I.     TANULÁSI EGYSÉG:  A nemzetközi gazdasági együttműködés – Európai Unió alapjai

       

      E tanulási egységben Ön elsajátítja:

      –       a regionális gazdasági együttműködés alapjait;

      –       megismerkedik az Európai Unió gazdaságával, céljaival;

      –       tájékozott lesz az Európai Piac működéséről;

      –       megismerkedik az Európai Unió költségvetésével.

       

       

    1.     fejezet: Regionális gazdasági társulások

      Cél: A regionális gazdasági társulások formáinak megismerése, a nemzetközi kereskedelem fő mozgató rugóinak feltárása. A hallgatók ismerjék meg a protekcionista és liberális kereskedelem politika jellemzőit, e kereskedelem politikák érvényesítésének eszközeit.

       

      Megismerendő kategóriák:

      ·        Regionális gazdasági társulások

      ·        Gazdasági társulások a világban

      ·        Protekcionizmus

      ·        Liberalizmus

      ·        Vámtarifák

      ·        Globalizmus

       

                  Tananyag:

       

    Önellenőrző feladatok: 

      A világban milyen regionális gazdasági társulásokat ismer?

      A regionális gazdasági társulásoknak milyen rendező elveit ismeri?

      Mi a protekcionizmus? Sorolja fel a protekcionizmussal szerezhető előnyöket és hátrányos következményeket!

      Mi a gazdasági liberalizmus lényege? A liberalizmus előnyei, hátrányai.

      A vámok szerepe a nemzetközi gazdasági kapcsolatokban, hogyan segítik, ill. gátolják a vámok a világ gazdaságának fejlődését?

      A gazdasági globalizmus területei. A globalizmus a pénzügyben, a kereskedelemben és a termelésben.

      A multinacionális cégek jelentősége a globalizmus kiteljesedésében.

       

    Irodalom:

       

      Veres József: State and globalization.

      Önellenőrző feladatok a munkafüzetben.

       

    2.     fejezet: Az Európai Unió gazdasága

      Cél:  A hallgatók ismerjék meg az Európai Unió gazdasági szervezetét, céljait, gazdasági stratégiákat és korlátozásokat.

       

      Megismerendő kategóriák:

      ·        Európai Unió

      ·        Gazdasági stratégia

      ·        Gazdasági stratégiai eszközök

      ·        Központi irányító szervezetek

      ·        Gazdasági érdekek

       

      Az európai integráció politikája lapjaiban változtatta meg a nyugati orientációjú európai államok kapcsolatát. a nemzeti beállítottságú politikából együttműködés és közösségi politika alakult ki. A Montánuniótól az Európai Közösség kialakulásig az integrációs fejlődés dinamikus és más ország számára is nyitott. Az egyesítési folyamat főbb állomásai:

      –       1954-ben az Európai Védelmi Közösség (EVK) tervei, amely egyesítette volna az európai hadseregeket, beleértve az NSZK-t is, meghiúsultak, mert Franciaország megtagadta a hozzájárulást. Ezzel az átfogó európai politikai közösség alakításának első törekvése vallott kudarcot, jóllehet az Európai Szén- és Acélközösségnek 1953-ban már volt alkotmánytervezete. Az NSZK 1955-ben csatlakozott a NATO-hoz.

      –       A Montánunió hat országa 1957-ben megalakította az Európai Gazdasági Közösséget. A közös politika a szén- és acéliparon kívül a gazdaság valamennyi területére kiterjedt. Az EGK szerződése mellett aláírták az Európai Atomenergia Közösségi létrehozásáról szóló szerződést is. Mindkét szerződés (Római Szerződések) 1958. január 1-jén lépett életbe.

      –       A három európai közösség (Montánunió, EGK, Euratom) 1967. január 1-jén fuzionált. A Miniszterek Tanácsa és a Bizottság az Európai Közösség (EK) közös szerveivé váltak.

      –       1968-ban (január 7.) megvalósul az ipar területén a vámunió. Hat EK-állam egységes vámterületet hoz létre.

      –       1970-ben kialakítják a vámuniót a mezőgazdasági termékekre, így a közös agrárpiac teljessé válik

      –       1970-ben megalakul az Európai Politikai Együttműködése (EPE) szervezete, amely a kormányok önkéntes együttműködése külpolitikai kérdésekben.

      –       1971-ben a Miniszterek Tanácsa a Gazdasági és Valutaunió létrehozása mellett száll síkra.

      –       1973-ban csatlakozik az EK-hoz Dánia, Írország és Nagy-Britannia.

      –       1975-ben (február 28.) aláírják az első loméi (Togo) szerződést az EK és 46 afrikai, karibi és csendes-óceáni fejlődő ország között.

      –       1978-ban az Európai Tanács az Európai Valutarendszer (EVR) 1979. évi bevezetéséről dönt.

      –       1979-ben tartják az Európa Parlamentben az első választásokat. Az EK állampolgárai először választják közvetlenül az Európa Parlament képviselőit.

      –       1983-ban (június 19.) az Európai Tanács Stuttgartban aláírja „Az Európai Unió szabad deklaráció”-ját. az EK-országok bejelentik szorosabb együttműködésüket külpolitikájuk, gazdaság- és valutapolitikájuk, kultúrpolitikájuk, a jogegyeztetés és a belső biztonság területén.

      –       1984-ben az Európa Parlament jóváhagyja az Európai Unió alapításáról szóló szerződéstervezetet, amely az európai alkotmány alapja.

      –       1985-ben Luxemburgban az Európai Tanács az EGK-szerződés továbbfejlesztéséről dönt az Egységes Európai Okmány (EEO) formájában, amelyet 1986-ban írtak alá és 1987. július 1-jén lépett életbe. Az EEO részletesen meghatározza az egységes belső piac kialakítását 1992. december 3í-ig. Az EEO foglalkozik továbbá kutatási, technológiai, környezetvédelmi, szociálpolitikai, gazdaság- és pénzügypolitikai kérdésekkel.

      –       1985-ben Belgium, Franciaország, Hollandia, Luxemburg és az NSZK aláírja a „Polgárok Európája” program keretében a Schengeni Szerződést, amely szerint a belső piac kialakítása előtt megszüntetik az államok közötti határok ellenőrzését.

      –       1986-ban csatlakozik az EK-hoz Spanyolország és Portugália.

      –       1989-ben az Európai Tanács Madridban dönt a Gazdasági és Valutaunió bevezetésének háromlépcsős tervéről. Az első szakasz 1991. július 1-jén kezdődik.

      –       1990-ben az Európai Tanács Rómában megnyitja azt a kormányfői konferenciát, ahol a gazdasági, valuta- és a politikai unió megvalósítását határozzák el.

      –       1991-ben az Európai Tanács Maastrichtiban aláírja az Európai Unió szerződést (gazdasági, valuta-, politikai unió létrehozása). A szerződés a tagállamok ratifikálása után, 1993. november 1-jén lépett életbe.

      –       1991-ben az EK szerződést köt az Európai Szabadkereskedelmi Társulással (EFTA) az Európai Gazdasági Térségről, ami 1993. január 1-jén lép életbe.

      –       1993-ban megindul az EK belső piac kiteljesedése.

      –       1993-ban tárgyalnak Ausztria, Finnország, Svájc és Svédország csatlakozásáról.

       

      Európától a politikai gondolkodás azon formáját kívánják meg, amely átfogja a társadalmi, politikai és a gazdasági életet. nemcsak azokról a közös célokról van szó, amelyek a gyakran szűkre szabott tárgyalásokon vitatnak meg hanem a függetlenségről és az önként lemondott szuverenitásról is. Az európai egyesítési politikát a béke, a biztonság, a szabadság, a szabad költözködés joga, a gazdasági és szociális jólét, a sokoldalú kapcsolatok és a nemzetközi tárgyalókészség iránti igény alakította ki. Az EK-t jog, érték- és szolidáris közösségnek is szokták nevezni. Célkitűzéseivel és az államszervezetek sokoldalú kapcsolataival az együttműködés új minőségét teremti meg.

       

      A nyugat-európai egyesítési politikának különböző koncepciói és stratégiái volt és vannak.

      Legtovább a föderalisták mennek el, akik egy európai szövetségi állam, az Európai Államok létrehozását szorgalmazzák. A tagállamok szuverenitásuk egy részét átruháznák az EK-ra.

      A konföderalisták ellenkező véleményen vannak. Ők a klasszikus értelemben vett államszövetségért szállnak síkra. A tagállamok függetlenségét az együttműködés nem korlátozhatja.

      A funkcionalisták harmadik véleményt képviselnek, a gazdasági együttműködés területén gyors sikereket keresnek. Összekapcsolják a nemzeti államok szakmaspecifikus együttműködési érdekeit, különösen a közgazdasági érdekeket, mivel a közgazdaságtan amúgy is magában foglalja a nemzeti határok megszüntetésének és a működési területek növelésének a tendenciáját.

      Ma már megállapítható az EK célja; eszerint az európai egyesítési szándékától függ.

      Az EK között integrációs koncepciót követ, ami feloldja a föderalisták és a konföderalisták közötti nézetkülönbséget. Az európai együttélés pragmatikusan és funkcionálisan fejlődik, nem tévesztve szem elől az egyesítési célt. Azok a szakaszok, amelyekben a közösségi struktúra erősödik, kiegészítik azokat a szakaszokat, amelyekben a kormányok közötti együttműködés előtérbe kerül. A belső piac és a gazdasági, valuta- és politikai unió előírásainak megvalósításával a „point of no return”-t (határpontot) már régen túllépték.

      Az európai integráció folyamatát a tagállamok közötti olyan politikai, szociális és közgazdasági megállapodásként, együttműködésként, összefonódásként, egyesülésként lehet definiálni, amire az érdekek kiegyenlítődése és a függetlenségi jogok átadása a jellemző.

       

      A széles körű integrációs politika indítékai sokfélék. A nyugat-európai egyesítési folyamat kezdeményezésének történelmi-politikai okai voltak. A nemzetállam, az akkori felfogás szerint, nem biztosított megfelelő kerete a további politikai, társadalmi és gazdasági tevékenységnek. Az integráció indokai elsősorban a következők:

      –       Gazdasági okokból egységesebb működési területek létrehozása jobb termelési és értékesítési feltételeket teremt (pl. versenyelőny az Európán kívüli konkurenciával szemben).

      –       A nemzetközi államrendszerben az EK növekvő jelentősége miatt a külpolitikai megfontolások és a világ általános helyzete megkívánja a közös külpolitika kialakítását.

