Azon cikkeket olvashatja
itt, amelyek a nyíregyházi médiában a NyF
Képzési és Továbbképzési Intézetével
kapcsolatban megjelentek...
(Arcíhvum 2001-2005)
2005.
február 8.
Kelet-Magyarország
Egy életen
át a pillanatnak szóló képzés
helyett
Beszélgetés dr. Jeney Istvánnal,
a Nyíregyházi Fôiskola intézetvezetôjével
Nyíregyháza
(KM B. J.) Ami jelenleg folyik, az nem
más, mint ideig-óráig tartó
továbbképzés. Azt jelenti, hogy ebben
a pillanatban azon a munkahelyen erre van szükség,
amit itt nálunk igyekszik valaki megszerezni.
Dr. Jenei István, a Nyíregyházi Fôiskola
Képzési és Továbbképzési
Intézetének igazgatója kezdte így
mondandóját, amikor arról kérdeztük:
mit tesz, mit tehet az intézet az egy életen
át tartó tanulás gyakorlati megvalósításáért.
Azt válaszolta: nagyon sokat és egyre több
ötletük van ehhez. Példának hozta
fel a szociális gondozóképzô
tanfolyamot,
amit elsôsorban vidéken élô asszonyok-lányok
végeznek el. Érettségi vizsga kell
hozzá, s el tudnak helyezkedni önkormányzatoknál,
ahol szociális jellegu munkát végeznek,
amihez nem kell diploma. A Debreceni Egyetem kihelyezett
részlege végzi a képzésüket.
|
"Eddig
azt mondták, hétévenként
kell megújulni, ám úgy tunik,
hogy itt már négyöt évenként
kell újabb ismeretekre szert tenni."
JENEY
ISTVÁN
|
Nem
kell Pestre utazni
Amikor új törvények, új
rendelkezések születnek, azokat meg kell ismerni
a hivataloknak. Ezt a lehetôséget kihasználva
most a közbeszerzési referensképzô
tanfolyamot indítunk. Budapesten van ilyen tanfolyam,
ami óriási pénzekért végezhetô
el. Minek utaznának, mi lehoztunk ide egy képzô
teamet és mondhatnám féláron
csináljuk ugyanazt és még OKJ-s szakmai
bizonyítványt is adunk a végén.
Az ilyen új ismeretek megszerzése is beletartozik
az életen át tartó képzésbe.
Megvan az alapképzettség, megvan továbbképzettség,
most egy új ismeret kell, mi ezt az új igényt
kiszolgáljuk. Ezekre értem én azt,
hogy pillanatnyi igényeket kielégítô
képzések, mert lehet, hogy holnapután
erre már nincs szükség, és mi
már az akkor szükséges képzést
fogjuk szervezni.
Vannak akik az élethosszig tartó tanulásban
a nyelvtanulást preferálják, mert azt
mondják, hogy az soha nem késô
folytatja Jenei István . Ez pedagógia,
pszichológia, módszertan, ehhez én
nem értek, nem tudom, milyen kor után nem
lehet már és nem is hatékony nyelvet
tanulni. Ki akarjuk szolgálni ezt az igényt
úgy is, hogy elindítjuk a nagyon közeljövôben
a kampuszrádiót, ez hellyel-közzel befedi
a várost. Ott angolt fogunk tanítani kezdôknek,
háziasszonyoknak, nyugdíjasoknak stb. auditív
módon, tehát a rádió segítségével.
Nálunk beszerezhetik a szótárfüzetet,
meg a közhasznú kifejezések gyujteményét,
s otthon, ebédfôzés vagy varrás
közben hallgatván a rádiót, tanulhatják
a nyelvet, ennek a módszertani pedagógiai
részét megcsináltuk.
Tanulás
ötven felett
Reméljük, érdeklôdésre
tart majd számot az a program, amit a brunói,
a kasseli, a granadai egyetem, egy athéni pszichológiai
intézet, a bukaresti egyetem és a Nyíregyházi
Fôiskola dolgoztunk ki, ez az ötven éven
felüliek tanítását, szakképzését
tuzi ki célul. Sok ember alól elfogy a munkahely.
Ez nem csak Kelet- és Közép-Európában
van így, Nyugat-Európában is. A technológiai
forradalom, a gyors váltás újabb képzettségeket
követel. Azt kell nekünk megtalálni, hogy
tudunk reagálni, hogy tudjuk reagáltatni a
képzô intézményeket, hogy ezeknek
az új kihívásoknak megfeleljenek, s
a munkanélkülivé vált ötven
éven felülieket hogyan tudjuk újra munkába
állítani. Ez pedagógia, pszichológia,
ôket a szakmai képzés mellett elsôsorban
mentálisan kell kezelni.
Az almeriai (spanyolországi) egyetem kezdeményezése:
hogyan tudnánk a hatvan éven felülieket,
a nyugdíjasokat bevonni a képzésbe.
Nyilván itt különbözô társadalmi
és civil szervezetek segítségét
is igénybe kell venni, hiszen Közép-Kelet-Európában
a mi nyugdíjasaink helyzetét ismerve nem hiszem,
hogy tudnák fizetni
azokat a tandíjakat, amelyekért ezeket a tanfolyamokat
meg lehet szervezni. Milyen képzések ezek?
Elsôsorban olyanok lennének, amit a nyugdíjas
eddigi élete folyamán valamilyen oknál
fogva munkahelyi elfoglaltság, családi
probléma nem tudott megvalósítani,
de vágya volt, hogy mondjuk énektanár
vagy festô akar lenni.
Együtt
az unokával
Nekik
szerveznénk meg ezeket a kurzusokat. Van olyan elképzelés
egy bizonyos részét már megoldottuk,
hogy a nagyszülô az unokájával
tanulja az informatikát, a nagyszülô üljön
be a tízéves gyerekkel, hogy nem maradjon
le, akkor tud segíteni a gyereknek az iskolai felkészülésben,
meg a saját igényeit is kielégíti.
Ez is nyilván az élethosszig tartó
tanulás sorozatába építhetô.
Tudomásul kell vennünk, hogy nagyon gyorsan
elamortizálódik, elavul az a tudás,
amit megszereztünk. Eddig azt mondták, hétévenként
kell megújulni, ám úgy tunik, hogy
itt már négyöt évenként
kell újabb ismeretekre szert tenni.
