1.3. Mit fog Ön tudni a kurzus elvégzése után?
1.4.1. Miből áll a programcsomag?
1.4.2. Hogyan épül fel a tananyag?
1.4.4. Készítsen tanulási tervet!
1.4.5. Hogyan dolgozza fel a tanulási egységeket?
1.4.6. Hogyan tartson kapcsolatot konzulensével?
Ezt a programcsomagot
vállalakozók számára fejlesztettük ki, akik a magyar gazdaságban működtetik
kis- és középes nagyságú vállalkozásukat, vagy ezután szándékoznak azt
létrehozni. Minimális előzetes ismeretet tételezünk fel, az általános és a
középiskolából hozott alapismeretek elegendő alapot jelentenek a tananyag
tanulmányozásához. Az új fogalmak, módszerek, eljárások bemutatásánál kerültük
a matematikai összefüggések használatát. Mellőztük a bonyolult módszereket:
érthető, egyszerű megfogalmazásokra törekedtünk. A fejezetek elején felmérő
tesztek talál. Amennyiben ezek – megfelelő alapok hiányában – nehéznek
bizonyulnak, egy kattintással olyan fejezethez léphet, ahol a hiányzó alapokat
pótolhatja, majd folytathatja a tanulást.
Célunk, hogy Ön jobban
tájékozódjon vállalakozásának változó üzleti környezetét illetően. Az EU
csatlakozás után a világ még jobban kitágul, az működési „hadszíntere” is
megváltozik. Megváltoznak az Ön lehetőségei, de egyben több fenyegetéssel is
szembe kell néznie. Vállalkozásával szabadabban átlépheti az országhatárt, de
ez igaz fordítva is: új versenytársak jelenhetnek meg megszokott környezetében
is. Átfogó képet szeretnénk Önnek adni erről a megváltozó világról, amit az
Európai Unió jelent, mégpedig az Önt közelről érintő kérdésekben. Célunk
segíteni az Ön eligazodását, hogy jobb döntéseket hozhasson, hogy azokat
sikeresen hajtsa valósítsa meg.
A kurzus végeztével Ön egy
nagyvonalú, madártávlati képet fog látni az EU vállalatainak működéséről. Látni
fogja, hogy milyen terepen fog versenyezni, leendő versenytársai hogyan
készítenek stratégiát Tudni fogja, hogy a saját vállalkozását illetően milyen
forrásokból szerezhet bővebb, konkrétabb információkat, hogyan fogalmazza meg
saját elképzeléseit a lehetőségek megragadására, a fenyegetések kivédésére.
Elemzési módszereket ismer meg és képes lesz azokat alkalmazni saját működési
területén. Képes lesz saját stratégiájának értékelésére, módosítására, vagy akár
új – sikeres – stratégiák megfogalmazására és végrehajtására.
Ezt az oktatási anyagot Ön
CD lemezen megkapja. Emellett minden fejezet végén talál ajánlott irodalmat,
amelynek olvasásával ismereteit bővítheti. Ha az angol nyelvű források olvasása
gondot okoz vagy nehezen elérhető és beszerezhetők, javasolom a szerző magyar
nyelvű Stratégiai Tervezés és Stratégiai Menedzsment című könyveinek további
tanulmányozását (Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, mindkettőnek mindkét kiadás
használható). További információforrást képeznek a gazdasági tárgyú hetilapok,
folyóiratok (Figyelő, HVG, Vezetéstudomány, a magyar nyelvű Harvard Business
manager stb, vagy akár az Internet is).
A tananyag a jelen Bevezető
(1. fejezeten) kívül négy további részből áll.
Az oktatási anyagot úgy
építettük fel, hogy Ön minden fejezet végén találjon ellenőrzésre szolgáló,
vagy önálló munkára, elemzésre, gondolkodásra késztető feladatokat. Az
ismereteket érdemben tárgyaló fejezeteket Őnellenőrző kérdések követik. Ezek
egy része feleletválasztó teszt jellegű – a helyes választ a kérdéssor végén
megtalálja. A kérdések másik csoportja olyan kérdés, amelyre a választ a
szövegbe visszalapozva találja meg (ezeket a válaszokat nem ismételtük meg).
Az önellenőrző feladatokat
Ellenőrző feladatok követik. Ezek már valamivel több munkát, elemzést, gondolkodást
igényelnek Öntől. Igyekeztünk olyan feladatsort összeállítani, amelyek már a
gyakorlathoz is kapcsolódnak. Az elején még egy részletesebben leírt
esettanulmányhoz kapcsolódnak a kérdéseink. Később, ahogy Ön egyre több
ismeretre tesz szert a nemzetközi stratégiákat illetően, már közelebb kerülünk
a hazai üzleti élethez. Amennyiben Ön gyakorló üzletember, a legjobb és
leghasznosabb megoldás, ha a saját vállalkozását használja fel
gyakorlópályának. Erre a későbbi fejezetekben opcionálisan lehetőséget is
adunk. Ezeket a feladatokat Ön konzulensének küldi meg, és közösen értékelik
ki.
Egyéni tanulásának
hatékonyabbá tételére készítsen tanulási tervet. Először a szükséges óraszámot
becsülje meg. Az alábbiakban elkészítünk egy időbecslést, átlagos tanulási
képességeket figyelembe véve. A megértéshez (első olvasás) 100 szó/perc
olvasási sebességgel számoltunk (ez az alap idő), újraolvasáshoz 50%-ot adunk
ehhez. Az ismeretek rögzítése az alapidő kétszerese szokott lenni.
|
Fejezet |
Szavak száma |
Megértés (perc) |
Újraolvasás (perc) |
Feladat (perc) |
Rögzítés (perc) |
Összesen (perc) |
|
1. fejezet |
1056 |
11 |
16 |
- |
21 |
48 |
|
2. fejezet |
7231 |
72 |
108 |
50 |
145 |
375 |
|
3. fejezet |
9218 |
92 |
138 |
180 |
184 |
595 |
|
4. fejezet |
12855 |
129 |
193 |
120 |
257 |
698 |
|
5. fejezet |
5745 |
57,5 |
86 |
180 |
115 |
439 |
|
Össz .perc |
36103 |
361 |
542 |
530 |
722 |
2155 |
|
ÓRA |
- |
6 |
9 |
9 |
12 |
36 |
Ezt a becslést lefelé vagy
felfelé korrigálja, egyéni tanulási tempójának megfelelően. Az így kapott
óraszámot ossza be határidő naplójában naptári napokra, egyéni „menetrendjének”
megfelelően. Ezt a menetrendet egyeztesse
konzulensével.
A tananyagot tanulási
egységenként javasoljuk feldolgozni.
Jó és (élvezetes),
hasznosítható munkát kívánunk!
A kurzus beindításakor Ön
tájékoztatást kap konzulense személyéről, E-mail címéről, telefonszámáról.
Ekkor határozzák meg a kapcsolattartás módját, formáját gyakoriságát is.
Törekedjen a megbeszélt határidők betartására.