      –       A kölcsönös függőség indítékai abból a felismerésből erednek, hogy az új, nemzetek feletti problémákra már nem lehet nemzeti szinten válaszolni. A nemzetállam fogalma a jelenlegi alkotmányokban számos területen már elavult. Az olyan problémákat, mint az energia- és nyersanyagellátás, a népvándorlás, a belső, ill. külső biztonság, a környezetvédelem kérdései, a nemzetállam szintjein nem lehet megoldani. Különösen a globális környezetvédelem problémái kérdőjelezik meg a nemzetállami függetlenség koncepcióját. Az ökológiai krízis egyértelművé teszi a nemzetállami működés fogyatékosságait.

      –       A biztonságpolitika európai önállóságot hangsúlyoz. A kelet-nyugati konfrontáció megszűnése az EK-tól nagyobb felelősséget kíván az európai és a világbéke biztosításában.

      –       A fejlődéspolitika a tagállamok, ill. a régiók közötti szociális és gazdasági kiegyenlítődésre irányul.

      –       Az elmaradott, kevésbé fejlett iparterülteken vagy –vidékeken a gazdasági és szociális szerkezet javítása közös politikai kidolgozását kívánja meg (az EK mint egyetemleges közösség).

       

      Fő szervek:

      Bizottság (European Comission)

      Miniszterek Tanácsa (European Council of Ministers)

      Európai Tanács (European Council)

      Európai Parlament (European Parliament)

      Európai Bíróság (European Court of Justice) és

      Első fokú Bíróság (Court of First Instance)

      Számvevőszék (Court of Auditors)

      Európai Központi Bank (European Centeral Bank) (1998-ig Európai Pénzügyi Intézet)

       

      Nem fő szervek:

      Gazdasági és Szociális Bizottság (Economic and Social Commette)

      Régiók Bizottsága (Commenttee of the Regions)

      Európai Beruházási Bank (European Investment Bank)

      Európai Ombudsman (Eutopean Ombudsman)

       

      Jellegzetességük:

      Nincs közöttük klasszikus hatalommegosztás

      Keverednek a szupranacionális és kormányközi működési elvek

       

    1. A Bizottság

       

      Jellege:

      szupranacionális központi szerv: a közösségi érdekek és a közösségi politikák megtestesítője

      teljese semlegesség és függetlenség jellemzi: nem utasíthatják a tagállamok, és nem fogadhatnak el tőlük utasítást.

       

      Székhelye: Brüsszel

       

      Összetétele: 20 Biztos (Comissioners): a Biztosok közösségi funkcionáriusok, nem államukat, hanem a Közösséget képviselik.

      Franciaország

      Németország

      Nagy-Britania               2-2 Biztost jelöl

      Olaszország

      Spanyolország

       

      A többi 10 tagállam 1-1 Biztost jelöl.

       

      Elnök + 2 elnökhelyettes

      Hivatalnokok kb. 18000 fő (kb. 4000 fő a fordító és tolmács szolgálatban dolgozik).

      Jelölés: A Biztosokat a Tagállamok kormányai jelölik (általában a kormánypártból).

      Az Elnököt a tagállamok kormányai konszenzussal jelölik ki, de a parlamentet jóváhagyási jog illeti meg.

      Kinevezés: A Bizottságot 5 évre nevezik ki a tagállamok közös konszenzussal, szükséges a Parlament megerősítése (ha a Parlament nem erősíti meg, le kell mondania).

       

      A Bizottság szervezeti struktúrája:

      Elnök + 2 elnökhelyettes

      Biztosok Kollégiuma (a 20 biztos): Ülés: heti egy alkalommal

      Biztosok Kabinetje (20 Kabinet): minden biztos mellett van egy, a Biztossal rendszerint azonos nemzetiségű, 6-7 főből álló Kabinet, amely a Biztos munkáját segíti. A Kabinetvezetők hetente egyeztetik a Bizottsági üléseket.

      24 Főigazgatóság (Directorate General): Az Amszterdami Szerződés eltörölte a DG-k római számokkal való megjelölését.

      Külkapcsolatok, külpolitika

      Gazdasági és Pénzügyek

      Ipar

      Versenyügyek

      Foglalkoztatás, szociális ügyek

      Közlekedés

      Fejlesztés

      Mezőgazdaság

      Oktatás, kultúra

      Költségvetés

      Energetika

      Környezetvédelem, nukleáris biztonság, polgári védelem

      Fogyasztóvédelem, a fogyasztók egészségének védelme, stb.

      A DG-k élén a Főigazgató áll, akit valamelyik Biztos felügyel (egy biztos több D-t is felügyelhet).

      A DG-k ún. egységekre (Unit) osztva működnek, amelyek élén igazgatók állnak.

      15 szolgálat (Services): funkcionális egységek, valamennyi DG-t kiszolgálják. Fajtái:

      Fordítói és tolmácsszolgálat,

      Jogi szolgálat

      Statisztikai szolgálat

      Publikációs szolgálat

      Információs szolgálat

      Fenntartási szolgálat

      Szóvivői szolgálat

      Kutatási szolgálat

      Humanitárius Segélyek Irodája (ECHO)

      Piacfelügyelet, stb.

       

      A Bizottság hatásköre:

      Jogszabály-kezdeményezés: az I. pillérben elsődleges jog, a II. és III. pillérben a tagállamok melletti.

      Döntések előkészítése

      Az Unió költségvetésének előkészítése

      Jogalkotás (rendelet, irányelv, döntés, ajánlás, vélemény)

      Végrehajtás: közösségi programok és pénzügyi alapok felügyelete, kezelése.

      A közösségi jog betartása (a Biztosság mint a „Szerződések Őre”)

      Gazdasági, pénzügyi ellenőrzés

      Hatósági jogkör (versenyügyek területén)

      Képviselet (Bíróság előtt és külkapcsolatokban, pl. GATT, WOT-ban)

       

      Bizottsági elnökök:

      1958-1962. Walter Hallstein (Németország)

      1962-1967. Walter Hallstein (Németország)

      1967-1970. Jean Rey (Belgium)

      1970-1972. Franco Maria Malfatti (Olaszország)

      1972-1973. Sicco Mansholt (Hollandia)

      1973-1977. Xavier Ortoli (Franciaország)

      1977-1981. Roy Jenkins (Anglia)

      1981-1985. Gaston Thorn (Luxemburg)

      1985-1995. Jacques Delors (Franciaország)

      1995-1999. Jacques Delors (Franciaország)

      1999-             Romano Prodi (Olaszország)

       

    2. A Tanács (Miniszterek Tanácsa)

       

      Jellege: a tagállamok kormányait képviseli

      a tagállamok véleménykifejtésének közvetlen fóruma

      a nemzeti érdekek képviseletére szolgál

      kormányközi és szupranacionális elveket egyesít

       

      Székhelye: Brüsszel (április, június, október: Luxemburg)

       

      Összetétele: a 15 tagállam Minisztereiből áll

       

      Működési formái: 25 féle működési formája van a tanácsnak

      1) Általános Ügyek Tanácsa

      Tagjai: a tagállamok külügyminiszterei, ülései: havonta

      2) Gazdasági és Pénzügyi Tanács (ECOFIN)

      Tagjai: pénzügyminiszterek, ülései: havonta

      3-25) Szektorális Tanácsok

      Tagjai: ágazati miniszterek, a fontosabbak havonta, a többiek évente 4-5 alkalommal üléseznek.

      Mezőgazdasági Tanács – havonta

      Közlekedési

      Fejlesztési

      Környezetvédelmi és ipari

      Munka- és szociális Tanács, stb.

       

      A Tanács hatásköre:

      Döntéshozatal: bizonyos kérdésekben a Parlamenttel együtt.

      Jogalkotás: átruházhatja hatáskörét a Bizottságra

       

      Szavazás:

      Egyszerű többség: főként eljárási kérdésekben

      Minősített többség: általános elv I. pilléres ügyekben

      Egyhangúság: II., III. pilléres ügyekben, tagfelvétel, szerződésmódosítás kérdésében

       

      Minősített többségi szavazás: A tagállamok szavazata eltérő súlyú:

      UK, Franciaország, Németország, Olaszország         10 szavazat

      Spanyolország                                                              8 szavazat

      Belgium, Görögország, Hollandia, Portugália             5 szavazat

      Ausztria, Svédország                                                   4 szavazat

      Dánia, Finnország, Írország                                         3 szavazat

      Luxemburg                                                                   2 szavazat

      Összesen                                                                    87 szavazat

       

      A minősített többséghez szükséges szavazatok száma:

      62, ha a javaslatot a Bizottság nyújtotta be

      Ha más, akkor a 62 szavazatnak legalább 10 tagállamból kell összejönnie.

       

      „Ioanniai Kompromisszum” / Blokkoló kisebbség: 23 szavazattal a tagok kérhetik a döntés elhalasztását (1994-ben az utolsó csatlakozási tárgyalások idején hozták Anglia nyomására. Célja a minősített többség gyengítése).

       

      Elnökség: Rotációs, 6 hónaponként más tagállam tölti be.

      6 éves ciklusokra bontva állapítják meg a rotációt, oly módon, hogy az egymást követő államok között legyenek befolyásosabb és kisebb, új és régebbi tagállamok.

      1997. Hollandia, Luxemburg

      1998. Nagy-Britannia, Ausztria

      1999. Németország, Finnország

      2000. Portugália, Franciaország

      2001. Svédország, Belgium

      2002. Spanyolország, Dánia

       

      Az Elnökség hatásköre:

      Vezeti és szervezi a Tanács üléseit, kompromisszumok, probléma megoldási módozatok előkészítése.

      A döntéshozás folyamatosságának biztosítása. Szavazásra hívja fel a minisztereket.

      Aláírja az elfogadott aktusokat.

       

      Trojka: az Elnökség munkáját segíti.

      Tagjai: Az előző, a jelenlegi és a következő elnökséget adó tagállam képviselője.

      Hatásköre: Az Elnökség segítése, válsághelyzetek, külpolitikai kérdések rendezése.

       

      COREPER: Az Állandó Képviselők Biztossága (Committé des Representants Permanents) A tagállamok EU nagykövetei, a Tanács működésének folyamatosságát biztosítja.

      Formái: COREPER II. a tagállamok EU nagykövetei

                   COREPER I. a nagykövetek helyettesei

      Hatásköre: miniszterek helyettesítése, döntés-előkészítés, véleményezés, a közösségi és nemzeti adminisztráció közötti koordináció.

      A Tanács Titkársága: kb. 2500 főből álló testület a Tanács munkáját segíti. Főtitkár a Mr vagy Ms CFSP, helyettese az általános adminisztrációért felelős.

       

    3. Európai Tanács

       

      Az EU tagállamok állam- és korányfőiből álló ún. „szupertanács” vagy csúcsszerv. Teljes politikai legitimáció jellemzi.

