1. Önellenőrző feladat

    A környezeti politika és a bővítés rövid történeti áttekintése

           

        1957: Belgium, Franciaország, Németország, Olaszország, Luxemburg és Hollandia aláírják a Római Egyezményt, amely létrehozza az Európai Gazdasági Közösséget.

        1957-1972: A Római Szerződésben nincsen utalás a környezetre, a Közösség csak minimális szinten foglalkozik a környezetvédelemmel. Az intézkedéseket az életszínvonal és a tisztességes gazdasági verseny szempontjainak megfelelően hajtják végre.

        Az ebből következő környezeti politika a szennyezésről, a kereskedelmi áruk környezeti szabványairól, a vadon élő állatokról, növényekről és más, a vidéki természetet érintő ügyekről, a környezeti hatásvizsgálatokról és a környezetről szóló információk szabadságáról szól.

        1964: A hat tagállam bizottságot hoz létre a központi bankok elnökeinek részvételével.[x1]

        1969-1973: A Werner-jelentés egy tervezetet állít össze a gazdasági és pénzügyi unióról. Az 1972-es párizsi csúcstalálkozó 1980-at tűzi ki a gazdasági és pénzügyi unió létrehozásának dátumaként. Az 1973-as olaj-árrobbanás ellehetetleníti a Werner-jelentésben körvonalazott módszert a gazdasági és pénzügyi unió létrehozásához.

        1973: Dánia, Írország és az Egyesült Királyság csatlakozik az Európai közösségben .

        1973-1985: Az 1972-es stockholmi ENSZ konferencia idejére világossá válik, hogy a háború utáni gazdasági fejlődés káros hatással van Európa környezeti állapotára. Az Európai Közösség 1973-ban elfogadja az első környezeti akciótervét. 1985-ben megalapítja környezeti, fogyasztóvédelmi és nukleáris biztonsági főigazgatóságait (DGXI). Rengeteg útmutatót, döntést és szabályzatot hoznak létre a környezetre vonatkozóan.

        1979: Bevezetik az Európai Monetáris Rendszert, hogy csökkentsék a valuták értékbizonytalanságát, de azért továbbra is biztosítsanak némi rugalmasságot.

        1981: Görögország az Európai Közösség tizedik tagja.

        1985: Elindul az egységes belső piac tervezése.

        1986­­­: Spanyolország és Portugália is csatlakozik.

        1986-1992: Az Egységes Európai Okmány (1986) megfelelő jogi keretet hoz létre az Európai Unió számára a környezeti ügyek kezelésére. A környezetpolitika a környezet megőrzésére, védelmére és minőségének javítására törekszik. Igyekszik hozzájárulni az emberi egészség megőrzéséhez, biztosítani a természeti erőforrások gondos és ésszerű felhasználását. Olyan elvekre épül, mint a környezeti károknak a baj forrásánál történő felmérésére, és a ‘szennyező fizet’ gyakorlatának kialakítására. A környezeti jog területén az egyes országok törvényhozási gyakorlatát igyekeznek egymással összhangba hozni minősített többségi szavazás alapján. A DGXI főigazgatóságok az EU-politikát olyan területeken is igyekszenek befolyásolni, mint a gazdaságfejlesztés és az oktatásügy. Az Unió környezeti törvényei szerint az európai polgároknak joguk van az ide vonatkozó információkhoz, a döntésekben való részvételhez, bizonyos esetekben a hatósági döntések felülvizsgálatához és értékeléséhez, valamint sérelmeik jogi orvoslásához.

        1989: Az államfők elfogadják Jacques Delorsnak a gazdasági és pénzügyi unióról szóló jelentését. A Berlini Fal lebontása.

        1991: A kelet-európai és a szovjet központosított, kollektivista gazdaságok összeomlását követően Nyugat-Európa egyre inkább felismeri a környezeti károk súlyos örökségét ezekben az országokban. Az európai uniós segélyprogramok környezetvédelmi elemeket is tartalmaznak. A csehországi Dobris kastélyban találkoznak Európa környezetvédelmi miniszterei és elindítják a Környezet Európáért elnevezésű folyamatot, hogy a környezettel kapcsolatos együttműködést elősegítsék Európa több mint 36 országa között.

        1992: Aláírják a Maastrichti Egyezményt. Nagy-Britannia és Olaszország kiesik az Árfolyam Mechanizmusból (ERM).

        1993: Az Árfolyam Mechanizmus gyakorlatilag szétesik a valutapiacon uralkodó spekulatív nyomás alatt.

        1992-1996: A Maastrichti Egyezmény megalkotja a fenntartható fejlődés koncepcióját az európai jogban, és egyes környezeti kérdéseket a szubszidiaritás elvének és a nemzeti szintű rendelkezésnek vet alá. A jobboldali európai kormányzatok a környezeti szabályozással szembehelyezkednek, a DGXI kicsi marad és viszonylag erőtlen. Az EU környezet-politikájának érvényesítésével kapcsolatban egyre több probléma merül fel, 1992-ben létrehoznak egy hálózatot a környezeti jog (IMPEL) érvényesítésére. Az EU 1993-ban kiadja 5. környezeti akciótervét “A fenntarthatóság felé” címmel, amely igyekszik a környezet kérdését az EU-politika más szempontjaival összehangolni. Arra az elképzelésre épít, hogy a fenntarthatóság eléréséért a társadalom egésze felelős: a kormányzat, az ipar és az állampolgárok egyaránt. Létrejön 1994-ben az Európai Környezeti Ügynökség, hogy “…objektív, megbízható és nemzetközileg összevethető információkat szolgáltasson európai szinten, lehetővé téve a tagállamok számára, hogy meghozzák a szükséges intézkedéseket a környezet védelmére, az intézkedések eredményeinek felmérésére és a közvélemény megfelelő tájékoztatására”.

