Az előadás és szeminárium heti beosztása:
(az oktató egyéni beosztása)
|
Hét |
Előadás |
Szeminárium |
Irodalom |
|
1. |
Tájékoztató a stúdiumról |
A féléves munka megtervezése, megszervezése |
8., 9., Lásd az irodalom jegyzéket! |
|
2. |
A fizika és a filozófia kapcsolata |
A fizika és más természettudományok kapcsolata fizika és matematika. A természettudományos tantárgyak kapcsolata a fizika tantárggyal. |
8., 11., 12., 16., |
|
3. |
A fizika fejlődéstörténete |
A fizika tantárgy kialakulása és fejlődése. A magyar fizikatanítás fejlődése. A magyar fizikatanítás történetének kiemelkedő alakjai. |
8., 12., |
|
4. |
A fizika, mint kötelező iskolai tantárgy helye és szerepe az oktató-nevelő munkában |
A kísérleti fizika kialakulása, magyarországi terjesztői. |
8., 9., 15., 17. |
|
5. |
Az alapfokú fizikaoktatás feladatai |
Életkori sajátosságok szerepe a tanítási-tanulási folyamatban (a
pedagógiai-pszichológiai ismeretek felelevenítése). |
8., 9., |
|
6. |
A fizikatanítás, mint a nevelési folyamat
része |
Értelmi, érzelmi, akarati és tevékenységi szférák. Személyiségfejlesztés (ped. pszich. előismeretek). Egy konkrét tanítási egységben adódó nevelési feladatok elemzése. |
8., 9., 14. |
|
Hét |
Előadás |
Szeminárium |
Irodalom |
|
7. |
A fizikatanítás-tanulás folyamata és
módszere: |
Az előadás témájával azonos. |
8., 9. |
|
8 |
A fizikatanítás - tanulás eszközei és
módszerei |
Bemutató kísérletek és tanulói kísérletek elemzése, értékelése. Gondolkodási és manuális képességek fejlesztése. |
8., 9., |
|
9. |
A
fizikatanítás-tanulás eszközei, módszerei |
Oktatófilmek, számítógépes programok. Munkalapok, felhasználási lehetőségei a fizika órákon. |
8., 9., 12. |
|
10. |
Munkaformák a
fizika órán: |
Feladatok megoldása. |
8., 10., 12. |
|
11. |
A fizikatanítás
szervezeti formái |
Óramodellek: új ismeret feldolgozó, alkalmazó-gyakorló, ismétlő-rendszerező, ellenőrző óra sajátosságai. |
8., 10., |
|
12. |
A fizikatanítás
tervezése |
Tanulmányi
kirándulás, üzemlátogatás tervezése, szervezése. Óraelemzés,
megfigyelési szempontok. |
8., 12., |
|
Hét |
Előadás |
Szeminárium |
Irodalom |
|
13. |
Ellenőrzés,
értékelés a fizikaoktatásban |
Az írásbeli, szóbeli
és kísérleti munkával való ellenőrzés egyensúlya. |
8., |
|
14. |
A fizikatanár
sajátos szerepe a nevelőközösségben |
Szakkönyvtár. Munkavédelmi feladatok. Közművelődés, fizikai ismeretterjesztés. Környezetvédelem. |
10., |
|
15. |
Az általános iskolai tananyag fő problémáinak ismertetése |
Az előadás témájával azonos. |
10., 1-7., |