HARMADIK TANULÁSI EGYSÉG

    Bevezető

      Az élelmiszerek forgalmazását az élelmiszer nagykereskedelem (a nagykereskedelem nagy tételben értékesít, általában széles áruválasztékkal rendelkezik számos ügyfelet szolgál ki, közöttük nagyrészt kiskereskedőket, de  végső fogyasztókat is).  és az élelmiszer kiskereskedelem (általában a nagykereskedőktől vagy éppen a gyártó vállaltoktól szerzi be áruját és a végső fogyasztónak ad el. A legtöbb esetben kis tételekben árusít.) bonyolítja le döntő részben. A XX. század utolsó évtizede  forradalmi változásokat hozott a magyar élelmiszer kereskedelemben. Megjelentek a multinacionális vállalatok. A kereskedelem, s benne az élelmiszer-kereskedelem privatizációját követően néhány év leforgása alatt tucatnyi METRÓ áruház, két tucatnyi TESCO üzlet központ, továbbá az Auchan, a BILLA, CORA és a többiek a magyar élelmiszer kereskedelemből jelentős piaci részesedést szereztek és a piaci terjeszkedési  folyamatnak még nincs vége.

       

                              11. sz. kép

      A 24 órán át nyitva tartó TESCO, - az üzletpolitikájában megújult és lett angliai piacvezető -  széles áruválasztékkal és a versenytársakéhoz képes valamivel olcsóbb árakkal dolgozik.  Áruválasztékában az élelmiszer mellett  az iparcikkek, a vegyi áruk és a ruházati cikkek is ott találhatók. Az otthon barkácsolók, illetve  kisvállalkozók  szerszámaik egy részét is beszerezhetik ezekben az óriási üzletekben. A magyar kisvállalkozások nem jelentéktelen hányada vásárol nagy tételben a METRÓ áruházakban, hogy azután e termékeit saját szolgáltatásaival együtt haszonnal továbbadja a fogyasztóknak.

       

    Első Blokk

      A század eleji  sarki fűszeres  helyett ma már többnyire a szakosodott élelmiszerboltok, s újabban méginkább a nagy bevásárlóközpontok  jelentik a lakosság egy jelentős szegmense számára a  napi és főleg  a heti élelmiszer bevásárlások színhelyét. Ezek a hatalmas áruházak széles áruválasztékkal rendelkeznek és egyéb szolgáltatásokat is nyújtanak a fogyasztóknak. A helyi bank és postaszolgáltatások, ruhatisztítók cipőjavítók működése  egyenként is  a fogyasztói kényelmet szándékoznak növelni.

       

                  12. sz. kép

       0x01 graphic

      Egy-egy alkalomkor akár egyénileg, akár családi program keretében megvalósított élelmiszer vásárlások alkalmával számos egyéb ügyünket is elintézhetjük. Nem szükséges külön elmenni a bankba, a postára, vagy éppen a cipészhez. Mindezt egy helyen kínálják számunkra és pedig  oly módon, hogy nekünk mint fogyasztóknak kevesebb időt kell szentelnünk a szükséges szolgáltatások  beszerzése érdekében. Mindez nagy érték a rohanó világban. Ha valamit egyszerűbben, gyorsabban tudunk elintézni, azért hajlandók vagyunk fizetni is, mert az idő pénz.  

      A nagykereskedelem, vagy nagybani kereskedés, mint  üzlet, vállalkozás azon vásárlói igények kielégítését szolgálja, akik továbbfelhasználási céllal vásárolnak élelmiszert. Ők lehetnek az élelmiszer kiskereskedők, éttermek, gyorsétkeztetők stb. 

       

      A nagy és kiskereskedelem kapcsolatrendszere

      Élelmiszertermelők

      Termelői értékesítő irodák

      Élelmiszer brókerek, ügynökök

      Szakosodott és nem szakosodott nagykereskedők

      Élelmiszerláncok

      Éttermek

                  Fogyasztók, intézmények

                  Friss élelmiszerek

                              Brókerek

                              Nagykereskedők

                              Élelmiszerláncok

                                         Kiskereskedők                      

                                                     Fogyasztók

       

    3.1. sz. feladat: Magyarázza meg, mi váltotta ki az élelmiszer nagykereskedelmi funkció kialakulását? Milyen előnyei vannak? Milyen a kapcsolatuk  az ÁBC áruházakkal, a kis és közepes élelmiszerboltokkal? Az élelmiszerláncok kiskereskedelemi boltjai a gyártókkal és nem a nagykereskedőkkel vannak elsősorban kapcsolatban. Meg tudná magyarázni, hogy miért?  Gondoljon  a  hálózatok  méretére, piaci részesedésére,  és alkuerejére.

