A tantárgy neve |
Magyar irodalom - európai irodalom (magyar–angol, magyar–német) II. |
A tantárgy kódja |
EU2514 |
A meghirdetés féléve |
3. félév |
Kreditpont |
1 |
Összóraszám (elm. + gyak.) |
0+15 (angol: 8, német: 7) |
A számonkérés módja |
gyakorlati jegy |
Előfeltétel (tantárgyi kód) |
nincs |
A tantárgyfelelős neve |
Dr. Joó Etelka |
A tantárgyfelelős beosztása |
főiskolai docens |
1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései
A modul célja, hogy bemutassa a magyar–angol, magyar–finn és magyar–német irodalmi kapcsolatok rövid történetét, kiemelve azokat a magyar és európai írókat, költőket (Ady, Illyés, József Attila, Pók Lajos, Vajda György Mihály, Karinthy Frigyes, Vass István, Cs. Szabó László, Keresztúry Dezső stb.), akik fontos szerepet játszottak a XX. századi magyar és európai irodalmi kapcsolatok alakításában. A hallgatók megismerhetnek tudós- és fordítóportrékat (Hankiss János, Benedek Marcell, Keresztúry Dezső stb.), hungarológusokat és hungarológiai intézeteket (Gragger Róbert, Bécs: Collegium Hungaricum, Berlin: Humboldt Universität), akik a nyugat-európai országokban terjesztették a magyar kultúrát, valamint jeles nyugat-európai költőket és írókat (Thomas Mann, Ted Hughes), akik nagy hatással voltak a magyar irodalmi és kulturális élet alakulására. Végül bemutatja az 1945 utáni finn, észt, angol és német irodalmat.
2. A tantárgy tartalma
Az irodalmi kapcsolatok alakulása a középkorban, a reneszánsz és a reformáció korában; A felvilágosodás és a szentimentalizmus kora (Goethe: Werther — Kármán: Fanni hagyományai; Bessenyei György munkássága; Irodalmi kapcsolatok a reformkorban: Toldy (Schedel) Ferenc; A századforduló korszaka: a hungarológia megalapítása, Berlin és Bécs; A XX. század irodalma, német nyelvű írók-költők magyarországi recepciója (Thomas Mann, Franz Kafka, Rainer Maria Rilke, Robert Musil, Bertolt Brecht, Friedrich Nietzsche), magyar írók, költők külföldi recepciója (pl. Ady); Közvetlen irodalmi hatások: Goethe: Faust — Madách: Az ember tragédiája, valamint Musil: Törless iskolaévei — Ottlik: Iskola a határon.
3. Az évközi ellenőrzés módja: nincs
4. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs
5. Kötelező, illetve ajánlott irodalom:
Keresztúry Dezső: Helyünk a világban. Szépirodalmi Kiadó, Budapest, 1984.
Keresztúry Dezső: A német elbeszélés mesterei. 1-2. kötet, Európa, Budapest, 1957.
Keresztúry Dezső: Német költők antológiája. Móra Kiadó, Budapest, 1963.
Keresztúry Dezső: „S mik vagyunk mi?” Tanulmányok, esszék, cikkek. Salgótarján, Mikszáth Kiadó, 1992.
Lukács György: Thomas Mann. Két tanulmány. Hungária, Budapest, 1948.
Pók Lajos: Thomas Mann világa. Európa, Budapest, 1975.
Pók Lajos: Kafka világa. Európa, Budapest, 1981.
Pók Lajos: Bécs 1900. Helikon, Budapest, 1989.
Szabó Ede: Rilke világa. Európa, Budapest, 1979.
Vajda György Mihály: Mai osztrák elbeszélők. Európa, Budapest, 1967.
Vajda György Mihály: Modernség, dráma, Brecht. Kossuth, Budapest, 1981.
Vajda György Mihály: Osztrák irodalom magyar szemmel. Budapest, 1959. Világirodalmi Figyelő különnyomata.
Walkó György: Az ismeretlen Goethe. Magvető, Budapest, 1978.
Halász Előd: Thomas Mann. Gondolat, Budapest, 1959.
Halász Előd: Nietzsche és Ady. Ictus, Szeged, 1995.
Mádl Antal–Győry Judit: Thomas Mann és Magyarország. Gondolat, Budapest, 1980.
Bélády–Pomogáts–Rónay L.: A nyugati magyar irodalom 1945 után. Gondolat, Budapest, 1986.
Mádl Antal: Thomas Mann világ- és emberképe. Argumentum, Budapest, 1999.
6. Tárgyi szükségletek: könyvtár