 2-5. oldal

                            Solymosi Tari Emőke: Szociokulturális megközelítés és műhold, 6-12. oldal

Ajánlott irodalom:

·    Hegyi István: Világunk zeneoktatási öröksége. JPTE Kiadó Iroda. Pécs, 1997.

·    Szőnyi Erzsébet: Zenei nevelési irányzatok a XX. században. Tankönyvkiadó. Bp., 1988.

·    K. Udvai Katalin: „Psalmus Humanus”. Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában. Püski. Bp., 2002.

·    Sáry László: Kreatív zenei gyakorlatok. Jelenkor Kiadó, Pécs, 1999.

·    Psalmus Humanus – „A zene mindenkié” DVD 2007. május 3.

 

 

 

Ferencziné dr. Ács Ildikó

                                                                                                                                    főiskolai tanár


ENM2001 L Kórushangképzés – beszédművelés tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

Féléves óraszám: 6                                                    Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 2

 

 

Féléves anyag heti bontásban

Önálló felkészülés üteme

 1.

3 óra

Tájékoztató a tantárgyi követelményekről

A hangképzés és beéneklés szerepe, fontossága

Az énekhang keletkezésének folyamata, a hangadás mechanizmusa

A helyes artikuláció, hangsúly, hanglejtés, beszédritmus

Testtartás – testgyakorlatok

A légzés - légzőgyakorlatok

A hang keletkezése – a helyes hangindítás

A rezonatórikus szakasz

Magánhangzók szerepe a hangképzésben

A „jól hangzósság” kérdése

Mássalhangzók alkalmazása

Ambitusnövelő gyakorlatok

Lazító szakasz

Dinamika és többszólamúság

A hangképzés módozatai kóruspróbákon (ifjúsági és gyermekkórusok)

Beéneklő gyakorlatsor irányítása

Hangképző gyakorlatsor összeállítása és irányítása

Mondóka, gyermekvers kiválasztása, megtanulása

 2.

3 óra

Rövid TESZT (30 perc)

Hangképzés az iskolában

Hallható rendellenességek, javítási lehetőségek

A hangképzés szerepe és lehetőségei az  ének-zene órán

Mikrotanítás

Beszédgyakorlatok, verses játékok

Házi dolgozat elkészítése

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, féléve automatikusan érvénytelenné válik.

A félévközi ellenőrzések követelményei:

             1. A második konzultáció keretében írásbeli teszt lesz. Az elégséges szint az elérhető pontszám 51 %-a. A dolgozat pótlására, javításra a vizsgaidőszakban van lehetőség.

A teszt anyaga: Ferencziné: Hangképzés az iskolában c. jegyzet 1-50. oldal

            2. A gyakorlati jegy megszerzéséhez házi dolgozat elkészítése kötelező.

A feladat egy 4-5 fázisból álló beéneklő gyakorlatsor készítése, amit a Gyermek- és ifjúsági karirodalom és vezénylési gyakorlat során tanult művek egyikének egy próbájához, a mű egy jellegzetes fordulatához, kezdéséhez… tervez meg a hallgató.

A dolgozat leadásának határideje: január 8.  A határidő elmulasztása a félév ismétlését (az aláírás megtagadását) vonja maga után.

            3. A félévközi ellenőrzés beéneklő gyakorlatsorok bemutatása, valamint mikrotanítások formájában is történhet. A beszámolókra ötfokozatú minősítés adható.

Az érdemjegy kialakításának módja:

A félévi gyakorlati jegyet a teszt és a házi dolgozat átlaga határozza meg. Befolyásolhatja az érdemjegyet a konzultációk során bemutatott gyakorlatok minősége.

Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerint van mód.

Kötelező irodalom:

Ferencziné Ács Ildikó: Hangképzés az iskolában. Bessenyei György Könyvkiadó. Nyíregyháza, 1997.

Ajánlott irodalom:

       Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó. Budapest, 1999.

       Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?! Holnap Kiadó. Budapest, 2000.

Bruckner Adrienne: Énekelni jól! Kodály Intézet. Kecskemét, 1999.

Kardos Pál: Kórusnevelés, kórushangzás. Zeneműkiadó. Budapest, 1981.

Kontra Zsuzsanna: Énekeljünk tisztán, ha tudunk. Kodály Intézet. Kecskemét, 1999.

 

Ferencziné dr. Ács Ildikó

   Főiskolai tanár

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ENM2002 L Gyermek- és ifjúsági karirodalom és vezénylési gyakorlat 1. tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

Féléves óraszám: 6                                                     Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 2

Konzultációk

Féléves anyag

Önálló felkészülés üteme

 1.

 

3 óra

Hazai és külföldi mesterek gyermekkari alkotásainak ismerete és vezénylése.

Kocsár Miklós: Kórusdalok Weöres Sándor verseire:

-          Ha a világ rigó lenne

-          Arany ágon ül a sármány

Decsényi János: Békák

Az alábbi művek megszólaltatása és vezénylése:

Carrion Crow (Gary Ewer)

Tuku tuku lampaitani (Gerhard Dornbusch)

Horváth Barnabás: 21 gyermekkar – 2. Reggel süt a pék, 19. Mese

 2.

 

 3 óra

Horváth Barnabás: 21 gyermekkar – 2. Reggel süt a pék, 19. Mese

Carrion Crow (Gary Ewer)

Tuku tuku lampaitani (Gerhard Dornbusch)

Házi dolgozat elkészítése

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

Legalább egy konzultáción a részvétel kötelező. Amennyiben a félév során egyszer sem jelenik meg a hallgató, féléve automatikusan érvénytelenné válik.

A félévközi ellenőrzések követelményei:

            1. A félév zenei anyagából 2010 januárjában, a félév során egyeztetett időpontban beszámoló lesz. A hallgatónak be kell mutatni egy népdalfeldolgozást, illetve egy gyermekversre készült kompozíciót.

            2. A gyakorlati jegy megszerzésének további feltétele: házi dolgozat elkészítése.

Téma: egy tetszőlegesen kiválasztott Weöres „gyermekversre” készült gyermekkari mű szövegi, zenei (formai, ritmikai, dallami, prozódiai…) elemzése, különös tekintettel a mű anyagszerűségének bemutatására (mennyire alkalmazkodik a gyermekhangok életkori sajátosságaihoz, mennyiben felel meg a jól énekelhetőség kritériumainak stb.).

A dolgozat leadásának határideje: január 8.  A határidő elmulasztása a félév ismétlését (az aláírás megtagadását) vonja maga után.       

Az érdemjegy kialakításának módja:

A félévi gyakorlati jegyet a beszámoló és a házi dolgozat átlaga határozza meg. Befolyásolhatja az érdemjegyet a konzultációk során bemutatott gyakorlatok minősége.

Elégtelen gyakorlati jegy esetén javítási lehetőségre a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat szerint van mód.

Kötelező irodalom:

            Music, a Universal Language. International Kodály Society, 2006.

            Felhő táncol. KÓTA, Budapest, 2008. szeptember 11.

            Ferencziné Ács Ildikó: Weöres és a gyermekköltészet. In: A Vörös postakocsi. Krúdy      könyvkiadó és Nyomda, 2008/nyár: 50.oldal, www.avorospostakocsi.hu

            Ferencziné Ács Ildikó: Szán megy el az ablakod alatt. In: Pedagógiai Műhely. XXXI. évf. 2.     szám: 17. oldal

Párkai István: A kórusvezénylés alapjai.Veszprémi Egyetem, Veszprém, 1994.

Martói Gyula: Kóruskultúránk és Európa. Atheneum 2000 Kiadó 

Reviczky Béla: Kórusok enciklopédiája. Gemini Kiadó. Budapest, 1987.