2005.
január 28.
Kelet-Magyarország
Százmilliók
a hátrányos helyzetuekért
Esélyt
teremtve képzik, majd munkához segítik
a romákat
Nyíregyháza (KM P. I.)
Több száz millió forinttal sáfárkodhat
a Göllesz-iskola, a Nyíregyházi Fôiskola,
egy civil szervezet és két gazdasági
társaság, segítve a hátrányos
helyzetu fiatalok társadalmi mobilitását.
Az EQUALEsélyteremtés a foglalkoztatásban
"Esély a teljes életre III." elnevezésu
nyertes pályázat tartalmáról
és feladatairól tartottak ismertetôt
tegnap a Göllesz Viktor Speciális Szakiskola
és Általános Iskolában, ahol
a fejlesztési partnerség valamennyi tagja
képviseltette magát.
|
"Széles körû nemzetközi
képzési tapasztalataink nagyszeruen
hasznosíthatók ebben a tevékenységben."
DR. JENEY ISTVÁN
|
Elôbb
oktatni kell ôket
A pályázat
elsôsorban az enyhe fokban értelmi fogyatékos
és a roma fiatalok esélyegyenlôségét
kívánja elôsegíteni különféle
támogatásokkal: felzárkóztatással,
szakképzésekkel és munkához
juttatással. Elsô körben az általános
iskolai végzettség megszerzéséhez
nyújtanak segítô kezet romáknak
és fogyatékos fiataloknak, majd szakképzéseken
keresztül specializálódhatnak a tanulók
egy-egy munkaterületre.
Partnereihez hasonlóan, a Nyíregyházi
Fôiskola Képzési és Továbbképzési
Intézete (KTI) is jelentôs feladatot vállalt
magára. Dr. Jeney István intézetvezetô
kiemelte: a sikeres Phare-programoknak köszönhetôen
a KTI széles köru nemzetközi kapcsolatokra
és tapasztalatokra tett szert portugál, osztrák,
francia és spanyol oktatásmódszertani
területeken. A rendelkezésre álló
40 milliós keretbôl harminc roma tanulót
kívánnak felkészíteni szakmai
képesítést és jelnyelvi képzést
nyújtva nekik. A Göllesz-iskola 180 millióból,
a Nyír-Dinamika Kft. és a Keleti Ébredés
Közalapítvány Khsz. 50 millióból
gazdálkodik, a Nyíregyházi Kenyérgyár
Kft.-nek 16 millió, a Tulipa Kft.-nek pedig 14 millió
forint áll rendelkezésére feladatainak
megvalósításához.
www.szon.hu
2004.
május 19.
Index Kelet
Kínaiak is
jelentkez(né)nek a fõiskolára!
(Index
Kelet - www.indexkelet.hu) Nyíregyháza
(IK - P. G.) Sikeresen
és hatékonyan mûködik a Nyíregyházi
Fõiskola Képzési és Továbbképzési
Intézete. A programokról Jeney István
intézetvezetõ tájékoztatta szerdán
a sajtó képviselõit.
|
Idén
májusban zárult a Képzési
és Továbbképzési Intézet
által szervezett, a képzésbõl
a munka világába
történõ átmenet támogatása
címû Phare-program, amelynek keretében
öt képzési programot hirdettek
meg. A kurzusokon közel százötvenen
vettek részt.
Az
intézet két nemzetközi együttmûködésnek
köszönhetõen (spanyol-francia-osztrák
és egy spanyol-
olasz-portugál-magyar konzorcium) vizsgálta
a magyarországi iskolákban tanuló
hátrányos helyzetû
tanulók beilleszkedési problémáit.
A tapasztalatokból egy tanulmánykötet
is született, mely spanyol
nyelven is megjelent. Dr. Jánosi Zoltán
fõigazgatótól megtudtuk, hogy
Andalúziában az orosz nyelv iránt
intenzíven érdeklõdtek a hallgatók.
Így könnyen elképzelhetõ,
hogy nyíregyházi nyelvtanárok
oktatják
majd ezt az idegen nyelvet, ha megfelelõ számú
jelentkezõ gyûlik össze.
A
tájékoztatón az is elhangzott,
hogy az intézet sikerrel bonyolítja
nonprofit ügyintézõ-európai
uniós
pályázati menedzser tanfolyamát.
Hamarosan már európai uniós szakmai
betétlapot is szerezhetnek az
ide jelentkezõk.
|
A nonprofit
ügyintézõ tanfolyam a napokban zárult,
amelyet a megyében élõ pályakezdõ
diplomás munkanélkülieknek szerveztek.
Ezt a tanfolyamot a Megyei Fejlesztési Ügynökség
Kht.-vel közösen vezényelte a KTI.
Az idei
tanévben a képzési intézet 29
roma fiatalt készített fel a felsõoktatási
felvételire a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai
Intézet támogatásával. De emellett
nyári intenzív nyelvtanfolyammal is szolgál
a képzési csoport: a résztvevõknek
10%-os engedményt ad az intézet. Ezen kívül
támogatott tanfolyamokra is lehet jelentkezni, amely
a Nemzeti Felnõttképzési Intézet
segítségével valósul meg. Az
OKJ-s képzéseken számítástechnikai
programozó, szociális gondozó és
szervezõ, számítástechnikai
szoftverüzemeltetõ kurzusokat hirdetenek, amelyre
még most is lehet jelentkezni.
Dr.
Balogh Árpád rektor a sajtótájékoztató
végén eloszlatott egy tévhitet, miszerint
a Nyíregyházi Fõiskolán diplomás
munkanélkülieket képeznek. Ezt a rémhírt
már többször hallotta, ám a KSH
statisztikája nem mutat növekvõ tendenciát.
Valóban sok diákunk van -12.700 hallgató
-, de arról szó sincs, hogy túlképzés
lenne nálunk. Az tény, hogy a hallgatóknak
több mint az ötven százaléka költségtérítéses
képzésen tanul, ám szeretnénk
még jobban kiaknázni a távoktatás
lehetõségét, hiszen minden rendelkezésre
áll ahhoz, hogy videokonferenciákat is tudjunk
rendezni. Az iskola ebbe az irányba mozdult el, így
versenyképességünket az EU-ban is meg
tudjuk tartani. Még egy érdekesség:
kínai diákok is érdeklõdnek
a képzéseink iránt - összegezte
az intézmény vezetõje.