      Meg kell különböztetni az Európai Tanácstól (Council of Europe), amely

      Laza kormányközi együttműködésen alapuló szervezet

      1949. május 5-én Londonban hozták létre

      Székhelye: Strasbourg

      Jelenleg 42 tagállamot tömörít

      Fő célkitűzései:

      A pluralista demokrácia, a jogállamiság, az emberi jogok védelme

      Társadalmi problémák kezelése.

      Szervei:

      Miniszteri Bizottság

      Parlamenti Közgyűlés

      Titkárság

      Emberi Jogok Európai Bírósága

       

      Az Európai Tanács

      1969-1974. között Európai Csúcstalálkozó

      1974-től Európai Tanács néven rendszeresen megtartják.

      1986. Az Egységes Európai Okmány bevette az EK szervek közé.

       

      Összehívás: évente 2 alkalommal, az ülések előkészítése az Elnökség feladata, de segíti a COREPER és a Tanács Titkársága is.

      Tagjai:

      állam- kormányfők (Finnország és Franciaország államfővel, a többi tagállam kormányfővel képviselteti magát.)

      külügyminiszterek

      a Bizottság elnöke

      a nyitónapon: Parlament elnöke.

       

      Hatásköre: stratégiai egyeztetés, döntés az EU politikai irányvonalairól. Többnyire nagyhorderejű, stratégiai fontosságú kérdésekben dönt, meghatározza a fejlődés általános irányvonalait.

       

      Döntés:

      konszenzussal dönt

      nem alkot jogszabályt

      döntési formák: package-deal („egyzségcsomag”), linkage technikák: kompromisszum, alku, tárgyalások.

       

    4. Európai Parlament

       

      1952. ESZAK: Montánunió Közgyűlésének felállítása

      1957. A Montánunió Közgyűlése az EGK és az Euratom szervévé vált.

      1962. Európai Parlament elnevezés bevezetése.

      A Parlament szerepe kezdetben csupán véleményezésre és tanácsadásra terjed ki, jogalkotói hatásköre nem volt. Komolyabb szerepet először 1970-ben kapott a költségvetés elfogadásában, majd 1987-ben (SEA) a jogalkotásban.

       

      Székhelye:

      Strasbourg: rendes plenárisülések, a Titkárság székhelye

      Brüsszel: rendkívüli és biztossági ülések

      Választás: 1979 óta közvetlenül választják öt évre, a választás mente tagállamonként eltérő.

      Tagjai: 626 tagja van. az Amszterdami szerződés értelmében a leendő bővítések után sem haladhatja meg tagjainak száma a 700 főt.

      Élén az Elnök + 14 alelnök áll (Büro). Jelenlegi elnök: Nicole Fontaine. Bizottságok:

      állandó,

      ideiglenes,

      vizsgáló,

      albizottságok,

      vegyes bizottságok (társult országok parlamentjeivel való kapcsolattartásra)

      interparlamentáris delegációk (nemzetközi szervezetekkel való kapcsolattartásra).

       

      Hatásköre:

      Jogalkotás: társjogalkotó a Tanács mellett; együttdöntési eljárás Maastricht után

      Önigazgatás, ügyrend

      Politikai ellenőrzés, beszámoltatás, információkérés, beiktatás

      Költségvetés megállapítása

      Perbeli képviselet – eljárást kezdeményezhet az ECJ előtt

       

      Mandátumok megoszlása:

      Ausztria 21

      Belgium 25

      Dánia 16

      Nagy-Britannia 87

      Finnország 16

      Franciaország 87

      Görögország 25

      Hollandia 31

      Írország 15

      Luxemburg 6

      Németország 99

      Olaszország 87

      Portugália 25

      Spanyolország 64

      Svédország 22

      Összesen 626

       

      Nyolc politikai csoport: szocialista, szociáldemokrata, kereszténydemokrata, néppárt, liberál-demokraták, zöldek, radikálisok és függetlenek.

       

    5. Az Európai Bíróság

       

      Jogforrások

      EK Szerződés 220-245. cikk

      ESZAK és Euratom Szerződés

      A Bíróság Statúma (jegyzőkönyvben)

      A rendelkezések nagyjából azonosak.

       

      Feladata:

      Figyelemmel kíséri a közösségi intézkedések és szervek törvényességét

      Felügyeli a közösségi jog betartását

      Független testületként biztosítja, hogy a különböző intézmények a szerződésekben lefektetett hatásköreik szerint járjanak el

       

      Szervei

      Székhelye: Luxemburg

       

      Európai Bizottság (1958)

      15 bíró

      9 Advocat General (főügyész)

      Döntései megfellebbezhetetlenek, kivéve ld. 6. pont

       

      Elsőfokú Bíróság (1989)

      15 bíró

      Hatásköre szűkebb:

      dömpingügyek

      versenyügyek

      kártérítés

      szén- és acélügyek

      EU-tisztésgviselők által indított ügyek

      Döntései az Európai Bíróság előtt megtámadhatók.

       

      A bírák és a főügyészek

      Mind az Európai Bíróság, mind pedig az Elsőfokú Bíróság 15-15 bírából áll (tagállamonként egy bíró), akiket a tagállamok korányainak közös beleegyezésével választanak.

      A Bíróság munkáját kilenc főügyész segíti. Az Elsőfokú Bíróságon nincsen főügyész, viszont a 15 bírából egy főügyészi feladatokat lát el. Főügyész feladata: adott ügyben írásban terjessze elő véleményét, mely tartalmazza az alkalmazandó jogszabályokat és a meghozandó döntést is (opinion).

      A bírák és a főügyészek függetlenek (kormányaiktól is), országukban kielégítik a legmagasabb bírói tisztségekkel szemben támasztott követelményeket, elismert szakértelemmel bíró jogászok.

      Hivatali idő: megújítható hat év, háromévente a Bíróság és az ügyészek fele cserélődik.

      Hivatali időre összeférhetetlenség (politikai, igazgatási funkció).

       

      Eljárása

       

      Ülési:

      Teljes ülés: ha tagállam vagy a Közösség valamelyik intézménye kezdeményezi, főképp a Közösség egészét érintő fontos kérdésekben.

      Három vagy öt bíróból álló tanács:

      vizsgálati jogkör

      bizonyos ügytípusokban döntési jogkör.

      Nyelve: a közösség valamely hivatalos nyelve, ill. a kérelmező fél nyelve.

       

      Az eljárás szakaszai: Írásbeli és szóbeli szakaszokban jár el. Az írásbeli szakasz az alaposabb és fontosabb.

      Az eljárás a Bíróság nyilvántartó irodájához ügyvéd útján továbbított írásbeli beadvánnyal indul. A Nyilvántartó az EK Hivatalos Lapjában közzétesz egy közleményt a beadványról, majd főügyészt és előadó(rapporteur)-bírát neveznek ki, és továbbítják a keresetet a másik félnek, akinek egy hónapja van védekezését előterjeszteni. Erre a felperes válaszolhat, amire végül újra lehetősége van az alperesnek reagálni egy-egy hónapon belül.

      Az írásbeli szakasz végén az előadó bíró és a főügyész meghallgatásakor határoznak arról, szükség van-e további vizsgálatra, vagy arra, hogy a teljes Bíróság vigye az ügyet.

      Amint az utolsó beadvány is megérkezett, vagy az esetleg elrendelt vizsgálat is lezárult, a Bíróság elnöke kijelöli a nyilvános meghallgatás időpontját, amire az előadó bíró egy jelentésben összefoglalja felek által állított tényeket és érveket.

      A nyilvános meghallgatáson a felek előadják érveiket, a bírák és a főügyész kérdéseket tehetnek fel. Néhány héttel később, a bíróság nyilvános ülésén a főügyész előadja véleményét. Ebben részletesen elemzi a tényeket és az eset jogi aspektusait, és javaslatot tesz a probléma megoldására. A szóbeli szakasz ezzel véget ér.

      Ezután a bírák zárt ülésen megfontolják az ügyet az előadó bíró által készített ítélet-tervezet alapján, de valamennyi bíró javasolhat módosítást. Ha a végleges verzió elkészült, az ítéletet nyilvánosan kihirdetik.

      Az előzetes döntéshozatali eljárásban a nemzeti bíróság továbbítja a Közösségi jog értelmezésével vagy érvényesítésével kapcsolatos kérdéseit. Az Iroda regisztrálja és lefordítja a hivatalos nyelvekre, és közleményt tesz közzé a Hivatalos Lapban a kérdésekről és a felekről. Az Iroda továbbítja nemcsak a feleknek, hanem a tagállamoknak, a Bizottságnak, és – ha szükséges – a Tanácsnak is a kérdést, akiknek két hónapjuk van írásbeli megállapításaik (observation) közlésére. Az eljárás a továbbiakban az általános eljárási szabályok alapján folytatódik.

       

      Döntései

      A Bíróság döntéseit többségi szavazással hozza; nincsen mód különvéleményre. A döntéseket a meghozatalban résztvevő valamennyi bíró aláírja, és nyilvánosan kihirdetik. Az ítéleteket és a Főügyészi véleményeket a Bíróságok hivatalosa lapjában, az EU hivatalos nyelvein közzéteszik.

      Főszabály: jogorvoslat. Az Elsőfokú Bíróságtól az Európai Bírósághoz lehet fellebbezni, amelynek döntései már megfellebbezhetetlenek, kivéve:

      ha a felek meghallgatása nélkül határoztak

      felülvizsgálat esetén új tény felmerülése

      értelmezési kérdés.

       

      Szerepe, módszere, stílusa

      Nincs precedensrendszer: általában saját joggyakorlatára alapozza döntéseit, de azok nem kötik, a későbbiekben eltérhet korábbi ítéletétől.

      Az integráció motorja a Szerződés kiterjesztő értelmezése. Számos dokrinát fogalmazott meg. Gyakran nehezen értelmezhető, homályos döntéseket hoz.

       

      Egyes eljárások

       

      Tagállamok elleni eljárás (226-228. cikk)

      Ha a tagállam a RSZ alapján fennálló kötelezettségét megszegi:

      a Bizottság,

      egy másik tagállam eljárást indíthat ellene.

       

      Bizottsági eljárás:

      1. informális szakasz: a Bizottság értesíti a tagállamot, amire az észrevételtételt tehet (az esetek 2/3-ban ezzel lezárul az eljárás).

      2. szakasz: Csak abban az esetben, ha az informális eljárás sikertelen. Indokolással ellátott állásfoglalást tesz a Bizottság, általa megszabott határidővel. Ha az érintett tagállam a véleményben kifejtetteknek a megadott határidőn belül nem tesz eleget:

      3. szakasz: A Bizottság a Bírósághoz fordulhat (az állásfoglalás terjedelme köti).

       

      Tagállami eljárás:

      A tagállam a Bizottságot értesíti, amely kontradiktórius eljárásban meghallgatja az érintett államokat, majd indokolt véleményt bocsát ki.

