MELLÉKLETEK
1. sz. melléklet
Földrajztanítás módszertanának óraterve
Megnevezés |
Félévek |
|||||||
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
VII. |
VIII. |
|
Földrajztanítás módszertana |
1980/81-től |
|||||||
elmélet |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
gyakorlat |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
spec.koll. |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
Földrajztanítás módszertana |
2001/2002-től |
|||||||
elmélet |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
gyakorlat |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
spec.koll. |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
2. sz. melléklet
Gyakorlati képzés rendje
2001/2002-es tanévtől
a Nyíregyházi Főiskolán (földrajz szakon)
Megnevezés |
Félévek |
|||||||
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
VII. |
VIII. |
|
Csoportos hospitálások* |
|
|||||||
Pszichológia Pedagógia |
1 |
- |
1 |
2 |
12 |
- |
- |
- |
Módszertan |
- |
- |
- |
- |
3x2 |
3x2 |
- |
- |
Csoportos tanítási gyakorlatok** |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3 |
- |
Egyéni iskolai gyakorlatok*** |
|
- |
- |
- |
- |
- |
3 |
- |
Külső iskolai gyakorlatok |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
Zárótanítás
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
Jelmagyarázat:
* Félévenként 1-6 óra
** Hetenkénti óraszám
*** hét (hallgatónként és szakonként a VII. félévben 10 óra hospitálás
+ 5 óra napköziotthon + 2 óra szakkör, of. óra stb. 14 óra tanítás,
+ 1 óra zárótanítás).
A VIII. félévben a VII. félévvel egyező módon a másik szakból végzi a hallgató a csoportos iskolai gyakorlatot.
A zárótanítás VII. ill. VIII. félévekben.
3. sz. melléklet
Munkalap
Észak- és Közép-Amerika felszíne c. egység önálló
feldolgozásához
Figyelmesen tanulmányozd a tankönyv 138-140. oldalán lévő szöveget, képet és a 141. oldalon lévő 96. ábrát! Munka közben a tankönyvön kívül használd a munkafüzetet és az atlaszt!
1. Az atlaszod segítségével hasonlítsd össze Észak-Amerika felszínét Afrika és Európa felszínével! Mi a hasonlóság és a különbség közöttük?
2. Figyeld meg az atlaszban és a falitérképen milyen irányban húzódnak Észak-Amerika hegységei? Állapítsd meg atlaszod segítségével, hogy milyen távolságra vannak az Appalache-hegység nyugati lejtői a Sziklás-hegység keleti vonulatától!
3. Felszínén milyen nagyobb tájakat különböztetünk meg?
4. Mi jellemző a Pacifikus- és az Appalache-hegységre (Epelecs)? Mi a legfontosabb különbség közöttük? Keresd meg az atlaszodban a Colorádó folyó völgyét!
5. A hegységek között fekvő síkság milyen részekre tagolható? Hogyan alakultak ki? Mi a különbség a Kanadai-ősföld és a Mississippi-alföld kialakulása között?
6. Dolgozd ki a munkafüzet 1., 2. feladatát!
Kiegészítő feladat: Olvasd el a Földrajzi olvasókönyv (Európán kívüli földrészek). A Yellowstone Park c. rész „Az első gejzír és sok száz többi... c. fejezetét. Válaszolj arra a kérdésre: Mi a gejzír és hogyan keletkezik?
A feladatok megoldásának ellenőrzése, értékelése, kiegészítése, ismeretek rögzítése.
4. sz. melléklet
MUNKALAP
„Ázsia természetes növényzete és vízrajza”
c. egység feldolgozása csoportmunkában
1. Öt csoportot alakítunk ki. A munka megszervezése, a feladatok kiosztása (2-3 perc) után a csoportok önállóan dolgoznak, maximálisan 10 percig.
2. Az egyes csoportok feladatok az önálló feldolgozáshoz:
1. csoport: A tundrától az őserdőig.
Forrás: tk. 129. o. „A tundrától az őserdőig” c. rész. Atlasz: 32-33., 48-49. o.
Képes földrajz: Ázsia. Él-e oroszlán Ázsiában? (19-27. o.)
Biológiai album (képanyag)
Jól jegyezzétek meg! (tk. 130. o.)
(1-2 bekezdése)
Diaképek
Feladat:
- Nézzétek végig a képeket és utána válaszoljatok a kérdésekre!
A diaképek megnézése, a következő sorrendben:
1. tundra
2. tajga
3. lomboserdő
4. sztyepp és sivatag találkozása
5. hegyvidéki nomád állattenyésztés
6. monszun táj (Korea)
7. trópusi őserdő (Vietnám)
- Mitől függ a természetes növényzet?
- Hol hull Ázsiában a legtöbb csapadék?
- Miért változik a növénytakaró É-ról D-felé?
- Miért változik a kontinens belseje, a zárt medencék irányában?
- Mi jellemző az egyes területek növény- és állatvilágára?
Oldjátok meg a mf. 47. o. 1-es feladatát, a domborzati, éghajlati és növényzeti térképek összehasonlításával, felhasználásával.
Kiegészítő feladat: Olvasmány (tk. 132. o.)
- Milyen a monszuntájak növényzete?
2. csoport: A Jeges-tenger vízgyűjtő területe.
