Kémia
Az új ismereteket feldolgozó óra felépítése
Osztály:
Témakör:
Óraszám:
A tanítási óra anyaga:
A tanítás céljai:
oktatási célok:
nevelési célok:
képzési célok:
Didaktikai feladat: ismeretszerzés (alkalmazás, rendszerezés, ellenőrzés)
Az órán alkalmazott oktatási, nevelési módszerek:
Az órán alkalmazott munkaformák:
Szemléltetés:
(A módszerek közül kiemelten célszerű megtervezni a szemléltetést (bemutatást).)
|
Például: bemutató kísérletek, tanulói kísérletek, modellek, makettek, szemléltető képek, didaktikus kártyák, táblai rajz, folyamatábrák, grafikonok, kémiai anyagok, termékminták, technológiai modellek, írásvetítő transzparensek, diaképek, diasorozatok, film, könyvek, tankönyvi ábrák, stb.) |
A didaktikai folyamat terve | Módszerek, munkaformák. | A nevelő, képző munka tervezése |
(Mit tanítunk?) |
(Hogyan?) |
(Miért?) |
1. Alkalmazó elenőrzés |
A tanulók egyéni vagy csoportos munkája alapján történjék, alkalmazást, problémamegoldást igénylő feladatokon keresztül. |
|
2. Problémafelvetés |
Figyelemfelkeltő, életszerű problémahelyzet teremtésével. |
Motiváció. |
3. Célkitűzés |
Az órai munka témájának körvonalazása, szervezeti kérdések. |
A tudatos munkavégzés feltételeinek biztosítása. |
4. Ismeretszerzés a/ Tényanyaggyűjtés |
Bemutatás-kísérlet, film, dia stb. frontális, csoportos vagy egyéni munka keretében. |
Tapasztalatszerzés a tanítási óra anyagából eredően, tevékenységen keresztül. |
b/ Elemző tevékenység (analízis, lényegkiemelés, összehasonlítás, különbségtétel, szintézis) |
A tapasztalatszerzés során alkalmazott munkaformában történjék. |
Tudatosítás, meggyőzés az értelmi, érzelmi motívumok hatásrendszerének alapozása, fejlesztése. |
c/ Fogalomalkotás (a konkrét fogalom, összefüggés, szabály megfogalmazása: indukció, dedukció) |
A frontális osztálymunka mellett alkalmazhatjuk a csoportmunkát is. |
A problémamegoldó gondolkodó képesség fejlesztése. |
|
d/ Általánosítás (A konkrét fogalom kiterjesztése, szabályok, összefüggések általános megfogalmazása; rendszerbefoglalás; absztrakció) |
Frontális osztálymunkával, a beszélgetés, a vita módszerének alkalmazásával. |
Az absztraháló, a rendszerező képesség fejlesztése. |
|
e/ Rögzítés (logikai rögzítés, alkalmazó rögzítés) |
Vázlatkészítés; tankönyvi, munkafüzeti feladat megoldása frontális osztálymunkában |
Az új ismeret (ismeretek) elsődleges bevésése: nézetek, meggyőződés formálása, erősítése. |
|
f/ Ellenőrzés |
Fogalmaztassuk meg az új fogalmat, összefüggést; beszélgetés, feladatmegoldás. |
Helyzetelemzés, visszacsatolás; Milyen szintű az új fogalom megértése? |
(Az a, b, c, d, e, f többször is ismétlődhet a tananyagtól függően!)
