BEVEZETÉS

       

      “A végső kérdés nyilván az, hogy képes lesz-e túlélni az emberiség a ma élő emberek mesterkedéseit, akik - úgy látszik - gyakran inkább őrült majomként, mint épeszű emberként cselekszenek.”

      A Szentgyörgyi Albert által 1970-ben megfogalmazott aggodalmat sajnos ma már könnyű megértenünk. Miért gondolta, hogy  úgy cselekszünk, mint aki nem tudja, mit tesz? Mert:

      • Nem hallgatunk a nagy gondolkodók és tudósok figyelmeztetéseire, hogy az ember és a természet viszonyának alakulása rossz irányba halad.
      • Nem látjuk be, hogy  földi környezetünk nem az anyag és az energia végtelen tárháza, a hulladékok és szennyező anyagok végtelen befogadóképességű közege.
      • Nem hisszük el, hogy a természeti környezet az emberi faj létének is az alapja, s elpusztítása  pusztulásunkkal jár együtt, mert utódainktól - gyermekeinktől, unokáinktól - vesszük el az életet adó környezetet.

    Sajnos, a sort bárki könnyen tovább folytathatná.

        A környezet rombolását és az emberi kultúra értékeinek pusztulását nap mint nap tapasztaljuk. Az embereknek már nem szükséges cáfolhatatlan tényekkel, tudományosan megalapozott mérésekkel bizonyítani környezetünk elszennyeződését, elég ha körülnézünk közvetlen környezetünkben, a rádiót hallgatva vagy televíziót nézve megerősödik bennünk, hogy a baj világméretű.

        Tisztán láthatjuk, hogy a gazdaság és az üzleti élet nem képes kielégítően megoldani azokat a hatalmas, az egész Földet érintő problémákat, amelyeket létrehozott. Az is nyilvánvaló, hogy a változás feltétlenül szükséges, és elérkezett az idő, nem várhatunk tovább.

           

        Einstein gondolata jól mutatja a szükséges változás lényegét:

        “Egy probléma nem oldható meg azzal a gondolatmenettel, amely létrehozta.“

        Tehát új gondolkodásmódra van szükségünk.

        Ezt kínálja az ún. fenntartható fejlődés, melynek egyik alapgondolata, hogy a környezeti problémák nem kezelhetők társadalmi és gazdasági összefüggésekből kiragadva akkor, ha valóban fenntartható megoldásra törekszünk. Ezt kívánjuk közvetíteni a kurzus segítségével.

        Az Európai Unió a fenntartható fejlődés elvét tette környezeti politikája alapjává. Ezért általános igényként fogalmazható meg, hogy az EU-hoz való csatlakozás folyamatával párhuzamosan a lehető legszélesebb körben (gazdálkodók, vállalkozók, tanárok, stb.) szerezzünk ismereteket a fenntartható fejlődéssel kapcsolatban.

         Ez a kurzus része az Európai Unióról szóló, több kurzusból álló képzésnek, és  feltételezi, hogy Ön már  ismeretekkel rendelkezik az Európai Unió történetéről, intézményeiről, stratégiáiról és politikájáról.

           

        Minden fejezet - lényegében - egységes szerkezetű, igyekszünk a maximális segítséget megadni Önnek a felkészüléshez. Minden téma (fejezet) a célok megfogalmazásával és rövid bevezetéssel indul, mely alapot ad az aktív tanuláshoz. Majd a célok elérését segítő alfejezetekre kerül sor (dokumentumok, irodalmi művek részleteinek olvasása, rajzok készítése, internetes oldalakról információk szerzése stb.). A tevékenységek között szerepelnek  feladatok is, amelyek elősegítik az önellenőrzést. A fejezet végén a rövid összefoglalást a beküldendő feladatok (ellenőrző feladatok) ismertetése követi. Ezeket a tudás ellenőrzésére szolgáló feladatokat, mindig meghatározott időre és meghatározott terjedelemben kell beküldeni. A fejezetek minden esetben a felhasznált irodalom megadásával, ill. a felhasznált és ajánlott internetes források közlésével zárulnak.

        Bizonyos fejezetek után segédanyagok találhatók, amelyek segítik a munkát.  Az egyes fejezetek mellett található “+” jelzés azt jelenti, hogy azokban az  Internet is fölhasználható a tananyag kiegészítéséhez, amely a legtöbb esetben angol nyelvtudást igényel. Ez azonban nem elengedhetetlen feltétele a kurzus elvégzésének.

        A tanfolyam összes időszükséglete 60 óra, amely tartalmazza a konzultációkat is.

        A konzultációkra a kurzus kezdetén, és az ellenőrző feladatok beadását követően kerül sor, ahol tisztázzuk a felmerült problémákat

        Jó tanulást!

        A tananyag Kiss ferenc és Ken Webster: A környezet védelméről a fenntarthatóság felé című tankönyv felhasználásával készült.

         

        TARTALOMJEGYZÉK

                                                                                                                                                      

        BEVEZETÉS

        I. TANULÁSI EGYSÉG

        A FENNTARTATÓ FEJLŐDÉSSEL KAPCSOLATOS ALAPISMERETEK

          1. fejezet

        EURÓPA VÁLASZÚTON

        Modernizációs folyamat

        A környezeti politika és a bővítés rövid történeti áttekintése

        Aggasztó változások

        Reményt keltő változások

         

          2. fejezet

        MIÉRT AKARUNK FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉST? 

        Helyzetelemzés

        A fenntarthatatlanság feltárása

        Környezeti hatás

        Az ökológiai láblenyomat

        A fejlődés átértelmezése

        Modellváltás

           

          3. fejezet

        AZ ÖKOLÓGIAI LÁBLENYOMAT JELENTŐSÉGE

        Teljes környezeti költségek

        A módszer illusztrálása

        Egyenlőtlenségek

           

        II. TANULÁSI EGYSÉG

          4. fejezet

        Fenntartható városok

        A jövő városa

        AZ Aalborgi Karta

         

          5. fejezet

        A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS MUTATÓI

        GDP kontra ISEW

        A jólét ismérvei

        Fogalmi kérdések

        A fenntartható fejlődés mutatói egy EU tagállamban

        A FELADATOK MEGOLDÁSAI

        Utószó