Néhány gondolat a tanári képesítési követelmények teljesülését biztosító új diplomamunka fejezet megírásához

 

Tisztelt hallgatók!

Ígéretemhez híven igyekeztem összeállítani a legfontosabb kritériumok figyelembe vételével a szükséges alapelveket. Hangsúlyozom, hogy az itt közöltek nem merítik ki a megoldási lehetőségeket, csupán adalékként (mankóként) alkalmazhatók a módszertani fejezet elkészítéséhez, hiszen a szakdolgozati témák igen szerteágazóak.

 

 

A feladat megoldására kétféle lehetőség adódik, hiszen a diplomamunkák is alapvetően ebbe a két csoportba sorolhatók:

 

    1.  Az egyik a deduktív megközelítés, amikor az elmélet oldaláról elemzi a pedagógiai módszertani problémát. Pl. olyan esetben, amikor a 
              szakdolgozat témája nem tartalmaz feltétlenül módszertani lehetőséget: történet, vagy életmódra vonatkozó ismeretek, vagy általános  
              testnevelés elméleti kérdések elemzése, vagy tantervek elemzése stb..

 

    2.  A másik megközelítés, amikor induktív jellegű a feladatmegoldása. Vagyis a gyakorlatból kiindulva alkalmaz ( vezet le, igazol) elméleti
             törvényszerűségeket. Pl. valamilyen képességfejlesztő gyakorlatsor eredményességét vizsgálja, vagy valaminek az oktatását oldja meg
             különböző módokon  és a választást indokolja elméleti     (pedagógiai módszertani) ismeretek hozzárendelésével.

 

Elemezzük részletesebben a két megoldási lehetőségeket:

 

  1. Ebben az esetben általános pedagógiai oktatásmódszertani törvényszerűségek érvényesülését vizsgálja a testnevelésnek, mint  speciális területnek eszközeivel.

                Értelmezi a problémát:  cél – feladat  (érték, pedagógiai érték) vonatkozásában

                                                    feltételek,  ( társadalom, tantervek, személyi, tárgyi)

                                                    eszközök (módszer) tekintetében.

    Ha történeti feldolgozásról van szó, akkor természetesen a hangsúly az adott kor (időszak) alapvető pedagógiai (módszertani) irányzatainak
    figyelembevételén van, az adott társadalmi gazdasági viszonyok között.

 

  1. A dolgozatban alkalmazott megoldási módszert helyezi elméleti alapokra.

    Vagyis indokolja feladatválasztásait és az alkalmazott módszereit. 

    Elemzi  :

                             - a rendelkezésre álló lehetséges módszereket (összeveti a hasonló oktatási szituációban alkalmazott módszereket)

                             - módszer megválasztásának szempontjait (általánosságban, vagy az

                                adott szituációra vonatkozólag)

                             - magát az alkalmazott módszert ( a feladat megoldására választot módszert, vagy módszereket).

    Amennyiben mérési adatok állnak rendelkezésre az alkalmazott módszer hatékonyságának igazolására (diplomamunka témája), akkor
    kapjon döntő hangsúlyt ezek értelmezése.

 

 

 

 

 

Ajánlott irodalom a feldolgozáshoz:

(a teljesség igénye nélkül)

 

  1. Falus Iván (1998): Didaktika, elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti TK. Budapest
  2. Kiss Jenő (2001): A testnevelés és sporttudomány pedagógaia alapjai, Fittness Kft, Budapest
  3. Falus Iván (2000): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe
  4. Nagy György (1992): Mérési és számítási módszerek a testnevelésben
  5. Király Tibor(2001): A testneveléstanítás módszertana tanítók részére
  6. Maxin Imre(2002): A testnevelés elmélete és módszertana, Dialóg Campus Kiadó, Budapest – Pécs
  7. Earl Babbie (1998): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata Balassi Kiadó, Budapest
  8. Új Pedagógiai Szemle vonatkozó cikkei
  9. Educatio vonatkozó cikkei
  10. Magyar Sporttudományi Szemle vonatkozó cikkei
  11. Iskolai Testnevelés és Sport vonatkozó cikkei

 

 

       2004. április 11.                                                                 Kokovay Ágnes