SZAKMAI ÉLETRAJZ

 

Szelestey Gyula 1942. augusztus 25-én született Győrben, ahol általános és középiskoláit végezte. 1960-ban érettségizett a Révai Miklós Gimnáziumban, majd kitanulta a Diesel-mozdony lakatos szakmát.

1962-1967. között a Budapesti Műszaki Egyetemre járt, ahol 1967-ben repülőgépész-mérnöki és mérnök-tanári oklevelet szerzett.

1967-től 1980-ig Szolnokon a Killián György Repülő Műszaki Főiskolán főtanári beosztásban, hivatásos tisztként aerodinamikát, mechanikát, repülőgép szilárdságtant, repülőgép és helikopter szerkezettant oktatott. 1972-1973-ban megbízott tanszékvezető helyettes a Sárkány-Hajtómű Tanszéken.

1974-1976. között intenzív orosz nyelvtanfolyamon és a moszkvai Zsukovszkij Repülőmérnöki Akadémia mérnök-továbbképzésén vett részt. 1977-ben szakmai anyaggal bővített felsőfokú orosz nyelvvizsgát teljesített. Emellett németül beszél.

1981-1982-ben Nyíregyházán a Repülőgépes Szolgálatnál a KM-400 kísérleti vitorlázó repülőgép tervezésében és kivitelezésében vett részt.

1982-től a Mezőgazdasági Főiskolán(majd ennek jogutódjában a Nyíregyházi Főiskolán) a repülőmérnök szakos hallgatóknak oktatja a korábbi tantárgyakat, 1999-ig főiskolai adjunktusként, majd főiskolai docensként. Az oktató tevékenység mellett részt vett a Nyírség 1-2 típusú ultrakönnyű repülőgép tervezésében (1983-1986), a Cuby II. típusú ultrakönnyű repülőgép modifikációjában (1987-1992) és javítási technológiák elkészítésében. 1992-től 2001-ig a Tréner Kft., közben 1993-ban a Do-Air Kft. főmérnöke, ahol a repülőgépek és helikopterek üzemeltetésében is tapasztalatot szerzett.

1986-tól 1993-ig a Főiskola Repülőgépvezető Intézetének igazgatóhelyettese, közben 1989/ 1990. tanévben megbízott igazgatója. 1994-től 1998-ig a repülőgépvezető-képzés gyakorlati referense. 1999-től nyugdíjba vonulásáig, 2005-ig a Repülőgép Műszaki és Kiképzési Tanszék tanszékvezetője. Jelenleg nyugdíjasként óraadó. 1993-tól 2005-ig a Kari Tanács tagja volt.

Pályafutása alatt 9 tankönyvet és főiskolai jegyzetet írt, 14 műszaki fejlesztési dokumentációt és tanulmányt készített, továbbá 8 konferencián és pályázati anyag elkészítésében vett részt.

Főbb kutatási területei az ultrakönnyű repülőgépek tervezése és kivitelezése, a természeti energiaforrások (szélenergia, fabrikettálás) alkalmazási lehetőségei, a szimulátorok alkalmazása a repülőgépvezető képzésben és az EU kompatibilis hivatásos repülőgépvezető képzés megvalósítása voltak. Minden kutatási témához konkrét tervezői munka, jegyzet, pályázat, zárójelentés vagy tanulmány is kapcsolódott.

Tanszékvezetése alatt került beszerzésre egy korszerű szimulátor és ez alatt állt át a képzés az EU követelményeknek és a piaci igényeknek megfelelő közforgalmi integrált képzésre. Jelentős munkát végzett az új közlekedésmérnök B.Sc. tanterv kidolgozásában és a szak akkreditáltatásában és indításában. Nagy erőfeszítésébe került, hogy az elmúlt 15 évben a pilótaképzés ne szűnjön meg finanszírozási okok miatt.

Munkássága alatt több elismerésben is részesült: 1986-ban és 1987-ben az Év Oktatója, 1988-ban Főigazgatói dicsérő oklevél, 2000-ben GATE emlékérem, 2003-ban Nyíregyházi Főiskoláért ezüst fokozat, 2004-ben GKM miniszteri elismerő oklevél.

Tagja a Közlekedéstudományi Egyesület Légiközlekedési Szakosztályának és a Hadtudományi Társaság Légierő Szakosztályának. Aktív kapcsolatot tart a repülős képzést folytató társintézményekkel (BME, ZMNE), a Polgári Légiközlekedési Igazgatósággal, a MALÉV ZRt-vel és a HungaroControllal.

 

 

 

vissza