Az előadás és szeminárium heti beosztása:

 

(az oktató egyéni beosztása)

 

Hét

Előadás

Szeminárium

Irodalom

1.

Tájékoztató a stúdiumról
Követelmények. A fizika tantárgy pedagógia tárgya és feladatai, helye a tanárképzésben. A pedagógia és a tantárgy pedagógia viszonya. Tudomány és tantárgy.

A féléves munka megtervezése, megszervezése

8., 9.,

Lásd az irodalom jegyzéket!

2.

A fizika és a filozófia kapcsolata
A tudomány és a tantárgy kapcsolata.

A fizika és más természettudományok kapcsolata

fizika és matematika. A természettudományos tantárgyak kapcsolata a fizika tantárggyal.

8., 11., 12., 16.,

3.

A fizika fejlődéstörténete

A fizika tantárgy kialakulása és fejlődése. A magyar fizikatanítás fejlődése. A magyar fizikatanítás történetének kiemelkedő alakjai.

8., 12.,

4.

A fizika, mint kötelező iskolai tantárgy helye és szerepe az oktató-nevelő munkában

A kísérleti fizika kialakulása, magyarországi terjesztői.

8., 9., 15., 17.

5.

Az alapfokú fizikaoktatás feladatai
Az általános iskolai fizika tanterv. Követelményrendszer. Az alapfokú és középfokú fizikaoktatás kapcsolata.

Életkori sajátosságok szerepe a tanítási-tanulási folyamatban (a pedagógiai-pszichológiai ismeretek felelevenítése).
A tantervek típusai. A NAT, a Kerettanterv, a helyi tanterv

8., 9.,

6.

A fizikatanítás, mint a nevelési folyamat része
A fizikatanítás sajátos nevelési feladatai. Tudományos, technikai, erkölcsi, esztétikai nevelés, munkára nevelés.

Értelmi, érzelmi, akarati és tevékenységi szférák. Személyiségfejlesztés (ped. pszich. előismeretek). Egy konkrét tanítási egységben adódó nevelési feladatok elemzése.

8., 9., 14.


 

 

Hét

Előadás

Szeminárium

Irodalom

7.

A fizikatanítás-tanulás folyamata és módszere:
1. Az ismeretszerzés útja a fizikaoktatásban.
2. A motiváció. Tapasztalás, általánosítás, alkalmazás.
3. A fizikai fogalmak szerkezete, kialakításuk folyamata.
4. A fizikai törvények működése.
    Mérés, törvényfeltárás. A törvények alkalmazása.
5. Feladatmegoldás tanítása.

Az előadás témájával azonos.
(Konkrét megoldások: néhány alapvető fogalom kialakítása). Tudománytörténeti háttér.
Zárthelyi dolgozat írása.

8., 9.

8

A fizikatanítás - tanulás eszközei és módszerei
Tanári és tanulói kísérletek. Tanári és tanulói kísérleti eszközök. Audiovizuális eszközök. Az audiovizuális eszközök kettős funkciója a fizika tanításában.

Bemutató kísérletek és tanulói kísérletek elemzése, értékelése. Gondolkodási és manuális képességek fejlesztése.

8., 9.,

9.

A fizikatanítás-tanulás eszközei, módszerei
Tankönyv. Modellek, gyűjtemények, szemléltető ábrák. Feladatmegoldások bemutatása.

Oktatófilmek, számítógépes programok. Munkalapok, felhasználási lehetőségei a fizika órákon.

8., 9., 12.

10.

Munkaformák a fizika órán:
frontális osztálymunka, csoportmunka, páros munka, egyéni munka.

Feladatok megoldása.
Munkalapok, feladatlapok szerkesztése különböző munkaformákhoz.

8., 10., 12.

11.

A fizikatanítás szervezeti formái
A tanítási óra. A fizika szakkör. Fakultációs foglalkozás. Tanulmányi kirándulás, üzemlátogatás. Korrepetálás, napközi otthon, tanulószoba. A tanulók nevelése.

Óramodellek: új ismeret feldolgozó, alkalmazó-gyakorló, ismétlő-rendszerező, ellenőrző óra sajátosságai.

8., 10.,

12.

A fizikatanítás tervezése
A tanmenet. Témaköri egységek. Logikai és kronológiai rend. A tanítási óra tervezése, óravázlatok készítése.

Tanulmányi kirándulás, üzemlátogatás tervezése, szervezése. Óraelemzés, megfigyelési szempontok.
Látogatás a gyakorló iskolában.

8., 12.,


 

 

Hét

Előadás

Szeminárium

Irodalom

13.

Ellenőrzés, értékelés a fizikaoktatásban
A folyamatos ellenőrzés, mint a fizikatanítás szerves része. Értékelés, osztályozás. Önellenőrzésre nevelés.

Az írásbeli, szóbeli és kísérleti munkával való ellenőrzés egyensúlya.
Tudásszint mérés.
Zárthelyi dolgozat írása.

8.,

14.

A fizikatanár sajátos szerepe a nevelőközösségben
A fizikatanár munkája a természettudományos kultúra fejlesztéséért. Pályairányítás. Önképzés, szervezett továbbképzés. Szaktanterem, szertár fejlesztése.

Szakkönyvtár. Munkavédelmi feladatok. Közművelődés, fizikai ismeretterjesztés. Környezetvédelem.

10.,

15.

Az általános iskolai tananyag fő problémáinak ismertetése

Az előadás témájával azonos.

10., 1-7.,