5. Alkalmazó rögzítés (Az órán szerzett ismeretek alkalmazása, problémahelyzetek, feladatok megoldása. Az ismeretek közötti összefüggések feltárása. Az ismeretek rendszerbe foglalása). |
Csoportos vagy egyéni munka keretében alkalmazást igénylő feladatok megoldásával; Egyre nagyobb méretű tanulói önállóság biztosításával. |
A tudatos cselekvés megszervezése, a meggyőződésrendszer erősítése, próbája. |
|
|
|
6. Ellenőrzés Az önállóan megoldott feladatok eredményei alapján az órán végzett munka eredményességének vizsgálatára irányuló tevékenység. |
A tanulók csoportos vagy önálló produktumainak elemzésére épüljön. |
A bírálat, önbírálat módszerével a hatékony munkavégzés készségének, igényének erősítése. |
|
|
|
7. Értékelés Az 5. és 6. alapján konkrétan, személyre szólóan történjék, előremutató legyen. |
A tanulói közösség minden tagjának szóljon. |
Ösztönző, serkentő módszerekkel az óra nevelési-oktatási-képzési eredményeinek erősítése. |
8. Házi feladat kijelölése |
|
|
Az ismeretek rögzítését szolgáló óra
(gyakorló óra) felépítése
Osztály:
Témakör:
Óraszám:
A tanítási óra anyaga:
A tanítás céljai:
oktatási célok:
nevelési célok:
képzési célok:
Didaktikai feladat: alkalmazás (rendszerezés, ellenőrzés)
Az órán alkalmazott oktatási, nevelési módszerek:
Az órán alkalmazott munkaformák:
Szemléltetés:
A didaktikai folyamat terve |
Módszerek, munkaformák. |
A nevelő, képző munka tervezése |
|
(Mit tanítunk?) |
(Hogyan?) |
(Miért?) |
|
1. Problémafelvetés Olyan életszerű, problémamegoldást igénylő feladattal, amely a megszilárdítandó ismeretek körére épül. |
Kísérlet, film, dia, elbeszélés stb. segítségével, érdeklődést felkeltő szituáció teremtése, a probléma megoldása egyéni vagy csoportos munkával |
A munka motiváltságának biztosítása |
|
|
|
|
|
2. Célkitűzés |
Közöljük az órai munka témáját, feladatát; Szervezzük meg a munkaformát, a folyamatos visszacsatolás, a munka értékelésének formáit. |
Az előző feladat megoldásának elemzésével (miért tudták vagy miért nem tudták megoldani) a tudatos tervszerű munkavégzés előkészítése. |
|
|
|
|
|
3. Felidéző ellenőrzés A megszilárdítandó fogalmak, összefüggések, szabályok felsorakoztatása |
Megbeszélés: tankönyv munkafüzet segítségével fogalmaztassuk meg az ismeretek tartalmát. Figyeljük meg kik azok akik megértették már, kik azok akiknél pontosításra szorulnak az egyes fogalmak, ezek arányának figyelembevételével irányítsuk a további munkát. |
A tudatosság biztosítása érdekében tájékozódjunk, melyek a minden tanuló számára világos, melyek a hiányos ismeretek. |
4. Alkalmazás a/ Kollektív alkalmazás (tanár + osztály) |
Az ismeretek alkalmazását igénylő feladatok megoldása közösen: - a feladat megfogalmazása; - tervkészítés; - megoldás; - a megoldás helyességének ellenőrzése |
A fokozatosság elvének alkalmazásával az emlékezet, képzelet, gondolkodás fejlesztése. |
b/ Kollektív alkalmazás (csoportosan) |
Az ismeretek alkalmazását igénylő feladat megoldása: - tervkészítés: tanári irányítással, - megoldás: csoportmunkával - ellenőrzés: a csoportban és frontálisan is. |
A közösségi szellem erősítése; a probléma megoldó gondolkodás fejlesztése |
c/ Egyéni alkalmazás
|
Az ismeretek alkalmazását igénylő feladat (feladatok) megoldása; önálló tervkészítés, megoldás, ellenőrzés. Ezt követően a munka kollektív értékelése. |
Az ismeretek alkalmazó rögzítését ellenőrzéssel összekötve végezzünk helyzetfeltárást. A reális önellenőrzés, önértékelés, képességének fejlesztése. |
d/ Kollektív és egyéni alkalmazás (differenciált csoportmunkával) |
Az egyéni munka eredménye alapján a jól dolgozók önállóan oldjanak meg további feladatokat, a hibásan dolgozókkal csoportmunkában végezzünk korrekciót. |
A lemaradók felzárkóztatása. |
e/ Egyéni alkalmazás (verseny) |
Az ismeretek alkotó alkalmazását igénylő versenyfeladat megoldása -A-B-C változatban, a reális értékelés feltételeinek biztosítása érdekében. |
A problémamegoldó gondolkodó képesség fejlesztése: A jól végzett munka elismerésével, jutalmazásával a pontos, fegyelmezett munkavégző képesség erősítése. |
5. Értékelés |
|
A továbbhaladás eredményességének biztosítása érdekében reális, személyre szóló, előremutató értékelést adjunk, vagy fogalmaztassunk meg az osztály tanulóival. |
6. Házi feladat kijelölése |
|
|
Az ismereteket szilárdító, ismétlő, rendszerező ÓRA
(ÖSSZEFOGLALÓ óra) felépítése
Osztály:
Témakör:
Óraszám:
A tanítási óra anyaga:
A tanítás céljai:
oktatási célok:
nevelési célok:
képzési célok:
Didaktikai feladat: rendszerezés, (alkalmazás, ellenőrzés)
Az órán alkalmazott oktatási, nevelési módszerek:
Az órán alkalmazott munkaformák:
Szemléltetés:
A didaktikai folyamat terve |
Módszerek, munkaformák. |
A nevelő, képző munka tervezése |
||
(Mit tanítunk?) |
(Hogyan?) |
(Miért?) |
|
|
1. Célkitűzés
|
Közöljük az óra témáját, a munka szervezeti formáit (csoportbeosztás, csoportfelelősök megbízása, a munka értékelésének formái.) |
A tudatos, tervszerű munkavégzés előkészítése |
|
|
2. ismétlés A témakör vázlatos áttekintése.