       

    Második blokk

    Szerződéses kapcsolatok a búza vertikumban

      A mezőgazdasági ágazatok egyik legfontosabbika a búza, amely számos, egyre bővülő élelmiszer termékcsoport alapanyaga. A kenyér mellett a péksütemények, tésztafélék, a reggeli ételek egész sora készül búzából, illetve a búzából előállított termékek (liszt, dara, korpa stb.) felhasználásával.  Érdemes ezért ezen ágazat vertikális kapcsolatait kicsit közelebbről is szemügyre vennünk hazai vonatkozásban. A piaci szereplők döntő hányada több éve részvevője a vertikum valamelyik szakaszának. Ebből következően kapcsolati rendszerük is kialakult. Ugyanakkor a változó körülmények felvetik a korábbi szerződéses kapcsolatok újragondolását, esetlegesen megváltoztatását.

       

                  13. sz. kép

       0x01 graphic

      Egy új partner választása azonban a régi kapcsolat elvesztését is jelenti, és ezen túlmenően az új kapcsolati rendszerben is ki kell építeni a bizalmat, meg kell ismerni a partner elvárásait, reagálását a változó piaci helyzetekre.  Érdekes tehát az a kérdés, hogy kialakult piaci beágyazottság, vagy kapcsolati rendszer mennyiben lehet fékje az esetleges partner váltásnak. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a piaci ár koordinációs ereje mellett nem szabad lebecsülni a működő intézményi rendszer hatékonyságát. Tehát azt, hogy a különböző marketing szervezetek, forrásokat biztosító pénzintézetek miképpen segítik a piaci folyamatok fejlődését.  Ezek az intézmények a búza estében az alábbi funkciókat ellátó intézmények

      • a  termék tárolásával, raktározásával foglalkozó szervezetek,
      • a különböző termelő szervezetek (szövetkezetek, társulások) együttműködési formái,
      • a vertikálisan szabályozott  minőségszabályozási rendszerek,
      • kisegítő intézmények (logisztikai, rendszer, pénzügyi és információs szolgáltatásokat biztosító intézmények) (Lehota József: A vertikális koordináció és a szerződéses kapcsolatok a búza vertikumban, Marketing and management, 2001/5-6.)

      A kapcsolatokban meghatározó elem a tevékenység tőkeigényessége. A magas tőkeigényesség nagyobb kockázatot jelenthet és ezért  jobban törekszenek a felek a szerződéses megállapodásokra. Szemben az alacsony tőkeigényességű termékek esetében, ahol az esetleges partner váltással járó többlet költségek kisebbek lehetnek.  A búza tőzsdei termék. Forgalmát  és vele a várható piaci árat az árutőzsde jelzi.  

      (Árutőzsdéről bővebben később illetve:  www.bce.hu)

       

    Harmadik blokk

    Az élelmiszer-kereskedelemben megfigyelhető új tendenciák az Európai Unióban

      A kereskedelemben a nemzetközi verseny mindig is erős volt. Újabban az amerikai tőke (Wal-Mart)  nyugat-európai megjelenése az, amelytől jelentős változások várhatók egész Európában (Bauer András – Agárdi Mára: Az élelmiszer-kereskedelem fejlődési irányai az Európai Unióban, Marketing and management, 2000/3.). Valószínűleg nem tévedünk, ha azt mondjuk, hogy ez a fajta amerikai terjeszkedés előbb- vagy utóbb Közép-Kelet Európát is eléri. Ebben a folyamatban fontos szerepet játszanak a márkák és az ellátási láncok. A márkák esetében a fogyasztói hűségre építenek a kereskedők és a termelők. Az ellátási láncokban a szakmai szervezettség, a színvonal az, ami hangsúlyozásra kerül. A gyártók és a kereskedelmi márkák közötti harc lényegében az egyes marketing csatornák irányításának megszerzéséért folyó harcot is jelzi.

