Bevezetõ Intézetünkrõl Szabályzatok Munkatársak E-mail
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Satjófigyelés

Azon cikkeket olvashatja itt, amelyek a nyíregyházi médiában a NyF Képzési és Továbbképzési Intézetével
kapcsolatban megjelentek...
(Arcíhvum 2001-2005)

2005. február 8.   Kelet-Magyarország

Egy életen át a pillanatnak szóló képzés helyett
Beszélgetés dr. Jeney Istvánnal, a Nyíregyházi Fôiskola intézetvezetôjével

Nyíregyháza (KM – B. J.) – Ami jelenleg folyik, az nem más, mint ideig-óráig tartó továbbképzés. Azt jelenti, hogy ebben a pillanatban azon a munkahelyen erre van szükség, amit itt nálunk igyekszik valaki megszerezni.
Dr. Jenei István, a Nyíregyházi Fôiskola Képzési és Továbbképzési Intézetének igazgatója kezdte így mondandóját, amikor arról kérdeztük: mit tesz, mit tehet az intézet az egy életen át tartó tanulás gyakorlati megvalósításáért. Azt válaszolta: nagyon sokat és egyre több ötletük van ehhez. Példának hozta fel a szociális gondozóképzô tanfolyamot,
amit elsôsorban vidéken élô asszonyok-lányok végeznek el. Érettségi vizsga kell hozzá, s el tudnak helyezkedni önkormányzatoknál, ahol szociális jellegu munkát végeznek, amihez nem kell diploma. A Debreceni Egyetem kihelyezett részlege végzi a képzésüket.

"Eddig azt mondták, hétévenként kell megújulni, ám úgy tunik, hogy itt már négyöt évenként kell újabb ismeretekre szert tenni."

JENEY ISTVÁN

Nem kell Pestre utazni

– Amikor új törvények, új rendelkezések születnek, azokat meg kell ismerni a hivataloknak. Ezt a lehetôséget kihasználva most a közbeszerzési referensképzô tanfolyamot indítunk. Budapesten van ilyen tanfolyam, ami óriási pénzekért végezhetô el. Minek utaznának, mi lehoztunk ide egy képzô teamet és mondhatnám féláron csináljuk ugyanazt és még OKJ-s szakmai bizonyítványt is adunk a végén. Az ilyen új ismeretek megszerzése is beletartozik az életen át tartó képzésbe. Megvan az alapképzettség, megvan továbbképzettség, most egy új ismeret kell, mi ezt az új igényt kiszolgáljuk. Ezekre értem én azt, hogy pillanatnyi igényeket kielégítô képzések, mert lehet, hogy holnapután erre már nincs szükség, és mi már az akkor szükséges képzést fogjuk szervezni.
– Vannak akik az élethosszig tartó tanulásban a nyelvtanulást preferálják, mert azt mondják, hogy az soha nem késô – folytatja Jenei István –. Ez pedagógia, pszichológia, módszertan, ehhez én nem értek, nem tudom, milyen kor után nem lehet már és nem is hatékony nyelvet tanulni. Ki akarjuk szolgálni ezt az igényt úgy is, hogy elindítjuk a nagyon közeljövôben a kampuszrádiót, ez hellyel-közzel befedi a várost. Ott angolt fogunk tanítani kezdôknek, háziasszonyoknak, nyugdíjasoknak stb. auditív módon, tehát a rádió segítségével. Nálunk beszerezhetik a szótárfüzetet, meg a közhasznú kifejezések gyujteményét, s otthon, ebédfôzés vagy varrás közben hallgatván a rádiót, tanulhatják a nyelvet, ennek a módszertani pedagógiai részét megcsináltuk.

Tanulás ötven felett

– Reméljük, érdeklôdésre tart majd számot az a program, amit a brunói, a kasseli, a granadai egyetem, egy athéni pszichológiai intézet, a bukaresti egyetem és a Nyíregyházi Fôiskola dolgoztunk ki, ez az ötven éven felüliek tanítását, szakképzését tuzi ki célul. Sok ember alól elfogy a munkahely. Ez nem csak Kelet- és Közép-Európában van így, Nyugat-Európában is. A technológiai forradalom, a gyors váltás újabb képzettségeket követel. Azt kell nekünk megtalálni, hogy tudunk reagálni, hogy tudjuk reagáltatni a képzô intézményeket, hogy ezeknek az új kihívásoknak megfeleljenek, s a munkanélkülivé vált ötven éven felülieket hogyan tudjuk újra munkába állítani. Ez pedagógia, pszichológia, ôket a szakmai képzés mellett elsôsorban mentálisan kell kezelni.
– Az almeriai (spanyolországi) egyetem kezdeményezése: hogyan tudnánk a hatvan éven felülieket, a nyugdíjasokat bevonni a képzésbe. Nyilván itt különbözô társadalmi és civil szervezetek segítségét is igénybe kell venni, hiszen Közép-Kelet-Európában a mi nyugdíjasaink helyzetét ismerve nem hiszem, hogy tudnák fizetni

azokat a tandíjakat, amelyekért ezeket a tanfolyamokat meg lehet szervezni. Milyen képzések ezek? Elsôsorban olyanok lennének, amit a nyugdíjas eddigi élete folyamán valamilyen oknál fogva – munkahelyi elfoglaltság, családi probléma – nem tudott megvalósítani, de vágya volt, hogy mondjuk énektanár vagy festô akar lenni.

Együtt az unokával

Nekik szerveznénk meg ezeket a kurzusokat. Van olyan elképzelés – egy bizonyos részét már megoldottuk, hogy a nagyszülô az unokájával tanulja az informatikát, a nagyszülô üljön be a tízéves gyerekkel, hogy nem maradjon le, akkor tud segíteni a gyereknek az iskolai felkészülésben, meg a saját igényeit is kielégíti. Ez is nyilván az élethosszig tartó tanulás sorozatába építhetô.
– Tudomásul kell vennünk, hogy nagyon gyorsan elamortizálódik, elavul az a tudás, amit megszereztünk. Eddig azt mondták, hétévenként kell megújulni, ám úgy tunik, hogy itt már négyöt évenként kell újabb ismeretekre szert tenni.

