A tantárgy neve

Magyar irodalom - európai irodalom (magyar–angol,  magyar–német) II.

A tantárgy kódja

EU2514

A meghirdetés féléve

3. félév

Kreditpont

1

Összóraszám (elm. + gyak.)

0+15 (angol: 8, német: 7)

A számonkérés módja

gyakorlati jegy

Előfeltétel (tantárgyi kód)

nincs

A tantárgyfelelős neve

Dr. Joó Etelka

A tantárgyfelelős beosztása

főiskolai docens

 

 

1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései

 

A modul célja, hogy bemutassa a magyar–angol, magyar–finn és magyar–német irodalmi kapcsolatok rövid történetét, kiemelve azokat a magyar és európai írókat, költőket (Ady, Illyés, József Attila, Pók Lajos, Vajda György Mihály, Karinthy Frigyes, Vass István, Cs. Szabó László, Keresztúry Dezső stb.), akik fontos szerepet játszottak a XX. századi magyar és európai irodalmi kapcsolatok alakításában. A hallgatók megismerhetnek tudós- és fordítóportrékat (Hankiss János, Benedek Marcell, Keresztúry Dezső stb.), hungarológusokat és hungarológiai intézeteket (Gragger Róbert, Bécs: Collegium Hungaricum, Berlin: Humboldt Universität), akik a nyugat-európai országokban terjesztették a magyar kultúrát, valamint jeles nyugat-európai költőket és írókat (Thomas Mann, Ted Hughes), akik nagy hatással voltak a magyar irodalmi és kulturális élet alakulására. Végül bemutatja az 1945 utáni finn, észt, angol és német irodalmat.

 

2. A tantárgy tartalma

 

Az irodalmi kapcsolatok alakulása a középkorban, a reneszánsz és a reformáció korában; A felvilágosodás és a szentimentalizmus kora (Goethe: Werther — Kármán: Fanni hagyományai; Bessenyei György munkássága; Irodalmi kapcsolatok a reformkorban: Toldy (Schedel) Ferenc; A századforduló korszaka: a hungarológia megalapítása, Berlin és Bécs; A XX. század irodalma, német nyelvű írók-költők magyarországi recepciója (Thomas Mann, Franz Kafka, Rainer Maria Rilke, Robert Musil, Bertolt Brecht, Friedrich Nietzsche), magyar írók, költők külföldi recepciója (pl. Ady); Közvetlen irodalmi hatások: Goethe: Faust — Madách: Az ember tragédiája, valamint Musil: Törless iskolaévei — Ottlik: Iskola a határon.

 

3. Az évközi ellenőrzés módja: nincs

 

4. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs

 

5. Kötelező, illetve ajánlott irodalom:

 

Keresztúry Dezső: Helyünk a világban. Szépirodalmi Kiadó, Budapest, 1984.

Keresztúry Dezső: A német elbeszélés mesterei. 1-2. kötet, Európa, Budapest, 1957.

Keresztúry Dezső: Német költők antológiája. Móra Kiadó, Budapest, 1963.

Keresztúry Dezső: „S mik vagyunk mi?” Tanulmányok, esszék, cikkek. Salgótarján, Mikszáth Kiadó, 1992.

Lukács György: Thomas Mann. Két tanulmány. Hungária, Budapest, 1948.

Pók Lajos: Thomas Mann világa. Európa, Budapest, 1975.

Pók Lajos: Kafka világa. Európa, Budapest, 1981.

Pók Lajos: Bécs 1900. Helikon, Budapest, 1989.

Szabó Ede: Rilke világa. Európa, Budapest, 1979.

Vajda György Mihály: Mai osztrák elbeszélők. Európa, Budapest, 1967.

Vajda György Mihály: Modernség, dráma, Brecht. Kossuth, Budapest, 1981.

Vajda György Mihály: Osztrák irodalom magyar szemmel. Budapest, 1959. Világirodalmi Figyelő különnyomata.

Walkó György: Az ismeretlen Goethe. Magvető, Budapest, 1978.

Halász Előd: Thomas Mann. Gondolat, Budapest, 1959.

Halász Előd: Nietzsche és Ady. Ictus, Szeged, 1995.

Mádl Antal–Győry Judit: Thomas Mann és Magyarország. Gondolat, Budapest, 1980.

Bélády–Pomogáts–Rónay L.: A nyugati magyar irodalom 1945 után. Gondolat, Budapest, 1986.

Mádl Antal: Thomas Mann világ- és emberképe. Argumentum, Budapest, 1999.

 

6. Tárgyi szükségletek: könyvtár