MELLÉKLETEK

 

1. sz. melléklet

Földrajztanítás módszertanának óraterve

 

Megnevezés

Félévek

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

Földrajztanítás

módszertana

1980/81-től

elmélet

 

 

 

 

2

 

 

 

gyakorlat

 

 

 

 

2

 

 

 

spec.koll.

 

 

 

 

 

 

2

 

Földrajztanítás

módszertana

2001/2002-től

elmélet

 

 

 

 

2

2

 

 

gyakorlat

 

 

 

 

2

2

 

 

spec.koll.

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 2. sz. melléklet

Gyakorlati képzés rendje

2001/2002-es tanévtől

a Nyíregyházi Főiskolán (földrajz szakon)

 

Megnevezés

Félévek

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

VII.

VIII.

Csoportos

hospitálások*

 

Pszichológia

Pedagógia

1

-

1

2

12

-

-

-

Módszertan

-

-

-

-

3x2

3x2

-

-

Csoportos

tanítási

gyakorlatok**

-

-

-

-

-

-

3

-

Egyéni iskolai

gyakorlatok***

 

-

-

-

-

-

3

-

Külső iskolai

gyakorlatok

-

-

-

-

-

-

2

2

 

Zárótanítás

 

-

-

-

-

-

-

1

-

 

Jelmagyarázat:

* Félévenként 1-6 óra

** Hetenkénti óraszám

*** hét (hallgatónként és szakonként a VII. félévben 10 óra hospitálás       

+ 5 óra napköziotthon + 2 óra szakkör, of. óra stb. 14 óra tanítás,

+ 1 óra zárótanítás).

A VIII. félévben a VII. félévvel egyező módon a másik szakból végzi a hallgató a csoportos iskolai gyakorlatot.

A zárótanítás VII. ill. VIII. félévekben.

 

 

3. sz. melléklet

Munkalap

Észak- és Közép-Amerika felszíne c. egység önálló

feldolgozásához

 

Figyelmesen tanulmányozd a tankönyv 138-140. oldalán lévő szöveget, képet és a 141. oldalon lévő 96. ábrát! Munka közben a tankönyvön kívül használd a munkafüzetet és az atlaszt!

 

1. Az atlaszod segítségével hasonlítsd össze Észak-Amerika felszínét Afrika és Európa felszínével! Mi a hasonlóság és a különbség közöttük?

 

2. Figyeld meg az atlaszban és a falitérképen milyen irányban húzódnak Észak-Amerika hegységei? Állapítsd meg atlaszod segítségével, hogy milyen távolságra vannak az Appalache-hegység nyugati lejtői a Sziklás-hegység keleti vonulatától!

 

3. Felszínén milyen nagyobb tájakat különböztetünk meg?

 

4. Mi jellemző a Pacifikus- és az Appalache-hegységre (Epelecs)? Mi a legfontosabb különbség közöttük? Keresd meg az atlaszodban a Colorádó folyó völgyét!

 

5. A hegységek között fekvő síkság milyen részekre tagolható? Hogyan alakultak ki? Mi a különbség a Kanadai-ősföld és a Mississippi-alföld kialakulása között?

 

6. Dolgozd ki a munkafüzet 1., 2. feladatát!

Kiegészítő feladat: Olvasd el a Földrajzi olvasókönyv (Európán kívüli földrészek). A Yellowstone Park c. rész „Az első gejzír és sok száz többi... c. fejezetét. Válaszolj arra a kérdésre: Mi a gejzír és hogyan keletkezik?

 

A feladatok megoldásának ellenőrzése, értékelése, kiegészítése, ismeretek rögzítése.

 

 

4. sz. melléklet

MUNKALAP

 

„Ázsia természetes növényzete és vízrajza”

c. egység feldolgozása csoportmunkában

 

1.      Öt csoportot alakítunk ki. A munka megszervezése, a feladatok kiosztása (2-3 perc) után a csoportok önállóan dolgoznak, maximálisan 10 percig.

2.      Az egyes csoportok feladatok az önálló feldolgozáshoz:

 

1. csoport:    A tundrától az őserdőig.

 

Forrás:           tk. 129. o. „A tundrától az őserdőig” c. rész. Atlasz: 32-33., 48-49. o.

                        Képes földrajz: Ázsia. Él-e oroszlán Ázsiában? (19-27. o.)

                        Biológiai album (képanyag)

                                   Jól jegyezzétek meg! (tk. 130. o.)

                                   (1-2 bekezdése)

                        Diaképek

 

Feladat:         

- Nézzétek végig a képeket és utána válaszoljatok a kérdésekre!

  A diaképek megnézése, a következő sorrendben:

 

1.      tundra

2.      tajga

3.      lomboserdő

4.      sztyepp és sivatag találkozása

5.      hegyvidéki nomád állattenyésztés

6.      monszun táj (Korea)

7.      trópusi őserdő (Vietnám)

- Mitől függ a természetes növényzet?

- Hol hull Ázsiában a legtöbb csapadék?

- Miért változik a növénytakaró É-ról D-felé?

- Miért változik a kontinens belseje, a zárt medencék irányában?

- Mi jellemző az egyes területek növény- és állatvilágára?

 

Oldjátok meg a mf. 47. o. 1-es feladatát, a domborzati, éghajlati és növényzeti térképek összehasonlításával, felhasználásával.

 

Kiegészítő feladat:   Olvasmány (tk. 132. o.)

- Milyen a monszuntájak növényzete?