 

2005. január 28.   Kelet-Magyarország

Százmilliók a hátrányos helyzetuekért
Esélyt teremtve képzik, majd munkához segítik a romákat



Nyíregyháza (KM – P. I.) – Több száz millió forinttal sáfárkodhat a Göllesz-iskola, a Nyíregyházi Fôiskola, egy civil szervezet és két gazdasági társaság, segítve a hátrányos helyzetu fiatalok társadalmi mobilitását.
Az EQUAL–Esélyteremtés a foglalkoztatásban "Esély a teljes életre III." elnevezésu nyertes pályázat tartalmáról és feladatairól tartottak ismertetôt tegnap a Göllesz Viktor Speciális Szakiskola és Általános Iskolában, ahol a fejlesztési partnerség valamennyi tagja képviseltette magát.

"Széles körû nemzetközi képzési tapasztalataink nagyszeruen hasznosíthatók ebben a tevékenységben."
DR. JENEY ISTVÁN

Elôbb oktatni kell ôket

A pályázat elsôsorban az enyhe fokban értelmi fogyatékos és a roma fiatalok esélyegyenlôségét kívánja elôsegíteni különféle támogatásokkal: felzárkóztatással, szakképzésekkel és munkához juttatással. Elsô körben az általános iskolai végzettség megszerzéséhez nyújtanak segítô kezet romáknak és fogyatékos fiataloknak, majd szakképzéseken keresztül specializálódhatnak a tanulók egy-egy munkaterületre.
Partnereihez hasonlóan, a Nyíregyházi Fôiskola Képzési és Továbbképzési Intézete (KTI) is jelentôs feladatot vállalt magára. Dr. Jeney István intézetvezetô kiemelte: a sikeres Phare-programoknak köszönhetôen a KTI széles köru nemzetközi kapcsolatokra és tapasztalatokra tett szert portugál, osztrák, francia és spanyol oktatásmódszertani területeken. A rendelkezésre álló 40 milliós keretbôl harminc roma tanulót kívánnak felkészíteni szakmai képesítést és jelnyelvi képzést nyújtva nekik. A Göllesz-iskola 180 millióból, a Nyír-Dinamika Kft. és a Keleti Ébredés Közalapítvány Khsz. 50 millióból gazdálkodik, a Nyíregyházi Kenyérgyár Kft.-nek 16 millió, a Tulipa Kft.-nek pedig 14 millió forint áll rendelkezésére feladatainak megvalósításához.
www.szon.hu

2004. május 19.   Index Kelet
Kínaiak is jelentkez(né)nek a fõiskolára!

(Index Kelet - www.indexkelet.hu) Nyíregyháza (IK - P. G.) Sikeresen és hatékonyan mûködik a Nyíregyházi Fõiskola Képzési és Továbbképzési Intézete. A programokról Jeney István intézetvezetõ tájékoztatta szerdán a sajtó képviselõit.

Idén májusban zárult a Képzési és Továbbképzési Intézet által szervezett, a képzésbõl a munka világába
történõ átmenet támogatása címû Phare-program, amelynek keretében öt képzési programot hirdettek
meg. A kurzusokon közel százötvenen vettek részt.

Az intézet két nemzetközi együttmûködésnek köszönhetõen (spanyol-francia-osztrák és egy spanyol-
olasz-portugál-magyar konzorcium) vizsgálta a magyarországi iskolákban tanuló hátrányos helyzetû
tanulók beilleszkedési problémáit. A tapasztalatokból egy tanulmánykötet is született, mely spanyol
nyelven is megjelent. Dr. Jánosi Zoltán fõigazgatótól megtudtuk, hogy Andalúziában az orosz nyelv iránt
intenzíven érdeklõdtek a hallgatók. Így könnyen elképzelhetõ, hogy nyíregyházi nyelvtanárok oktatják
majd ezt az idegen nyelvet, ha megfelelõ számú jelentkezõ gyûlik össze.

A tájékoztatón az is elhangzott, hogy az intézet sikerrel bonyolítja nonprofit ügyintézõ-európai uniós
pályázati menedzser tanfolyamát. Hamarosan már európai uniós szakmai betétlapot is szerezhetnek az
ide jelentkezõk.

A nonprofit ügyintézõ tanfolyam a napokban zárult, amelyet a megyében élõ pályakezdõ diplomás munkanélkülieknek szerveztek. Ezt a tanfolyamot a Megyei Fejlesztési Ügynökség Kht.-vel közösen vezényelte a KTI.

Az idei tanévben a képzési intézet 29 roma fiatalt készített fel a felsõoktatási felvételire a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet támogatásával. De emellett nyári intenzív nyelvtanfolyammal is szolgál a képzési csoport: a résztvevõknek 10%-os engedményt ad az intézet. Ezen kívül támogatott tanfolyamokra is lehet jelentkezni, amely a Nemzeti Felnõttképzési Intézet segítségével valósul meg. Az OKJ-s képzéseken számítástechnikai programozó, szociális gondozó és szervezõ, számítástechnikai szoftverüzemeltetõ kurzusokat hirdetenek, amelyre még most is lehet jelentkezni.

Dr. Balogh Árpád rektor a sajtótájékoztató végén eloszlatott egy tévhitet, miszerint a Nyíregyházi Fõiskolán diplomás munkanélkülieket képeznek. Ezt a rémhírt már többször hallotta, ám a KSH statisztikája nem mutat növekvõ tendenciát. – Valóban sok diákunk van -12.700 hallgató -, de arról szó sincs, hogy túlképzés lenne nálunk. Az tény, hogy a hallgatóknak több mint az ötven százaléka költségtérítéses képzésen tanul, ám szeretnénk még jobban kiaknázni a távoktatás lehetõségét, hiszen minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy videokonferenciákat is tudjunk rendezni. Az iskola ebbe az irányba mozdult el, így versenyképességünket az EU-ban is meg tudjuk tartani. Még egy érdekesség: kínai diákok is érdeklõdnek a képzéseink iránt - összegezte az intézmény vezetõje.