 

 

 

Ferencziné dr. Ács Ildikó

   főiskolai tanár

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ENM2007 L Tudásbázisok használata tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

Féléves óraszám: 3                                                    Ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 1

 

Konzultációk

Féléves anyag

 1.

 

3 óra

Tudásbázisok ének-zene tartalmú oldalainak tanulmányozása, alkalmazása az ének- zene órára történő felkészülésben. Tananyagszerkesztés a Sulinet Digitális Tudásbázisban.

A konzultációs órán a hallgatók egy konkrét projekten követik nyomon egy adott témához kapcsolódó, az SDT-ben megtalálható elemekből álló tanóra szerkesztését.

 

 

A foglalkozásokon történő részvételről:

A konzultáción való részvétel ajánlott.

A félévközi ellenőrzések követelményei:

A gyakorlati jegy megszerzésének feltétele: szabadon választott témából tananyagszerkesztés az SDT keretében.

A dolgozat leadásának határideje: január 15.  A határidő elmulasztása a félév ismétlését (az aláírás megtagadását) vonja maga után.           

Az érdemjegy kialakításának módja:

A féléves gyakorlati jegyet a digitális tananyag tartalmi, didaktikai szerkesztettségének színvonala határozza meg.

Kötelező irodalom:

www.sulinet.hu   SDT ablak/Közismereti tananyagok/Művészetek menüpont

vagy

http://sdt.sulinet.hu

 

Ajánlott irodalom:

Kárpáti Andrea: Számítógéppel segített tanulás. Új pedagógiai szemle, Budapest, 1999/4.

Nádasi András: Taneszközök az információs társadalomban. Agria Media 2002, Líceum Kiadó, Eger.

Kőfalvi Tamás: E-tanítás – Információs és kommunikációs technológiák felhasználása az oktatásban.

http://bmf.hu/conferences/multimedia2007/2_BohonyBohony.pdf

 

 

Rövidítések:

IKT: Információs és kommunikációs technológiák

SDT: Sulinet Digitális Tudásbázis

 

                                                                                                          Ferencziné dr. Ács Ildikó

   főiskolai tanár

Hangszeres előadói gyakorlat  ENM1007L tantárgy tematikája

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség levelezős képzés

 

 

Konzultációk száma: 3

Kreditpont: 1

Ellenőrzés módja: Hangversenyhez kötött gyakorlati jegy

 

Az eltérő hallgatói tudásszint miatt különböző nehézségű művek kijelölésére van szükség. Így lehetősége van mindenkinek a hangszeres felkészültsége szerinti darabok kiválasztására, egyéni vagy csoportos megszólaltatásban.

A felsorolt szemelvények különböző stílusokból lettek kiválogatva, fenntartva a lehetőségét további művek bekerülésének az anyagba.

 

A félév anyaga két különböző stílusú mű. Az egyik szóló zongoradarab legyen, a másik lehet négykezes, kisebb kamaracsoportban előadott mű, esetleg dalkíséret. A kettő közül valamelyik a záró hangversenyen is el kell, hogy hangozzon.

A koncerten elhangzó szóló darabot kotta nélkül kell megtanulni. A kamaracsoportban előadott műnél a kotta használata megengedhető.

 

A tantárgyi követelmény része továbbá: Állítson össze a hallgató egy elképzelt, kb. 50 percnyi műsort „Karácsonyi Hangverseny „címmel egy általános,- vagy középiskola számára, az ott tanuló diákok hangszeres tudását is kihasználva. /Kottaanyagot mellékelve/

Javasolt tetszőleges összetételű kamaraegyüttesek létrehozása. /Hiányzó hangszerek pótlási lehetőségeinek megjelölésével./

A műsortervezet leadási határideje december 10.

 

A gyakorlati jegy feltétele a konzultációkon való felkészült megjelenés és a hangversenyen megszólaltatott értékelhető produkció. Annak, aki egyetlen konzultáción sem jelenik meg, a féléve érvénytelen.

