1 A
tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései
Feltárja és
vizsgálja a földrajzoktatás szerepét a közoktatásban. Bemutatja a
földrajzoktatás folyamatának törvényszerűségeit, szervezeti kereteinek,
módszereinek változatait. Továbbá a tanár- és a tanulói tevékenység sokoldalú
lehetőségeit és módszereit.
2. A
tantárgy tartalma
A
földrajztanításunk a XX. században a tantervek tükrében. A földrajzoktatás az
Európai Unió országaiban. A földrajzi ismeretek tantárgyi struktúrája az
általános- és a középiskolákban. A környezetvédelem és a földrajzoktatás. Az
ismeretszerzési és –feldolgozási képességek fejlesztésének feltételei, módjai. A
felnőttoktatás és a továbbképzés tartalmi és módszertani kérdései. A földrajzóra
értékelésének szempontjai. A földrajzi kutatások módszerei, logikája, fázisai, a
kutatási eredmények megformálása.
3.
Évközi ellenőrzés módja
Tanulmányi kirándulás tervének
elkészítése.
4.
A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai
Gyakorlóiskolai csoportos
hospitálások.
5. A kötelező ill.
ajánlott irodalom
Köves J. -
Sikó Á.: A földrajz tanítása. Tankönyvkiadó, Bp. 1980.
Fehér J.: A
földrajztanítás módszertana. Tankönyvkiadó, Budapest 1980.
Nagy S.: Az
oktatási folyamat és módszerei. Volos Kiadó, Mogyoród, 1997.
Kormány Gy.:
Az önálló tanári munka a földrajzoktatásban. Studium Kiadó, Nyíregyháza, 1993.
Kormány Gy.:
A korszerű földrajzoktatás (válogatott módszertani tanulmányok). Nyíregyháza,
2001.
Ált. isk. és
középiskolai tantervek, tankönyvek, tanári segédkönyvek.
6. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása
Írásvetítő, írásvetítő
transzparens, TV, videolejátszó. |