 

 

2. csoport:    A Jeges-tenger vízgyűjtő területe.

 

Forrás:           tk. 129. o. „Kiszáradt folyómedrek, pusztító árvizek” (Folyóvizek) c. rész 1. bekezdése.

                        Atlasz: 32-33. o.

                                   Képes földrajz: Ázsia: Folyók, tavak (18-19. o.)

                        Ezerarcú világunk: Ázsia (28. o.)

- Leghosszabb folyók (földrajzi adatok összehasonlítása, elemzése)

                        IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)

 

Feladat:         

- Írjátok a mf. 48. o. 2. f. térképvázlatába a Jeges-tenger nevét, és szintézissel

határoljátok körül a vízgyűjtő területét!

- Jegyezzétek le a számokkal (1-2-3) jelzett folyók nevét!

- Hol erednek a vízgyűjtő terület nagy folyóvizei?

- Hasonlítsátok össze a megadott „forrás” segítségével a folyók hosszát, vízgyűjtő

területük nagyságát!

- Miért fagy be a vizük 7-8 hónapra?

 

3. csoport:    A Csendes-óceán vízgyűjtő területe

 

Forrás:           tk. 129. o. „Kiszáradt folyómedrek, pusztító árvizek”

                        (Folyóvizek) c. rész 2-3. bekezdése.

                        atlasz: 32-33. o.

                        Képes földrajz: Ázsia: Folyók, tavak (18-19. o.)

tk. Függelék (183. o.) – A Föld leghosszabb folyói (földrajzi adatok összehasonlítása)

IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)

 

Feladat:         

- Írjátok be a mf. 48. o. 2. feladatába a számokkal jelzett (4-5) folyók nevét!

- Írjátok a térképvázlatba a Csendes-óceán nevét, és színezéssel határoljátok körül a vízgyűjtő területét!

 

 

 

 

- Hol erednek a vízgyűjtő terület nagy folyóvizei?

- Miért nevezik a Jangce-folyót „Kék folyónak”?

- Mi az oka az ingadozó vízjárásnak?

- Miért változtatta medrét a Sárga-folyó?

 

Végezzétek el a földrajzi adatok összehasonlítását! Oldjátok meg a mf. 48.o. 3. feladatát!

 

 

 

4. csoport:    Az Indiai-óceán vízgyűjtő területe.

 

Forrás:           tk. 129. o. „Kiszáradt folyómedrek, pusztító árvizek” (Folyóvizek) c. rész 4. bekezdése.

                        atlasz: 32-33. o.

                        Képes földrajz: Ázsia: Folyók, tavak (18-19. o.)

                        Ezerarcú világunk: Ázsia (28. o.)

                        - Leghosszabb folyók (földrajzi adatok összehasonlítása)

                                   Jól jegyezd meg! (130. o., 3. bekezdés)

                        IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)

                        ábra: 163., 169.

 

Feladat:

- Írjátok a térképvázlatba (mf. 48. o. 2. f.) az Indiai-óceán nevét és színezéssel

határoljátok körül a vízgyűjtő területét!

                                                                                 

 

 

 

- Írjátok be a számokkal jelzett (6-7) folyó nevét!

- Hol erednek a vízgyűjtő terület nagy folyóvizei?

- Milyen kapcsolat van a Gangesz vízjárása és a monszun éghajlat között?

- Miért tartják a Gangeszt „szent” folyónak?

- Az atlasz segítségével állapítsátok meg, mennyi a távolság az Indus és a Gangesz-folyó torkolata között?

- Végezzétek el a földrajzi adatok összehasonlítását!

- Oldjátok meg a mf. 48. o. 3. feladatát!

 

Kiegészítő feladat:   Olvasmányok (tk. 133. o.)

- A „szent” folyó völgyében c. rész

 

5. csoport:    Tavak, lefolyástalan területek Ázsiában.

 

Forrás:           tk.: 129-130. o.

                        atlasz: 32-33. o.

                        Képes földrajz: Ázsia: folyók, tavak (18-19. o.)

                        Ezerarcú világunk: Ázsia (28. o.)

                        - Legnagyobb tavak (földrajzi adatok összehasonlítása)

                        Dia: Bajkál-tó

                        IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)

                        ábra: 165.

 

Feladat:

I.

- A mf. 48. o. 2. f. (a számokkal jelzett tavak nevének lejegyzése).

- Hogyan keletkezett a Bajkál-tó?

- Mi a jelentősége a Bajkál-tó vizének?

- Hasonlítsátok össze a megadott „forrás” segítségével a tavak nagyságát, mélységét!

II.

- Színezéssel jelöljétek a (mf. 48. o. 2. f.) Ázsia térképvázlatában a lefolyástalan területeket!

                       

 

 

 

- Mi az oka a lefolyatlan területek kialakulásának?

- Miért sós a belső-ázsiai tavak vize?

- Mi az időszakos vízfolyás? Keressetek ilyeneket a térképen!

 

 

3.      A csoportok beszámolói a kapott feladatok alapján

- Minden csoportnak a beszámolóra 4 perc áll rendelkezésre (folyamatos ellenőrzés, korrekció).

- A csoportok minél több tagja vegyen részt a beszámolóban:

  - szöveges beszámoló

  - térképi mutatás

  - transzparens, ábra elemzése

- A csoportok beszámolói alatt mindenki egészítse ki a mf. (47-48. o.) 1, 2, 3. feladatát!

 

4.      A beszámolók (feladatok) megoldásának értékelése, kiegészítése.

- Ismeretek rögzítése.