1. A
tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései
Az alapvető
dokumentumok, tanári- tanulói taneszközök megismertetése. A szaktárgy
oktatásához szükséges jártasságok, készségek kialakítása.
2. A
tantárgy tartalma
Földrajzi
tantervek cél- és követelményrendszerének megismerése, értékelése. Didaktikai
feladatok (analízis, szintézis, fogalomalkotás, absztrahálás, általánosítás
megvalósításának formái, módjai. A földrajzi ismeretek ellenőrzésének,
értékelésének, osztályozásának lehetőségei, formái. A módszerek variálásának
lehetőségei. A földrajztanítás alapvető szerkezeti formái, a munkaformák
megválasztásának feltételei. A tanári munka megtervezése. A földrajzóra
elemzése.
3. Évközi
ellenőrzés módja
Óravázlatok,
tematikus terv, munkalapok, ellenőrzőlapok készítése.
4. A tárgy
előírt külső szakmai gyakorlatai
Gyakorlóiskolai óralátogatások, a tanítási órák értékelése, elemzése.
5. A
kötelező ill. ajánlott irodalom
Fügedi P. -
Kazár L.: Megfigyelések és gyakorlatok a természeti és gazdasági földrajz
köréből. Tankönyvkiadó, Budapest, 1972.
Tóth A.: 200
földrajzi kísérlet. Tankönyvkiadó, Budapet, 1978.
J. V. Cleave:
Földrajz ; Könnyű és egyszerű gyakorlatok a földrajz játékos tanulásához.
Springer Hungarica Könyvkiadó, Budapest, 1994.
J. V. Cleave:
Csillagászat : 101 könnyű és látványos kísérlet a csillagászat játékos
megismeréséhez. Springer Hungarica Könyvkiadó, Budapest, 1994.
Kormány Gy.:
A korszerű földrajzoktatás : válogatott módszertani tanulmányok. Kiadó :
Nyíregyházi Főiskola Földrajz Tanszék, Nyíregyháza, 2001.
6.
A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása
Falitérkép, videolejátszó,
videofelvételek, TV, írásvetítő, írásvetítő transzparens, tellurium, módszertani
folyóiratok. |