A BIZOTTSÁG

Ebben a tanulási egységben Ön megismeri

A III. tanulási egység célja, hogy

Tartalom

 

Európai Bizottság (European Commission)

 

Az Európai Bizottságról szóló videót ITT tekintheti meg.

A Bizottság elhelyezkedése az intézményi struktúrában

    Akár a szakirodalmat nézzük, akár a napi híreket, eseményeket vesszük szemügyre, megállapítható, hogy a Bizottság esetében a leggyakrabban szereplő, és a legtöbbet vitatott közösségi intézményről van szó. Nagyon gyakran hangzanak el szélsőséges vélemények is. Például nevezték már "Európa politikai szemetesének" is.

    Azt lehetne mondani, hogy ez természetes, hiszen ha az államok esetében is mindig a kormányok vannak a leginkább szem előtt a napi végrehajtói tevékenységük miatt, akkor ez áll a Közösségre is, melynek a Bizottság a "kormánya".

    A magyarázat azonban így túl egyszerű.

    A Közösségre vonatkozóan a szakirodalomban "kooperatív föderalizmus"-nak is nevezett tanácsközpontú modellben, a Bizottság nemzetek feletti, szupranacionális végrehajtói tevékenysége erősen korlátozva van, szemben a "centrikus modellel".

    A nemzetállami modellekhez képest a Bizottság egyszerre több és kevesebb is, mint a Közösség "professzionális bürokráciája", mivel lényegesen jelentősebb döntési és kezdeményezési hatásköre van. Ugyanakkor a politikák és jogszabályok végrehajtása döntően a tagállami, nemzeti közigazgatások feladatkörébe tartozik, mivel a Bizottságnak nincsenek helyi végrehajtói szervei. Tehát a Bizottság egyszerre több és kevesebb mint egy nemzeti kormány.

A Bizottság feladat- és hatásköre

    A Bizottság nemcsak a

    Jogkörét, más szóval feladat- és hatáskörét értelemszerűen másként, más felosztásban határozzák meg az egyes közösségi  dokumentumok, és másként a szakirodalom .

    A Bizottság feladatát röviden úgy szokták kifejezni, hogy a közösségi "Szerződések őre". Azonban a Bizottság nemcsak őrzi-képviseli az EU általános érdekeit, hanem véleményének és ajánlásának meghatározó szerepe van a közösségi politikák kialakításában is.

    Érdemes azonban egy pillantást vetni részletesebben is a Bizottság jogkörére más-más megközelítésekben:

    A közösségi alapító okirat(ok) szerint a Bizottság feladat- és jogköre "klasszikusan" az alábbiakat fedi:

    A szakirodalomban a Bizottság hatáskörét sokféleképpen szokták tagolni, most három, viszonylag jellemző beosztást mutatunk be.

  1. Az egyik

 

     

  1. A másik:

 

     

  1. A harmadik:
  2. A Bizottság ­

     

    A fenti megközelítések bár jelentős különbségeket mutatnak, azonban sok közös vonást is tartalmaznak. Az egyik ilyen közös pont, amiben minden szerző feltétlenül egyetért, hogy a Bizottság jogköre minden más közösségi szervnél szerteágazóbb. Ezzel is összefüggésbe hozható, hogy a Bizottság az EU-nak címzett bírálatok "kedvelt céltáblája".

    Igen erős pozíciót biztosítanak a Bizottságnak azok a közösségi rendelkezések, melyek meghatározzák, hogy mely esetekben (egyébként a közösségi rendelkezések többségében!) illeti meg kizárólagosan a Bizottságot a kezdeményezés joga, azaz mely szerint bizottsági kezdeményezés híján a Közösség többi szerve, intézménye csak a "levegőben vitatkozhat", de érdemi döntést nem hozhat.

     

Gyakorló feladat: Mit jelent az, hogy a Bizottság a Közösség szupranacionális szerve?

     

A bizottság hatásköre részletezve az első felosztás szerint:

  1. Jogszabály-kezdeményezés
  2. Jogalkotás
  3. Végrehajtás
  4. A gazdaság ellenőrzése
  5. A költségvetés előkészítése
  6. A külkapcsolatok vitele
  7.  

A kezdeményezési jog

    A közösségi szervek közötti alkotmányos hatáskörmegosztás fontos eleme, hogy bár a legfontosabb jogszabályokat a Tanács fogadja el, a közösségi rendelkezések döntő többségével kapcsolatban mégis a Bizottságé a kezdeményezés kizárólagos joga.

    Ezért a Bizottságnak meghatározó befolyása van mind a

    A Tanácsnak nincs kezdeményezési joga.

    Így jogalkotó tevékenysége során nagymértékben függ a Bizottság előterjesztéseitől, mivel nem alkothat jogot olyan kérdésben, amelyben nem kapott előterjesztést a Bizottságtól. A közösségi érdek - Bizottság, és a tagállami, nemzeti érdek - Tanács - a jogszabály-kezdeményezés esetén egyértelműen összekapcsolódik, egymás nélkül nem érvényesülhet.

    A kezdeményezés azonban nem abszolút kizárólagosan a Bizottság kezében van, mivel az utóbbi időben az Európai Tanács döntéseinek többségével maga szólítja fel a Bizottságot valamilyen javaslat előterjesztésére, azaz kezdeményez.