(poki)


2004. május 20.   Kelet-Magyarország

Nem diplomás munkanélkülieket termelünk
Sikeresen zárultak a Phare programok, folyamatosan bõvül a képzési paletta

(Kelet-Magyarország) Nyíregyháza (KM - P. I.) – Versenyképesnek értékelte a Nyíregyházi Fôiskola Képzési és Továbbképzési Intézetének (KTI) képzési kínálatát dr. Balogh Árpád, az intézmény rektora.
Több mint száz hallgató vett részt a KTI idén májusban zárult öt Phare-programján. Dr. Jeney István intézetvezetô a KTI tegnapi sajtótájékoztatóján elmondta: a képzéseket, melyek 2002-ben indultak, mintegy 200 ezer eurós (50 millió forintos) keretbôl finanszírozták, idén ôsztôl pedig már akkreditált formában indulnak újra a nagysikeru kompetenciaalapú programok.
A programfelelôsök értékelésébôl kiderült, az intézet által nyújtott ismeretek megállják helyüket az uniós talajon is. A kapcsolatépítésben való jártasság, informatikai és gyógypedagógiai szaktudás, vagy a minôségirányítással, illetve kommunikációs hatékonysággal kapcsolatos ismeretek még inkább hangsúlyosabbá váltak a csatlakozás után, így különösen idôszeruek az ilyen irányú képzések.
A romák felsôoktatási felvételire való felkészítését is meghirdette a KTI, az idei tanévben 29-en éltek a lehetôséggel. A Nyíregyházi Fôiskola képzési kínálata versenyképes, a közelmúltban Kínából is érdeklôdtek intézményünk iránt. A KTI most lezárult programjainak sikere, és jelenleg is folyó tanfolyamai tovább erôsítik a fôiskola pozitív megítélését. A fentiekbôl egyértelmuen kitunik, hogy nem diplomás munkanélkülieket termelünk – összegezte Balogh Árpád, a fôiskola rektora. Ezt alátámasztani látszik, hogy megyénkben 45 a regisztrált diplomás munkanélküliek száma.

2004. január 23.   Tipp
Az oktatás új lehetõségei
A Továbbképzési Intézet a határon túlra is kiterjesztené programjait

(Tipp) Nyíregyháza - (Tipp - x. x.) - A Nyíregyházi Fõiskola Képzési és Továbbképzési Intézete számos lehetõséggel
várja a tanulni vágyó fiatalokat és idõseket egyaránt.

Az 1997-ben alakult intézet pedagógus továbbképzéssel, államilag elismert alap-,
közép-, illetve felsõfokú szakmai képesítést nyújtó tanfolyamokkal, illetve
számítechnikai tanfolyamokkal várja a leendõ hallgatókat.

Dr. Jeney István, az Intézet vezetõje lapunknak elmondta, hogy a Nyíregyházi
Fõiskola felkészült oktatói gárdája mellett speciális szakembereket is
foglalkoztatnak. Az Intézet a különbözõ oktatási programjait szeretné
határon túlra is eljuttatni, ezzel kapcsolatban már történtek kezdeményezések
Észak-Erdélyben, és Kárpátalján is. Mivel a technikai fejlettség számos
országban, számos tanulónak ad lehetõséget arra, hogy távoktatásban képezze
magát, ez a lehetõség immár nálunk is adott. Három szakmai képzésben
reklám-és marketingügyintézõ, multimédia-fejlesztõ, és iskolakommunikátor
mi is lehetõséget biztosítunk távoktatásra. A hallgatók az ország
bármelyik pontjáról jelentkezhetnek hozzánk, tanulmányaik miatt nem kell minden
hétvégén ideutazni, a tananyagot saját ütemezésben dolgozhatják fel, de
részvizsgákat kell tenniük. Azoknak a hallgatóknak, akik a tananyag
elsajátítása miatt, vagy egyéb okok kapcsán mégis igényelnék a tanárok
segítségét, lehetõségük lesz erre, hiszen közvetlen konzultációs idõpontokat is
kijelölünk a képzés során, egy kurzus alatt három alkalommal.

Újdonság lesz ebben az évben a rádió-mûsorvezetõ szerkesztõ
képzés, amit országosan elismert szakemberek oktatnak majd a hallgatóknak. A
képzés gyakorlati részében fontos szerepet játszik majd a szintén idén induló
kampuszrádió.

A különféle programokon minden korosztályból vannak diákok, sokakat nem az
oklevél megszerzése hajt, hanem az, hogy érdeklõdési körének megfelelõ
tárgyakat tanulhat. Az idõsebb hallgatóknak az új társaság, a képzés folyamán
kialakult barátságok sok élményt adhatnak, mindezek mellett a tanulás az
önmegvalósítás szempontjából is fontos számukra. Sokak számára a munkahely
teszi kötelezõvé a továbbképzést, aminek eredményeként elõrelépésre nyílik
lehetõség az adott cégnél, de diákjaink közül sokan a nálunk folytatott
tanulmányainak köszönhetõen helyezkede
tt el.

 

2004. január 7.   Kelet-Magyarország
Üzleti nyelv, távoktatás, romafelkészítés
Van olyan, hogy csak a vizsgákon találkoznak a hallgatókkal, a többi a számítógép dolga

(Kelet-Magyarország) Nyíregyháza - (KM - B. J.) - Nem biztos, hogy az oktatásban a jövô útja a diplomaszerzés, lehet, hogy a szakképzéssel, a továbbképzéssel, az átképzéssel, tehetséggondozással több fiatalnak adnak esélyt az elhelyezkedéshez.
Jenei István, a Nyíregyházi Fôiskola képzési és továbbképzési intézetének vezetôje mondta el, hogy a szakképzéseken túl te-A lovári nyelvet nagyon szívesen tanulják azok a közigazgatásban vagy közalkalmazotti státusban dolgozók, akik naponta találkoznak romákkal. Thetséggondozást is folytatnak, sikeresen pályáztatnak tehetséges középiskolásokat a megyébôl felvételi elôkészítôre. Kilenc tantárgyból szokták indítani, s 85-90 százalékos a felvételi eredményesség.