       

                  14. sz. kép

       0x01 graphic

      A vevőnek az a fontos, hogy a számára szükséges termékek az adott időben és adott helyen megfelelő áron hozzáférhetők legyenek. Persze az elfogadható ár nagysága  fogyasztói csoportonként változó. Az élemiszer-kereskedelemben a kereskedők a fogyasztói igényeknek  változó  intézményi és kapcsolati struktúrával igyekeznek eleget tenni. Európai szinten jól megfigyelhető, hogy jelentős különbségek vannak a vásárlási szokásokban,  pl. a heti bevásárlások gyakoriságában. Így  az átlagos heti vásárlások gyakorisága jelentősen szóródik. Görögországban ez 4,37, amely messze kiemelkedő az öreg kontinens nyugati országaiban, azt követi Norvégia (2,89), Finnország (2,85). A másik végen Anglia (1,81), Belgium (1,86) és Franciaország (1,67) találhatók.   A nemzeti eltérések  tehát igen nagyok. Az élelmiszer fogyasztáson belül növekszik a házon kívüli fogyasztások aránya. A gyorsétkeztető láncok látványos és eredményes terjedése is ebbe az irányba hat. A jövedelmek emelkedése ugyanakkor a klasszikus éttermi forgalom növekedését eredményezi. Az emberek, ha egyébként megtehetik, szívesen ellátogatnak éttermekbe, amely – sok esetben - nem egyszerűen csak a vacsora vagy az ebéd elfogyasztását jelenti, de sok esetben a társasági élet egyik formája is. Pl. Franciaországban meglehetősen elterjedt az éttermi étkezés és ez  lényegében a hét minden napjára vonatkozik.  Talán ezzel is összefügg, hogy az élelmiszer nagybevásárlások gyakorisága éppen ebben az országban a legalacsonyabb. Nyilván ez utóbbi más egyéb tényezőkkel is magyarázható még.  Gondolja végig, milyen egyéb szempontok játszhatnak még szerepet a francia fogyasztók magatartásában!

      Minden piacon vannak árérzékeny és kevésbé árérzékeny fogyasztók. Kérdés: Mit jelent az, hogy egy  fogyasztó árérzékeny, illetve nem annyira árérzékeny? Mivel magyarázható, hogy egyik fogyasztó az egyik a másik a másik kategóriában található? Magát melyik csoportba sorolná és miért!

       

    Negyedik blokk

    Verseny a vertikum mentén

      A piaci verseny  nem csak horizontálisan (azonos, vagy közel azonos profilú egységek között) de vertikálisan (az azonos marketing csatornában egymásra utalt piaci szereplők között) is folyik. Ennek egyik legjobb megnyilvánulása a márkák közötti harc.

       

                  15. sz. kép

      A kereskedelmi  márkák fokozatosan növelik részarányukat és ez az élelmiszerek esetében különösen jól látható. Minden nagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi egység a gyártói márkák mellett egyre több saját márkával (megfelelő, de nem kiemelkedő minőséggel) jelenik meg és igyekszik a fogyasztói közönségét ezen termékek vásárlásához  megnyerni. Nem véletlen, hogy a kereskedelmi márkák aránya folyamatosan nő az egyes országok élelmiszer forgalmában. Gondolja végig mit jelent egy sikeres kereskedelmi márka értékesítése a kereskedőnek és mit a név nélküli termék, illetve a gyártói márka eladása. Miért ragaszkodik a kereskedő ahhoz, hogy saját márkákat (AUCHAN, TESCO, Billa stb.)  fejlesszen ki?

       

                  16. sz. kép

      Milyen előnyei vannak a kereskedelmi márkáknak? Tanulmányozza a megadott irodalmat! (Nádasi Katalin: A márkakiterjesztés elméleti kérdései.  Marketing and managemet, 2001/1.)

       

    Ötödik blokk

    Bevásárlóközpontok

      A bevásárlóközpontok definiálása tekintetében nem beszélhetünk egységes fogalom meghatározásról. A rendszerváltást megelőzőn az új nagyobb üzletközpontok sorát  a Flórián üzletház és a Skála áruház nyitották meg  1976-ban. A Sugár áruház, szintén a fővárosban nyílt meg 1980-ban. Ezt követően a 90-es évek közepétől létesítettek egymás után az újabb és újabb központokat. A döntően zöldmezős beruházások következtében számos új bevásárlóközpont nyílt az ország különböző területein. A fővárosi Duna Plaza, és a Pólus Center jelentették a következő hullámot 42000 m2 és 56000nm2 felülettel. Aztán jöttek a többiek.