      Ha ez eredménytelen, vagy a bizottság három hónapon belül nem bocsátott ki véleményt, a tagállam a Bírósághoz fordulhat (ritka).

      Példa: olasz húskészítmények behozatali tilalma. (1960. Olaszország korlátozta a húsáruk szabad bevitelét.)

       

      Ha a Bíróság a jogsértést megállapítja, akkor az állam köteles a Bíróság ítéletének végrehajtásához szükséges intézkedéseket meghozni (de nem tehet javaslatot a tagállami intézkedés meghozatalára).

      Ha a jogsértő tagállam nem szünteti meg a jogellenes helyzetet, a Bizottság átalányt vagy bírságot szabhat ki (nincs limitálva), az egyének pedig kártalanításra tarthatnak igényt.

       

      Semmissé nyilvánítási eljárás (230-231. cikk)

       

      A Közösség szerveinek (Tanács, Bizottság, Parlament, Központi Bank) aktusai (kivéve ajánlás és állásfoglalás) ellen, ha ezek intézkedése

      az EK szerződéssel ellentétes

      lényeges eljárási szabályt sért

      hatáskör hiányában meghozott vagy

      hatáskörrel való visszaélés.

      Indíthatják:

      tagállamok, Tanács, Bizottság, Parlament, Európai központi Bank;

      természetes és jogi személyek, ha nekik címezték a határozatot vagy az aktus által közvetlenül és személyesen érintett felek.

      A keresetindítás határideje: az aktus nyilvánosságra hozatalától, közlésétől vagy tudomásra jutásától számított két hónap.

      Következmény: semmisség, az érintett szervnek új határozatot kell hoznia.

       

      Eljárás határozathozatal elmulasztása esetén (232. cikk)

       

      Ha a Parlament, Tanács, Bizottság, vagy Európai Központi Bank elmulaszt meghozni egy határozatot, és ez a RSZ-be ütközik.

      Indíthatják:

      A tagállamok, és a Közösség szervei;

      természetes vagy jogi személy, ha a vele kapcsolatos döntést nem hozták meg (problémás, pl. versenyjogi ügyekben).

      Menete: 1. Felhívják a szervet, két hónapon belül hozza meg döntését. Ha ez sikertelen:

      2. Az eljárást kezdeményező két hónapon belül Bírósághoz fordulhat.

      Következmény: a jogsértő tényének megállapítása (a Bíróság nem pótolhatja a hiányzó döntést).

       

      Előzetes döntéshozatali eljárás (234. cikk)

       

      A tagállami bíróságok orientálása a közösségi jog értelmezésében.

      Indítják: tagállamok bíróságai.

      Tárgyköre:

      a RSZ értelmezése (a RSZ kiterjesztőleg értelmezendő, sok más szerződés is)

      a Közösségi szervek és az Európai Központi Bank döntéseinek érvényessége és értelmezése

      a Tanács által létrehozott szervek statútumainak értelmezése.

      NEM tárgya a konkrét tagállami ügy kérdéseinek eldöntése, csak a közösségi jogot értelmezi.

      Kérhető: ha ilyen ügy vetődik fel, és a bíró vagy valamelyik fél kéri.

      Kötelező kérni: ha a tagállami bíróság előtti ügyben a döntéshozatal után fellebbezésnek helye nincs. Csak folyamatban lévő ügyben kérhető.

      „Tagállami bíróság”: tág fogalom, nem csak „bíróság”-ot jelöl (pl. szakmai érdekvédelmi testületeket, kamarákat is).

       

      Hivatkozás rendelet jogellenességére (241. cikk)

       

      Ha a semmisség nyilvánítási eljárás határideje letelt, de egy hatályban lévő rendelet materiálisan jogellenes, akkor erre lehet hivatkozni a Bíróság előtt folyó más eljárásban.

      Hatása: nem semmisség, hanem alkalmazhatóság más esetekre is.

       

      Eljárás szerződésen kívüli felelősség érvényesítésére (288. cikk (2) bekezdés)

       

      Ha a Közösség szervei vagy alkalmazottjai hivatalos tevékenységük gyakorlása során szerződésen kívül kárt okoznak, a kár megtérítéséről a Bíróság dönt.

      Jogszabályi alapja: „a tagállamok jogrendjének közös általános szabályai” (azaz nincsenek közösségi önálló szerződésen kívüli kár megtérítésére vonatkozó kötelmi szabályok).

      Alapja általában: kár, oksági összefüggés és jogellenesség.

      Az igény nem függ egyéb eljárástól (pl. semmisség nyilvánítási, stb.).

      A felelősség viselője a Közösség érintett szerve.

      Bizonyos kivételek (pl. a Közösség alkalmazottja által hivatalos gazdaságpolitikai célúakért nem, kiv. ha az kirívóan megsért egy, a személy védelmére vonatkozó magasabb szabályt (pl. fogyasztóvédelem).

      Példa: Adams v. Bizottság eset: Stanley Adams a Hoffmann-La Roche Gyógyszergyár alkalmazottja jelezte a Bizottságnak, hogy a gyógyszergyártó magatartása sérti a versenyt. A Bizottság elmarasztalta a céget és pénzbírságot szabott ki. Svájc gazdasági kémkedésért perbe fogta Adamst, aki ezért kártérítésre perelte a Bizottságot.

       

      A tagállamok vagy a Közösség által megkötni szándékozott nemzetközi egyezmények, szerződések megkötése előtt véleményadás

       

      Döntéshozatal meghatározott ügyekben (237. cikk)

       

    6. A számvevőszék

       

      A Számvevőszék az Európai Unió pénzügyi ellenőrzési szerve, amely független, autonóm, szupranancionális, nyilvános szer.

       

      Felállítása:

      1975. július 22. A Brüsszeli Szerződés állítja fel.

      1977. január 1. megkezdi működését.

      1993. november 1. Maastrichti szerződés hatályba lépése: fő szervi rangot kapott.

       

      Jogforrás: EK Szerződés 246-248. cikk

       

      Székhelye: Luxemburg

       

      Tagjai:

      15 tagból áll, minden tagállam 1-1 tagot javasol (közgazdászok vagy olyan személyek, akik a tagállamok hasonló intézményeiben dolgoztak)

      tagjait a Tanács az Európai Parlamenttel való előzetes konzultáció alapján egyhangú döntéssel nevezi ki

      megújítható hat évre

      Elnök: a tagok maguk közül 3 évre választják, tisztsége újraválasztható (a jelenlegi elnök 1999-től Jan O. Karlsson).

      Az alkalmazottak száma: kb. 500 fő.

       

      Hatásköre:

      Ellenőrzi a közösség pénzügyi és adminisztratív alapszabályainak betartását,

      a közpénzek felhasználását,

      az EU intézmények költekezését és

      az alapok költekezéseit.

      Nemcsak a kiadásokat, hanem a tervezett bevételek befolytát is ellenőrzi.

      Az ellenőrzés szempontja: számviteli, adminisztratív és morális.

      Tájékoztatja a közvéleményt az EU költségvetés felhasználásáról.

      Tanácsadó funkció: köt3elező véleményét kikérni a közösségi szabályozásokkal kapcsolatban.

       

      Eszközei: számvizsgálat

      pénzügyi igazgatás értékelése.

       

      Jelentés:

      Éves jelentés: minden év novemberében az Európai Parlament megvitatja és a Tanácsnak javaslatokat nyújt be, amely, ha szükséges, intézkedéseket tesz a Bizottság felé.

      Speciális jelentés a költségvetéssel összefüggő bármely kérdésről.

      A jelentéseket publikálják az EU Hivatalos Lapjában.

       

    7. Gazdasági és Szociális Bizottság

       

      Célja: a gazdasági és a szociális érdekcsoportok és érdekképviseleti szervek részvételének biztosítása a döntéshozatalban és a politikák alakításában.

       

      Jogi alap: EK Szerződés 257-262. cikkely

       

      Székhelye: Brüsszel

       

      Összetétele: 222 tagból áll, akik képviselik a társadalmi élet különböző csoportjait: munkavállalókat, munkáltatókat, fogyasztókat, farmereket, szabadfoglalkozásúakat, a közvélemény képviselőit, valamint ipari mezőgazdasági, kereskedelmi érdekcsoportokat.

      Tagjait a Tanács nevezi ki a tagállamok jelölés alapján, egyhangúsággal, 4 évre, amely meghosszabbítható.

       

      UK, Németország, Franciaország, Olaszország     24-24

      Spanyolország                                                        21

      Belgium, Hollandia, Görögország,

      Portugália, Ausztria, Svédország                           12

      Dánia, Írország és Finnország                                 9

      Luxemburg                                                              6 tagot jelöl.

       

      A Bizottság tagjai függetlenek, tevékenységüket a Közösség általános érdekében gyakorolják.

       

      Működése:

      Három csoportban működik:

      1) munkavállalók

      2) munkáltatók

      3) egyéb érdekképviseletek csoportja.

       

      A Bizottság tagjai egy 36 tagú irányítótestület (Büro) választanak, (12-12 tagot minden csoportból) két éves időtartamra. A Büro élén Elnök és két alelnök áll, akiket a három csoportból rotációs alapon választanak. Feladatuk: az egyes munkacsoportok munkájának az összehangolása, irányítása, valamint a külső szervekkel való kapcsolattartás.

      Szekciók:

      gazdasági-, pénzügyi-, és monetáris kérdések

      külkapcsolatok, kereskedelmi és fejlesztési politika

      szociális, családi, oktatási és kulturális ügyek

      környezetvédelem, fogyvédelem és közegészségügyi kérdések

      regionális fejlesztés

      mezőgazdaság és halászat

      ipar és kereskedelem

      közlekedés és kommunikáció

      energia, nukleáris kérdések és kutatás

      Munkacsoportok: 12 fős csoportok készítik elő a véleményeket és publikálják az Unió Hivatalos Lapjában, az Official Journal-ban.

      Közgyűlés: Évente tízszer ülésezik, feladata a végső vélemény kialakítása, egyszerű többséggel dönt.

       

      Hatásköre: véleményeket bocsát a Tanács és a Bizottság rendelkezésére.

      A Tanács és a Bizottság köteles konzultálni a Bizottsággal:

      mezőgazdasági, szociálpolitikai, közlekedési, környezetvédelmi, egységes belső piac, kohézió és kutatásfejlesztési kérdésekben

      minden olyan esetben, ha a Tanács vagy a Bizottság szükségesnek tartja.

      A vélemény előterjesztésére a Tanács vagy a Bizottság határidőt szabhat (amely azonban nem lehet egy hónapnál rövidebb), a megszokott határidő lejárta után a vélemény hiánya figyelmen kívül hagyható, valamint a tanácsot és a Bizottságot a vélemény nem köti döntése meghozatalakor.

