MINTA A LABORATÓRIUMI GYAKORLATOKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉSHEZ
A segédletben megtalálható a kísérlet leírása, a szükséges anyagok és eszközök, a munka menete és a magyarázat.
A hallgató feladata, hogy:
ˇ előzetes tanulmányaiban utánanézzen a kísérlethez kapcsolódó elméleti alapoknak
ˇ eldöntse, hogy leghamarabb hanyadik osztályban alkalmazható
ˇ eldöntse, hogy tanári bemutató, tanulói csoportos vagy egyéni kísérletként használható
ˇ tudja a kísérlet időszükségletét (hány percet kell rátervezni az órából)
ˇ elkészítse a kísérlet rajzos vázlatát
ˇ megfogalmazza a megfigyelési szemponto(ka)t, és mindezeket beírja a segédletben erre a célra üresen hagyott helyre.
Például: 50. oldal A savas eső modellezése:
ˇ (a kísérlethez kapcsolódó elméleti alapokat jelen keretek között nem tárgyaljuk)
ˇ leghamarabb hetedik osztályban mutatható be (kémiai ismereteket igényel a megértése)
ˇ tanári bemutató kísérlet (a keletkező kén-dioxid egészségkárosító hatása miatt, fülke alatt végezzük vagy nyissunk ablakot!)
ˇ időszükséglete kb. 3 perc (magyarázat és következtetések nélkül)
ˇ megfigyelési szempont
I. részhez: Figyeld meg a kénlapocska égésekor
keletkező terméket (halmazállapota, színe, szaga)!
II. részhez: Milyen színű lesz az indikátor a keletkezett oldatban?
Elsősegély: A kén-dioxid kötőhártyát, légutakat izgató gáz. Nagyobb mennyiség belégzése esetén friss levegő belélegeztetése szükséges, szemirritáció esetén melegvizes szemöblítés.
LEGGYAKRABBAN ELKÖVETETT HIBÁK