|
Osztálymunka keretében tekintsük át a témakört vázlatosan, gyűjtsük ki a fogalmakat, a szabályokat, törvényeket, fogalmaztassuk meg ezek tartalmát. (Tankönyvhasználat!) |
A tanulók aktivizálása. |
|
|
3. Alkalmazás A leglényegesebb ismeretek kiemelése, megszilárdítása újszerű szituációkban. |
Heterogén csoportokban, közel azonos súlyú, alkalmazást igénylő, a gyakorlati élettel kapcsolatos feladatok megoldásával. A visszacsatolást kontrollcsoportok szervezésével, minden feladat megoldása után körültekintően végezzük el. Tegyük lehetővé a csoportok között a vita kibontakozását. (Használjuk fel a munkafüzet feladatsorát.) |
|
||
4. Rendszerezés Az ismeretek közötti kapcsolat feltárása
|
A fogalmak közötti genetikus kapcsolat feltárása, rögzítése: rendszerbefoglalás táblázat, folyamatábra, halmazképzés, halmazok közötti kapcsolat feltüntetése stb. (F.o.m. vagy cs.m. vagy. e.m.) |
Rendszeralkotó képesség. Lényeglátó képesség fejlesztése |
|
|
5. Értékelés
|
A csoportok teljesítményéből következtessünk az osztályközösség teljesítményére. Hívjuk fel a figyelmet az otthoni tanulás módjára, fontosságára. |
Megerősítés, előremutatás; A közösségi kapcsolatok erősítése. |
|
|
6. Házi feladat kijelölése |
|
|
|
|
Az ellenőrző óra felépítése
Osztály:
Témakör:
Óraszám:
A tanítási óra anyaga:
A tanítás céljai:
oktatási célok:
nevelési célok:
képzési célok:
Didaktikai feladat: ellenőrzés (alkalmazás, rögzítés)
Az órán alkalmazott oktatási, nevelési módszerek:
Az órán alkalmazott munkaformák:
Szemléltetés:
A didaktikai folyamat terve | Módszerek, munkaformák. | A nevelő, képző munka tervezése |
(Mit tanítunk?) |
(Hogyan?) |
(Miért?) |
1. Célkitűzés
|
Közöljük az ellenőrző órán végzendő munka formáját, időbeosztását. |
A tudatos munkavégzés előkészítése; motiváció |
|
|
|
2. Alkalmazó ellenőrzés a/ Kollektív alkalmazás
|
Frontális osztálymunkában a súlyponti ismeretek alkalmazását igénylő feladat közös megoldása, a fogalmak tartalmának felidézése. |
A tanulók aktivizálása, az egészséges „startra kész állapot” kialakítása. |
b/ Egyéni alkalmazás |
Egyéni munka a témazáró feladatlap megoldásával. |
Az önálló munkavégzés képességének erősítése az egyéni teljesítőképesség mérése. |
|
|
|
3. Előzetes értékelés |
A témazáró feladatlap helyes megoldásának, eredményeinek megbeszélése. (Felhasználhatjuk erre a célra az írásvetítőt!) |
A feszültség levezetése, a jól végzett munka hatásának erősítése |