       

                  17. sz. kép

      Noha ezen központok  egy része Budapestre, vagy a főváros környékére települtek, ennek ellenére országos hálózat kiépítése figyelhető meg. A folyamat még nem fejeződött be. Vagyis a különböző  multinacionális cégek még mindig jó befektetésnek tekintik, hogy Magyarországon  újabb és újabb bevásárlóközpontokat hozzanak létre, bővítve a kínálatot,  erősítve a versenyt.  Mit is nevezünk bevásárlóközpontnak? Sikos T. Tamás (Marketing és management, 2001/5-6) tanulmányában ezzel a kérdéssel részletesebben is foglalkozik. Egyrészt bizonyos méretű felület meglétét kell elérnie az egy helyen megvalósuló üzlethálózat fejlesztésnek. Másrészt ezekben a központokban a zömében napi beszerzésű cikkek mellett egyéb, ritkábban vásárolt áruk (ruházat, szerszámok, műszaki cikkek, építőanyagok stb.) is megtalálhatók. Továbbá  jelentős választékban állnak a fogyasztók részére a szolgáltatások. Egyfajta  vonzó, szociális környezet megteremtése is  cél, ahol  kellemes körülmények között vásárolhatunk,  miközben a családi bevásárlás a gyermekeknek  egyfajta élményt nyújtó programként jelenik meg.   Mások úgy fogalmaznak, hogy a bevásárlóközpont egy kereskedelmi, illetve kereskedelmi szolgáltató létesítmény meghatározott minimális területtel. Hangsúlyozzák jellemzőjeként az egy egységként való tervezését és működtetését, amely egyébként saját autóparkolóval rendelkezik. Egyes esetekben azt is hozzáteszik, bár ez nem mindegyik esetben igaz, hogy főleg az olcsóbb város környéki  területeken kerülnek létesítésre.

      Általában elmondható, hogy ezek döntően kiskereskedelmi célokat szolgálnak. A bevásárlóközpontban található üzletek között van egy vagy néhány meghatározó.  Autós bevásárlásra épít, és jól megközelíthető helyen található.

       

    Feladat: Az alábbi hat kérdés közül válaszoljon meg legalább hármat, amelyek között szerepeljen a 6-ik kérdés. Irodalom: Sikos T. Tamás: A bevásárlóközpontok fogalma, típusai. (Marketing  and Management,   2001/5-6)

    Kérdések: 1. Írja le, hogy milyen típusú élelmiszer-kereskedelmi (marketing) bevásárlóközpontokat ismer? 2. Miképpen néz ki országos hálózatuk? 3. Jellemezze őket! 4. Külön térjen ki a 24 órán át nyitva tartó üzletekre és azoknak  a versenyre gyakorolt hatására! Számoljon be saját élményeiről és tegye mögé  az irodalomban    található ismereteket. 5. Ismertesse legfontosabb egyéni tapasztalatait!   6. Próbálja meg előre jelezni, hogy a bevásárlóközpont építések hazai vonatkozásban milyen fejlesztési, illetve fejlődési irány várható. Két szempontot különösen mérlegeljen: 1. Magyarország belátható időn belül az EU tagja lesz.  2. Az ország  régióban elfoglalt helye alapján egyesek úgy vélekednek, hogy Magyarország a régió bevásárló központjává válhat. Sorakoztassa érveit  ez utóbbi megállapítás mellett és ellen egyaránt.

       

    Hatodik blokk

    Specializáció az élelmiszer nagykereske- delemben

      Az általános élelmiszer nagykereskedők vegyes áruválasztékkal dolgoznak.  Nyújthatnak teljes vagy részleges szolgáltatást kiskereskedelmi partnereiknek. A teljeskörű szolgáltatás része lehet pl. a készletfigyelés, az árazás, a pénzügyi irányítás,  elemzések készítése, reklámozás, egyéni címkézés,  hitel nyújtás,  új élelmiszer áruházak finanszírozása.

      Az általános nagykereskedők áruválasztéka széles és nem csak élelmiszereket foglal magában.  A specializálódott nagykereskedők jóval szűkebb áruválasztékkal dolgoznak, és egyben kisebb méretűek is.  Az utóbbi években az USA-ban  a specializált nagykereskedők száma csökkent,  az általános profillal működő élelmiszer nagykereskedők száma viszont emelkedett.

      Ugyanakkor a kiskereskedők erősödésével a nagykereskedők piaci ereje meggyengült.  A nagyobb élelmiszerbolt hálózatok ma már önálló beszerzési társaságokat tartanak fenn. 

