1. A tantárgy általános célja és
specifikus célkitűzései:
Módszertani szituációk elemzése a
megalapozottabb és meggyőzőbb biológia oktatásért. A korszerű
metodikai és pedagógiai eljárások, eszközök kutatása,
népszerűsítése, megvalósítása.
2. A tantárgy tartalma:
Szervezési feladatok, ismerkedés a
gyakorló iskolával. Felkészülés az általános iskolai tananyagból.
Ismerkedés a használatban lévő tankönyvekkel, dokumentumokkal. Az
óratípusok sajátosságainak felelevenítése, tanári vázlatok
bemutatása, megbeszélése. A fejléc, az óravázlatok és óratervezetek
elkészítésének menete, sajátosságai, követelménye a helyes
időbeosztás alkalmazásával. Egy anyag motivációjának, célkitűzésének
megvalósítása, megbeszélése. A tanulók teljesítményének értékelése,
osztályozása. Fogalomalkotás az órán. Egy fogalom megtanítása, a
fogalomalkotás útja. Tantárgyi koncentrációk alkalmazása. A rögzítés
módja, alkalmazása tanítási órán. Munkáltatás az órán. Összefoglaló
rendszerezés a tanítási órán. Környezetvédelmi nevelés a biológia
tantárgyban. Szemléltetés megvalósítása az órán, a szemléltetés
helyes módja és megfelelõ alkalmazása. Mikrotanítások, elemzések,
gyakorlatok.
3. Évközi ellenőrzés módja:
Óratervezetek, óravázlatok írása,
mikrotanitások bemutatása.
4. A tárgy előírt külső szakmai
gyakorlatai:
A gyakorlati záróvizsgát követően
biológiából két hét tanítási gyakorlat külső iskolában.
5. A kötelező ill. ajánlott
jegyzetek és/vagy irodalomjegyzéke:
Dobó Géza: A biológia tanítása
Kacsur István: A biológia tanítása
Fazekas György: A biológiatanítás
tudományos vizsgálata
6. A tantárgy tárgyi
szükségletei:
Oktatástechnikai eszközökkel jól felszerelt előadóterem. A
mikrotanítások bemutatásához és elemzéséhez szükséges anyagok és
eszközök. (írásvetítő, diavetítő, televízió, videorekorder,
videokamera)
|