(poki)
2004. május
20. Kelet-Magyarország
Nem diplomás
munkanélkülieket termelünk
Sikeresen zárultak a Phare programok, folyamatosan
bõvül a képzési paletta
(Kelet-Magyarország)
Nyíregyháza
(KM - P. I.) Versenyképesnek értékelte
a Nyíregyházi Fôiskola Képzési
és Továbbképzési Intézetének
(KTI) képzési kínálatát
dr. Balogh Árpád, az intézmény
rektora.
Több mint száz hallgató vett részt
a KTI idén májusban zárult öt
Phare-programján. Dr. Jeney István intézetvezetô
a KTI tegnapi sajtótájékoztatóján
elmondta: a képzéseket, melyek 2002-ben indultak,
mintegy 200 ezer eurós (50 millió forintos)
keretbôl finanszírozták, idén
ôsztôl pedig már akkreditált formában
indulnak újra a nagysikeru kompetenciaalapú
programok.
A programfelelôsök értékelésébôl
kiderült, az intézet által nyújtott
ismeretek megállják helyüket az uniós
talajon is. A kapcsolatépítésben való
jártasság, informatikai és gyógypedagógiai
szaktudás, vagy a minôségirányítással,
illetve kommunikációs hatékonysággal
kapcsolatos ismeretek még inkább hangsúlyosabbá
váltak a csatlakozás után, így
különösen idôszeruek az ilyen irányú
képzések.
A romák felsôoktatási felvételire
való felkészítését is
meghirdette a KTI, az idei tanévben 29-en éltek
a lehetôséggel. A Nyíregyházi
Fôiskola képzési kínálata
versenyképes, a közelmúltban Kínából
is érdeklôdtek intézményünk
iránt. A KTI most lezárult programjainak sikere,
és jelenleg is folyó tanfolyamai tovább
erôsítik a fôiskola pozitív megítélését.
A fentiekbôl egyértelmuen kitunik, hogy nem
diplomás munkanélkülieket termelünk
összegezte Balogh Árpád, a fôiskola
rektora. Ezt alátámasztani látszik,
hogy megyénkben 45 a regisztrált diplomás
munkanélküliek száma.
2004.
január 23. Tipp
Az oktatás
új lehetõségei
A Továbbképzési Intézet
a határon túlra is kiterjesztené programjait
(Tipp)
Nyíregyháza - (Tipp
- x. x.) - A
Nyíregyházi Fõiskola Képzési
és Továbbképzési Intézete
számos lehetõséggel
várja a tanulni vágyó fiatalokat és
idõseket egyaránt.
Az
1997-ben alakult intézet pedagógus továbbképzéssel,
államilag elismert alap-,
közép-, illetve felsõfokú szakmai
képesítést nyújtó tanfolyamokkal,
illetve
számítechnikai tanfolyamokkal várja
a leendõ hallgatókat.
Dr.
Jeney István, az Intézet vezetõje lapunknak
elmondta, hogy a Nyíregyházi
Fõiskola felkészült oktatói gárdája
mellett speciális szakembereket is
foglalkoztatnak. Az Intézet a különbözõ
oktatási programjait szeretné
határon túlra is eljuttatni, ezzel kapcsolatban
már történtek kezdeményezések
Észak-Erdélyben, és Kárpátalján
is. Mivel a technikai fejlettség számos
országban, számos tanulónak ad lehetõséget
arra, hogy távoktatásban képezze
magát, ez a lehetõség immár
nálunk is adott. Három szakmai képzésben
reklám-és marketingügyintézõ,
multimédia-fejlesztõ, és iskolakommunikátor
mi is lehetõséget biztosítunk távoktatásra.
A hallgatók az ország
bármelyik pontjáról jelentkezhetnek
hozzánk, tanulmányaik miatt nem kell minden
hétvégén ideutazni, a tananyagot saját
ütemezésben dolgozhatják fel, de
részvizsgákat kell tenniük. Azoknak a
hallgatóknak, akik a tananyag
elsajátítása miatt, vagy egyéb
okok kapcsán mégis igényelnék
a tanárok
segítségét, lehetõségük
lesz erre, hiszen közvetlen konzultációs
idõpontokat is
kijelölünk a képzés során,
egy kurzus alatt három alkalommal.
Újdonság
lesz ebben az évben a rádió-mûsorvezetõ
szerkesztõ
képzés, amit országosan elismert szakemberek
oktatnak majd a hallgatóknak. A
képzés gyakorlati részében fontos
szerepet játszik majd a szintén idén
induló
kampuszrádió.
A
különféle programokon minden korosztályból
vannak diákok, sokakat nem az
oklevél megszerzése hajt, hanem az, hogy érdeklõdési
körének megfelelõ
tárgyakat tanulhat. Az idõsebb hallgatóknak
az új társaság, a képzés
folyamán
kialakult barátságok sok élményt
adhatnak, mindezek mellett a tanulás az
önmegvalósítás szempontjából
is fontos számukra. Sokak számára a
munkahely
teszi kötelezõvé a továbbképzést,
aminek eredményeként elõrelépésre
nyílik
lehetõség az adott cégnél, de
diákjaink közül sokan a nálunk folytatott
tanulmányainak köszönhetõen helyezkedett
el.
2004.
január 7. Kelet-Magyarország
Üzleti nyelv, távoktatás,
romafelkészítés
Van olyan, hogy csak a vizsgákon találkoznak a hallgatókkal,
a többi a számítógép dolga
(Kelet-Magyarország)
Nyíregyháza - (KM
- B. J.) - Nem biztos, hogy az oktatásban a jövô útja
a diplomaszerzés, lehet, hogy a szakképzéssel, a továbbképzéssel,
az átképzéssel, tehetséggondozással több fiatalnak adnak
esélyt az elhelyezkedéshez.
