Oktatási feladatok:
A madarak faj és egyedszám
csökkenésének okai. A különböz ő
élőhelyek hatása a madarak
előfordulására. Az élővilág védelme. Természetvédelem, védett
területek létrehozása,
Vörös könyv. Városban élő madarak
és védelmük. Madáretetés elmélete és gyakorlata.
A madárcsemegék
készítésének elsajátítása. Az etető
körüli madarak megismerése.
Képzési feladat:
Szóbeli kifejez ő
képességek fejlesztése. Előző ismeretek feltárása, rendszerezése,
összefüggések
megláttatása. Megfigyelőképesség
és kézügyesség fejlesztése.
Beszédértelmező képesség fejlesztése.
Nevelési feladat:
A környezet és él őlény
kapcsolata, az élőlények alkalmazkodása,
érzékenysége
az élőhely
megváltoztatására, a környezetszennyezésre .
A természetvédelem,
madárvédelem fontossága. A természet szeretetére,
megóvására való
nevelés. Környezetünk iránti igényességre, rendre,
tisztaságra nevelés.
Alkalmazkodás a csoportban. Esztétikai élménynyújtás.
Szemléltetés:
Papírgólya, táblai
keresztrejtvény, sárgarigó-, búbosbanka-kép, madárhang,
házi veréb preparátum, erd ő-város
rajz csomagolópapíron, Vörös könyv,
természetvédelem jelképe,
nagykócsag kép, napraforgómag, tökmag,
fénymag, dió,
mogyoró, állati v. növényi zsír, alma, mazsola, deszka madáretetők,
lopótök,
Cini-cini muzsika, madzag, tű, olló, műanyag lyukacsos háló,
félbevágott
dióhéj, köles,
toboz, mogyorófüzér, ínyenc zacskó, madárkalács dióhéjban, tobozetető,
madáretető
kép, széncinege preparátum és kép, kékcinege kép, tengelice preparátum
és kép,
fekete rigó preparátum és kép, fakopáncs preparátum és kép, házi veréb
kép,
vörösbegy
kép, fenyőpinty
kép, Zelk Zoltán verseskönyv.
Didaktikai feladatok:
El őző
ismeretek feltárása, rendszerezése, összefüggések megtalálása. Új
ismeretszerzés.
Manuális
készség fejlesztése.
Tanít:
Pozsa Andrea
ID Ő |
LOGIKAI EGYSÉG |
MÓDSZER, MUNKAFORMA |
TANÁR MUNKÁJA |
TANULÓ MUNKÁJA |
SZEMLÉLTETÉS |
1’ |
Órakezdés |
Beszélgetés
Frontális |
Bemutatkozás
Az óra megnevezése
Az előző
találkozás felelevenítése |
Visszaemlékezés a költöző madarak,
gólyahajtogatás című órára. |
Papírból hajtogatott gólya. |
6’ |
Célkitűzés
Madárvédelem |
Játékos,
frontális osztálymunka |
A
megfejtés 12 betűből áll.
Minden betűhöz tartozik egy kérdés.
Aki jelentkezik, mondhat egy számot, én elmondom a számhoz tartozó
kérdést és a helyes válaszért cserébe elárulom az odaillő betűt. |
Kérdések megválaszolása.
Megfejtés: MADÁRVÉDELEM |
TÁBLÁN:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
|
Kell-e? |
Irányított
beszélgetés
Frontális
osztálymunka |
Szerintetek szükség van-e madárvédelemre egyáltalán? |
Igen,
mert… |
Szükséges:
sárgarigó kép,
magnó-kakukkhang,
búbosbanka kép,
házi veréb
preparátum |
3’ |
Okok feltárása |
|
Keressünk olyan okokat, amelyek a madarak számának a csökkenéséhez
vezetnek! |
Környezetszennyezés, vadászat, tollgyűjtés,
tojásgyűjtés, betegség, élelemhiány, élőhely-megszüntetés,
kedvezőtlen időjárás stb. |
|
|
Az élőhely
hatása |
|
Milyen
két élőhelyet látsz a rajzon? Mutasd
meg! |
Erdő
és város. |
Erdő
és város csomagoló-papíron |
1’ |
Természetes és
mesterséges élőhely |
|
Melyik
a természetes és melyik a mesterséges élőhely?
Hogyan változik a házak száma, a
beépítettség a város szélétől
a központ felé haladva?
