1.A tantárgy általános célja:
A tanárjelöltek módszertani kultúrájának emelésével
az általános iskolai biológia oktatás hatékonyságának javítása és az
ehhez szükséges lehető legjobb személyi feltételek, jó felkészültségű
biológia szakos tanárok- biztosítása.
2. A tantárgy tartalma:
A biológia tanítás-módszertanának fogalma, tárgya, a
biológia tanterv követelményei, ismeretanyaga, személyi feltételei. A
biológia tanítás sajátos feladatai a személyiség formálásában. A
tanítás-tanulás folyamatának módszerei. A biológia oktatásának sajátos
motivációs lehetőségei. Az értelmi képességek fejlesztése, nevelése. Egy
konkrét biológia óra folyamatának elemzése. A biológia tanítás-tanulás
folyamatában használatos dokumentumok, eszközök és módszerek. A biológia
tanításához alkalmazható módszerek elemzése. Megfigyelési feladatok az
osztályteremben. A tanulók teljesítményének értékelése és az
osztályozás. A kísérletezés szerepe a biológia oktatásban. A
biológia-oktatásban előforduló szervezeti formák. A biológia tanítás
tanulás tanórán kívüli tevékenységének szervezeti és módszertani
kérdései. A biológiai ismeretterjesztés. Óratípusok-a biológia órák
szervezeti formái. Bevezető, új ismereteket feldolgozó, ismétlő,
rendszerező, számonkérő, munkáltató órák sajátosságai. A nevelés fő
területei. A biológia órákon használt oktatási módszerek. A tanári
tevékenység módszerei: szemléltetés, előadás, magyarázat, elbeszélés,
ellenőrzés, teljesítmény értékelése.
3. Évközi ellenőrzés módja:
Önálló dolgozat az oktatott fejezetek egy-egy
témájából
4. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai:
A gyakorlati záróvizsgát követően biológiából két hét
tanítási gyakorlat külső iskolában.
5. A kötelező ill. ajánlott jegyzetek és/vagy
irodalomjegyzéke:
Dobó Géza: A biológia tanítása
Kacsur István: A biológia tanítása
Fazekas György: A biológiatanítás tudományos
vizsgálata
6. A tantárgy tárgyi szükségletei:
Oktatástechnikai eszközökkel jól felszerelt
előadóterem. Az előadások anyagának elkészítéséhez és bemutatásához
megfelelő anyagok és eszközök.