      A Gazdasági és Szociális Bizottság saját kezdeményezésében is konzultációt kezdeményezhet és véleményt bocsáthat ki, ha ezt szükségesnek tartja, illetve konzultálhat az Európai Parlamenttel is (Az Amszterdami Szerződés iktatta be.)

       

    8. A Régiók Bizottsága

       

      Célja: tanácsadó testület, amelyet a tagállamok polgárai a régiók közigazgatási tisztviselői közül választanak, a régiók érdekeinek képviseletére. A helyi és regionális szervek így közvetlen beleszólást kapnak a Közösség munkájába. A szubszidiaritás legfőbb őrzője.

       

      Jogi alap: A Maastrichti Szerződés állította fel, 1994-ben kezdte meg működését.

      Jogforrás: EK Szerződés 263-265. cikk

      Székhelye: Brüsszel

       

      Felépítése: 222 tagját a régiók választják a közigazgatási dolgozók közül.

      Tagjait a Tanács nevezi ki a tagállamok jelölése alapján, egyhangúsággal, négy évre, amely megújítható.

      A tagok országonkénti megoszlása megegyezik a Gazdasági és Szociális Bizottsággal.

      A Bizottság tagjai függetlenek, tevékenységüket a Közösség általános érdekében gyakorolják. Ezzel egyidejűleg nem lehetnek az Európai Parlament tagjai.

       

      Működése: A Tanács és a Bizottság köteles konzultálni a Régiók Bizottságával

      a regionális érdekeket érintő kérdések meghozatala előtt

      a gazdasági és szociális kohézióra, a strukturális alapokra, a közegészségügyre, a környezetvédelemre, az oktatásra és ifjúságra és a transzeurópai hálózatokra vonatkozó döntések előtt.

      A testület saját kezdeményezése alapján is megvizsgálhat egyéb, településeket vagy régiókat érintő kérdést.

       

      Munkacsoportok: Nyolc állandó Biztosságban és négy albizottságban készítik elő a véleményeket, amelyeket publikálnak az EU Hivatalos Lapjában.

       

      Hatásköre: véleményeket bocsát a Tanács és a Bizottság rendelkezésére

      Titkárság: A Bizottság tagjai közül két évente választja, feladata a koordináció, valamint a szervezési feladatok ellátására.

       

    9. Az EU bankrendszere

       

      9.1 Az Európai Beruházási Bank

       

      Jogi alap: A Római Szerződés alapján 1958-tól működik.

      Jogforrás: EK Szerződés 266-267. cikk.

       

      Formája: RT, melynek tőkéjét a tagállamok adták össze gazdasági súlyuknak megfelelő arányban.

      Feladata:

      a Közösség gazdasági fejlődésének előmozdítása,

      kölcsönök folyósítása az Unió céljaival összhangban álló beruházások finanszírozására,

      évente kb. 20 milliárd euró értékben nyújt hiteleket, amelynek mintegy 10%-át az Unión kívüli országokba helyezi ki.

       

      Székhelye: Luxemburg

       

      A beruházási kölcsön nyújtásának feltételei:

      a régiók gazdasági fejlődésének előmozdítása,

      a telekommunikáció, energia, illetőleg közlekedés transzeurópai hálózatának fejlesztése,

      a kis- és középvállalkozások európai versenyképességének javítása,

      az életminőség, környezetvédelem, építészei értékek megőrzéséhez hozzájárulás,

      a biztonságos energiaellátást növelő beruházások.

       

      Kölcsönnyújtás az EU-n kívül:

      a közép kelet-európai országok részére,

      a LOMÉ-i Konvencióban résztvevők számára,

      a dél-európai országok környezetvédelmi beruházásaira,

      a közel-keleti békefolyamatokat segítő beruházások finanszírozása,

      kölcsönös előnyök alapján más Ázsiai és Latin-Amerikai országok részére is nyújt kölcsönt környezetvédelmi, technológiai transzferre irányuló beruházásokra.

       

      9.2 Európai Központi Bank

       

      Előzmény:

      Európai Monetáris Intézet (EMI) 1994. jan. 1-jétől

      Státusza: jogi személy

       

      Feladatai:

      a pénzügyi unió előkészítése

      felügyeli az Európai Monetáris Rendszer működését

      a központi bankok pénzügyi és valutapolitikájának összehangolása, együttműködése

      átveszi az Európai Pénzügyi Együttműködési Alap feladatait

      felügyeli az ECU használatát

      az Európai Központi Bank felállításának előkészítése

       

      Székhelye: Frankfurt

       

      Elnöke: akit a tagállamok állam- és korányfői konszenzussal neveznek ki, ezt a posztot báró Lámfalussy Sándor töltötte be.

      Struktúrája: EMI Tanácsa, tagjai a tagállamok központi jegybankjának elnökei, ill. kormányzói.

       

      Működése:

      évente legalább 10 alkalommal hívják össze

      részt vesz az ülésein a Tanács elnöke és a Bizottság elnöke

      éves beszámolót ad ki az EU pénzügyi helyzetéről, melyet megküld az EP-nek, Tanácsnak és a Bizottságnak is.

       

      Európai Központi Bank

      Az EMI 1998. július 1-jétől álalakult Európai Központi Bankká.

       

      Jogi alap: a TEU Szerződéshez csatolt 3. számú jegyzőkönyv.

       

      Formája: RT, 5 milliárd ECU alaptőke, melyet a tagállamok jegyeztek a GNP arányában.

       

      Szervei:

      Kormányzótanács: a pénzügyi unióban teljes mértékben résztvevő tagállamok jegybankjainak elnökeiből és az Igazgatótanács tagjaiból áll.

      Feladatai:

      meghatározza a Közösség pénzügyi politikájának fő irányait

      dönt az ESCB monetáris célkitűzéseiről

      kamatlábak és tartalékok mértékének meghatározása

      Működése:

      évente legalább 10 alkalommal hívják össze

      részt vesz az ülésein a Tanács elnöke és a Bizottság egy tagja szavazati jog nélkül, a Tanács elnöke tárgyalási indítványt tehet

      éves beszámolót ad ki az EU pénzügyi helyzetéről, melyet megküld az Európai Parlamentnek, Tanácsnak és a Bizottságnak is

       

      Igazgatótanács: elnök, első elnöke Wim Duisenburg (holland), alelnök + 4 tag a tagállamok szakértői közül. A tagjait az Európai Tanács konszenzussal nevezi ki a Tanács ajánlására és az Európai Parlamenttel, valamint az EKB Kormányzótanácsával való konzultáció után. Megbízatásuk 8 évre szól, nem újítható meg.

      Feladata végrehajtani a Kormányzótanács által meghatározott monetáris politikát és megadni a nemzeti központi bankoknak a szükséges utasításokat.

      Az Igazgatótanács felelős az EKB folyó ügyeiért.

       

      Általános Tanács: az Igazgatótanács elnökéből és alelnökéből, valamint az EU összes tagállama központi bankjainak elnökeiből áll. Ennek a feladata olyan kérdések rendezése, amely az EMU 3. szakaszából kimaradó tagállamokkal függ össze.

       

      Az EKB feladatai:

      az EU központi Bankja,

      jegybanki funkciók: bankjegykibocsátás engedélyezése a közösségen, bankjegykibocsátás (a nemzeti központi bankokkal)

      a tagállamok által kibocsátható pénzérmék mennyiségének jóváhagyása

      euró bevezetése,

      a bankrendszer felügyelete, irányítása,

      átváltási arányok meghatározása az euró és más valuták között

      az unió monetáris rendszerének irányítója

      pénzügyi műveleteket végez hitel és tőkeügyleteket végezhet,

      pénzügyi statisztikai adatok begyűjtése a központi bankoktól,

      részt vesz nemzetközi pénzintézetekben,

      a pénzintézetek prudens működésére vonatkozó szabályozást véleményezi,

      jelentést készít minden évben a monetáris politikáról és a KBER tevékenységéről (Kapják: Parlament, Tanács, Bizottság, Európai Tanács)

       

      Az EKB irányítási eszközei:

      rendeleteket bocsát ki a KBER Alapszabálya megvalósításához szükséges mértékben, és a Tanács aktusai alapján

      a KBER-re ráruházott feladatok teljesítéséhez szükséges határozatokat hoz

      ajánlásokat és véleményeket bocsát ki, az ajánlások és vélemények nem kötelezőek

      Az EKB dönthet úgy, hogy határozatait, ajánlásait és véleményeit nyilvánosságra hozza.

       

      EKB működési elve: a semlegesség

      Sem az EKB, sem a nemzeti központi bankok, sem ezek döntéshozó szerveinek valamely tagja nem kérhet, és nem fogadhat el utasításokat a közösségi intézményektől vagy szervektől, a tagállamok korányaitól vagy bármilyen más szervtől. A közösségi intézmények és szervek, valamint a tagállamok kormányai kötelezik magukat arra, hogy tiszteletben tartják ezt az elvet, és nem próbálják az EKB vagy a nemzeti központi bankok döntéshozó szerveinek tagjait feladataik ellátásában befolyásolni.

       

    10. Európai Ombudsman

       

      Jogi alap: Maastrichti Szerződés (TEU)

      Jogforrás: EK Szerződés 195. cikk

      Választása: Az Európai Parlament választja 4 évre, ugyanazon személy korlátozások nélkül újraválasztható.

      A jelenlegi Európai Ombudsmant, Jacob Södermant, 1995-ben választották, majd 1999-ben tisztségében megújította a Parlament.

       

      Jogállása: Függetlenség és semlegesség: nem fogadhat el és nem kérhet utasításokat sem uniós, sem nemzeti szervektől vagy szervezetektől.

       

      Jogköre: az európai intézmények hibás működésével kapcsolatos panaszok kivizsgálása, így különösen:

      adminisztratív szabálytalanságok,

      hatalommal való visszaélés,

      diszkriminációk

      európai állampolgárságból eredő jogok megsértésére vonatkozó panaszok.

       

      Az ombudsmanhoz fordulhat:

      az Unió minden polgára,

      a tagállamok területén élő természetes személyek,

      az Unió területén bejegyzett székhellyel rendelkező jogi személyek.

       

      Az Európai Ombudsman nem vizsgálhatja:

      a tagállamok központi és helyi szerveinek működésével kapcsolatos panaszokat

      bíróság előtt folyamatban lévő vagy jogerősen lezárt ügyekkel kapcsolatos panaszok

      ha a jogsértő több mint két éve jutott a panaszos tudomására

      ha a panaszos nem kísérelte meg előzetesen felvenni a kapcsolatot a bepanaszolt közösségi szervvel

      ha a panaszos nem merítette ki az érintett szerv döntései elleni összes jogorvoslati lehetőséget.