A félév anyagának kiválasztásához az alábbi műveket javaslom, a fentebb említetteknek megfelelően / vagy két zongoradarab, vagy egy zongoradarab és egy kisebb csoportban előadott mű./

Bach g-moll Háromszólamú invenció

Bach c-moll preludium / és fuga / a Wohltemperiertes  Klavier I. kötetéből

         B-dur preludium / és fuga /   

Beethoven Skót táncok

Beethoven g-moll szonáta I. tétel /Op. 49.  No. 1./

Haydn Szonáták  Urtext I./a kötetből

Mozart C-dur szonáta I. tétel /K. 300/

Schubert Táncok / Op. 9. Walzer –ből néhány/

Schubert Asz-dúr Impromtu /Op. 142/III./

Schubert f-moll Moment Musical /Op. 94/III./

Chopin a-moll Keringő /Oeuvre posthume/

             É-dur Keringő /Oeuvre posh./

Chopin g-moll Polonaise /Oeuvre posth./

             G-dur Mazurka /Oeuvre posth./

 

Négykezesek pl.: Grieg Anitra tánca a Peer Gynt kísérőzenéjéből

                             Schubert Katonainduló

A középiskolai tananyaghoz kapcsolódó dalkíséretek

/ a záró hangversenyen egymást kísérve /pl. Handel Csordul a könnyem

                                                                       Haydn Szerenád

                                                                                   Falusi jókedv

                                                                       Schubert A muzsikához

                                                                       Mendelssohn  A dalnak lenge szárnyán

Kisebb csoportban előadhatók:

Corelli Trió szonáta két tétele / Preludium és Giga /

Farkas F. Régi magyar táncok

Mozart Szerenád

Haydn Menüett és Presto

Beethoven Két tánc

 

A kamarazenei műveknél az eredeti hangszerektől eltérhetnek. Ahol nincs megjelölve hangszer, tetszés szerint választhatnak vonós és fúvós hangszerek közül. Elképzelhető három dallamhangszer, vagy egy dallamhangszer zongora kísérettel. A két violinkulcs lehet hegedű vagy fuvola, oboa, furulya, a basszuskulcs lehet cselló, fagott. Használják a fantáziájukat. Erre későbbi iskolai munkájuk során szükségük lehet. 

 

 

Tóth Nándorné

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ENM 1003

Komplex zenei gyakorlat 1. tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

 

 

 

Óraszám: 9/félév

Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 3

 

 

A félév anyaga:

 

A középkori, a reneszánsz és a barokk zene legfőbb jellegzetességeinek áttekintése az adott korszakokból származó darabok, részletek közös megszólaltatása kapcsán.

 

  1. alkalom (3 óra): Gregorián énekek, korai többszólamú darabok

                                       a karácsonyi ünnepkörből

 

      2.   alkalom  (3 óra): Palestrina: Missa „ De Beata Virgine”

                                       Palestrina: Sicut cervus

                                      Gastoldi: Balletti

 

  1. alkalom (3 óra): Bach: Máté passió – recitativo-k

                                                                        áriák

                                                                        korálok

                                                                        zárókórus

 

A darabok megszólaltatása során a cél a stílushű előadás, ugyanakkor sor kerül a művek elemzésére, illetve zenetörténeti vonatkozásaik számbavételére is.

 

 

A gyakorlati jegy megszerzésének módja:

 

A hallgatóknak mindhárom tárgyalt stíluskorszakból meg kell szólaltatniuk egy-egy  szabadon választott darabot (tételt). A produkciók megszervezése: a muzsikáló társak kiválasztása, a darabok megtanulása, közös gyakorlása, kidolgozása mindenkinek saját feladata.

A három előadott darab egyikéről dolgozatot kell készíteni, mely tartalmazza a zenemű részletes leírását: zenetörténeti vonatkozásait és elemzését.

Mindkét feladatra érdemjegyet kapnak s ezek átlaga adja a gyakorlati jegyet.