Jenei István, a Nyíregyházi Fôiskola képzési és továbbképzési
intézetének vezetôje mondta el, hogy a szakképzéseken túl
te-A lovári nyelvet nagyon szívesen tanulják azok a közigazgatásban
vagy közalkalmazotti státusban dolgozók, akik naponta találkoznak
romákkal. Thetséggondozást is folytatnak, sikeresen pályáztatnak
tehetséges középiskolásokat a megyébôl felvételi elôkészítôre.
Kilenc tantárgyból szokták indítani, s 85-90 százalékos
a felvételi eredményesség.
Üzleti
nyelvkurzus
- Nem zárjuk ki azokat, akik tehetôsebbek és szociális okok
miatt nem juthatnak be ebbe a képzésbe. Mi költségtérítéses
felvételi elôkészítôt is szervezünk. Talán a Tiszántúlon
csak mi készítünk fel romafiatalokat. Harmincan, harmincöten
szoktak erre jelentkezni. Az idén is elindítottuk novemberben
ezt a kurzust, tavaly hatvanszázalékos eredményességi mutatóval
dolgoztunk.
Szólt az intézetvezetô a nyelviskoláról is. A fôiskolán
több idegen nyelvi tanszék is van, ezt a szellemi kapacitást
használják ki a nyelvvizsgára felkészítô tanfolyamok szervezésével.
Az idén üzleti nyelvkurzusokat is szerveznek angolul, oroszul.
Phare
- pályázatok
Külön kiemelte Jenei István a jelnyelvet, amit az EU-ban
kötelezô használni. A másik a lovári nyelv, amit nagyon
szívesen tanulnak azok a közigazgatásban vagy közalkalmazotti
státusban dolgozók, akik naponta találkoznak romákkal, hiszen
másképp alakul a kapcsolat köztük, ha az ügyfél lovári vagy
roma nyelven beszél hozzá.
Jenei István intézetvezetô
Sok lehetôséget kínálnak a Phare-pályázatok a továbbképzésben.
Mostanában nyílnak a romaprogramok, bár az intézet végez
romafelkészítést, ahol nem csak a tananyagot tanítják. Egy
kurzuson például olyan témák szerepeltek, mint pl. cigánykérdés
az iskolában és a társadalomban, a romakultúra, ez utóbbi
a kötelezô tanártovábbképzés programjába beszámított. Szerveztek
pályakezdô, munkanélküli fiataloknak továbbképzéseket, öt
Pharepályázatuk is ennek jegyében fogalmazódott. Egyik minôségbiztosítás
az élelmiszergazdaságban, a másik egy számítástechnikai-informatikai,
harmadik gyógypedagógia, negyedik egy programmenedzser,
az ötödik egy kommunikációs alap, hogy aki elvégzi, jól
tudja képviselni magárt a különbözô munkamegbeszéléseken.
Frekvencia
kampuszrádióhoz
- Terveink között szerepel egy szerkesztô-musorvezetôriporterképzés
indítása. Ehhez alakítanánk ki egy kampuszrádiót. Ha megkapjuk
egy frekvenciapályázaton, mint civil szervezet, akkor Nyíregyházát
lefednénk ezzel a rádióval. Másik célunk: távoktatási szakképzést
szeretnénk indítani intézményi kommunikátor, médiafejlesztô,
továbbá reklám- és marketing-ügyintézô szakokon, számítógép
segítségével. Egyszer találkoznánk a diákokkal, amikor vizsgáznak.
Szeretnénk ezt a formát kiterjeszteni Észak-Erdélyre és
Kárpátaljára is, ahol konzultációs lehetôséget is biztosítunk.
A tananyag elkészült, februárban indítunk - mondta végezetül
Jeney István.
2003.
december 17. Kelet-Magyarország
Tehetséggondozástól
a nyelvvizsga-előkészítőig
Negyven féle akkreditált pedagógus-továbbképzési
program a Nyíregyházi Főiskolán
(Kelet-Magyarország)
Nyíregyháza - (KM
- B. J.) - Nem biztos, hogy az oktatásban a jövő útja
a diplomaszerzés, lehet, hogy
a szakképzéssel a tovább- és átképzéssel több fiatalanak
adnak esélyt az elhelyezkedéshez.
Jeney Istvánnal, a Nyíregyházi Főiskola Képzési és
Továbbképzési Intézetének vezetőjével arról a több pilléren
nyugvó
munkáról beszélgettünk, amit az intézet végez.
- Negyvenhét akkreditált pedagógus-továbbképzési programunk
van, amelyből vannak sikeresek és vannak olyanok, amelyekre
azt mondhatjuk, biztosan eljárt fölöttük az idő. Sikeresnek
nevezem a drámapedagógiát, a testneveléssel és a gyógytestneveléssel
kapcsolatos tanfolyamokat, a gyógypedagógiával kapcsolatos,
a megelőzés, vagy prevenciós problémákat feldolgozó továbbképzéses
tanfolyamokat. A pedagógus-továbbképzés mellett a szakirányú
továbbképzéseket is az intézet végzi. Ezek a képzések két
vagy
háromévesek, s oklevéllel záruló végzettséget nyújtanak.
Ez speciális, tanulási nehézségekkel, tanulási zavarokkal
foglalkozó
pedgógusok továbbképzése lesz.
Felvételi mentesség
Végez az intézet OKJ-s szakképzést. Ez több területből tevődik
össze, hiszen a főiskola nagy, a négy főiskolai karnak megfelelő
számos ilyen jellegű tanfolyamot tudnak indítani. Gazdasági
jellegű például a raklám- és marketingmenedzser, a vámügyintéző,
a nemzetközi szállítmányozási és logisztikai menedzser képzés.
Humán jellegű az oktatásszervező, az újságírói, aki itt
sikeres
vizsgát tesz, felvételi mentességet kaphat a kommunikáció
és a hozzá kapcsolt szakokra.
- Népszerűek a számítástechnikával, informatikával kapcsoalatos
tanfolyamok. Ilyen többek között a számítástechnikai programozó,
a szoftverüzemeltető szak, ezekkel könnyebben lehet álláshoz
jutni - mondja Jeney István.