Forrás: tk. 129. o. „Kiszáradt folyómedrek, pusztító árvizek” (Folyóvizek) c. rész 1. bekezdése.
Atlasz: 32-33. o.
Képes földrajz: Ázsia: Folyók, tavak (18-19. o.)
Ezerarcú világunk: Ázsia (28. o.)
- Leghosszabb folyók (földrajzi adatok összehasonlítása, elemzése)
IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)
Feladat:
- Írjátok a mf. 48. o. 2. f. térképvázlatába a Jeges-tenger nevét, és szintézissel
határoljátok körül a vízgyűjtő területét!
- Jegyezzétek le a számokkal (1-2-3) jelzett folyók nevét!
- Hol erednek a vízgyűjtő terület nagy folyóvizei?
- Hasonlítsátok össze a megadott „forrás” segítségével a folyók hosszát, vízgyűjtő
területük nagyságát!
- Miért fagy be a vizük 7-8 hónapra?
3. csoport: A Csendes-óceán vízgyűjtő területe
Forrás: tk. 129. o. „Kiszáradt folyómedrek, pusztító árvizek”
(Folyóvizek) c. rész 2-3. bekezdése.
atlasz: 32-33. o.
Képes földrajz: Ázsia: Folyók, tavak (18-19. o.)
tk. Függelék (183. o.) – A Föld leghosszabb folyói (földrajzi adatok összehasonlítása)
IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)
Feladat:
- Írjátok be a mf. 48. o. 2. feladatába a számokkal jelzett (4-5) folyók nevét!
-
Írjátok a térképvázlatba a Csendes-óceán nevét, és színezéssel határoljátok
körül a vízgyűjtő területét!
- Hol erednek a vízgyűjtő terület nagy folyóvizei?
- Miért nevezik a Jangce-folyót „Kék folyónak”?
- Mi az oka az ingadozó vízjárásnak?
- Miért változtatta medrét a Sárga-folyó?
Végezzétek el a földrajzi adatok összehasonlítását! Oldjátok meg a mf. 48.o. 3. feladatát!
4. csoport: Az Indiai-óceán vízgyűjtő területe.
Forrás: tk. 129. o. „Kiszáradt folyómedrek, pusztító árvizek” (Folyóvizek) c. rész 4. bekezdése.
atlasz: 32-33. o.
Képes földrajz: Ázsia: Folyók, tavak (18-19. o.)
Ezerarcú világunk: Ázsia (28. o.)
- Leghosszabb folyók (földrajzi adatok összehasonlítása)
Jól jegyezd meg! (130. o., 3. bekezdés)
IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)
ábra: 163., 169.
Feladat:
- Írjátok a térképvázlatba (mf. 48. o. 2. f.) az Indiai-óceán nevét és színezéssel
határoljátok körül a vízgyűjtő területét!
- Írjátok be a számokkal jelzett (6-7) folyó nevét!
- Hol erednek a vízgyűjtő terület nagy folyóvizei?
- Milyen kapcsolat van a Gangesz vízjárása és a monszun éghajlat között?
- Miért tartják a Gangeszt „szent” folyónak?
- Az atlasz segítségével állapítsátok meg, mennyi a távolság az Indus és a Gangesz-folyó torkolata között?
- Végezzétek el a földrajzi adatok összehasonlítását!
- Oldjátok meg a mf. 48. o. 3. feladatát!
Kiegészítő feladat: Olvasmányok (tk. 133. o.)
- A „szent” folyó völgyében c. rész
5. csoport: Tavak, lefolyástalan területek Ázsiában.
Forrás: tk.: 129-130. o.
atlasz: 32-33. o.
Képes földrajz: Ázsia: folyók, tavak (18-19. o.)
Ezerarcú világunk: Ázsia (28. o.)
- Legnagyobb tavak (földrajzi adatok összehasonlítása)
Dia: Bajkál-tó
IT: Ázsia: 13. sz. (2-4.)
ábra: 165.
Feladat:
I.
- A mf. 48. o. 2. f. (a számokkal jelzett tavak nevének lejegyzése).
- Hogyan keletkezett a Bajkál-tó?
- Mi a jelentősége a Bajkál-tó vizének?
- Hasonlítsátok össze a megadott „forrás” segítségével a tavak nagyságát, mélységét!
II.
- Színezéssel jelöljétek a (mf. 48. o. 2. f.) Ázsia térképvázlatában a lefolyástalan területeket!
- Mi az oka a lefolyatlan területek kialakulásának?
- Miért sós a belső-ázsiai tavak vize?
- Mi az időszakos vízfolyás? Keressetek ilyeneket a térképen!
3. A csoportok beszámolói a kapott feladatok alapján
- Minden csoportnak a beszámolóra 4 perc áll rendelkezésre (folyamatos ellenőrzés, korrekció).
- A csoportok minél több tagja vegyen részt a beszámolóban:
- szöveges beszámoló
- térképi mutatás
- transzparens, ábra elemzése
- A csoportok beszámolói alatt mindenki egészítse ki a mf. (47-48. o.) 1, 2, 3. feladatát!
4. A beszámolók (feladatok) megoldásának értékelése, kiegészítése.
- Ismeretek rögzítése.