Környezettudományi Intézet
Az indítandó alapszak megnevezése: környezettan.
Az indítani tervezett szakirány(ok) megnevezése: természetvédelmi monitorozó, technika és tanári szakirány.
A képzési idő: 6 félév.
Az alapszak képzési célja, az elsajátítandó szakmai kompetenciák:
A képzés célja olyan szakemberek képzése, akik korszerű természettudományos szemléletmódjuk, a nemzetközi kapcsolattartáshoz és a szakirodalom feldolgozásához szükséges idegen nyelvtudásuk, valamint matematikai, informatikai, kémiai, fizikai, földtudományi és biológiai ismereteik birtokában képesek a környezettudomány alkalmazott szintű művelésére. Továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusában (MSc, mesterképzésben) történő folytatásához.
Az alapfokozat birtokában az alkalmazott környezetkutatók képesek:
Az alapfokozat birtokában az alkalmazott környezetkutatók alkalmasak:
A környezettan alapszakon végzők iránti foglalkoztatási igény regionális és országos szinten:
A képzés két alapvető célja, hogy a hallgatókat felkészítse a megfelelő mesterképzésben való részvételre, illetve alkalmazott kutatói szintű gyakorlati szakemberként való közvetlen részvételre a munkaerő-piacon. A környezettani alapoklevelet szerzett hallgatók alkalmasak terepen, továbbá környezetvédelmi és környezettudományi laboratóriumokban analitikai műszerek kezelésére, ezen eszközökön alkalmazói mérések önálló elvégzésére, valamint a mérési adatok feldolgozására. Képesek a környezetvédelmi hatósági ellenőrzéseket, állapotfelméréseket végző laboratóriumokban, akadémiai és ipari kutatóintézetekben, természetvédelmi, környezetvédelmi, agrokémiai, élelmiszeripari, növényvédelmi, minőségbiztosítási, vagy egészségügyi laboratóriumokban napi feladatok ellátására.
A természetvédelmi monitorozó szakirány módot ad arra, hogy a végzett hallgató operatívan tudjon bekapcsolódni az önkormányzatoknál, állami szervezeteknél és civil szervezeteknél folyó természetvédelmi munkába, mind a projektek előkészítése, mind azok megvalósítása során. Nagy igény mutatkozik az ilyen ismeretekkel rendelkező diplomás szakemberekre.
A technika szakirányt végzettek, mint technika szakasszisztens, alkalmasak lesznek a következő munkakörök ellátására: közoktatási technika órákon demonstrátor, oktatástechnológiai munkatárs, háztartásökonómus, kertészeti munkatárs és logisztikai munkatárs.
Továbbtanulási lehetőség: Technika tanári szakképzettség megszerzése mester fokozaton.
Az alapképzés során a tanári szakirány követelményeit teljesítők részt vehetnek a környezettan tanári MSc képzésben.
A több ezerre tehető kis és közepes méretű települések önkormányzatai számára az egyre sokasodó környezet- és természetvédelemi feladatok ellátása teszi szükségessé az e tevékenységeket szervezni és koordinálni tudó szakemberek alkalmazását, akik közvetlenül tudnak a települések társadalmi életébe is bekapcsolódni ismeretterjesztő és információs munkájuk által. Az alapszak keretében képzettek eredményesen dolgozhatnak a nagyszámú helyi, regionális és országos civil szervezet munkájában, ahol képzésük alapján a szakmai segítség mellett közvetlenül részt tudnak venni az adott szervezet kommunikációs – s nem utolsó sorban – pályázati munkájában. A fent említett sokoldalú képzés alapján állami intézményekben is jó lehetőség nyílik a végzettek elhelyezkedésére ipari, a mező- és erdőgazdasági, a vízügyi és egészségügyi területen.
A fentiekre alapozva a végzettek részt vehetnek az MSc (mesterszintű) képzésben, melynek keretében okleveles környezetkutatói diplomát szerezhetnek, vagy a tanári mesterképzés után, mint kétszakos tanárok (pl. biológia-környezettan, fizika-környezettan, földrajz-környezettan, kémia-környezettan) alkalmasak lehetnek arra, hogy környezettant tanítsanak különböző iskolatípusokban az 5-12. osztályos tanulóknak.
További felvilágosítás:
Nyíregyházi Főiskola
Környezettudományi Intézet
Tel.: 42/599-458
Technika és Háztartásökonómia Csoport
Tel.: 42/599-477