Erópai
Üzleti Polytechnikum és Nemzetközi Szakközépiskola Nyíregyházi
Tagozata
Van ezenkívül nemzetközi európai üzleti polytechnikumunk
közel kétszáz tanulóval. Itt multimédia-fejlesztő, szoftverüzemeltető,
idegenforgalmi ügyintéző, reklám- és marketingügyintéző
szakokon oktatjuk a hallgatókat. Ezek sikeres képzések.
Azok a gyerekek, akiket nem vettek fel felsőfokú intézényekbe,
azok tanulói jogviszonnyal, állami támogatással tanulnak
itt nálunk egy, a multimédia-fejlesztő szakon két évet.
Nem mindegy, hogy ha számítástechnika-informatika szakra
jelentkezik valaki előtte szerzett-e egy szoftverüzemeltető
szakmát.
|
2003.
december 11. Futár
A KTI erős téglája
a Nyíregyházi Főiskolának
Beszélgetés dr. Balogh Árpáddal, a Nyíregyházi Főiskola
rektorával
(Futár)
Nyíregyháza - Eddig
is nagyon nagy fontossággal bírt a Képzési és Továbbképzési
Intézet munkája a Nyíregyházi Főiskolán. Tevékenysége egyértelműen
igazolta létrehozásának szükségességét és jelentőségét.
Ezután még jobban felértékelődik a szerepe és funkciója,
különösen a tanárképzésben. mondta dr. Balogh Árpád a Nyíregyházi
Főiskola rektora. Az intézményvezetőt a KTI jövőjéről kérdeztem.
A tanárképzésben bekövetkező változások, hogyan érinthetik
a KTI munkáját?
Az
a helyzet állt elő, hogy a közoktatásban bevezetésre kerül
a NAT. A tanár-felsőoktatásban az új követelményeknek megfelelő
képzés bevezetésének tervezett időpontja 2006 - a belépő
hallgatóknak. Tehát az első egységes tanárképzésben résztvevő
mesteroklevéllel rendelkező hallgató 2011-ben veheti át
az oklevelét, azaz 2011-re képezzük azokat a szakembereket,
akik a mostani már jövőre bevezetendő NAT szerinti tanári
felkészítést kapják. E mellett természetesen már tanítanak
a korábban végzett tanárok, akiket a kormányzat határozott
szándéka szerint tovább kell képezni. A most életbelépő
műveltségi területeknek megfelelően kell őket új ismeretekkel
ellátni. E feladat ellátásában jut kiemelkedően fontos szerep
az intézetnek.
Az
intézet egy fontos profilja lehet, hogy távoktatási programokat
valósítson meg. Milyen lehetőségeket lát ebben?
Nagyon
fontos a távoktatás. Különösen, ha ez az E-learning azaz
az elektromos tanulás bevezetésével párosul. Amennyiben
a Képzési és Továbbképzési Intézet által jelenleg indított
hagyományos képzések átirányíthatók távoktatási formába,
nagy jövőt jósolok ezeknek. Így a személyes részvétel az
intézet kurzusain csökkenni fog, a hallgatók otthonról,
vidékről érik el az interneten keresztül a főiskolát, ezzel
a módszerrel egyre több tanulni vágyót oktathatunk. Úgy
gondolom, hogy ehhez a technikai feltételek, az internetes
hálózat egyre több helyen adott, ezeket pedig ki kell használni
a megye vagy az ország távolabbi pontjain lakó embereknek
is.
2003.
december 11. Futár
Sikeres év, hosszútávú
tervek a KTI-ben
Beszélgetés dr. Jeney Istvánnal, a KTi intézetvezetőjével
(Futár)
Nyíregyháza
- Sikeres
évet zár 2003 decemberében a Nyíregyházi Főiskola Képzési
és Továbbképzési Intézete. Idén több százan szereztek bizonyítványt
illetve tanúsítványt az általuk szervezett OKJ-s tanfolyamokon,
pedagógus-továbbképzéseken, pedagógus szakvizsgákon. Egyre
több hallgató választja a nyelviskolájukat s benne a lovári
és jelnyelv tanfolyamokat is. Szakközépiskolájukban több
mint kétszáz diák tanul s várhatóan szerez piacképes papírokat
mellyel főiskolán vagy a munkaerőpiacon kíván elhelyezkedni.
November utolsó hetében indultak el a felvételi előkészítők,
melyeken kétszázötven érettségi előtt álló középiskolásnak
van lehetősége a főiskola kapuin belül pallérozni ismereteit.
Dr. Jeney István intézetvezetőt kérdeztük.
Sikeresnek tartják a felvételi előkészítést?
Tevékenységünk
fontos része a felvételi előkészítés, ezen a téren a legjobb
minőségre törekszünk. A költségtérítéses tanfolyamunkra
bárki jelentkezhetett. Pályázat útján is bekerülhettek a
diákok a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány
finanszírozásában. A harmadik fontos program a tehetséges
roma fiatalok felkészítése. Erre különböző szervezetek adtak
pénzt, a képzés november közepétől indult.
Milyenek
a szakmai képzéseik?
Ma
már szerencsére elég ismertek az OKJ-s képzéseink. Ami kiemelkedő,
hogy nagyon jól felszerelt tantermekben oktatjuk a számítástechnikát,
a fiatalok a legkorszerűbb gépeken dolgozhatnak, internet-hozzáféréssel.
Népszerűek a felsőfokú menedzserképesítést nyújtó, illetve
az újságíróképzéseink. Ez utóbbival felvételi mentességet
lehet elérni a kommunikáció szakon. A szociális területet
felölelő képzés is sikeres, most a munkaügyi központ támogatásával
indult nagyobb létszámú szociális gondozó és szervező szakképzés.
A továbbképzések közül most szinte divatba jöttek a pedagógusoknál
a tanulási zavarok diszlexia, diszgráfia kezelésével foglalkozó
tanfolyamok. Hozzátenném még, hogy igyekszünk a társadalmi
igényekre jó hatásfokkal reagálni, ezt igazolja, hogy márciustól
mostanáig a megyei területfejlesztési ügynökség segítségével
146 település polgármesterét készítettük fel uniós ismeretekből.
Ennek a sikere motivált bennünket arra, hogy a következő
évben a pályázatíráshoz, a projektmenedzsmenthez kapcsolódva
is szervezzünk képzést.
Milyen
terveik vannak még a jövő évre?