Hogyan változik a zöld területek
nagysága a város szélétől a központ
felé haladva? |
Erdő
= természetes
Város = mesterséges
Nő
Csökken |
|
IDŐ |
LOGIKAI EGYSÉG |
MÓDSZER, MUNKA-
FORMA |
TANÁR MUNKÁJA |
TANULÓ MUNKÁJA |
SZEMLÉLTETÉS |
1’ |
|
Irányított beszél- getés
Frontális osztály-munka |
Melyik
élőhelyen él több és többféle madár?
Bizonyítsd be a rajz alapján?
Főként
hol látunk madarakat a városban? Miért? |
Az erdőben
A városban sokkal kevesebb madár
él. Kevés a zöld terület és nagy a környezetszennyezés.
A parkokban, mert itt találnak
fészkelő-, táplálkozó-, és búvóhelyet. |
|
|
Madárfajok
kihalása |
Tanári
közlés |
Mindezek a tényezők oda vezettek,
hogy ma már sokkal kevesebb madárfaj és a földünkön, mint pl. 200
évvel ezelőtt |
|
|
|
Az élővilág
védelme |
|
Azoknak a növényeknek és állatoknak a neveit, amelyek az utóbbi időben
kipusztultak, vagy amelyeket a kipusztulás veszélye
fenyeget, ún. Vörös könyvben foglalták össze. Az első
magyar Vörös könyv 1990-ben jelent meg. |
|
Vörös könyv |
2’ |
|
Irányított beszélgetés
Frontális osztály- munka |
Mit
gondoltok, miért vörös a színe? |
Vér,
veszély, tiltás stb. |
|
|
Védett területek |
|
Hallottatok-e már olyan területekről,
amelyeket az élővilág védelmére hoztak létre?
Ezek védelmét az erre hivatott
állami intézmények biztosítják. |
Nemzeti parkok, tájvédelmi körzetek, természetvédelmi területek
stb. |
|
2’ |
Természetvédelem
jelképe |
|
Tudjátok-e, hogy mi a természetvédelem jelképe? |
Nagykócsag |
Természetvédelem
jelképe
+
nagykócsag |
IDŐ |
LOGIKAI EGYSÉG |
MÓDSZER,
MUNKAFORMA |
TANÁR MUNKÁJA |
TANULÓ MUNKÁJA |
SZEMLÉLTETÉS |
|
|
Irányított
beszélgetés
Frontális
osztálymunka |
A
ritka és erősen veszélyeztetett madarak
elsőbbséget élveznek a védelem terén,
de kell-e vajon védenünk a még most nagy számban élő
madarakat? Miért? |
Igen
kell, mert számuk lecsökkenhet, ha nem vigyázunk rájuk.
|
|
1’ |
Városban élő
madarak
Védelmük |
|
Főként
milyen madarakkal találkozunk a városokban?
A vörös listán lévő
madarak védelméért ti, iskolások nem sokat tehettek, de a tömegesen
előforduló városok közelében élő
madarak életét megkönnyíthetitek. |
Cinke,
rigó, galamb stb. |
|
1’ |
Madáretetés
Mikor?
Hová?
Hogyan? |
|
Most,
a téli időszakban mit tehetünk
madarainkért?
Ki tudja, mikor kell kezdeni az
etetést?
Ki mivel etetné a madarakat?
Szabad-e morzsával etetni
Hová tegyük a madáreleséget?
Nemes Nagy Ágnes: Hóesésben
Mi történik, ha elfeledkezem az
etetésről? |
Etetjük
őket.
Ha mínusz a hőmérséklet,
és hó borítja a földeket.
Magevőket:
napraforgómag, kendermag, gabonamag.
Lágy táplálékot igénylőket:
korpa és zsír keveréke, elhullott gyümölcs, mazsola stb.
Madáretetőbe.
A madarak számítanak az
eleségre, ezért éhen pusztulnak. |
Napraforgómag, tökmag, fénymag,
dió, mogyoró stb.
Állati v. növényi zsír, alma,
mazsola stb.
Cini-cini muzsika, Nemes Nagy
Ágnes: Hóesésben, deszka madáretetők,
lopótök. |
IDŐ |
LOGIKAI EGYSÉG |
MÓDSZER,
MUNKAFORMA |
TANÁR MUNKÁJA |
TANULÓ MUNKÁJA |
SZEMLÉLTETÉS |
1’ |
Madárkarácsony |
Irányított
beszélgetés
Frontális
osztálymunka |
Hogyan
kell akkor etetnem
Mit szólnátok hozzá, ha
rendeznénk a madaraknak egy karácsonyi ünnepet?
Készítenénk-e nekik egy
karácsonyfát?
A mai órán elkészítjük az
ajándékokat, madzagra fűzzük, és egy
következő alkalommal pedig kisétálunk a parkba, és
felakasztgatjuk a fákra, bokrokra.
