1. A
tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései
A tantárgy
célja a kémiatanári hivatás legfontosabb összetevőinek, elméleti, gyakorlati
alapjainak bemutatása, elsajátítási módjainak tudatosítása. A pedagógiai,
filozófiai, pszichológiai, rendszerelméleti és kémiai ismeretek szintézisével a
kémia tantárgypedagógia fogalmának, ismeretrendszerének bemutatása.
2. A
tantárgy tartalma
Az
alapfokú kémiatanítás érvényben levő dokumentumainak megismerése (Nemzeti
Alaptanterv és Követelményrendszer, Kerettanterv.). A kémia tanítási-tanulási
folyamatának logikai, ismeretelméleti, tanulás-pszichológiai, rendszerelméleti,
informatikai, didaktikai, módszertani, nevelési, képzési szempontok szerinti
elemzése, konkretizálása. A 7. és a 8. osztályos tananyag fogalomrendszerének
megismerése. A gyakorlaton az alapfokú kémiatanításban alkalmazható
laboratóriumi alapműveletek, anyagvizsgálatok megszervezésére, irányítására
fektetjük a hangsúlyt.
3. Évközi
ellenőrzés módja
Félévenként
2 zárthelyi dolgozat íratása, a laborfüzet ellenőrzése, értékelése.
4. A tárgy
előírt külső szakmai gyakorlatai
A képesítési
követelmények szerint.
5. A
kötelező ill. ajánlott irodalom
Nagy
Zs.-Sárik T.-Victor A.: Kémia tantárgypedagógia (jegyzet), Tankönyvkiadó,
Budapest, 1988.
NAT,
Kerettanterv
A 7. és 8.
osztályos tankönyvek, munkafüzetek, tanári kézikönyvek
Rózsahegyi
M.-Wajand J.: 575 kísérlet a kémia tanításához
Nagy Zs.:
Tudás, Tanítás, Logika c. számítógépprogramok
6. A
tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása
Az előadásokat
a kémiai előadóban, a gyakorlatokat az erre a célra berendezett tanteremben
tartjuk (414). A szükséges eszközökkel és vegyszerekkel rendelkezünk, a
pótlásról illetve új eszközök beszerzéséről folyamatosan kell gondoskodni.
|