    A Bizottság javaslatainak tartalma, a közösségi jogalkotás technikája és bizonyos fokig célja is alapjaiban módosult az elmúlt időszakban. Míg korábban a bizottsági jogalkotás célja a jogegységesítés volt, a 70-es évektől kezdődően ezt a jogharmonizáció váltotta fel. Ez a tagállamok és a Bizottság közötti kölcsönös tájékoztatási irányelv elfogadását és betartását jelenti többek között új szabványok bevezetése esetén.

    A jogszabály-kezdeményezést nem elhanyagolható módon befolyásolja a közösségi lobbyzás. A lobbytevékenység közvetlenül a javaslat elindítására, vagy annak elindulását követően a javaslat tartalmának formálására irányulhat, mely utóbbi esetben a lobbyzás sokkal hatásosabb, eredményesebb.

    A Bizottság jogszabály-kezdeményezési jogkörrel nem rendelkezik az Unió 2. és 3. pillérére vonatkozóan. A külpolitika alakítására mind a tagállamok, mind pedig a Bizottság terjeszthet elő javaslatot, az igazság-és a belügy területén a tagállamoké szinte kizárólagosan a kezdeményezés joga.

     

A jogalkotás

    A Bizottság jogalkotási jogköre származékos, amennyiben a tanácsi szabályok végrehajtására bocsát ki normákat.

    A Szerződések és a Tanács által alkotott jog nem elegendő a mezőgazdasági és iparpolitikában szükséges szabályozási szükségletek kielégítésére. A Bizottság évente mintegy 7000 rendeletet, irányelvet, döntést bocsát ki, amelyek döntően adminisztratív-technikai jellegű normák, de egy részük kétségkívül politikailag is jelentős.

    A Bizottság eredeti jogalkotási jogkörrel is rendelkezik, amennyiben önállóan is bocsáthat ki irányelveket, döntéseket. Bár a Bizottság önálló jogalkotási tevékenységét mindig nagy vita előzte meg, illetve kísérte, a Bíróság nem semmisítette meg azokat az irányelveket, döntéseket, amelyeket az életviszonyokra, az állami hatóságok és az állami vállalatok pénzügyi kapcsolatainak átláthatóságára, vagy a telekommunikációs piac szabályozására vonatkozóan bocsátott ki a Bizottság.

     

Végrehajtás

     

    Politikai szempontból fontos megkülönböztetni a Bizottságnak a delegált és a saját hatáskörökkel kapcsolatos végrehajtó tevékenységét, mivel a delegált hatáskörben valójában a Tanács hatáskörében és a tagállamok szoros ellenőrzése alatt jár el.

     

A delegált hatáskörben történő végrehajtás.

    Az Európai Unió Tanácsa fejezetben már szóltunk arról, hogy vannak esetek, amikor a Tanács döntéseinek végrehajtását a Bizottságra ruházza. A Tanács azonban köteles arról is rendelkezni, hogy az átruházást milyen feltételekkel teszi meg.

    A Tanács hatféle bizottsági eljárásban delegálja hatáskörét a Bizottságra. Ezek a következők:

    Az eljárások között abban van az alapvető különbség, hogy melyik mekkora manőverezési lehetőséget és döntési szabadságot biztosít a Bizottságnak, illetve mekkora a tagállami befolyás. A fentiek közül a szabályozó-bizottsági eljárás a legszigorúbb, illetve ez köti meg leginkább a Bizottság kezét. Ha a szabályozó-bizottságban nem jön létre egyetértés, a Bizottságnak nincs jogosultsága, s így gyakorlatilag a Tanács visszanyeri eredeti hatáskörét.

     

Saját hatáskörben történő végrehajtás

    Saját hatáskörben a Bizottság köteles

    A Bizottság

    A Bizottság a közösségi jog fő végrehajtója, hiszen a Bizottság feladata

    Mivel a Bizottság nem tudja maga ellátni a végrehajtást, zömében a tagállamokra hagyja ezt. Az ő feladata, hogy elérje, hogy a végrehajtás egységes módon és módszerek alapján történjen.

    Az egységes piacon a liberális gazdaságpolitika nyomán megvalósuló szabad verseny feltételeinek megteremtése, a leszakadó rétegek, közösségek és régiók támogatása a strukturális alapok feladata.

A strukturális alapok

A Bizottsági eljárás szakaszai:

Gyakorló feladat: Igaz-e az az állítás, hogy az Európai Bizottság a Közösség kormánya, a Közösség végrehajtó szerve saját, helyi végrehajtó apparátus nélkül? Ha igen, miért, ha nem, miért?

Gazdaság-ellenőrző tevékenység

A költségvetés előkészítése

Külső képviselet

A Bizottság felépítése: a biztosi rendszer

A Bizottság első dimenziója: a biztosok.

A Bizottság eljárási módjai.

Gyakorló feladat: Mire kötelez a testületi döntés elve?

Egy kis kitekintés

Irodalom:

     

Ellenőrző feladat: Az Európai Bizottság, mint az "Európai Közösség kormánya" mennyiben több és mennyivel kevesebb, mint egy nemzeti kormány? Végezzen összehasonlítást a két kormány feladatköre, jogosultsága alapján! (2-3 oldal terjedelemben)

     

Ellenőrző feladat: Próbálja meg illusztrálni egy bizottsági döntés megszületésének folyamatát! Milyen szervezetek, csoportok közreműködésével, milyen eljárási, szavazási módokban születik meg a Bizottság, mint testület döntése? (2-3 oldal terjedelemben)