I. Tanulási egység
1. Fejezet
1. Feladat
Erre a feladatra nagyon sokféle megoldás, válasz, lehetséges. Egy a sok közül a gőzgép feltalálása és alkalmazása. Ma már tisztán látjuk, hogy a gőzgép felfedezése lényeges szerepet játszott az úgynevezett ipari forradalom kialakulásában. Az ipari technológia olyan fejlődést alapozott meg, amely nélkül a mai modern társadalmak ilyen formában nem jöhettek volna létre. Azonban azt is látnunk kell, hogy ez a találmány, illetve ennek alkalmazása alapozta meg a globális méretű környezetszennyezést. Ezzel indultak el azok a súlyos változások, amelynek hatásait ma már mindenki érzékeli (a levegő, a víz, a talaj szennyezése).
2. Feladat
Ha a gőzgép példáját folytatjuk tovább, akkor a következőket kell megjegyeznünk. A gőzgépet követte belsőégésű motor felfedezése és kőolaj felhasználása, mely jelentősen megváltoztatta a közlekedést, áruszállítást, turizmust. De idetartozik az energiatermelés változása is, és itt meg kell jegyeznünk, hogy a technológia fejlődése nem állt meg. Lényeges változás volt az atomenergia fölhasználása. Mindezek azonban nem csökkentették a környezeti kockázatot, hanem egyre nagyobbá, egyre súlyosabbá tették. Európa azért is érkezett válaszút elé, mert kinyilatkoztatta, hogy a környezeti kérdéseket az unió gazdasági és társadalom politikájának minden területébe be kell építeni. Azonban ez önmagában nem elegendő, mert ha az energiatermelés és a közlekedés alapját adó természeti erőforrás felhasználását nem változtatjuk meg azaz a fosszilis energia hordozóról (kőszén, kőolaj, földgáz) nem térünk át alternatív megoldásokra, akkor nem a fejlődést, hanem a környezeti váltságot erősítjük.
3. Feladat
A lelkesedés vagy optimizmus oka lehet, hogy egyre több nagy európai politikai párt, vagy kormánypárt programjába kerül bele a környezeti fenyegetés megszüntetésének vagy legalábbis csökkentésének gondolata, illetve sok helyen már megjelenik a fenntarthatóságnak mint célnak az elérése.
1.
Feladat
A nyersanyag készletek csökkenésével együtt járhat az
ipari termelés és az élelmiszer termelés csökkenése. Ennek következménye lehet
a népesség növekedés megállása, majd a népesség csökkenés bekövetkezte. Az
ipari termelés és az élelmiszer termelés valamint a népesség csökkenése együtt
jár a környezetszennyeződés csökkenésével.
2.
Feladat
Szociális: társadalmi egyenlőség, demokratikus részvételiség.
Gazdasági: agrárnövekedés, a munkaerő hatékony felhasználása.
Környezeti: biodiverzitás, természeti erőforrások.
3. Fejezet
1. Feladat
Magyarországon egy átlagember ökológiai láblenyomata általában nagyobb, mint az ország ökológiai kapacitása. Az internetes oldal segítségével a számítást követően kísérletezhetünk vajon a fogyasztásunk melyik része étkezés, utazás, egyebek az, amely leginkább növeli az ökológiai láblenyomatunkat. Ezt követően elgondolkodhatunk azon, hogyan változtassuk meg mindennapi életünket, például többet használunk tömegközlekedési eszközt kevesebbet személy autót annak érdekében, hogy csökkentsük egyéni ökológiai láblenyomatunkat.
II. Tanulási egység
1. Fejezet
1.
Feladat
1. rajz:
· Gépkocsik által zsúfolt, kipufogógázokkal szennyezett utcák;
· elpusztult fák, zöldfelület hiánya;
· a lakóövezethez túl közel helyezkedik el az ipari övezet;
· a jobb első ház ajtaján négy zár is látható, ami közbiztonság hiányát jelzi.
A jellegzetességek tetszés szerint tovább folytathatók.