 

 

                                      

                                                                                                                      Ördög Mária

                                                                                                                      főiskolai docens                

 

 

ENM 1104

Anyagismeret tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

 

 

Óraszám: 8/félév

Az ellenőrzés módja: gyakorlati jegy

Kredit: 2

 

 

A félév anyaga:

 

Az általános és középiskolai énektanításban használt tankönyvek és egyéb segédanyagok áttekintése, elemzése szakmai és pedagógiai szempontok alapján.

 

  1. alkalom (3 óra): Kodály Zoltán és Ádám Jenő iskolai ének-zene tankönyvekhez

                                 kapcsolódó munkáinak tanulmányozása.

                                 (Iskolai Énekgyűjtemény, Szó-Mi füzetek, Módszeres énektanítás,

                                 Énekeskönyvek)

                                 A ma forgalomban lévő általános iskolai ének-zene tankönysorozatok

                                 áttekintése, elemzése, összehasonlítása.

 

2.   alkalom (3 óra): A középiskolás korosztály számára készült ének-zene tankönyvek

                                 áttekintése, elemzése, összehasonlítása

 

3.   alkalom (2 óra):  Az általános- és középiskolai ének-zenetanítást segítő egyéb anyagok

                                  (könyvek, tanulmányok, cikkek, kottagyűjtemények, hangfelvételek,

                                   DVD-k stb.) számbavétele, ismertetése.

 

 

A gyakorlati jegy megszerzésének módja:

 

A hallgatók egy beadandó írásbeli munkára kapják a jegyet.

A dolgozatban három szabadon választott téma (pl.egy dal, egy zenemű, egy műfaj, egy forma, egy népzenei réteg stb.) tanításának a különböző tankönyvekben megjelenő formáit kell leírniuk, összehasonlítaniuk, esetenként saját tapasztalataik alapján véleményezniük és összegyűjteni a hozzájuk felhasználható segédanyagokat.                                    

 

 

                                                                                                          Ördög Mária

                                                                                                          főiskolai docens

 

 

 

 

 

ENM 1001

Zene- és kultúrtörténet

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

 

 

Óraszám: 2

Az ellenőrzés módja: kollokvium

Kredit: 2

 

 

1. A tantárgy elsajátításának célja:

A tárgy célja, hogy a kultúrtörténeti áttekintés során reális képet alakítson ki arról, hogy a zene, a zeneművészet milyen szerepet vállalhat a valóság megismerésének folyamatában, a felnövekvő generációk felkészítésének, személyiségük gazdagításának törekvéseiben.

2. Tantárgyi program:

Az európai kultúra történetének több évezredes folyamatában igyekszik feltárni a zene funkcióit a legősibb kultikus szerepektől a mozgás és nyelv irányította zenei jelenségeken át (táncok, szöveges zenék) az emberi érzelmeket tükröző önálló ritmikai, formai, dallami, harmóniai képződményekig.

A tárgy feladata az is, hogy ebben a folyamatban a zene és a kultúra lehetséges kapcsolódásaira (különböző művészeti ágak) is fényt derítsen kezdetektől a XVIII. századig.

A tantárgy komplex módon foglalja össze a vonatkozó zeneelméleti, zenetörténeti ismeretköröket.

3. Témakörök

3.1. A zene kezdetei

énekes és hangszeres kultúra

időszámítás a kultúrtörténetben és a zene történetében

ókori zenekultúrák

3.2. Az európai zenetörténet kezdete

a gregorián kialakulása, mediterrán és európai forrásai

a gregorián műfajai, dallamtípusai és továbbfejlődése

3.3. A középkor, mint a római kultúra örököse és az európai kultúra alapja

a középkor világi zenéje

a középkor egyházi zenéje

a korai többszólamúság

3.4. A reneszánsz korszak; társadalom, ideológia, tudomány viszonya a múlthoz és jelenéhez

a reneszánsz vokális egyházi

a reneszánsz világi zenéje

az önálló hangszeres zene megjelenése

3.5. Nemzeti központok, sajátosságok az európai reneszánszban

az angol, németalföldi, francia, itáliai, német és spanyol kultúra

a reneszánsz korszak összefoglaló személyiségei

3.6. A hangszeres zene fejlődése

– hangszercsaládok, -típusok és hangszeres műfajok;

