Környezettudományi Tanszék

ÓRATERVEZET MINTA

 

Véleményeit erre a címre írja Vélemények

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium

Nyíregyházai Főiskola

ÓRAVÁZLAT

 Tantárgy: Környezetvédelem

 Tananyag: Madárvédelem télen

 Tanít: Pozsa Andrea, IV. biológia-környezetvédelem

 

    

 

Oktatási feladatok:

A madarak faj és egyedszám csökkenésének okai. A különböző élőhelyek hatása a madarak

előfordulására. Az élővilág védelme. Természetvédelem, védett területek létrehozása,

Vörös könyv. Városban élő madarak és védelmük. Madáretetés elmélete és gyakorlata.

A madárcsemegék készítésének elsajátítása. Az etető körüli madarak megismerése.

Képzési feladat:

Szóbeli kifejező képességek fejlesztése. Előző ismeretek feltárása, rendszerezése,

összefüggések megláttatása. Megfigyelőképesség és kézügyesség fejlesztése.

Beszédértelmező képesség fejlesztése.

Nevelési feladat:

A környezet és élőlény kapcsolata, az élőlények alkalmazkodása,

érzékenysége az élőhely megváltoztatására, a környezetszennyezésre .

A természetvédelem, madárvédelem fontossága. A természet szeretetére,

megóvására való nevelés. Környezetünk iránti igényességre, rendre,

tisztaságra nevelés. Alkalmazkodás a csoportban. Esztétikai élménynyújtás.

Szemléltetés:

Papírgólya, táblai keresztrejtvény, sárgarigó-, búbosbanka-kép, madárhang,

házi veréb preparátum, erdő-város rajz csomagolópapíron, Vörös könyv,

természetvédelem jelképe, nagykócsag kép, napraforgómag, tökmag,

fénymag, dió, mogyoró, állati v. növényi zsír, alma, mazsola, deszka madáretetők,

 lopótök, Cini-cini muzsika, madzag, tű, olló, műanyag lyukacsos háló, félbevágott

dióhéj, köles, toboz, mogyorófüzér, ínyenc zacskó, madárkalács dióhéjban, tobozetető,

madáretető kép, széncinege preparátum és kép, kékcinege kép, tengelice preparátum

és kép, fekete rigó preparátum és kép, fakopáncs preparátum és kép, házi veréb kép,

 vörösbegy kép, fenyőpinty kép, Zelk Zoltán verseskönyv.

Didaktikai feladatok:

Előző ismeretek feltárása, rendszerezése, összefüggések megtalálása. Új ismeretszerzés.

Manuális készség fejlesztése.

Tanít: Pozsa Andrea

IDŐ

LOGIKAI EGYSÉG

MÓDSZER, MUNKAFORMA

TANÁR MUNKÁJA

TANULÓ MUNKÁJA

SZEMLÉLTETÉS

1’

Órakezdés

Beszélgetés

 

Frontális

Bemutatkozás

Az óra megnevezése

Az előző találkozás felelevenítése

Visszaemlékezés a költöző madarak, gólyahajtogatás című órára. Papírból hajtogatott gólya.

 

 

 

6’

Célkitűzés

 

 

Madárvédelem

Játékos, frontális osztálymunka

A megfejtés 12 betűből áll. Minden betűhöz tartozik egy kérdés. Aki jelentkezik, mondhat egy számot, én elmondom a számhoz tartozó kérdést és a helyes válaszért cserébe elárulom az odaillő betűt. Kérdések megválaszolása.

Megfejtés: MADÁRVÉDELEM

TÁBLÁN:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

 

Kell-e?

Irányított beszélgetés

Frontális osztálymunka

Szerintetek szükség van-e madárvédelemre egyáltalán? Igen, mert… Szükséges:

sárgarigó kép,

magnó-kakukkhang,

búbosbanka kép,

házi veréb preparátum

3’

Okok feltárása

  Keressünk olyan okokat, amelyek a madarak számának a csökkenéséhez vezetnek! Környezetszennyezés, vadászat, tollgyűjtés, tojásgyűjtés, betegség, élelemhiány, élőhely-megszüntetés, kedvezőtlen időjárás stb.  
 

Az élőhely hatása

  Milyen két élőhelyet látsz a rajzon? Mutasd meg! Erdő és város. Erdő és város csomagoló-papíron

1’

Természetes és mesterséges élőhely

  Melyik a természetes és melyik a mesterséges élőhely?

Hogyan változik a házak száma, a beépítettség a város szélétől a központ felé haladva?