       

      Eljárása:

      1. Előzetes eljárás: annak mérlegelése, hogy befogadható-e a panasz: rendelkezik-e az ombudsman az ügyben hatáskörrel és a panasz ténybelileg megalapozott-e.

      2. Érdemi vizsgálat: amennyiben az ombudsman befogadhatónak minősíti a panaszt, tájékoztatja erről az érintett intézményt, amely három hónapon belül köteles megtenni az észrevételeit, amit a panaszossal is ismertetnek. A bepanaszolt szerv saját hatáskörében is intézkedhet. Az ombudsman értékeli a hatóság válaszát, és a panaszos észrevételeit, majd dönt arról, történt-e közigazgatási hiba.

      3. Amennyiben a hatóság eljárását vagy döntését rendben lévőnek találja, az ügyet lezárja és erről értesíti a panaszost és a hatóságot.

      4. Ha az eljárás közigazgatási hibát tár fel, az obmudsman lehetőségei a jogsértés súlyossága és a gyakorisága függvényében a következők:

      Az érintett szerv felszólítása: orvosolja saját hatáskörében a jogsértést

      Egyezség létrehozásának megkísérlése

      Kritikai megjegyzés tétele

      Ajánlástervezet benyújtása a hátóságnak

      Rendkívüli jelentés az Európai Parlamentnek

      Rendes jelentés: évente, az Európai Parlamentnek.

       

       

    Önellenőrző feladatok: 

      Az Európai Unió céljai.

      Ismertesse az Európai Unió gazdasági stratégiáját!

      Milyen stratégiai eszközös állnak a Unió rendelkezésére?

      Ismertesse a központi gazdasági irányító szervek rendszerét!

      Az Európai Unió tagjainak milyen eltérő gazdasági érdekei vannak?

       

    Irodalom:

      T. Hitris: Az Európai Unió gazdaságtana

      Lothar Ungerer: Az Európai Unióról röviden

      Önellenőrző feladatok a munkafüzetben.

       

    3.     fejezet: Az Európai Piac

      Cél: A hallgatók ismerjék meg az Európai Unió belső piacát, ismerjék meg az Unió gazdasági versenyszabályait, fő elveit, a piacszabályozás fő motívumait.

       

      Megismerendő kategóriák:

      ·        Piaci verseny

      ·        Piacszabályozás

      ·        Monopol piac

      ·        Piacvédelem

      ·        Piaci szegmensek

       

      A belső piac az a belső határok nélküli terület, ahol biztosított az áruk, személyek, szolgáltatások és a tőke szabad áramlása. Feltétele a még meglévő fizikai (különösen a személy- és áruellenőrzés), technikai és vámkorlátok lebontása. A Bizottság Fehér Könyve munkaprogram formájában tartalmazza az ehhez szükséges intézkedéseket (279 egyedi döntés). Az EEO ehhez tervezi a belső piaci projektek gyorsítását és további funkciók társítását. A következő területek alkotják a belső piaci programok körét: jogasszimiláció, áruforgalom, adók harmonizálása, letelepedési szabadság, szolgáltatás- és tőkeforgalom, energiaszektor, környezetvédelem, regionális politika, szociálpolitika, kutatás- és technológiapolitika. A belső piaci programok alkalmazására az EEO a következő döntési alapelveket írja elő:

      –       a belső piacokra irányuló intézkedéseket a Tanács minősített többséggel, hozhatja meg;

      –       az Et-t bevonják a döntési folyamatokba;

      –       a különböző nemzeti határozatokat számos területen kölcsönösen el kell ismerni (bürokrácia elleni védelem).

      Az európai belső piac független, munkamegosztáson alapuló piac, regionális, gazdasági és szociális sajátosságokkal. Egységes jogi, gazdasági és politikai feltételeket teremt, ami a vállalatok számára megbízható kalkulációs alapot nyújt. A növekvő verseny és a kiélezett konkurencia növeli az árukínálatot, elősegíti a technológia fejlődését és serkenti a gazdasági növekedést.

      A belső piac működésének gazdasági haszna a következő számadatokkal jellemezhető: a bruttó nemzeti termelés növekedése 5-7%, a fogyasztói árak csökkenése 6%, 2-5 millió új munkahely teremtése, a termelési költségek 5-10%-os csökkenése, a gazdasági teljesítőképesség 200 milliárd ECU-s növekedése. A gazdasági teljesítőképesség növekedése magyarázható a határformalitások költségeinek elmaradásával (kb. 12 milliárd ECU), a versenykorlátozással (44 milliárd ECU) és a költségcsökkentéssel (81 milliárd ECU). A belső piac negatív hatásai a következőkben foglalhatók össze:

      –       kiélezett verseny, ami a piackoncentáricó és a mikrogazdasághoz való alkalmazkodás megszűnéséhez vezet,

      –       területi egyenlőtlenségek kialakulása,

      –       a szociális juttatások leépítése, a környezeti károk és a fogyasztók károsítása a legalsó szinthez való nivellálódás miatt.

      A belső piac kritikai vizsgálata ahhoz a felismeréshez vezetett, hogy a társulás problémáját nem csak a közgazdasági haszon oldaláról lehet megközelíteni. Ezáltal a belső piac és más politikai terültek kölcsönösen illeszkedjen egymáshoz (különösen a regionális politika, a szociál- és környezetpolitika és a külkereskedelem). A belső piaci program meggyorsította a Közösségnek a gazdasági, valuta- és politikai unió irányában való fejlődését. Az egységes gazdasági piac megköveteli a valuta- és gazdaságpolitikai kérdések egyeztetését. A gazdasági és valutaunió megvalósítása nélkül a belső piac számos területen „félkész” maradna.

       

    A Négy Alapszabadság

      Jogi alapok

       

      EK szerződés 2. cikk:

      „A Közösség feladata, hogy a közös piac és egy Gazdasági és Monetáris Unió kialakításával…” valósítsa meg célkitűzéseit.

       

      EK szerződés 3. cikk:

      „A Közösség tevékenysége a Szerződésben előírt feltételekkel és időrendben magában foglalja

      a) a tagállamok között az áruk kivitele és behozatala tekintetében a vámok és mennyiségi korlátozások, illetve valamennyi, ezekkel egyenértékű hatású intézkedés eltörlését;

      VÁMUNIÓ (negatív reláció)

      b) a közös (…) politikák megvalósítását, (pozitív integráció)

      c) a belső piacot, amelyet a tagállamok között az áruk, a személyek, a szolgáltatások és a tőke szabad mozgását gátló akadályok megszüntetése jellemez;

      d) a személyeknek a belső piacra való belépésére és azon belüli mozgására vonatkozó intézkedéseket, a 100c. cikk által meghatározott módon; (…)

      g) olyan rendszer létrehozását, amely a belső piac területén folyó versenyt megóvja a torzítástól;

      h) a tagállamok jogszabályainak közelítését abban a mértékben, ahogy az a közös piac megvalósítása érdekében szükséges…”

       

      EK szerződés 14. cikk (7a):

      „A Közösség meghozza azokat az intézkedéseket, melyek célja, hogy 1992. december 31-ig a belső piac fokozatosan megvalósuljon.

      A belső piac olyan, belső határok nélküli térséget jelent, amelyen elül az áruk, a személyek, a szolgáltatások és a tőke szabad mozgása a Szerződés rendelkezései értelmében valósul meg.”

       

      Részletesen:

      EK szerződés I. cím: Az áruk szabad mozgása

      III. cím: A személyek, a szolgáltatások és a tőke szabad mozgása

      IV. cím: Vízumok, menekültügy, bevándorlás és a személyek szabad mozgására vonatkozó egyéb politikák

       

      Az egységes piac létrehozásának szakaszai

       

      Szabadkereskedelmi terület: a terület országain belül a külkereskedelem liberalizált, a kívülállókkal szemben azonban minden tagország külön nemzeti vámpolitikát folytat.

      Vámunió: a terület országain belül a külkereskedelem liberalizált, a kívülállókkal szemben a tagok közös külső vámokat és külkereskedelmi politikát folytatnak. – 1968-ra

      Közös piac: a tőke és a munkaerő áramlását is liberalizálják.

      Egységes (belső) piac: olyan, belső határok nélküli térség, amelyen belül az áruk, a személyek, a szolgáltatások, valamint a tőke szabad mozgása a Szerződés rendelkezései értelmében (a vámokon és a mennyiségi korlátozásokon túlmenően a fizikai, technikai, pénzügyi akadályokat is felszámolva) valósul meg. Az egységes belső piac megvalósulásához a négy alapszabadság megvalósulásán túl szükséges még:

      egy versenysemleges piaci környezet,

      a jogszabályok egymáshoz közelítése, koordinálása, valamint

      a nemzeti politikák közti konfliktusok megszüntetése.

      Gazdasági unió: gazdaságpolitikák harmonizálása, közös valuta – 1999/2002-re

      Politikai unió: a kormányzás és a törvényhozás fokozatos átvitele közösségi szintre.

       

      1985. Az Európai Bizottság Fehér Könyve a belső piac kiteljesítéséről

       

      Precíz program és menetrend a belső piac kiteljesítéséhez elengedhetetlennek minősített 270 jogalkotási intézkedésről.

      A Fehér Könyv három fejezete:

      fizikai

      technikai (a 270 intézkedés zöme ennek eltörlését célozta)

      (közvetett) adókat érintő akadályok lebonyolítását célzó intézkedések.

      Nem foglalkozik viszont a Maastrich-ban tárgyalt és a belső piac projektjéhez szorosan kapcsolódó olyan témákkal, mint:

      „szociális” Európa

      gazdasági és monetáris politikák konvergenciája

      közvetlen adók harmonizációja

      két új döntéshozatalai eljárás bevezetése: együttműködési és együttdöntési eljárás.

       

      Eredmények

       

      Az 1993-as Fehér Könyv tartalmazza az eredményeket.

      1992. végére megvalósul a tőke, a szolgáltatások, az áruk szabad áramlása, a személyek szabad mozgása azonban még nem teljes mértékben.

      technikai korlátok lebontása, valamint

      az adózás kérdésének megoldása simán halad,

      de a fizikai korlátok lebontása problémásnak bizonyul.

       

      1986-1990 között:

      9 millió új munkahely teremtése

      GDP 0,5 százalékponttal többel nőtt, mint az egyébként várható lett volna.

      az eddig „védett” ágazatokban (energetika, vízügy, fuvarozás, távközlés) a kereskedelem megkétszereződött

      negatív hatás: az Alapokra fordított hatalmas pénzösszegek.

       

      1. Az áruk szabad mozgása

       

      1.1 A vámunió

       

      A vámunió fogalma: 23. cikk (régi 9. cikk)

      A Közösség alapja a vámunió, amely a teljes árukereskedelemre kiterjed.

