A tantárgy neve

Az EU oktatáspolitikája

A tantárgy kódja

EU2313, EU2314

A meghirdetés féléve

3., 4. félév

Kreditpont

1+1

Összóraszám (elm. + gyak.)

15 + 15 = 30

A számonkérés módja

gyakorlati jegy

Előfeltétel (tantárgyi kód)

nincs

A tantárgyfelelős neve

Dr. Pornói Imre

A tantárgyfelelős beosztása

főiskolai tanár

 

 

1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései

 

Ismerjék meg a hallgatók az európai köz-, felső- valamint szakoktatás történeti kialakulásának folyamatát, azok egységet, illetve különbözőséget mutató jegyeit. Ismerjék meg az oktatásnak az EU egészére vonatkozó általános jellemzőit és emellett sajátosságait.

 

2. A tantárgy tartalma

 

Az európai közoktatás elméleti és gyakorlati rendszerének kialakulása: a protestantizmus hatása; a felvilágosodás; a tömegoktatás megjelenése; a közoktatás struktúrája a XX. században. Az EU közoktatási rendszere és azok sajátosságai: az EU mint oktatási modell; a tankötelezettség; az átjárhatóság; az óvoda és iskola egysége; a 12 éven át tartó iskola; a kötelező oktatás időtartama; oktatás és GDP. A felsőoktatás európai rendszerének kialakulása: a középkori egyetem eszméje; egyetem az Újkorban; az egyetemek nemzeti arculata; egyetem a XX. században; felsőoktatási szisztémák az EU államaiban; a szakoktatás struktúrája és tartalmi jegyei az EU-ban.

 

3. Az évközi ellenőrzés módja: nincs

 

4. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs

 

5. Kötelező, illetve ajánlott irodalom

 

Vajó Péter: Oktatási integrációs törekvések az EGK-ben. Villányi úti Konferenciaközpont és Szabadegyetem.

Fináczi Ernő: A középkori nevelés. Budapest.

Fináczi Ernő: Az újkori nevelés története.

Pukánszki–Német: Neveléstörténet.

Horváth–Pornói: Neveléstörténet.

Weszely Ödön: Az egyetem eszméje és típusai. Minerva, VIII. évf. 4–7. sz. Budapest, 1929.

http://www.eurydice.org/Eurybase

The Information Network on Education In Europe

 

6. Tárgyi szükségletek