Hogyan változik a zöld területek nagysága a város szélétől a központ felé haladva?

Erdő = természetes

Város = mesterséges

Nő

 

Csökken

 

 

IDŐ

LOGIKAI EGYSÉG

MÓDSZER, MUNKA- FORMA

TANÁR MUNKÁJA

TANULÓ MUNKÁJA

SZEMLÉLTETÉS

1’

  Irányított beszél- getés

Frontális osztály-munka

Melyik élőhelyen él több és többféle madár?

Bizonyítsd be a rajz alapján?

 

 

Főként hol látunk madarakat a városban? Miért?

Az erdőben

 

A városban sokkal kevesebb madár él. Kevés a zöld terület és nagy a környezetszennyezés.

A parkokban, mert itt találnak fészkelő-, táplálkozó-, és búvóhelyet.

 
 

Madárfajok kihalása

Tanári   közlés Mindezek a tényezők oda vezettek, hogy ma már sokkal kevesebb madárfaj és a földünkön, mint pl. 200 évvel ezelőtt    
 

Az élővilág védelme

  Azoknak a növényeknek és állatoknak a neveit, amelyek az utóbbi időben kipusztultak, vagy amelyeket a kipusztulás veszélye fenyeget, ún. Vörös könyvben foglalták össze. Az első magyar Vörös könyv 1990-ben jelent meg.  

Vörös könyv

2’

  Irányított beszélgetés

Frontális osztály- munka

Mit gondoltok, miért vörös a színe? Vér, veszély, tiltás stb.  
 

Védett területek

  Hallottatok-e már olyan területekről, amelyeket az élővilág védelmére hoztak létre?

Ezek védelmét az erre hivatott állami intézmények biztosítják.

Nemzeti parkok, tájvédelmi körzetek, természetvédelmi területek stb.  

2’

Természetvédelem jelképe

  Tudjátok-e, hogy mi a természetvédelem jelképe? Nagykócsag

Természetvédelem jelképe

+

nagykócsag

 

IDŐ

LOGIKAI EGYSÉG

MÓDSZER, MUNKAFORMA

TANÁR MUNKÁJA

TANULÓ MUNKÁJA

SZEMLÉLTETÉS

   

Irányított beszélgetés

Frontális osztálymunka

A ritka és erősen veszélyeztetett madarak elsőbbséget élveznek a védelem terén, de kell-e vajon védenünk a még most nagy számban élő madarakat? Miért? Igen kell, mert számuk lecsökkenhet, ha nem vigyázunk rájuk.  

1’

Városban élő madarak

 

Védelmük

  Főként milyen madarakkal találkozunk a városokban?

A vörös listán lévő madarak védelméért ti, iskolások nem sokat tehettek, de a tömegesen előforduló városok közelében élő madarak életét megkönnyíthetitek.

Cinke, rigó, galamb stb.  

1’

Madáretetés

 

Mikor?

 

 

 

 

 

 

 

Hová?

 

 

 

 

Hogyan?

  Most, a téli időszakban mit tehetünk madarainkért?

Ki tudja, mikor kell kezdeni az etetést?

Ki mivel etetné a madarakat?

Szabad-e morzsával etetni

 

 

Hová tegyük a madáreleséget?

Nemes Nagy Ágnes: Hóesésben

 

 

Mi történik, ha elfeledkezem az etetésről?

Etetjük őket.

 

Ha mínusz a hőmérséklet, és hó borítja a földeket.

Magevőket: napraforgómag, kendermag, gabonamag.

Lágy táplálékot igénylőket: korpa és zsír keveréke, elhullott gyümölcs, mazsola stb.

Madáretetőbe.

 

 

 

A madarak számítanak az eleségre, ezért éhen pusztulnak.

 

 

Napraforgómag, tökmag, fénymag, dió, mogyoró stb.

Állati v. növényi zsír, alma, mazsola stb.

Cini-cini muzsika, Nemes Nagy Ágnes: Hóesésben, deszka madáretetők, lopótök.

 

IDŐ

LOGIKAI EGYSÉG

MÓDSZER, MUNKAFORMA

TANÁR MUNKÁJA

TANULÓ MUNKÁJA

SZEMLÉLTETÉS

1’

Madárkarácsony

Irányított beszélgetés

 

Frontális osztálymunka

Hogyan kell akkor etetnem

Mit szólnátok hozzá, ha rendeznénk a madaraknak egy karácsonyi ünnepet?

