1. A
tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései
A tárgy
alapvető célja, hogy a tanárjelölteket felkészítse a korszerű, igényes, hatékony
iskolai munkára. Feltárja és vizsgálja a földrajzoktatás folyamatának
törvényszerűségeit, a tanulók nevelésében, képzésében betöltött szerepét, a
tanár és a tanuló sokoldalú tevékenységének lehetőségeit, módszereit.
2. A
tantárgy tartalma
A
földrajztanítás módszertanának tárgya, feladata, jelentősége. A földrajzi
ismeretek rendszere : tények, fogalmak, folyamatok, összefüggések, gyakorlatok,
topográfia. Földrajztanításunk a kerettantervek tükrében. A tanítási-tanulási
folyamat korszerű értelmezése, szerkezete. A földrajzi ismeretszerzés és
alkalmazás fázisainak jellemzői. A földrajztanítás alapvető szerkezeti formái, a
munkaformák megválasztásának feltételei. A tanár iskolai tervező munkája. A
földrajzóra elemezése.
3. Évközi
ellenőrzés módja:zárthelyi dolgozatok.
4.
A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: -
5. A kötelező ill.
ajánlott irodalom
Köves J. –
Sikó Á.: A földrajz tanítása. Tankönyvkiadó, Bp. 1980.
Fehér J.: A
földrajztanítás módszertana. Tankönyvkiadó, Budapest, 1980.
Nagy S.: Az
oktatási folyamat és módszerei. Volos Kiadó, Mogyoród, 1997.
Kormány Gy.:
Az önálló tanári munka a földrajzoktatásban. Studium Kiadó, Nyíregyháza, 1993.
Kormány
Gy.: A korszerű földrajzoktatás (válogatott módszertani tanulmányok).
Nyíregyháza, 2001. p. 148.
6. A tantárgy tárgyi szükségletei és
ellátása
Írásvetítő, írásvetítő transzparens, TV,
videolejátszó. |