Régi
vágyunk, hogy egy olyan programot indítsunk el, amelyben
a már nem dolgozó nagymama, nagypapa az unokával együtt
tanulja a számítástechnikát, az informatikát. Spanyol kapcsolataink
erősíthetik ezt, hiszen ott már van példa hasonlóra. A jövő
év elején kísérletképpen meghirdetjük ezt a tanfolyamot,
amit ha beválik később más területekre is kibővíthetünk.
Három szakmában indítunk távoktatást jövő év februárjában.
Ez rendkívül előnyös képzési forma, hiszen nem időpontokhoz
kötött. A hallgató akkor sajátítja el az anyagot és végzi
el a feladatokat, amikor van rá ideje, így munka és egyéb
elfoglaltság mellett is könnyen teljesíthető. A képzés körét
szeretnénk kibővíteni, bevonva a határon túliakat is ebbe
az oktatási formába. Három OKJ-s szakmát lehet majd szerezni
ezzel, marketing és reklámügyintézői, multimédia-fejlesztő,
illetve intézményi kommunikációs végzettséget. Ezekre folyamatosan
várjuk a jelentkezőket.
2003.
december 1. Kelet-Magyarország
Előkészítő
(Kelet-Magyarország)
Nyíregyháza - A
Nyíregyházi Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézete az
idén is elindítja a hátrányos helyzetű
középiskolás tanulók számára felvételi előkészítő tanfolyamait.
Szombaton délelőtt (2003. november 29. - a szerk.) dr. Jeney
István
(középen) tartotta a főiskolán a megnyitót. Az előkészítőn
200 diák vehet részt. Kilenc tantárgyból hirdették meg a
felsőfokú továbbtanulásra
felkészítő tanfolyamokat. A foglalkozásokon 53 roma fiatal
is részt vehet (Fotó: Sipeki Péter)
2003. november 11.
Futár
Generációk tanulhatják
együtt a számítástechnikát
(Futár)
Nyíregyháza - Jövôre
a Magyarországon még csak most elterjedô távoktatás felé
is szeretne nyitni a Nyíregyházi Fôiskola Képzési és Továbbképzési
Intézete. Az immár hetedik tanévébe lépett intézmény vezetôjét,
dr. Jeney Istvánt kérdeztük eredményeikrôl.
-
Sokat hallani a nyelviskolájukban zajló képzésekről.
Milyen nyelveket oktatnak?
- Nyelviskolánkban valamennyi nyelvet oktatjuk, ami a Nyíregyházi
Fôiskola képzésének része. Így az orosz, az ukrán, a francia,
a német, az angol, az olasz egyaránt megtalálható a palettán.
Nagyon szeretnénk a spanyol oktatását is bevezetni, hiszen
jó kapcsolatokat alakítottunk ki spanyolországi társintézményekkel,
ennek köszönhetôen elôbb-utóbb diákcserék is lehetségesek.
Hasznossá tudnánk tenni képzésünkben a spanyol nyelv oktatását,
nemcsak azért mert több mint 700 millióan beszélik a világon,
hanem például egyes szakterületeken is lehetne kamatoztatni
az együttműködést. Az az egyetem, amellyel mi kapcsolatban
állunk, kimagasló eredményeket ért el pszichológiai kutatásokban
is, így a bölcsész, vagy pszichológia iránt érdeklődő hallgatók
is bôvíthetnék szakmai ismereteiket nyelvtudásukkal. Kiemelt
szerephez jut nálunk a jelnyelvoktatás is, ami nem feltétlenül
csak az EU-belépés okán lehet fontos. Tudomásul kell vennünk,
hogy a fogyatékkal élôket partnernek kell tekintenünk. A
jeltolmácsok működése hamarosan megkerülhetetlen lesz, a
nagyobb intézményeknek, hivataloknak, az önkormányzatoknak
alkalmazniuk kell olyan személyt, aki kommunikálni tud a
hallássérültekkel. A nyelviskola elsôsorban a pedagógusok,
köztisztviselôk körében népszerű, de érettségizettek is
szívesen tanulnak nálunk. Meg kell említenem, hogy a tavaly
elindított lovári nyelvtanfolyam is keresett volt.
-
Sikeresnek tartják a felvételi elôkészítést?
- Tevékenységünk fontos része a felvételi elôkészítés, ezen
a téren a legjobb minôségre törekszünk. A költségtérítéses
tanfolyamunkra bárki jelentkezhet. Pályázat útján is bekerülhetnek
a diákok a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány
finanszírozásában. Ehhez legalább 3,5-es tanulmányi átlag
szükséges. A harmadik fontos program a tehetséges roma fiatalok
felkészítése. Erre különbözô szervezetek adnak pénzt, a
képzés november közepétôl indul.
-
Milyenek a szakmai képzéseik?
- Ma már - szerencsére - elég ismertek az OKJ-s képzéseink.
Ami kiemelkedô, nagyon jól felszerelt tantermekben oktatjuk
a számítástechnikát, a fiatalok a legkorszerűbb gépeken
dolgozhatnak, internet-hozzáféréssel. A programozók könnyen
el tudnak helyezkedni, volt már több olyan visszajelzésünk,
hogy szoftverüzemeltetô szakon végzettjeink azonnal találtak
munkát. Népszerűek a felsôfokú menedzserképesítést nyújtó,
illetve az újságíróképzéseink. Ez utóbbival felvételimentességet
lehet elérni a kommunikáció szakon. A szociális területet
felölelô képzés is sikeres, most a munkaügyi központ támogatásával
indult nagyobb létszámú szociális gondozó és szervezô szakképzés.
A továbbképzések közül most szinte divatba jöttek a pedagógusoknál
a tanulási zavarok - diszlexia, diszgráfia - kezelésével
foglalkozó tanfolyamok. Hozzátenném még, hogy igyekszünk
a társadalmi igényekre jó hatásfokkal reagálni, ezt igazolja,
hogy márciustól mostanáig - a megyei területfejlesztési
ügynökség segítségével - 146 település polgármesterét készítettük
fel uniós ismeretekbôl. Ennek a sikere motivált bennünket
arra, hogy a következô évben a pályázatíráshoz, a projektmenedzsmenthez
kapcsolódva is szervezzünk képzést.
