Néhány gondolat a tanári képesítési követelmények teljesülését biztosító új diplomamunka fejezet megírásához
Tisztelt hallgatók!
Ígéretemhez híven igyekeztem összeállítani a legfontosabb kritériumok figyelembe vételével a szükséges alapelveket. Hangsúlyozom, hogy az itt közöltek nem merítik ki a megoldási lehetőségeket, csupán adalékként (mankóként) alkalmazhatók a módszertani fejezet elkészítéséhez, hiszen a szakdolgozati témák igen szerteágazóak.
A feladat megoldására kétféle lehetőség adódik, hiszen a diplomamunkák is alapvetően ebbe a két csoportba sorolhatók:
1. Az egyik a
deduktív megközelítés, amikor az elmélet oldaláról elemzi a pedagógiai
módszertani problémát. Pl. olyan esetben, amikor
a
szakdolgozat témája nem tartalmaz feltétlenül módszertani lehetőséget: történet,
vagy életmódra vonatkozó ismeretek, vagy
általános
testnevelés elméleti kérdések elemzése, vagy tantervek elemzése
stb..
2. A másik
megközelítés, amikor induktív jellegű a feladatmegoldása. Vagyis a
gyakorlatból kiindulva alkalmaz ( vezet le, igazol)
elméleti
törvényszerűségeket. Pl. valamilyen képességfejlesztő gyakorlatsor
eredményességét vizsgálja, vagy valaminek az oktatását oldja
meg
különböző módokon és a választást indokolja elméleti
(pedagógiai módszertani) ismeretek hozzárendelésével.
Elemezzük részletesebben a két megoldási lehetőségeket:
Értelmezi a problémát: cél – feladat (érték, pedagógiai érték) vonatkozásában
feltételek, ( társadalom, tantervek, személyi, tárgyi)
eszközök (módszer) tekintetében.
Ha történeti feldolgozásról van szó, akkor
természetesen a hangsúly az adott kor (időszak) alapvető pedagógiai
(módszertani) irányzatainak
figyelembevételén van, az
adott társadalmi gazdasági viszonyok között.
Vagyis indokolja feladatválasztásait és az alkalmazott módszereit.
Elemzi :
- a rendelkezésre álló lehetséges módszereket (összeveti a hasonló oktatási szituációban alkalmazott módszereket)
- módszer megválasztásának szempontjait (általánosságban, vagy az
adott szituációra vonatkozólag)
- magát az alkalmazott módszert ( a feladat megoldására választot módszert, vagy módszereket).
Amennyiben mérési adatok állnak rendelkezésre
az alkalmazott módszer hatékonyságának igazolására (diplomamunka témája),
akkor
kapjon döntő hangsúlyt ezek
értelmezése.
Ajánlott irodalom a feldolgozáshoz:
(a teljesség igénye nélkül)
2004. április 11. Kokovay Ágnes