        1994: A pénzügyi unió második állomásának indulása.

        1995: Ausztria, Finnország és Svédország tagokká válnak. Ezzel a bővítéssel a közösségben az európai polgárok száma eléri a 358 milliót.

        1995: Az Európai Környezeti Ügynökség egyik jelentése szerint az EU sikerrel csökkenti egyes területeken a környezetre gyakorolt negatív hatást. Ez azonban nem elegendő a környezet általános minőségének javításához, még kevésbé a fenntartható fejlődés irányába történő elmozduláshoz. A jelentésben a következő trendek körvonalazódnak:

          1. 2010-re az 1990-es értékekhez képest 25 %-os fogyasztás növekedés, és 20 %-os szén-dioxid kibocsátás növekedés;
          2. 2000-re, 1990-nel összehasonlítva 25 %-kal növekszik az autók száma és 17 %-kal az autóval megtett utazások hosszúsága;
          3. 63 %-os növekedés a műtrágya-felhasználásban 1970 és 1988 között;
          4. 35 %-kal több szilárd városi hulladék-kibocsátás 1987 és 1992 között;
          5. 35 %-os növekedés az átlagos vízhasználat tekintetében 1970 és 1985 között;
          6. 60 %-os várható bővülés a turizmus területén az Adriai-tenger körzetében 1990 és 2000 között.

         1997: A pénzügyi unió harmadik állomását elhalasztják, mert túlságosan kevés tag teljesíti a maastrichti feltételeket.

        1997: Az Amszterdami Egyezmény a fenntartható fejlődést az Európai Unió egyik legfontosabb céljaként jelöli meg. A környezeti kérdéseket az Unió gazdasági és társadalompolitikájának minden területébe be kell építeni, ideértve a kereskedelmet, az ipart, az energiagazdálkodást, a mezőgazdaságot, a közlekedést és a turizmust. Az Agenda 2000 az EU-politika mindazon módosításait tárgyalja, amelyre szükség lesz a fenntartható foglalkoztatás és gazdasági növekedés biztosításához, összefüggésben a 10 közép-európai és kelet-európai ország (Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Cseh Köztársaság, Szlovákia, Szlovénia, Magyarország, Románia, Bulgária) csatlakozásával. Ezen túlmenően pedig az uniós politika négy fő céljának egyikeként megerősítik a környezetvédelem és az életminőség javításának gondolatát.

        1998: Több mint 300 útmutatót fogadnak el Európa környezetének védelmére.   Ezek a vízgazdálkodásra, a levegőminőség védelmére, a természetvédelemre és a hulladékgazdálkodásra vonatkoznak. Az európai törvénykezés végrehajtása nagyon komplex folyamat, megkívánja a tagállamoktól, hogy a törvényi utasításokat a nemzeti törvénykezés szintjére hozzák és valósítsák meg, illetve hogy figyelemmel kövessék és értékeljék a fejleményeket, az eredményekről pedig számoljanak be.

        1998: 11 ország teljesíti a maastrichti feltételeket.

        1998: A hivatalos csatlakozási tárgyalások megindulása a lengyelekkel, csehekkel, magyarokkal, szlovénekkel, észtekkel és ciprusiakkal. A tárgyalások középpontjában az a 80. 000 oldalas kötet áll, amely az EU törvényeit és szabályait tartalmazza. Az olyan területekre szóló megállapodások, mint az oktatás, a kis- és középméretű vállalkozások gyorsan befejeződnek. Más területek, mint az iparpolitika, a közös kül- és biztonságpolitika érdekében történő elmozdulás megint csak nem jelentene komoly problémát. Jelentős gondok mutatkoznak azonban, amikor az agrárpolitika, a határvédelem, az alkalmazandó környezeti és pénzügyi szabványok, a költségvetések és az ÁFA bevezetése kerülnek szóba. A legnagyobb problémák akkor jelentkeznek a már tagokként működő országok számára, amikor a maguk és az uniós pénzügy egésze számára várható hatásokat kell számba venniük.

        1999: Az euró bevezetése.

        2001: Az Európai Tanács (Göteborg) elfogadta az EU Fenntartható Fejlődés Stratégiáját. Ez lesz a 2002 augusztus végén, szeptember elején megrendezésre kerülő Fenntartható Fejlődés Világtalálkozó (2. Föld Csúcs/ Rió+10) alapdokumentuma.

        2002: Az euró fizetőeszközként történő bevezetése, a nemzeti valuták visszavonása.

        2002-2003: A bővítés első köre: Ciprus, Cseh Köztársaság, Észtország, Magyarország, Lengyelország és Szlovénia lehetséges csatlakozása.

        2010+: A csatlakozás következő köre (Bulgária, Románia, Szlovákia, Lettország, Litvánia, Törökország, /jelentkezése függőben/, Málta /jelentkezése függőben/, Oroszország, Ukrajna). Ezt követően lezárul Európának az a megosztottsága, amely a náci Németország vereségét követte.

           

2. Önellenőrző feladat

        • A műszaki vívmányokkal, a környezettel, a történelmi személyiségekkel, az intézményekkel és a műalkotásokkal kapcsolatos korábbi példákat vesse össze a fejlődésnek a már vázolt szerkezeti és folyamatbeli vonatkozásaival.
        • Milyen tekintetben beszélhetünk válaszút előtt álló Európáról. Hogyan viszonyulnak egymáshoz a lehetőségek? (Max. ½ oldal.)

3. Önellenőrző feladat