-
Milyen terveik vannak még a jövô évre?
- Régi vágyunk, hogy egy olyan programot indítsunk el, amelyben
a már nem dolgozó nagymama, nagypapa az unokával együtt
tanulja a számítástechnikát, az informatikát. Spanyol kapcsolataink
erôsíthetik ezt, hiszen ott már van példa hasonlóra. A jövô
év elején kísérletképpen meghirdetjük ezt a tanfolyamot,
amit - ha beválik - késôbb más területekre is kibôvíthetünk.
Három szakmában indítunk távoktatást jövô év februárjában.
Ez rendkívül elônyös képzési forma, hiszen nem idôpontokhoz
kötött. A hallgató akkor sajátítja el az anyagot és végzi
el a feladatokat, amikor van rá ideje, így munka és egyéb
elfoglaltság mellett is könnyen teljesíthetô. A képzés körét
szeretnénk kibôvíteni, bevonva a határon túliakat is ebbe
az oktatási formába. Három OKJ-s szakmát lehet majd szerezni
ezzel, marketing és reklámügyintézôi, multimédia-fejlesztô,
illetve intézményi kommunikációs végzettséget.
2003.
szeptember 12.
Népszabadság
Főiskolák és fejlesztések
(Népszabadság)
Nyíregyháza (Tudósítónktól)
-
Jelentős
fejlesztés valósul meg a Nyíregyházi Főiskolán.
A szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskola a Huszár úti laktanyában
új tantermeket alakított ki
.
Az
új tanévben csaknem 12 ezer hallgató vette birtokba a Nyíregyházi
Főiskola információs közponcát, ezzel a legnagyobb szabolcsi
felsőoktatási intézmény fejlesztése az utolsó szakaszához
érkezett. A beruházáshoz a főiskola 2000-ben világbanki
hitelből 5,2 milliárd forintot nyert két, egyenként tízezer
négyzetméteres oktatási célú épületre. Az első ütemben 2,5
milliárd forintból elkészült a Sóstói és a Kótaji úti épület
szerkezete, a főiskola oktatási épületeiben és kollégiumaiban
500 mellékállomás számára nagy átbocsátóképességű optikai
kábeles telefonhálózatot építettek ki.
A mozgáskorlátozottak is könnyen megközelíthetik az új információs
központ háromemeletes épületét, amelyben helyet kapott többek
között a városi és a megyei rendezvények helyszínének is
alkalmas, 800 személyt befogadni képes Aula, az országban
egyedülálló, 200 számítógéppel felszerelt hallgatói-tanulói
központ, a gazdasági és társadalomtudományi kar, az aktuális
munkaerő-piaci igényekhez igazodó tanfolyamokat is indító
képzési és továbbképzési intézet, valamint két 140 személyes
előadóterem. Teljesen felújították a főteret, kicserélték
a térvilágítást, új parkot alakítottak ki.
Közgazdász szakos hallgatók vették birtokba Szombathelyen,
a Huszár úton az egykori laktanya felújított parancsnoki
épületét. A száz nappali tagozatos hallgató a Berzsenyi
Dániel Főiskola (BDF) és-a i tulajdonos, az Apáczai Csere
János Alapítvány megállapodása értelmében jutott az öt tanteremhez
és a kiszolgálóhelyiségekhez. A főiskolán ma már 7300 hallgató
tanul, és szükség volt további tantermekre. Ezért kerültek
a gazdálkodási szak nappali tagozatosai a Huszár útra.
Gadányi Károly rektor érdeklődésünkre elmondta: az évtizedekig
főként csak tanár- és népművelőképzéssel foglalkozó intézményben
ma máz a bölcsészet- és természettudományi, a sport- és
művészettudományi karok összesen 36 tanszékén folyik az
oktatás. A gazdasági tudományok tanszékén okleveles közgazdászokat
képeznek. Közöttük vannak azok a leendő idegenforgalmi szakmenedzserek
és a nemzetközi kommunikációs szakosok, akik most a Huszár
úti épületben kaptak helyet. Sípos Zoltán tanszékvezető
elmondta: az új hely különösen alkalmas nyelvtanulásra.
Februártól várhatóan az épület első emeletén is újabb tantermeket
rendeznek be.
2002.
november 8. Kelet-Magyarország
Öt programra 202 ezer
eurót nyert a főiskola
Szeretnék elérni, hogy 2006-ra az ágazati bérek érjék
el az EU-s bérek háromnegyedét.
(Kelet-Magyarország)
Nyíregyháza (KM) - A
felsőoktatásban dolgozók bére szeptember elsejével jelentősen
megváltozott. Ilyen mértékű béremelés a magyar felsőoktatás
történetében még nem volt.
A Nyíregyházi Főiskolán
40-140 százalék között volt a béremelés mértéke. Erről Balogh
Árpád rektor beszélt azon a tájékoztatón, amelyen részt
vett Kis Papp László, a Felsőoktatási szakszervezet elnöke
és Mayer György titkár is. A béremelés költségvetési vonzata
10,8 milliárd forint 2002-re, de – mint Kis Papp László
mondta – a jövő évi költségvetésben rendelkezésre áll 38
milliárd forint, ami ennek a kihatásait finanszírozza majd.
Ez azért nagyon fontos, mert az intézmények nem tudták volna
ennek a fedezetét kigazdálkodni. A szakszervezet az idei
béremelést az EU-csatlakozás első lépcsőfokának tekinti,
s azt szeretnék elérni, hogy 2006-ra az ágazati bérek érjék
el az EU-s bérek 75 százalékát. Ennek a gazdaság teljesítőképességén
túl az is feltétele, hogy jövőre, valamint a következő évben
is csak szerényebb mértékű béremelésre lehet számítani.
A tudás alapú társadalom
csak úgy érhető el, ha az ismereteket átadók megfelelő elismerésben
részesülnek, hiszen ma a három és fél szeresére megnövekedett
hallgatói létszámmal kell az oktatóknak és az infrastruktúrális
háttérnek „megküzdeni”. Az OM partner a fejlesztésben –
hangsúlyozta Kis Papp László.