Üzleti nyelvkurzus


- Nem zárjuk ki azokat, akik tehetôsebbek és szociális okok miatt nem juthatnak be ebbe a képzésbe. Mi költségtérítéses felvételi elôkészítôt is szervezünk. Talán a Tiszántúlon csak mi készítünk fel romafiatalokat. Harmincan, harmincöten szoktak erre jelentkezni. Az idén is elindítottuk novemberben ezt a kurzust, tavaly hatvanszázalékos eredményességi mutatóval dolgoztunk.
Szólt az intézetvezetô a nyelviskoláról is. A fôiskolán több idegen nyelvi tanszék is van, ezt a szellemi kapacitást használják ki a nyelvvizsgára felkészítô tanfolyamok szervezésével. Az idén üzleti nyelvkurzusokat is szerveznek angolul, oroszul.

Phare - pályázatok


Külön kiemelte Jenei István a jelnyelvet, amit az EU-ban kötelezô használni. A másik a lovári nyelv, amit nagyon szívesen tanulnak azok a közigazgatásban vagy közalkalmazotti státusban dolgozók, akik naponta találkoznak romákkal, hiszen másképp alakul a kapcsolat köztük, ha az ügyfél lovári vagy roma nyelven beszél hozzá.
Jenei István intézetvezetô
Sok lehetôséget kínálnak a Phare-pályázatok a továbbképzésben. Mostanában nyílnak a romaprogramok, bár az intézet végez romafelkészítést, ahol nem csak a tananyagot tanítják. Egy kurzuson például olyan témák szerepeltek, mint pl. cigánykérdés az iskolában és a társadalomban, a romakultúra, ez utóbbi a kötelezô tanártovábbképzés programjába beszámított. Szerveztek pályakezdô, munkanélküli fiataloknak továbbképzéseket, öt Pharepályázatuk is ennek jegyében fogalmazódott. Egyik minôségbiztosítás az élelmiszergazdaságban, a másik egy számítástechnikai-informatikai, harmadik gyógypedagógia, negyedik egy programmenedzser, az ötödik egy kommunikációs alap, hogy aki elvégzi, jól tudja képviselni magárt a különbözô munkamegbeszéléseken.

Frekvencia kampuszrádióhoz


- Terveink között szerepel egy szerkesztô-musorvezetôriporterképzés indítása. Ehhez alakítanánk ki egy kampuszrádiót. Ha megkapjuk egy frekvenciapályázaton, mint civil szervezet, akkor Nyíregyházát lefednénk ezzel a rádióval. Másik célunk: távoktatási szakképzést szeretnénk indítani intézményi kommunikátor, médiafejlesztô, továbbá reklám- és marketing-ügyintézô szakokon, számítógép segítségével. Egyszer találkoznánk a diákokkal, amikor vizsgáznak. Szeretnénk ezt a formát kiterjeszteni Észak-Erdélyre és Kárpátaljára is, ahol konzultációs lehetôséget is biztosítunk. A tananyag elkészült, februárban indítunk - mondta végezetül Jeney István.

 

2003. december 17.   Kelet-Magyarország
Tehetséggondozástól a nyelvvizsga-előkészítőig
Negyven féle akkreditált pedagógus-továbbképzési program a Nyíregyházi Főiskolán

(Kelet-Magyarország) Nyíregyháza - (KM - B. J.) - Nem biztos, hogy az oktatásban a jövő útja a diplomaszerzés, lehet, hogy
a szakképzéssel a tovább- és átképzéssel több fiatalanak adnak esélyt az elhelyezkedéshez.



Jeney Istvánnal, a Nyíregyházi Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézetének vezetőjével arról a több pilléren nyugvó
munkáról beszélgettünk, amit az intézet végez.
- Negyvenhét akkreditált pedagógus-továbbképzési programunk van, amelyből vannak sikeresek és vannak olyanok, amelyekre
azt mondhatjuk, biztosan eljárt fölöttük az idő. Sikeresnek nevezem a drámapedagógiát, a testneveléssel és a gyógytestneveléssel
kapcsolatos tanfolyamokat, a gyógypedagógiával kapcsolatos, a megelőzés, vagy prevenciós problémákat feldolgozó továbbképzéses
tanfolyamokat. A pedagógus-továbbképzés mellett a szakirányú továbbképzéseket is az intézet végzi. Ezek a képzések két vagy
háromévesek, s oklevéllel záruló végzettséget nyújtanak. Ez speciális, tanulási nehézségekkel, tanulási zavarokkal foglalkozó
pedgógusok továbbképzése lesz.

Felvételi mentesség

Végez az intézet OKJ-s szakképzést. Ez több területből tevődik össze, hiszen a főiskola nagy, a négy főiskolai karnak megfelelő
számos ilyen jellegű tanfolyamot tudnak indítani. Gazdasági jellegű például a raklám- és marketingmenedzser, a vámügyintéző,
a nemzetközi szállítmányozási és logisztikai menedzser képzés. Humán jellegű az oktatásszervező, az újságírói, aki itt sikeres
vizsgát tesz, felvételi mentességet kaphat a kommunik
áció és a hozzá kapcsolt szakokra.
- Népszerűek a számítástechnikával, informatikával kapcsoalatos tanfolyamok. Ilyen többek között a számítástechnikai programozó,
a szoftverüzemeltető szak, ezekkel könnyebben lehet álláshoz jutni - mondja Jeney István.

Erópai Üzleti Polytechnikum és Nemzetközi Szakközépiskola Nyíregyházi Tagozata

Van ezenkívül nemzetközi európai üzleti polytechnikumunk közel kétszáz tanulóval. Itt multimédia-fejlesztő, szoftverüzemeltető,
idegenforgalmi ügyintéző, reklám- és marketingügyintéző szakokon oktatjuk a hallgatókat. Ezek sikeres képzések. Azok a gyerekek, akiket nem vettek fel felsőfokú intézényekbe, azok tanulói jogviszonnyal, állami támogatással tanulnak itt nálunk egy, a multimédia-fejlesztő szakon két évet. Nem mindegy, hogy ha számítástechnika-informatika szakra jelentkezik valaki előtte szerzett-e egy szoftverüzemeltető szakmát.