2. Rajz (kiegészítve):
· Az utca nem zsúfolt elsősorban tömegközlekedési eszközök és kerékpárosok láthatók;
· sok a zöldfelület és az újonnan ültetett fa;
· a város közvetlen közelében nincs ipari övezet;
· az utcakép rendezett és biztonságos.
A felsorolás itt is tetszőlegesen tovább folytatható.
2. Fejezet
1. Feladat
Ha a légszennyezés mértékének növekedését vesszük, akkor a következőt mondhatjuk el. Bár józanul gondolkodva azt mondjuk általában, hogy ez negatív dolog, jelenleg mégis a GDP növekedését eredményezi. Ennek oka egyszerű, ugyanis a növekvő levegőszennyeződés egyre több kárt okoz (egészségünkben, szerkezeti anyagokban, stb.) ezért ezek elhárítására egyre több pénzt kell fordítani, ez a pénzmozgás viszont a GDP növekedését eredményezik.
Ha a GDP helyett az ISEW indexet használjuk, akkor az előbb említett károkra -mely a növekvő levegőszennyeződésből adódik- fordított összegek negatív előjellel jelennek meg, azaz az index csökkenését eredményezik. Ezért, ha mi nem akarunk, és persze a gazdasági és politikai szakemberek sem akarnak csökkenést, a levegőszennyeződés okát kell megszüntetni és akkor a károk elhárítására sem kell pénzt fordítani.
2. feladat
Lehetséges válaszok
|
Kategóriák |
elvárások / |
Kilátások |
|
|
JÓ |
ROSSZ |
|
1. Otthon |
tágas, saját, családi ház |
kicsi ,bérlakás |
|
2. Oktatás |
ingyenes, szabad választás |
tandíj, központi irányítás |
|
3. Egészség |
betegségektől mentes élet |
népbetegség, alacsony életkor |
|
4. Életmód |
kiegyensúlyozott |
túlhajszolt |
|
5. Környezet |
tiszta |
szennyezett |
|
6. Kikapcsolódás |
Van rá idő és lehetőség. |
Kevés idő és lehetőség van rá. |
|
7. Vásárlás |
Kevés idő és energia ráfordítással. |
Vásárlási kényszer a reklámok hatására. |
|
8.
Természet |
Sokfélesége nem veszélyeztetett. |
A fajok száma csökken. |
|
9. Munka |
Az elvárásoknak megfelelő. |
Magas munkanélküliség. |
|
11. Közösség |
segítőkész, befogadó |
szétzilált |
|
12. Források |
újrahasználat, újrahasznosítás |
csökkenő készletek |
|
13. |
|
|
|
14. |
|
|
3. Feladat
A feladat lehetséges megoldása erősen függ attól ki milyen jövőt képzelt el magának, vagy gyerekeinek és rögzítette ennek jellegzetességeit a táblázatban.
Nem kell aggódni, ha az említett kívánságok, vágyak, elvárások, kilátások másak, mint amelyet a 13 pont bemutat. Lehet hogy a „többet és többet” anyagias szemlélethez való erős kötődés jelenik meg általános vágyként. Az is lehetséges, hogy az „igyekezzünk továbbra is jól érezni magunkat az adott világban” életérzést kifejező, a jelenlegihez hasonló gazdasági és anyagi növekedésben bízó világkép, jövőkép, formálódott ki.
A résztvevők jövőképe – tapasztalatok szerint – gyakran egybeesik a fenntartható fejlődés mutatóival. Ezek lehetnek közvetlen kapcsolatok, vagy esetleg csak hasonló megfogalmazások.
Vannak akik valóban túlságosan utópisztikusak nehezen megvalósíthatónak tartják a 13 pontot ahhoz, hogy komolyan lehessen venni. Azonban egy dolgot ne felejtsünk el, a gyermekeink jövőjéről van szó, s éppen velük kapcsolatban nagyon jól tudjuk az első lépés megtétele a legnehezebb és hosszú felkészülést igényel.