      A vámunió magában foglalja a behozatali és kiviteli vámok, valamint a mámmal egyenlő hatású díjak alkalmazásának tilalmát a tagállamok között, illetőleg egységes vámtarifa bevezetését a harmadik országokkal szemben.

       

      A vámunió hatálya: a vámunió rendelkezései

      a tagországokból származó árukra,

      harmadik országokból származó olyan árukra alkalmazandók, amelyek a tagországokon belül szabadon forgalmazhatók.

      Azok a harmadik országokból származó áruk minősülnek szabadon forgalmazhatónak valamely tagországban, amelyekre nézve az érintett tagország behozatali formaságait teljesítik, továbbá amelyekre az előírt vámok és az azokkal egyenértékű hatású díjak kiszabása megtörtént, és azokat nem térítették vissza sem teljesen, sem részlegesen.

       

      A vámunió szakaszai:

      I. szakasz: 1958. január 1-1968.

      Jellemzői: fokozatosság – moratórium – standstill elv

      1968-tól a vámok megszüntetése a tagországok között: A tagállamok nem vezetnek be egymás között új behozatali vagy kiviteli vámokat, illetve ezekkel egyenértékű hatású díjakat. Ezeket a rendelkezéseket pénzügyi jellegű vámokra is alkalmazni kell (25. cikk).

       

      Irányadó eset:

      Van Gend en Loos v. Netherlanden Fiscsal Administration (1963)

      Az Európai Bíróság a 234. cikk szerinti eljárásban, megerősítette, hogy nem emelhetik meg az 1957-es szintről a belső vámokat.

       

      A közös külső vámtarifa

      A vámunió másik lényegi eleme – az áru szabad mozgásának alapfeltétele

      eredetileg a Római Szerződés 18-29. cikkei tartalmazták a vámtarifa rendelkezéseket. Tételeit az egyes termékcsoportok tagországi vámtételeinek középarányosát véve állapították meg, úgy, hogy A-G-ig listába sorolták.

      1992. Egységes Vámtarifa Kódex (2913/92 Tanácsrendelet) összehangolt, egységes szabályok a vámtarifákra és a vámeljárásra.

      Jogi alapja: A közös vámtarifa tételeinek minden önálló megváltoztatásáról vagy felfüggesztéséről a Tanács – a Bizottság javaslatára – minősített többséggel dönt (26. cikk). Kizárólagos közösségi jogkör.

      A tagállamok nem szabhatnak ki a harmadik országból bejövő árukra semmilyen más vámot.

      A Bizottság hatásköre: a vámszabályok betartásának ellenőrzése, felügyelete végrehajtása, az alábbi szempontok figyelembevételével:

      a) a tagországok és a harmadik országok közötti kereskedelem előmozdítása;

      b) a Közösségen belüli versenyfeltételek javítása, ha ez a vállalatok versenyképességének a fokozásához vezet;

      c) a Közösségnek nyersanyagokkal és félkész termékekkel történő ellátása; azonban ügyelve arra, hogy ne torzuljanak el a késztermékek versenyfeltételei a tagállamok között;

      d) a tagállamok a gazdasági élet komoly zavarait elkerüljék, és a termelés ésszerű fejlődése, valamint a fogyasztás kibővülése a Közösségben belül biztosítva legyen.

       

      1.2 A mennyiségi korlátozások eltörlése a tagállamok között

       

      Jogi alapok: A tagállamok között tilos a behozatal mennyiségi korlátozása, valamint bármilyen ezzel egyenértékű hatású intézkedés, kivéve, ha az alábbiak másképpen rendelkeznek (28. cikk).

       

      Szakaszai:

      a) 1968-ig érvényesült a fokozatosság és standstill klauzula: A tagállamok az első szakasz végéig eltörlik a Szerződés hatálybalépésekor fennálló, a kivitelre vonatkozó mennyiségi korlátozásokat és az ezekkel egyenértékű hatású intézkedéseket. A tagállamok azonban kijelentik, hogy készek a többi tagállammal szemen fennálló, a kivitelre és behozatalra vonatkozó mennyiségi korlátokat az előző cikkben előírtaknál gyorsabban megszüntetni, feltéve, ha a gazdasági helyzetük egésze és az érintett gazdasági ágazat helyzete ezt lehetővé teszi és a Bizottság megfelelő ajánlásokkal fordul az érintett tagállamokhoz (35. cikk).

      b) 1968-tól általános, de nem abszolút tilalom. A 30. cikk (régi 36. cikk) a tilalom alól kivételeket állapít meg szigorú taxációval:

      A 28-29. cikk előírásai nem zárják ki a behozatalra, kivitelre vagy az árutranzitra vonatkozó olyan tilalmat vagy korlátozást, amelyet

      a közerkölcs,

      a közrend vagy

      a közbiztonság érdekei, az

      emberek, állatok életének, egészségének védelme, a növények védelme

      művészeti, történelmi vagy régészeti értékű nemzeti kincsek megóvása,

      az ipari és kereskedelmi tulajdon védelme indokol.

      A korlátozás feltétele: Az ilyen korlátozások azonban nem lehetnek önkényes hátrányos megkülönböztetés vagy az álcázott kereskedelmi korlátozás eszközei a tagállamok között.

       

      Tagállamokat terhelő kötelezettségek:

      A tagállamok fokozatosan kiigazítanak minden kereskedelmi jellegű állami monopóliumot, hogy ne legyen megkülönböztetés az áruk beszerzési és eladási feltételei között az egyes tagállamokhoz való tartozás alapján (31. cikk).

      A tagállamok tartózkodnak az olyan új intézkedésektől, amelyek az előző bekezdésben megfogalmazott elveknek ellentmondanak vagy a tagállamok közötti vámok és a mennyiségi korlátozások eltörlésére vonatkozó cikkek szerepét csökkentik.

      A tagállamok egyeztetni kötelesek az előírt intézkedések időrendjét.

      A kötelezettség címzettjei:

      E cikk rendelkezései vonatkoznak minden olyan intézményre, amellyel valamely tagállam közvetlenül vagy közvetve a tagállamok közötti behozatalt vagy kivitelt jogilag vagy ténylegesen ellenőrzi, irányítja vagy érzékelhetően befolyásolja. E rendelkezések vonatkoznak az átruházott állami monopóliumokra is.

       

      Irányadó esetek:

      a) Dassonville eset (Procureur du Roi v. Benoit et Gustave Dassonville, 1974.)

      A Scotch Wisky belgiumi importjának korlátozása arra hivatkozással, hogy a Franciaországból bevitt terméken hiányzik az eredet országának igazolása.

      Dassonville formula:

      Az EB kimondta, hogy a mennyiségi korlátozásokkal azonos hatású intézkedésnek kell tekinteni minden olyan, a tagállamok által alkotott, a kereskedelemre vonatkozó szabályt is, amely alkalmas arra, hogy közvetlenül vagy közvetve ténylegesen vagy potenciálisan akadályozza a Közösségen belüli kereskedelmet.

       

      A Dassonville formula továbbfejlesztése:

      Európai Bíróság: kölcsönös elismerés elve

      megelőzés elve

      Maastrichti Szerződés módosítása: 95. cikk (régi 100.a cikk) 1992 óta kimondja: az egyik tagállamban érvényesülő előírásokat a másik tagállamban egyenértékűnek kell elismerni.

       

      b) Cassis de Dijon eset (Rewe Zentral Ag v. Bundesmonopolverwaltung für Brantwein, 1978.): A Dijoni likőr Németországba való bevitelét megtiltották, mert nem felelt meg az alkoholfoka azoknak a német jogszabályoknak, amelyek egyaránt vonatkoztak a hazai és az importált termékekre.

      A Bíróság kimondta, hogy az alkohol előállítására és értékesítésére vonatkozó közös előírások hiányában a tagállamokra hárul az a feladat, hogy a kérdést saját területükön szabályozzák.

      „A Közösségen belüli mozgás akadályai, amelyek a kérdéses termékek forgalmazására vonatkozó nemzeti jogszabályok közötti egyenlőtlenségből származnak, csak annyiban fogadhatók el, amennyiben azok a szabályok szükségesek, különösen

      a pénzügyi felügyelet hatékonyságára,

      a közegészség megóvására,

      a kereskedelmi ügyletek tisztaságára és

      a fogyasztók védelmére

      vonatkozó alapvető követelmények kielégítése céljából.”

      A Bíróság mindezeket mérlegelve megállapította, hogy a kérdéses német jogszabály a kereskedelmet oly módon korlátozta, amelyet a közérdek nem indokol, és ezért a korlátozás az Alapszerződésbe ütközik.

      Az üggyel kapcsolatban a Bíróság három elvet állapított meg:

      a) közösségi előírások hiányában a tagállamok akkor alkalmazhatnak az áruk szabad mozgását korlátozó intézkedéseket, ha azok a köz érdekeit védő ún. alapvető követelmények érdekében szükségesek

      b) az intézkedés a 28. cikk (régi 30. cikk) értelmében tilos, ha hatását tekintve a hazai termékeket védi az import kizárásával vagy korlátozásával

      c) annak az árunak a behozatalát, amelyet törvényes előírásoknak megfelelően gyártottak és fogalmaztak egy tagállamban, egyik másik tagállam nem tilthatja meg azon az alapon, hogy az áru nem felel meg az utóbbi tagállam kereskedelmi előírásainak (a kölcsönös elismerés elve – mutual recoognition).

       

    Önellenőrző feladatok: 

      A paci verseny milyen formáit ismeri az Európai Unióban?

      Sorolja fel a piacszabályozás uniós eszközrendszerét!

      A monopol piac jellemzői, Európai Uniós sajátosságai.

      A piacvédelem Európai Uniós eszközrendszere.

      Milyen piaci szegmenseket ismer az Európai Unióban?

       

    Irodalom:

      T. Hitiris: Az Európai Unió gazdaságtana

      Lothar Ungerer: Az Európai Unióról röviden.

      Önellenőrző kérdések a munkafüzetben.

       

    4.     fejezet: Az Európai Unió költségvetése

      Cél:  A hallgatók ismerjék meg az Európai Unió költségvetési céljait, főbb költségvetési tételeket és a költségvetés működését.

       

      Megismerendő kategóriák:

      ·        A költségvetés fogalma

      ·        Költségvetési bevételek

      ·        Költségvetési transzfer

      ·        Költségvetési támogatás

      ·        Költségvetési alapok

       

      Fogalma: Olyan dokumentum, amely az Unió egyes évekbe várható bevételeire és kiadásaira vonatkozó becslést és ennek előzetes jóváhagyását foglalja magába (1977. évi költségvetési törvény). Olyan nyilvántartás, amely megállapítja az adott időszakban realizálandó bevételek és kiadások összegét (Európai Bíróság). Olyan pénzalap, amelynek számláira pénz áramlik (bevétel) és pénzt fizetnek ki (terhek, kiadások).

