Az informatika tanári szakképzettség
szakmai záró-szigorlati témakörei
A szigorlat célja: a szakképzettség teljes
ismeretanyagának és kompetenciáinak komplex módon történő számonkérése.
A szigorlat módja: szóbeli vizsga. A tételek minden
eleméhez néhány példát kér a bizottság.
Vizsgabizottság: a diszciplináris
terület két oktatója, az elnök minősített vezető oktató
Az információs társadalom.
Adatbiztonság, személyes adatok védelme: jogi, etikai, pszichológiai és szociológiai
vonatkozások. Infokommunikációs technológiák és használatuk. Az információs
polgár új szerepköre az információs társadalomban – informatikai közhasználatú
felületek, információs hálózati szolgáltatások.
2. Programozási alapfogalmak. Az
algoritmusok tervezését és leírását segítő eszközök, és módszertani vonatkozásaik.
Programozási feladattípusok (programozási tételek), a feladatmegoldás speciális
kérdései. A rekurzió szerepe a feladatmegoldásban. Minőségi, hatékonysági
szempontok a programkészítésben.
3. Programozási nyelvek áttekintése.
A fejlesztés útja a problémafelvetéstől, a specifikáción, tervezésen, kódoláson,
tesztelésen, dokumentáláson keresztül. A különböző szoftver-fejlesztési módszerekés
platformok közötti hasonlóságok és különbségek. A programozási nyelvek
alapelemei, szintaktika, szemantika.
4. Típusrendszer, típusképzés,
konstansok, változók. Élettartam és hatáskör. Típuskonverziók. Programvezérlési
szerkezetek. Függvények és eljárások készítése, lokális és globális változók
szerepe. Hibajelzés és hibakezelés. Moduláris programozás. Algoritmus- és
adatmodell-készítés lépésenkénti finomítással.
5. Információs technológiák szerepe
a kommunikációban. Informatikai közhasználatú felületek, információs hálózati
szolgáltatások, információs technológiák alapjainak ismerete. Oktatóprogramok típusai,
jellemzőjük. A programozott oktatás gyökerei. A programok kiválasztásának főbb
szempontjai. A korszerű oktatóprogramokkal szemben támasztott követelmények.
Szoftver-ergonómiai követelmények oktatóprogramok esetében.
6. Az informatika oktatásának célja,
feladata, ismeretkörei. A Nemzeti Alaptanterv informatikai témakörei. Az informatika oktatási formái. Tananyag-felépítés, tantárgyfelépítés
informatikából. Informatikai tantervek, tankönyvek elemzése. A helyi tanterv készítésének,
a tanmenet, az óravázlat készítésének szempontjai, tartalmi, formai követelményei.
7. Az informatika alapfogalmainak,
a programozási nyelvek, a programozás, az operációs rendszerek, az alkalmazói
rendszerek (szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázis-kezelés, prezentációkészítés,
weboldal-készítés) tanításának módszerei, eszközei. Informatikai feladatsorok összeállítása.
A programozási feladatok megoldási metodikája. Optimalizálás. Számonkérési formák
a számítástechnikában. Gépvásárlás, számítástechnikai tanterem kialakítása,
szoftver rendszer összeállítás. Informatika az iskolában tanórákon kívül.
Tehetséggondozás informatikából.
9. Multimédia-fejlesztő eszközök.
Az előállításhoz felhasználható programcsomagok. A multimédia alkalmazások
kezelése távoktatási keretrendszerben. Multimédia elemek összeállítása a távoktatási
tananyagokhoz.