2003. december 11.   Futár
A KTI erős téglája a Nyíregyházi Főiskolának
Beszélgetés dr. Balogh Árpáddal, a Nyíregyházi Főiskola rektorával

(Futár) Nyíregyháza - Eddig is nagyon nagy fontossággal bírt a Képzési és Továbbképzési Intézet munkája a Nyíregyházi Főiskolán. Tevékenysége egyértelműen igazolta létrehozásának szükségességét és jelentőségét. Ezután még jobban felértékelődik a szerepe és funkciója, különösen a tanárképzésben. mondta dr. Balogh Árpád a Nyíregyházi Főiskola rektora. Az intézményvezetőt a KTI jövőjéről kérdeztem.



A tanárképzésben bekövetkező változások, hogyan érinthetik a KTI munkáját?

Az a helyzet állt elő, hogy a közoktatásban bevezetésre kerül a NAT. A tanár-felsőoktatásban az új követelményeknek megfelelő képzés bevezetésének tervezett időpontja 2006 - a belépő hallgatóknak. Tehát az első egységes tanárképzésben résztvevő mesteroklevéllel rendelkező hallgató 2011-ben veheti át az oklevelét, azaz 2011-re képezzük azokat a szakembereket, akik a mostani már jövőre bevezetendő NAT szerinti tanári felkészítést kapják. E mellett természetesen már tanítanak a korábban végzett tanárok, akiket a kormányzat határozott szándéka szerint tovább kell képezni. A most életbelépő műveltségi területeknek megfelelően kell őket új ismeretekkel ellátni. E feladat ellátásában jut kiemelkedően fontos szerep az intézetnek.

Az intézet egy fontos profilja lehet, hogy távoktatási programokat valósítson meg. Milyen lehetőségeket lát ebben?

Nagyon fontos a távoktatás. Különösen, ha ez az E-learning azaz az elektromos tanulás bevezetésével párosul. Amennyiben a Képzési és Továbbképzési Intézet által jelenleg indított hagyományos képzések átirányíthatók távoktatási formába, nagy jövőt jósolok ezeknek. Így a személyes részvétel az intézet kurzusain csökkenni fog, a hallgatók otthonról, vidékről érik el az interneten keresztül a főiskolát, ezzel a módszerrel egyre több tanulni vágyót oktathatunk. Úgy gondolom, hogy ehhez a technikai feltételek, az internetes hálózat egyre több helyen adott, ezeket pedig ki kell használni a megye vagy az ország távolabbi pontjain lakó embereknek is.

2003. december 11.   Futár
Sikeres év, hosszútávú tervek a KTI-ben
Beszélgetés dr. Jeney Istvánnal, a KTi intézetvezetőjével

(Futár) Nyíregyháza - Sikeres évet zár 2003 decemberében a Nyíregyházi Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézete. Idén több százan szereztek bizonyítványt illetve tanúsítványt az általuk szervezett OKJ-s tanfolyamokon, pedagógus-továbbképzéseken, pedagógus szakvizsgákon. Egyre több hallgató választja a nyelviskolájukat s benne a lovári és jelnyelv tanfolyamokat is. Szakközépiskolájukban több mint kétszáz diák tanul s várhatóan szerez piacképes papírokat mellyel főiskolán vagy a munkaerőpiacon kíván elhelyezkedni. November utolsó hetében indultak el a felvételi előkészítők, melyeken kétszázötven érettségi előtt álló középiskolásnak van lehetősége a főiskola kapuin belül pallérozni ismereteit. Dr. Jeney István intézetvezetőt kérdeztük.



Sikeresnek tartják a felvételi előkészítést?

Tevékenységünk fontos része a felvételi előkészítés, ezen a téren a legjobb minőségre törekszünk. A költségtérítéses tanfolyamunkra bárki jelentkezhetett. Pályázat útján is bekerülhettek a diákok a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány finanszírozásában. A harmadik fontos program a tehetséges roma fiatalok felkészítése. Erre különböző szervezetek adtak pénzt, a képzés november közepétől indult.

Milyenek a szakmai képzéseik?

Ma már szerencsére elég ismertek az OKJ-s képzéseink. Ami kiemelkedő, hogy nagyon jól felszerelt tantermekben oktatjuk a számítástechnikát, a fiatalok a legkorszerűbb gépeken dolgozhatnak, internet-hozzáféréssel. Népszerűek a felsőfokú menedzserképesítést nyújtó, illetve az újságíróképzéseink. Ez utóbbival felvételi mentességet lehet elérni a kommunikáció szakon. A szociális területet felölelő képzés is sikeres, most a munkaügyi központ támogatásával indult nagyobb létszámú szociális gondozó és szervező szakképzés. A továbbképzések közül most szinte divatba jöttek a pedagógusoknál a tanulási zavarok diszlexia, diszgráfia kezelésével foglalkozó tanfolyamok. Hozzátenném még, hogy igyekszünk a társadalmi igényekre jó hatásfokkal reagálni, ezt igazolja, hogy márciustól mostanáig a megyei területfejlesztési ügynökség segítségével 146 település polgármesterét készítettük fel uniós ismeretekből. Ennek a sikere motivált bennünket arra, hogy a következő évben a pályázatíráshoz, a projektmenedzsmenthez kapcsolódva is szervezzünk képzést.

Milyen terveik vannak még a jövő évre?

Régi vágyunk, hogy egy olyan programot indítsunk el, amelyben a már nem dolgozó nagymama, nagypapa az unokával együtt tanulja a számítástechnikát, az informatikát. Spanyol kapcsolataink erősíthetik ezt, hiszen ott már van példa hasonlóra. A jövő év elején kísérletképpen meghirdetjük ezt a tanfolyamot, amit ha beválik később más területekre is kibővíthetünk. Három szakmában indítunk távoktatást jövő év februárjában. Ez rendkívül előnyös képzési forma, hiszen nem időpontokhoz kötött. A hallgató akkor sajátítja el az anyagot és végzi el a feladatokat, amikor van rá ideje, így munka és egyéb elfoglaltság mellett is könnyen teljesíthető. A képzés körét szeretnénk kibővíteni, bevonva a határon túliakat is ebbe az oktatási formába. Három OKJ-s szakmát lehet majd szerezni ezzel, marketing és reklámügyintézői, multimédia-fejlesztő, illetve intézményi kommunikációs végzettséget. Ezekre folyamatosan várjuk a jelentkezőket.