       

      Története: 1968-ig az Egyesítő Szerződés hatálybalépéséig külön költségvetése volt a három alapszervezetnek (ESZAK, EGK, EURATOM).

      1970. évi költségvetési szerződés, ez már egységes költségvetés, vagyis magába foglalja az ESZAK, EGK, EURATOM és a Regionális Fejlesztési Alap költségvetését is.

       

      Elvei: egységesség,

      a bruttó költségvetés elve: Az általános költségvetés összes bevétele az általános költségvetés összes kiadásainak fedezetére szolgál.

      éves költségvetés elve: Évente és a teljes költségvetési évre vonatkozó költségvetési szükséges.

      részletesség elve: Nem csak a főösszegeket, de e részletes bontást is tartalmaznia kell.

      a költségvetés egyensúly elve: Az Unió költségvetése nem lehet forráshiányos, a kiadásokat fedeznie kell a bevételeknek. Nem lehet hitellel fedezni a kiadásokat!

      elszámolási, számbevételi egység: 1957. Európai Számbavételi Egység, 1981-től az EMS keretében ez ECU, 1999. na. 1-től: az EURO.

      gondos pénzgazdálkodás elve

      szuszidiaritás elve: Ez alapján egy adott területet a lehető legalacsonyabb szinten kell finanszírozni, feltéve ha a magasabb szinten való kezelésből nagyobb előny nem származik.

       

      A költségvetés bevételei:

      1958-70 között a tagállamnak a befizetései

      1970-től a tagállami befizetéseket felváltották a költségvetés saját forrásai:

       

      1.     vámok: Ezek a harmadik országból származandó import után fizetendők és teljes egészében a költségvetést illetik meg. Kb. 20%-át teszi ki a bevételeknek.

      2.     mezőgazdasági leföl9özések és cukor-hozzájárulás: a CAP keretében a kívül álló országokból származó behozatal után fizetendő lefölözés, pótlék, kiegyenlítő összeg + a cukoripari rendtartás keretében fizetendő hozzájárulások.

       

      lefölözés: Mozgó vám, amely a piaci rendtartás alá tartozó termékek behozatala esetén az alacsonyabb világpiaci ár és a közösségi árak közötti különbség kiegyenlítésére hivatott. 1995-től ez gyakorlatilag megszűnt, mert a GATT Uruguay-i fordulója értelmében vámosítani kell.

       

      cukor-hozzájárulások: A cukorgyártók kötelesek befizetni a piacvédelemhez szükséges költségeket, méghozzá az előre meghatározott  termelési kvóta túllépésével arányosan.

       

      3.     Forgalmi Adó (VAT) forrás: Maximum 1,4%-át a tagállamok havonta befizetik. ez teszi ki a bevételek kb. 50-55%-át

      4.     GNP forrás: Ezt 1988-ban vezették e. többi forrás által nem fedezett kiadások finanszírozására a tagállamok évente meghatározott kulcs szerint fizetik, egyre nő. A költségvetési eljárás során először a kiadásokat szavazzák meg, majd elfogadják a hozzátartozó bevételeket. A bevételek felső határát a közösségi GNP %-ban határozzák meg.

       

      Kiadási oldal: Csoportosítható: költségvetési szervenként vagy közösségi politikákként, tehát tevékenységi területekként.

       

      Kiadási csoportok:

      1.     Európai Mezőgazdasági Garancia és Orientációs Alap: 1962. Ez teszi ki az összes kiadás 40-50%-át, évente kb. 30-40 milliárd eurót. ezen belül orientációra csak kb. 5% jut.

      Lényege: garantált, egységes felvásárlási, értékesítési lehetőségek biztosítása (exporttámogatás, földek művelés alóli kivonása).

      2.     Strukturális Alapok: Ezek célkitűzései: 1. A politikailag nem kívánatos társadalmi és területi egyenlőtlenségek kiszűrése. ezek a terültek azok, ahol az egy főre jutó GDP nem éri el a közösségi átlag 75%-át. (Görögország, Írország, Spanyolország, Portugália) 2. Az ipari termelés hanyatlása által különösen érintett régiók támogatása. 3. A fiatalok munkanélkülisége elleni programok. 4. A mezőgazdasági termelés és a halászat különböző szektorainak modernizálása, illetve a magas agrárfoglalkoztatottságú vidékek támogatása.  5. A munkavállalók átképzésének támogatása a munkanélküliség elkerülése érdekében.

      3.     Kohéziós Alap: 1991-től létezik, azon tagállamok számára, ahol az egy főre jutó GNP nem éri el a közösségi átlag 90%-át.

      4.     Szociális Alap

      5.     Regionális Fejlesztési Alap

      6.     Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz

      7.     Integrált Mediterrán Programok

      8.     Egyéb politikák:  környezetvédelem, oktatás, fogyasztóvédelem, kultúra.

      9.     Igazgatási kiadások: ezek az adminisztratív ráfordítások kb. a költségeknek 5%-a

       

      Monetáris tartalék: a nem várt kiadások finanszírozására

       

      Az alapok felhasználásának elvei:

      –       koncentráció elve: A rendelkezésre álló forrásokat a legrászorultabb területek kapják és a legfontosabb feladatokra koncentráljanak.

      –       programozás elve: Komplex program alapján, szigorú feltételekkel ítélhető oda.

      –       partnerség elve: Szükséges az országos, a regionális és a helyi szervek együttműködése.

      –       szubszidiaritás: A döntéseket felhasználáshoz legközelebb levő, leginkább illetékes szerv hozza.

      –       addicionolitás, koofinanszírozás: időközi, folyamatos és utólagos ellenőrzések.

       

      A költségvetési eljárás:

      –       ez egy speciális eljárás

      –       a költségvetési év egybeesik a naptári évvel

      –       létkérdés, hogy az Unió rendelkezzen költségvetéssel

      –       az eljárás 1. vagy 2. tanácsai, ill. parlamenti olvasatban, attól függően, hogy vannak-e módosítási javaslatok

       

      Menete:

      –       a Bizottság július 1-ig bekéri a közösségi szervek előirányzatait

      –       ezeket szeptember 1-ig összesíti és megküldi a Tanácsnak a tervezetet

      –       a Tanács ennek alapján minősített többséggel költségvetési terveztet fogad el és mint a saját javaslatát megküldi a Parlamentnek legkésőbb október 5-ig.

      –       a Parlament: 1. elfogadja vagy 45 napig nem reagál, akkor a javaslatot elfogadottnak kell tekinteni. 2. minősített többséggel módosíthatja a kötelező kiadások tételeit, 3. a nem kötelező kiadások körét egyszerű többséggel is megváltoztathatja

      –       A 2. olvasatban a Tanács: a főösszeget nem érintő változásokat javasló parlamenti döntést: minősített többséggel a Tanács módosíthatja, vagy elfogadhatja és ezzel a költségvetés véglegessé válik; a főösszeget érintő változásokra irányuló parlamenti javaslatokat a Tanács elutasíthatja minősített többséggel, ezután a javaslat visszautasíthatja minősített többséggel, ezután a javaslat visszakerül a Parlamenthez.

      –       a Parlament a visszaküldött javaslattal: a kötelező kiadások terén: EGYEZTETÉST kezdeményez a Tanáccsal, ha nem sikerül, akkor elveti a költségvetési javaslatot; a nem kötelező kiadásoknál: a Parlament 3/5-ös szavazattöbbséggel fenntarthatja az eredeti javaslatát a Tanács döntésével szemben is, a költségvetés e részben hatályos lesz; teljes elutasítás: Fontos okok esetén elutasíthatja az egész költségvetést, 1979-ben és 1984-ben került sor erre, ilyenkor új javaslatot kell benyújtani, amelynek során az előző évi mutatókkal dolgoznak.

      –       Utolsó aktusként a Parlament elnöke: aláírja a költségvetést és megállapítja, hogy elfogadták.

       

      A számvevőszék

       

      A Számvevőszék az Európai Unió pénzügyi ellenőrzési szerve, amely független, autonóm, szupranancionális, nyilvános szer.

       

      Felállítása:

      1975. július 22. A Brüsszeli Szerződés állítja fel.

      1977. január 1. megkezdi működését.

      1993. november 1. Maastrichti szerződés hatályba lépése: fő szervi rangot kapott.

       

      Jogforrás: EK Szerződés 246-248. cikk

       

      Székhelye: Luxemburg

       

      Tagjai:

      15 tagból áll, minden tagállam 1-1 tagot javasol (közgazdászok vagy olyan személyek, akik a tagállamok hasonló intézményeiben dolgoztak)

      tagjait a Tanács az Európai Parlamenttel való előzetes konzultáció alapján egyhangú döntéssel nevezi ki

      megújítható hat évre

      Elnök: a tagok maguk közül 3 évre választják, tisztsége újraválasztható (a jelenlegi elnök 1999-től Jan O. Karlsson).

      Az alkalmazottak száma: kb. 500 fő.

       

      Hatásköre:

      Ellenőrzi a közösség pénzügyi és adminisztratív alapszabályainak betartását,

      a közpénzek felhasználását,

      az EU intézmények költekezését és

      az alapok költekezéseit.

      Nemcsak a kiadásokat, hanem a tervezett bevételek befolytát is ellenőrzi.

      Az ellenőrzés szempontja: számviteli, adminisztratív és morális.

      Tájékoztatja a közvéleményt az EU költségvetés felhasználásáról.

      Tanácsadó funkció: köt3elező véleményét kikérni a közösségi szabályozásokkal kapcsolatban.

       

      Eszközei: számvizsgálat

      pénzügyi igazgatás értékelése.

       

      Jelentés:

      Éves jelentés: minden év novemberében az Európai Parlament megvitatja és a Tanácsnak javaslatokat nyújt be, amely, ha szükséges, intézkedéseket tesz a Bizottság felé.

      Speciális jelentés a költségvetéssel összefüggő bármely kérdésről.

      A jelentéseket publikálják az EU Hivatalos Lapjában.

       

       

    Önellenőrző feladatok: 

      Milyen fő céljai vannak az Európai Unió költségvetésének?

      Az Európai Unió költségvetésének fő bevételi tételei.

      Milyen költségvetési transzferek vannak az Európai Unióban?

      Az Európai Unió költségvetésében milyen támogatási formákat ismer?

      Az Európai Uniónak milyen un. költségvetési alapjai vannak és azokat milyen célból hozták létre?

       

       

    Irodalom:

      T. Hitiris: Az Európai Unió gazdaságtana

      Lothar Ungerer: Az Európai Unióról röviden.

      Önellenőrző kérdés a munkafüzetben.

       

      A tanulási egység végén konzultációra várjuk a hallgatókat.