Készítenénk-e nekik egy karácsonyfát?

A mai órán elkészítjük az ajándékokat, madzagra fűzzük, és egy következő alkalommal pedig kisétálunk a parkba, és felakasztgatjuk a fákra, bokrokra.

Ki milyen ajándékokat hozna?

Most bemutatom nektek azokat az ajándékokat, amelyeket én készítettem otthon a madaraknak.

Elmondom, hogyan kell elkészíteni őket, így ti is megtanulhatjátok.

Mindenki választhat, melyiket szeretné elkészíteni.

Folyamatosan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Szalonnabőr, alma, gabonamagok stb.

 

 

 

A madárcsemegék elkészítésének megfigyelése.

Kiválasztás

 

2’

 

 

 

1’

 

 

1’

Mogyorófüzér

 

 

Ínyenc zacskó

 

 

Madárkalács dióhéjban

Tanári bemutatás

1. Mogyorófüzér készítésének bemutatása. Balesetvédelem /tű használata/.

2. Ínyenc zacskó készítésének bemutatása.

 

3. Madárkalács dióhéjban elkészítésének bemutatása.

  Mogyorófüzér: mogyoró, dió, madzag, tű, olló.

 

Ínyenc zacskó: műanyag lyukacsos háló, mogyoró, dió, napraforgómag, madzag, olló

Madárkalács dióhéjban: félbevágott dióhéj, disznóháj, mogyoró-, diótörmelék, köles

 

IDŐ

LOGIKAI EGYSÉG

MÓDSZER, MUNKAFORMA

TANÁR MUNKÁJA

TANULÓ MUNKÁJA

SZEMLÉLTETÉS

1’

 

1’

    4. Toboztető elkészítésének bemutatása.

Hiányzó anyagok és eszközök kiosztása.

  Toboztető: toboz (fekete fenyő), madárkalács, madzag, olló

5’

Madárcsemege elkészítése

Választható tevékenység

Csoportban végzett önálló munka

Válaszd ki azt az egyet, amelyik a legjobban tetszik. Készítsd el!

(csendes munka, környezettisztaság, zenehallgatás)

A madárcsemegék összegyűjtése.

Madárcsemege elkészítése 4 asztal, minden asztalon az egyik típusú madáretetőhöz szükséges anyagok és eszközök

Zenehallgatás

 

Madarak az etető körül

Irányított beszélgetés

Frontális osztálymunka

Milyen madarakat várunk az etetőre? Széncinege

Kékcinege

Tengelice

Feketerigó

Fakopáncs

Házi veréb

Vörösbegy

Fenyőpinty stb.

Madáretető a táblán, körülötte az említett madarak képei.

Preparátum: széncinege, tengelice, feketerigó, fakopáncs.

 

Az óra befejezése

Versmondás

Zelk Zoltán: Két cinke   Zelk Zoltán: Kék cinke

2’

Értékelés

Tanári közlés

Értékelés    

1’

Rendrakás

  Rendrakás Rendrakás  

1’

Jutalmazás

  Jutalmazás    

Össz

45’

         

 

MELLÉKLET

A keresztrejtvény kérdései:

1. Csicsergek-ficsergek villás farkam tavaszt lenget. /füstifecske/

2. Szép sárga színei miatt aranymálinkónak is hívják. Énekében gyakran ismételt strófa: a „huncut a bíró”. /sárgarigó/

3. Hogyan nevezzük azokat a madarakat, amelyek ősszel elköltöznek melegebb tájakra? Kérek 3 példát! /gólya, fecske, búbosbanka, sárgarigó, daru, bölömbika/

4. Városi madarunk, amelynek régen fantasztikus tájékozódó képességét levélhordásra használták fel. /galamb/

5. Mondj egy közmondást, amelyben valamilyen madár szerepel!

6. Melyik madár hangját halljátok a kazettán? /kakukk/

7. Miért hívják a vetési varjút vetési varjúnak?

8. Mondj három példát állandóan, télen-nyáron itt tartózkodó madarunkra!

9. Fúr-farag, de mégse ács, kopog, mint a kalapács. Fák doktora, orvosa, erdőben az otthona. /fakopáncs/

10. Sziklaszirten tanyázik, levegőben vadászik. Csőre horgas, karma nagy, magas égből le-lecsap. Szeme éles, nincs hibája, ő a madarak királya. /sas/

11. Melyik madár fiókáit hívják büdösbankának? /búbosbanka/

12. Melyik madárra ismersz rá? /Házi veréb/