2003. december 1.   Kelet-Magyarország
Előkészítő

(Kelet-Magyarország) Nyíregyháza - A Nyíregyházi Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézete az idén is elindítja a hátrányos helyzetű
középiskolás tanulók számára felvételi előkészítő tanfolyamait. Szombaton délelőtt (2003. november 29. - a szerk.) dr. Jeney István
(középen) tartotta a főiskolán a megnyitót. Az előkészítőn 200 diák vehet részt. Kilenc tantárgyból hirdették meg a felsőfokú tovább
tanulásra
felkészítő tanfolyamokat. A foglalkozásokon 53 roma fiatal is részt vehet (Fotó: Sipeki Péter)



2003. november 11.
   Futár

Generációk tanulhatják együtt a számítástechnikát

(Futár) Nyíregyháza - Jövôre a Magyarországon még csak most elterjedô távoktatás felé is szeretne nyitni a Nyíregyházi Fôiskola Képzési és Továbbképzési Intézete. Az immár hetedik tanévébe lépett intézmény vezetôjét, dr. Jeney Istvánt kérdeztük eredményeikrôl.

- Sokat hallani a nyelviskolájukban zajló képzésekről. Milyen nyelveket oktatnak?
- Nyelviskolánkban valamennyi nyelvet oktatjuk, ami a Nyíregyházi Fôiskola képzésének része. Így az orosz, az ukrán, a francia, a német, az angol, az olasz egyaránt megtalálható a palettán. Nagyon szeretnénk a spanyol oktatását is bevezetni, hiszen jó kapcsolatokat alakítottunk ki spanyolországi társintézményekkel, ennek köszönhetôen elôbb-utóbb diákcserék is lehetségesek. Hasznossá tudnánk tenni képzésünkben a spanyol nyelv oktatását, nemcsak azért mert több mint 700 millióan beszélik a világon, hanem például egyes szakterületeken is lehetne kamatoztatni az együttműködést. Az az egyetem, amellyel mi kapcsolatban állunk, kimagasló eredményeket ért el pszichológiai kutatásokban is, így a bölcsész, vagy pszichológia iránt érdeklődő hallgatók is bôvíthetnék szakmai ismereteiket nyelvtudásukkal. Kiemelt szerephez jut nálunk a jelnyelvoktatás is, ami nem feltétlenül csak az EU-belépés okán lehet fontos. Tudomásul kell vennünk, hogy a fogyatékkal élôket partnernek kell tekintenünk. A jeltolmácsok működése hamarosan megkerülhetetlen lesz, a nagyobb intézményeknek, hivataloknak, az önkormányzatoknak alkalmazniuk kell olyan személyt, aki kommunikálni tud a hallássérültekkel. A nyelviskola elsôsorban a pedagógusok, köztisztviselôk körében népszerű, de érettségizettek is szívesen tanulnak nálunk. Meg kell említenem, hogy a tavaly elindított lovári nyelvtanfolyam is keresett volt.

- Sikeresnek tartják a felvételi elôkészítést?
- Tevékenységünk fontos része a felvételi elôkészítés, ezen a téren a legjobb minôségre törekszünk. A költségtérítéses tanfolyamunkra bárki jelentkezhet. Pályázat útján is bekerülhetnek a diákok a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány finanszírozásában. Ehhez legalább 3,5-es tanulmányi átlag szükséges. A harmadik fontos program a tehetséges roma fiatalok felkészítése. Erre különbözô szervezetek adnak pénzt, a képzés november közepétôl indul.

- Milyenek a szakmai képzéseik?
- Ma már - szerencsére - elég ismertek az OKJ-s képzéseink. Ami kiemelkedô, nagyon jól felszerelt tantermekben oktatjuk a számítástechnikát, a fiatalok a legkorszerűbb gépeken dolgozhatnak, internet-hozzáféréssel. A programozók könnyen el tudnak helyezkedni, volt már több olyan visszajelzésünk, hogy szoftverüzemeltetô szakon végzettjeink azonnal találtak munkát. Népszerűek a felsôfokú menedzserképesítést nyújtó, illetve az újságíróképzéseink. Ez utóbbival felvételimentességet lehet elérni a kommunikáció szakon. A szociális területet felölelô képzés is sikeres, most a munkaügyi központ támogatásával indult nagyobb létszámú szociális gondozó és szervezô szakképzés. A továbbképzések közül most szinte divatba jöttek a pedagógusoknál a tanulási zavarok - diszlexia, diszgráfia - kezelésével foglalkozó tanfolyamok. Hozzátenném még, hogy igyekszünk a társadalmi igényekre jó hatásfokkal reagálni, ezt igazolja, hogy márciustól mostanáig - a megyei területfejlesztési ügynökség segítségével - 146 település polgármesterét készítettük fel uniós ismeretekbôl. Ennek a sikere motivált bennünket arra, hogy a következô évben a pályázatíráshoz, a projektmenedzsmenthez kapcsolódva is szervezzünk képzést.

- Milyen terveik vannak még a jövô évre?
- Régi vágyunk, hogy egy olyan programot indítsunk el, amelyben a már nem dolgozó nagymama, nagypapa az unokával együtt tanulja a számítástechnikát, az informatikát. Spanyol kapcsolataink erôsíthetik ezt, hiszen ott már van példa hasonlóra. A jövô év elején kísérletképpen meghirdetjük ezt a tanfolyamot, amit - ha beválik - késôbb más területekre is kibôvíthetünk. Három szakmában indítunk távoktatást jövô év februárjában. Ez rendkívül elônyös képzési forma, hiszen nem idôpontokhoz kötött. A hallgató akkor sajátítja el az anyagot és végzi el a feladatokat, amikor van rá ideje, így munka és egyéb elfoglaltság mellett is könnyen teljesíthetô. A képzés körét szeretnénk kibôvíteni, bevonva a határon túliakat is ebbe az oktatási formába. Három OKJ-s szakmát lehet majd szerezni ezzel, marketing és reklámügyintézôi, multimédia-fejlesztô, illetve intézményi kommunikációs végzettséget.