Ki milyen ajándékokat hozna?
Most bemutatom nektek azokat az
ajándékokat, amelyeket én készítettem otthon a madaraknak.
Elmondom, hogyan kell
elkészíteni őket, így ti is
megtanulhatjátok.
Mindenki választhat, melyiket
szeretné elkészíteni. |
Folyamatosan.
Szalonnabőr,
alma, gabonamagok stb.
A madárcsemegék elkészítésének
megfigyelése.
Kiválasztás |
|
2’
1’
1’ |
Mogyorófüzér
Ínyenc zacskó
Madárkalács
dióhéjban |
Tanári bemutatás |
1.
Mogyorófüzér készítésének bemutatása. Balesetvédelem /tű
használata/.
2. Ínyenc zacskó
készítésének bemutatása.
3. Madárkalács
dióhéjban elkészítésének bemutatása. |
|
Mogyorófüzér: mogyoró,
dió, madzag, tű,
olló.
Ínyenc zacskó:
műanyag
lyukacsos háló, mogyoró, dió, napraforgómag, madzag, olló
Madárkalács dióhéjban:
félbevágott dióhéj, disznóháj, mogyoró-, diótörmelék, köles |
IDŐ |
LOGIKAI EGYSÉG |
MÓDSZER,
MUNKAFORMA |
TANÁR MUNKÁJA |
TANULÓ MUNKÁJA |
SZEMLÉLTETÉS |
1’
1’ |
|
|
4.
Toboztető elkészítésének bemutatása.
Hiányzó anyagok és eszközök
kiosztása. |
|
Toboztető: toboz (fekete fenyő),
madárkalács, madzag, olló |
5’ |
Madárcsemege
elkészítése |
Választható
tevékenység
Csoportban
végzett önálló munka |
Válaszd ki azt az egyet, amelyik a legjobban tetszik. Készítsd el!
(csendes munka,
környezettisztaság, zenehallgatás)
A madárcsemegék összegyűjtése. |
Madárcsemege elkészítése |
4
asztal, minden asztalon az egyik típusú madáretetőhöz
szükséges anyagok és eszközök
Zenehallgatás |
|
Madarak az etető
körül |
Irányított
beszélgetés
Frontális
osztálymunka |
Milyen
madarakat várunk az etetőre? |
Széncinege
Kékcinege
Tengelice
Feketerigó
Fakopáncs
Házi veréb
Vörösbegy
Fenyőpinty
stb. |
Madáretető a táblán, körülötte az
említett madarak képei.
Preparátum: széncinege,
tengelice, feketerigó, fakopáncs. |
|
Az óra befejezése |
Versmondás |
Zelk
Zoltán: Két cinke |
|
Zelk
Zoltán: Kék cinke |
2’ |
Értékelés |
Tanári közlés |
Értékelés |
|
|
1’ |
Rendrakás |
|
Rendrakás |
Rendrakás |
|
1’ |
Jutalmazás |
|
Jutalmazás |
|
|
Össz
45’ |
|
|
|
|
|
MELLÉKLET
A keresztrejtvény kérdései:
1. Csicsergek-ficsergek villás farkam
tavaszt lenget. /füstifecske/
2. Szép sárga színei miatt aranymálinkónak
is hívják. Énekében gyakran ismételt strófa: a „huncut a bíró”.
/sárgarigó/
3. Hogyan nevezzük azokat a madarakat,
amelyek
ősszel elköltöznek melegebb tájakra? Kérek 3
példát! /gólya, fecske, búbosbanka, sárgarigó, daru, bölömbika/
4. Városi madarunk, amelynek régen
fantasztikus tájékozódó képességét levélhordásra használták fel.
/galamb/
5. Mondj egy közmondást, amelyben
valamilyen madár szerepel!
6. Melyik madár hangját halljátok a
kazettán? /kakukk/
7. Miért hívják a vetési varjút vetési
varjúnak?
8. Mondj három példát állandóan,
télen-nyáron itt tartózkodó madarunkra!
9. Fúr-farag, de mégse ács, kopog, mint a
kalapács. Fák doktora, orvosa, erd őben
az otthona. /fakopáncs/
10. Sziklaszirten tanyázik, leveg őben
vadászik. Csőre horgas, karma nagy, magas égből le-lecsap. Szeme
éles, nincs hibája, ő a madarak királya. /sas/
11. Melyik madár fiókáit hívják
büdösbankának? /búbosbanka/
12. Melyik madárra ismersz rá? /Házi veréb/
|