A tantárgy neve |
A művészeti élet az EU tagországaiban |
A tantárgy kódja |
EU2611 |
A meghirdetés féléve |
1. félév |
Kreditpont |
1 |
Összóraszám (elm. + gyak.) |
0+15 |
A számonkérés módja |
gyakorlati jegy |
Előfeltétel (tantárgyi kód) |
nincs |
A tantárgyfelelős neve |
Dr. Karádi Zsolt |
A tantárgyfelelős beosztása |
főiskolai tanár |
1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A modul célja, hogy bemutassa az európai művészeti élet egyes ágait. Foglalkozik az európai film 1945 utáni történetével és jellemző korszakaival (olasz neorealizmus, francia új hullám, a kelet-európai film (csehszlovák, lengyel, magyar), angol free cinema, a német és a svéd film). A hallgatók megismerhetik néhány kiemelkedő európai filmrendező portréját. A zeneművészeti előadásokon foglalkoznak a XX. sz. második felének zenekultúrájával, a zenei intézményrendszerrel, az országos és nemzetközi hálózatokkal, az iskolai és iskolán kívüli zeneoktatással és különböző zenei irányzatokkal. Megismerik néhány EU-s ország zenepolitikáját.
2. A tantárgy tartalma
Az európai film
- Az olasz neorealizmus: az olasz film Mussolini alatt (az olasz film és a fasizmus, II. világháború, előzmény
A neorealizmus vége
- A francia új hullám I.
- A francia új hullám II.
- Az új hullám vége
Az angol free cinema
- az angol film megújulási szándéka
- fiatalok a kamera mögött
- az irányzat előfutárai:
Az irányzat után
A német filmről
- A német film a II. vh. előtt
- az „NSzK” filmművészete
A svéd film és Bergman
A svéd film Bergman előtt
Magyarország, Európa és a világ zenei szervezetei: KÓTA, EMC, IFCM, Jeunesses Musicales, IMC, ISME
Zeneoktatás Magyarországon és az EU országaiban
Bepillantás a kortárs zenébe – napjaink zenéje itthon és külföldön
- XX. Századi zenei irányzatok Európában és hatása Magyarországon
- Új zenei eszközök, kompozíciós technikák
- aleatória
- zajzene
- ütős zene
- Kreatív zenei gyakorlatok
- Zeneszerző generációk Magyarországon Bartók és Kodály nyomában
3. Az évközi ellenőrzés módja: nincs
4. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs
5. Kötelező, illetve ajánlott irodalom:
A film krónikája. Bp. 1995.
Filmlexikon I-II. Bp. 1994.
Oxford Filmenciklopédia. Bp. 1998.
Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy. Bp. 1992.
André Bazin: Mi a film? Bp. 1995.
Lizzani: Az olasz film története. Bp. 1981.
Nemeskürthy István: A filmművészet nagykorúsága. Bp. 1966.
Nemes Károly: A filmművészet fejlődése. Bp. 1979.
Ingmar Bergman: Képek. Bp. 1992.
Báron György: Hollywood és Marienbad. Bp. 1986.
Kovács András Bálint: Metropolisz, Párizs. Bp. 1992.
Tarantino előtt: tomegfilm a nyolcvanas években. Szerk. Nagy Zsolt. Bp. 2000.
Wenders. Szerk.: Zalán Vince. Bp. 1999.
Kieslowski mozija. Bp. 2000.
Antonioni. Szerk.: Zalán Vince. Bp. 1999.
Chandler: Én, Fellini. Bp. 1998.
Truffaut: Önvallomások a filmről. Bp. 1996.
Szőnyi Erzsébet: Zenei nevelési irányzatok a XX. században. Tankönyvkiadó, 1988.
Hegyi István: Világunk zeneoktatási öröksége. Pécs, 1996.
Zenepedagógiai szakfolyóiratok aktuális tanulmányai, írásai
Hazai és nemzetközi zenei szervezetek honlapjai: kota. hu
choralnet.org
isme.org
6. Tárgyi szükségletek: filmvetítő