2003. szeptember 12.   Népszabadság
Főiskolák és fejlesztések

(Népszabadság) Nyíregyháza (Tudósítónktól) -

Jelentős fejlesztés valósul meg a Nyíregyházi Főiskolán.
A szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskola a Huszár úti laktanyában új tantermeket alakított ki

.

Az új tanévben csaknem 12 ezer hallgató vette birtokba a Nyíregyházi Főiskola információs közponcát, ezzel a legnagyobb szabolcsi felsőoktatási intézmény fejlesztése az utolsó szakaszához érkezett. A beruházáshoz a főiskola 2000-ben világbanki hitelből 5,2 milliárd forintot nyert két, egyenként tízezer négyzetméteres oktatási célú épületre. Az első ütemben 2,5 milliárd forintból elkészült a Sóstói és a Kótaji úti épület szerkezete, a főiskola oktatási épületeiben és kollégiumaiban 500 mellékállomás számára nagy átbocsátóképességű optikai kábeles telefonhálózatot építettek ki.
A mozgáskorlátozottak is könnyen megközelíthetik az új információs központ háromemeletes épületét, amelyben helyet kapott többek között a városi és a megyei rendezvények helyszínének is alkalmas, 800 személyt befogadni képes Aula, az országban egyedülálló, 200 számítógéppel felszerelt hallgatói-tanulói
központ, a gazdasági és társadalomtudományi kar, az aktuális munkaerő-piaci igényekhez igazodó tanfolyamokat is indító képzési és továbbképzési intézet, valamint két 140 személyes előadóterem. Teljesen felújították a főteret, kicserélték a térvilágítást, új parkot alakítottak ki.
Közgazdász szakos hallgatók vették birtokba Szombathelyen, a Huszár úton az egykori laktanya felújított parancsnoki épületét. A száz nappali tagozatos hallgató a Berzsenyi Dániel Főiskola (BDF) és-a i tulajdonos, az Apáczai Csere János Alapítvány megállapodása értelmében jutott az öt tanteremhez és a kiszolgálóhelyiségekhez. A főiskolán ma már 7300 hallgató tanul, és szükség volt további tantermekre. Ezért kerültek a gazdálkodási szak nappali tagozatosai a Huszár útra.
Gadányi Károly rektor érdeklődésünkre elmondta: az évtizedekig főként csak tanár- és népművelőképzéssel foglalkozó intézményben ma máz a bölcsészet- és természettudományi, a sport- és művészettudományi karok összesen 36 tanszékén folyik az oktatás. A gazdasági tudományok tanszékén okleveles közgazdászokat képeznek. Közöttük vannak azok a leendő idegenforgalmi szakmenedzserek és a nemzetközi kommunikációs szakosok, akik most a Huszár úti épületben kaptak helyet. Sípos Zoltán tanszékvezető elmondta: az új hely különösen alkalmas nyelvtanulásra. Februártól várhatóan az épület első emeletén is újabb tantermeket rendeznek be.

2002. november 8.   Kelet-Magyarország
Öt programra 202 ezer eurót nyert a főiskola
Szeretnék elérni, hogy 2006-ra az ágazati bérek érjék el az EU-s bérek háromnegyedét.

(Kelet-Magyarország) Nyíregyháza (KM) - A felsőoktatásban dolgozók bére szeptember elsejével jelentősen megváltozott. Ilyen mértékű béremelés a magyar felsőoktatás történetében még nem volt.

A Nyíregyházi Főiskolán 40-140 százalék között volt a béremelés mértéke. Erről Balogh Árpád rektor beszélt azon a tájékoztatón, amelyen részt vett Kis Papp László, a Felsőoktatási szakszervezet elnöke és Mayer György titkár is. A béremelés költségvetési vonzata 10,8 milliárd forint 2002-re, de – mint Kis Papp László mondta – a jövő évi költségvetésben rendelkezésre áll 38 milliárd forint, ami ennek a kihatásait finanszírozza majd. Ez azért nagyon fontos, mert az intézmények nem tudták volna ennek a fedezetét kigazdálkodni. A szakszervezet az idei béremelést az EU-csatlakozás első lépcsőfokának tekinti, s azt szeretnék elérni, hogy 2006-ra az ágazati bérek érjék el az EU-s bérek 75 százalékát. Ennek a gazdaság teljesítőképességén túl az is feltétele, hogy jövőre, valamint a következő évben is csak szerényebb mértékű béremelésre lehet számítani.

A tudás alapú társadalom csak úgy érhető el, ha az ismereteket átadók megfelelő elismerésben részesülnek, hiszen ma a három és fél szeresére megnövekedett hallgatói létszámmal kell az oktatóknak és az infrastruktúrális háttérnek „megküzdeni”. Az OM partner a fejlesztésben – hangsúlyozta Kis Papp László.

Mayer György kérdésre válaszolva elmondta, hogy egységes közszolgálati törvény kimunkálását javasolja a szakszervezet, amely a bérekkel és a szociális körülményekkel egyaránt foglalkozik, és igazodik az EU országaiban már ma is működő törvényekhez. Ennek 2003-ra kell elkészülnie, s a Parlament 2004-ben vitatja majd meg. Ugyanígy fel kell készülni arra is, hogy az EU-ba való felvételt követően megkezdődik és jelentőssé is válhat a munkaerővándorlás.