       

                  18. sz. kép

       0x01 graphic

      Ugyanakkor a független nagykereskedők pedig szorosabbra fonják kapcsolataikat a független, nem a láncokhoz tartozó élelmiszer kiskereskedőkkel. Ez utóbbiak lehetnek önkéntes jellegűek, vagy  együttműködő csoportok.

      A nyolcvanas években két újfajta élelmiszer nagykereskedő típus jelent meg.  A nagy élelmiszer elosztók, mint pl. a Sysco vállalat, amely egyebek között az éttermeket, a gyorsétkeztető láncokat,  a légitársaságokat és  élelmiszerboltokat látja el termékekkel. A másik típus a nagy élelmiszer gyártók  értékesítési részlegei, amelyek maguk is  a nagykereskedelmi tevékenység erősödéséhez járultak hozzá.

      Végül  meg kell még említenünk  a nagykereskedelmi ügynököket és a brókereket.  Mind a ketten széleskörű tevékenységet folytatnak. Rendszerint nem lesznek az áru tulajdonosai, hanem jutalék ellenében dolgoznak.

      Az utóbbi években a nagykereskedések száma  az USA-ban nem emelkedett. Növekedett viszont a nagykereskedések átlagos mérete a forgalom nagysága tekintetében. Ez lényegében hatékonyságuk növelésének eredménye. Ez egyben a nagykereskedések piaci koncentrációjának fokozódását jelzi. Gazdasági erejük is jelentős. A nagykereskedések profit növekedése meghaladta a többi marketing szervezet profitjának gyarapodását. A számítógépek terjedése, a  változatlan energia- és bérköltségek   hozzájárultak a termelékenység emelkedéséhez, a költségek csökkentéséhez és a profit emelkedéséhez.

    Kérdés: mivel magyarázható a nagykereskedő egységek forgalmának emelkedése? Próbáljon meg néhány fontos tényezőt ennek indoklására felhozni! Magyarázza meg, hogy a nagy élelmiszergyártók miért kezdtek bele nagykereskedelmi  tevékenységbe! Miért döntöttek úgy, hogy kiszolgálják a kiskereskedelmet is? Milyen érdekek, esetleg hosszabbtávú meggondolások vezethették őket ezen döntésükben.? Lehet-e ezen viselkedésük  mögött stratégia vagy csupán taktika dolgokkal állunk szemben? Próbáljon meg érvelni ezen kérdések mellett és ellen! Fogalmazza meg érvelését követően végső álláspontját!

       

    Az élelmiszer boltok, áruházak átalakuló szerkezete

      Az élelmiszer-kiskereskedelem igen jelentős változásokon ment át.  A hálózatok megjelenése,  szuper, majd  a hipermarketek elterjedése, gyors térhódítása, a speciális élelmiszerboltok megjelenése,  az élelmiszer termékek folyamatos bővülése (pl. a reggeli ételek gyors terjedése) mutatják a hatalmas változást. Gondoljunk csak hazai viszonylatban az utóbbi években végbement átalakulásra. A privatizáció kezdetén éppen kereskedelmi üzletek privatizációja  valósult meg először. A sok kiskereskedő abban reménykedett, hogy megcsinálja élete nagy vállalakozását. Saját maga gazdája lehet és  nem törődik a világ gondjaival.  Amikor azután észrevehetően sokan lettek hirtelen, és csökkent a forgalom,  akkor egyesek újításokkal léptek fel. Megjelentek a diszkont üzletek, ahol kevésbé  dekoratív környezetben, nagyobb kiszerelési egységekben, vagy éppen nagyobb csomagoló eszközökben hagyva a termékeket olcsóbb árakkal próbálták a fogyasztókat becsalogatni. A gyorsan növekvő infláció, az attól elmaradó keresetnövekedés a családok zömét fokozott takarékosságra ösztönözte.  Igen sok család éppen az élelmiszer kiadások terén  próbált takarékoskodni.  Gondolja végig, mi lehetett az oka annak, hogy háziasszonyok éppen az élelmiszer kiadásoknál vélték felfedezni a tényleges megtakarítások lehetőségét. Miért nem a dráguló energia árakra reagáltak a fogyasztás csökkentésével? Vagy éppen a biztosítások terén akartak költségeket megtakarítani? Vessen fel pár problémát, gondot e területen, amivel  a fogyasztók nap, mint nap szembe találták magukat! S magyarázza meg döntéseiket!