Mayer György kérdésre
válaszolva elmondta, hogy egységes közszolgálati törvény
kimunkálását javasolja a szakszervezet, amely a bérekkel
és a szociális körülményekkel egyaránt foglalkozik, és igazodik
az EU országaiban már ma is működő törvényekhez. Ennek 2003-ra
kell elkészülnie, s a Parlament 2004-ben vitatja majd meg.
Ugyanígy fel kell készülni arra is, hogy az EU-ba való felvételt
követően megkezdődik és jelentőssé is válhat a munkaerővándorlás.
A tájékoztatón a Nyíregyházi
Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézet új programjairól
számolt be Jeney István vezető. Az intézet a képzésből
a munka világába való átmenet támogatása című Phare-program
keretében öt sikeres pályázatot nyújtott be, amelyeknek
az a céljuk, hogy elősegítsék a munkaerőpiac és a képzések
közeledését. Fontos szakmai céljuk a régió humán erőforrásának
a fejlesztése. Az ingyenes tanfolyamok megkezdésére várhatóan
2003 februárjában kerül sor. Az öt programra összesen 202
ezer eurót nyert az intézmény. <Kelet-Magyarország>
2002.
május 24. Kelet-Magyarország
Újdonságok a KTI-ben
(Kelet-Magyarország)
Nyíregyháza (KM) - A
Nyíregyházi Főiskola Képzési és Továbbképzési Intézete igen
széles skálát kínál a különböző képzési formákból. Tevékenységi
körébe az Országos Képzési Jegyzékben szereplő, államilag
elismert, szakképesítést adó tanfolyamok szervezése tartozik
elsősorban, de jelentős szerepet tölt be a gógus-továbbképzések
lebonyolítása is.
-
Nagyon fontosnak tartjuk a felsőfokú tanulmányokra felkészítő
kurzusokat is - fogalmazta meg Késmárki Krisztina irodavezető,
felnőttképzési referens -, hiszen mind a költségtéríté-ses,
mind a Megyei Közoktatási Közalapítvány által támogatott
formák iránt nagy az érdeklődés. Szolgáltatá-saink köre
2000 őszétől önálló nyelviskola belépésével is gyarapodott.
-
Idén harmadik alkalommal indítunk érettségi utáni szakközépiskolai
osztályokat - mondta Dr. Jeney István a KTI vezetője. Jelenleg
öt osztályban folyik az oktatás, már most nyáron elkezdjük
az újabb csoportok verbuválá-sát. Érettségizettek jelentkezését
várjuk, huszonhárom éves korig. A beiskolázottakkal tanulói
jogviszonyt létesítünk, diákigazolványt is kapnak, a vele
együttjáró kedvezményekkel. Nagy érdeklődésre tart számot
például a Multimédia-fejlesztő szakképzésünk.
Megtudtuk:
a KTI augusztustól minden eddigi működtetett oktatási formát
újraszervez, annak érdekében, hogy az érettségizett, szakmát
tanulni kívánók minél nagyobb számban és kí-nálatból választva
folytathassák tanulmányaikat. Jó kezdeményezés, hogy a Nyíregy-házi
Főiskola új szakvizsgát alapított Tanulási zavarok felismerése
és kezelése (diszlexia, díszgráfia, diszkalkulia) címmel.
A képzés időtartama négy fél-év. A képzéssel főiskolai szintű
„Tanu-lási zavarok preventív pedagógusa-ként megjelölt oklevél
szerezhető. A jelentkezés feltétele, tőiskolai vagy egyetemi
végzettség és óvodape-dagógus, tanító, gyógypedagógiai,
il-letve magyar nyelv és irodalom szakos tanárszakon szerzett
szakképzettség. <Kelet-Magyarország>
2001.
december 23. Kelet-Magyarország
Lehet csökkenteni
a meglévő hátrányokat
(Kelet-Magyarország)
Nyíregyháza (KM) - December
22-én került sor a „3H" (Halmozottan Hátrányos Helyzetű
fiatalokkal foglalkozó pedagógusok és köztisztviselők továbbképzése)
program ünnepélyes záró rendezvényére a Nyíregyházi Főiskola
Hallgatói Centrumában. Ennek során a két félévig tartó továbbképzés
résztvevői megkapták az eredményes munkájukat elismerő tanúsítványokat.
A
program az Európai Unió által kiírt PHARE-pályázat és a
főiskola saját forrásainak felhasználásával valósult meg.
A pályázat elkészítését és beadását az a tény motiválta,
hogy az északkelet-magyarországi térségben igen sok halmozottan
hátrányos helyzetű ember - köztük több tízezer fiatal -
él. A szükségletek figyelembevételével szervezték meg a
speciális kockázati csoportok (munkanélküliek, aluliskolázottak,
roma kisebbséghez tartozók és egyéb tekintetben hátrányos
helyzetűek) problémáihoz és igényeihez jobban alkalmazkodó
tanártovábbképzést, valamint ugyanezen csoportokkal intenzív
ügyintézői kapcsolatba kerülő önkormányzati tisztviselők
továbbképzését. A programban több mint 60 pedagógus és köztisztvi-selő
szerzett a gyakorlati munkában is jól használható ismereteket
szociológiából, pszichológiából, gyógypedagógiából, romológiából,
konfliktuskezelésből és egyéb tárgyakból. <Kelet-Magyarország>
2001.
november 13.
Gold FM Rádió/Index Kelet
Felvételi előkészítő
tanfolyam
(Gold
FM Rádió) A Nyíregyházi Főiskola
Továbbképzési intézete múlt héten indította el a középiskolások
számára a felvételi előkészítő tanfolyamot, amely 100 órás
és jövő év áprilisáig fog tartani - mondta el rádiónknak
Jenei István. A Képzési és Továbbképzési Intézet vezetője
hozzátette, hogy a tanulókat a főiskola tanárai készítik
fel a felvételire 9 tantárgyból. A tavalyi sikerek következménye
lehet az is, hogy most 200 tanuló jelentkezett a képzésre.
Jenei István hangsúlyozta, hogy a képzést a megyei közoktatási
alapítvány is támogatja, így a hallgatóknak csak 2000 forintot
kell befizetni éves szinten. A tanfolyam december 15-e és
február 1-e között az interneten távoktatási formában is
megtalálható lesz. <Index
Kelet>
|