A tantárgy neve |
Az EU oktatáspolitikája |
A tantárgy kódja |
EU2313, EU2314 |
A meghirdetés féléve |
3., 4. félév |
Kreditpont |
1+1 |
Összóraszám (elm. + gyak.) |
15 + 15 = 30 |
A számonkérés módja |
gyakorlati jegy |
Előfeltétel (tantárgyi kód) |
nincs |
A tantárgyfelelős neve |
Dr. Pornói Imre |
A tantárgyfelelős beosztása |
főiskolai tanár |
1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései
Ismerjék meg a hallgatók az európai köz-, felső- valamint szakoktatás történeti kialakulásának folyamatát, azok egységet, illetve különbözőséget mutató jegyeit. Ismerjék meg az oktatásnak az EU egészére vonatkozó általános jellemzőit és emellett sajátosságait.
2. A tantárgy tartalma
Az európai közoktatás elméleti és gyakorlati rendszerének kialakulása: a protestantizmus hatása; a felvilágosodás; a tömegoktatás megjelenése; a közoktatás struktúrája a XX. században. Az EU közoktatási rendszere és azok sajátosságai: az EU mint oktatási modell; a tankötelezettség; az átjárhatóság; az óvoda és iskola egysége; a 12 éven át tartó iskola; a kötelező oktatás időtartama; oktatás és GDP. A felsőoktatás európai rendszerének kialakulása: a középkori egyetem eszméje; egyetem az Újkorban; az egyetemek nemzeti arculata; egyetem a XX. században; felsőoktatási szisztémák az EU államaiban; a szakoktatás struktúrája és tartalmi jegyei az EU-ban.
3. Az évközi ellenőrzés módja: nincs
4. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs
5. Kötelező, illetve ajánlott irodalom
Vajó Péter: Oktatási integrációs törekvések az EGK-ben. Villányi úti Konferenciaközpont és Szabadegyetem.
Fináczi Ernő: A középkori nevelés. Budapest.
Fináczi Ernő: Az újkori nevelés története.
Pukánszki–Német: Neveléstörténet.
Horváth–Pornói: Neveléstörténet.
Weszely Ödön: Az egyetem eszméje és típusai. Minerva, VIII. évf. 4–7. sz. Budapest, 1929.
http://www.eurydice.org/Eurybase
The Information Network on Education In Europe
6. Tárgyi szükségletek