A tájékoztatón a Nyíregyházi Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézet új programjairól számolt be Jeney István vezető. Az intézet a képzésből a munka világába való átmenet támogatása című Phare-program keretében öt sikeres pályázatot nyújtott be, amelyeknek az a céljuk, hogy elősegítsék a munkaerőpiac és a képzések közeledését. Fontos szakmai céljuk a régió humán erőforrásának a fejlesztése. Az ingyenes tanfolyamok megkezdésére várhatóan 2003 februárjában kerül sor. Az öt programra összesen 202 ezer eurót nyert az intézmény. <Kelet-Magyarország>



2002. május 24.   Kelet-Magyarország
Újdonságok a KTI-ben

(Kelet-Magyarország) Nyíregyháza (KM) - A Nyíregyházi Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézete igen széles skálát kínál a különböző képzési formákból. Tevékenységi körébe az Országos Képzési Jegyzékben szereplő, államilag elismert, szakképesítést adó tanfolyamok szervezése tartozik elsősorban, de jelentős szerepet tölt be a gógus-továbbképzések lebonyolítása is.
- Nagyon fontosnak tartjuk a felsőfokú tanulmányokra felkészítő kurzusokat is - fogalmazta meg Késmárki Krisztina irodavezető, felnőttképzési referens -, hiszen mind a költségtéríté-ses, mind a Megyei Közoktatási Közalapítvány által támogatott formák iránt nagy az érdeklődés. Szolgáltatá-saink köre 2000 őszétől önálló nyelviskola belépésével is gyarapodott.
- Idén harmadik alkalommal indítunk érettségi utáni szakközépiskolai osztályokat - mondta Dr. Jeney István a KTI vezetője. Jelenleg öt osztályban folyik az oktatás, már most nyáron elkezdjük az újabb csoportok verbuválá-sát. Érettségizettek jelentkezését várjuk, huszonhárom éves korig. A beiskolázottakkal tanulói jogviszonyt létesítünk, diákigazolványt is kapnak, a vele együttjáró kedvezményekkel. Nagy érdeklődésre tart számot például a Multimédia-fejlesztő szakképzésünk.
Megtudtuk: a KTI augusztustól minden eddigi működtetett oktatási formát újraszervez, annak érdekében, hogy az érettségizett, szakmát tanulni kívánók minél nagyobb számban és kí-nálatból választva folytathassák tanulmányaikat. Jó kezdeményezés, hogy a Nyíregy-házi Főiskola új szakvizsgát alapított Tanulási zavarok felismerése és kezelése (diszlexia, díszgráfia, diszkalkulia) címmel. A képzés időtartama négy fél-év. A képzéssel főiskolai szintű „Tanu-lási zavarok preventív pedagógusa-ként megjelölt oklevél szerezhető. A jelentkezés feltétele, tőiskolai vagy egyetemi végzettség és óvodape-dagógus, tanító, gyógypedagógiai, il-letve magyar nyelv és irodalom szakos tanárszakon szerzett szakképzettség. <Kelet-Magyarország>

2001. december 23.   Kelet-Magyarország
Lehet csökkenteni a meglévő hátrányokat

(Kelet-Magyarország) Nyíregyháza (KM) - December 22-én került sor a „3H" (Halmozottan Hátrányos Helyzetű fiatalokkal foglalkozó pedagógusok és köztisztviselők továbbképzése) program ünnepélyes záró rendezvényére a Nyíregyházi Főiskola Hallgatói Centrumában. Ennek során a két félévig tartó továbbképzés résztvevői megkapták az eredményes munkájukat elismerő tanúsítványokat.
A program az Európai Unió által kiírt PHARE-pályázat és a főiskola saját forrásainak felhasználásával valósult meg. A pályázat elkészítését és beadását az a tény motiválta, hogy az északkelet-magyarországi térségben igen sok halmozottan hátrányos helyzetű ember - köztük több tízezer fiatal - él. A szükségletek figyelembevételével szervezték meg a speciális kockázati csoportok (munkanélküliek, aluliskolázottak, roma kisebbséghez tartozók és egyéb tekintetben hátrányos helyzetűek) problémáihoz és igényeihez jobban alkalmazkodó tanártovábbképzést, valamint ugyanezen csoportokkal intenzív ügyintézői kapcsolatba kerülő önkormányzati tisztviselők továbbképzését. A programban több mint 60 pedagógus és köztisztvi-selő szerzett a gyakorlati munkában is jól használható ismereteket szociológiából, pszichológiából, gyógypedagógiából, romológiából, konfliktuskezelésből és egyéb tárgyakból. <Kelet-Magyarország>


 

2001. november 13.   Gold FM Rádió/Index Kelet
Felvételi előkészítő tanfolyam
 

(Gold FM Rádió) A Nyíregyházi Főiskola Továbbképzési intézete múlt héten indította el a középiskolások számára a felvételi előkészítő tanfolyamot, amely 100 órás és jövő év áprilisáig fog tartani - mondta el rádiónknak Jenei István. A Képzési és Továbbképzési Intézet vezetője hozzátette, hogy a tanulókat a főiskola tanárai készítik fel a felvételire 9 tantárgyból. A tavalyi sikerek következménye lehet az is, hogy most 200 tanuló jelentkezett a képzésre. Jenei István hangsúlyozta, hogy a képzést a megyei közoktatási alapítvány is támogatja, így a hallgatóknak csak 2000 forintot kell befizetni éves szinten. A tanfolyam december 15-e és február 1-e között az interneten távoktatási formában is megtalálható lesz. <Index Kelet>



 
  Nyíregyházi FõiskolaOktatási Minisztérium Nyíregyháza Megyei Jogú Város FreeStat KTI
Felelõs kiadó: dr. Jeney István Intézetvezetõ - Szerkesztõ: Béres Tamás - Kiadja a Képzési és Továbbképzési Intézet - Presented by Training and Further Training Center, College of Nyíregyháza - Cím: 4400 Nyíregyháza, Nyíregyházi Fõiskola, Sóstói út 31/b, Fõépület földszint 1. szoba / HIK 136/B, 137/B, 138/B - Telefon/fax: 00 36 / 42 440-130 és 00 36 / 599-400 2523, 2524, 2525 mellék, illetve 00 36 / 42 599-421 - Internet: http://www.nyf.hu/~kepzesi E-mail: kepzesi@nyf.hu