– a mai hangszercsaládok kialakulása

a hangszeres zene első vezérműfajai

3.7. A barokk létrejötte; protestantizmus és ellenreformáció; ipari és társadalmi változások; a zenefogyasztási szokások megváltozása

korai barokk vokális zene; a kései madrigál,

a monodikus gondolkodás, az opera, a korai oratórium;

a korszakváltás jelentős egyéniségei

3.8. A barokk első szakaszának hangszeres zenéje

kísérő zene és önálló műfajok;

új műtípusok megjelenése (fúga és társműfajai; partita, szonáta, táncdarabok);

3.9. A barokk középső szakaszának énekes zenéje,

az opera; fő típusai, fejlődése, szerzői;

az oratórium és a kantáta; fő típusai, fejlődése, szerzői

3.10. A barokk középső szakaszának hangszeres zenéje

új műtípusok a szóló- és kamarazenében;

a zenekar létrejötte; concerto, versenyművek, szvit;

a korszak jeles szerzői

4. Évközi tanulmányi követelmények:

Folyamatos munka

5. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy):

Kollokvium; önálló beszámoló a tematikában fölsorolt témakörök valamelyikéről, átfogó kérdések megválaszolása az összefüggések fölismerése alapján.

6. Az értékelés módszere:

Írásbeli és szóbeli beszámoló

7. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló segédanyagok:

Audiovizuális berendezés, projektor, Internet hozzáférés.

8. Kötelező, ajánlott irodalom (3-5 db):

• Csákvári József: Bibliai témák az európai művészetben, Budapest, 1997.

• Európa zenéje c. sorozat 1-5. szerk.: Eduardo Rescigno, Budapest, 1978.

• Szabolcsi Bence: Musica Mundana, Budapest, 1975. Hungaroton SLPC 11725-30

• Kovács Gábor: Reneszánsz táncok, Budapest, 1997.

• Dietel, Gerhard: Zenetörténet évszámokban I. II. Spinger Hungarica. Budapest, 1996

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                      Arany János

                                                                                                                      Főiskolai adjunktus

 

 

 

 

 

 

Hangszeres előadói gyakorlat nevű tantárgy tematikája

a 2009/2010-es tanév első félében

tanári mesterszak ének-zenetanári szakképzettség

levelezős képzés

 

 

 

 

 

 

Tárgykód: ENM1007L

Konzultációk száma:3

Kreditpont:1

Ellenőrzés módja: hangversenyhez kötött

Értékelés módja: gyakorlati jegy

 

 

 

A félév során 3 darab megtanulása kötelező.

A zárókoncert anyaga: 1 zongorára vagy egyéb hangszerre írt mű előadása.

Minőségi követelmény: a darabok kotta nélkül való megtanulása, stílusos előadása, frazeálási és dinamikai előírások betartása

 

 

 

Választható anyag

-Bach: 18 kis prelúdium tudásszintje esetén:1 Bach kis prelúdium

1 szonatina

1 szabadon választott romantikus vagy

XX. Századi mű

 

-Bach: Kétszólamú invenciók tudásszintje esetén:   1 Bach kétszólamú invenció

                                                                                  1 Haydn vagy Mozart szonáta

                                                                                  1 romantikus vagy XX. századi mű

 

-Bach: Háromszólamú invenciók tudásszintje esetén: 1 Bach háromszólamú invenció

                                                                                     1 Beethoven szonáta

                                                                                     1 nagy romantikus mű

 

 

 

 

 

 

Vasvári Tamás

                                                                                                                                 művésztanár