A GYAKORLÓISKOLAI KÍSÉRLETEK VÉGZÉSEKOR LEGGYAKRABBAN ELKÖVETETT HIBÁK
Az alábbiakban felsorolt hibákkal az ezekből adódó problémákat és lehetséges megoldásaikat mutatjuk be. A legfontosabb azonban a megelőzés!
Hiba:
A hallgató nem próbálja ki előzőleg a kísérletet, vagy nem ugyanazokkal az eszközökkel és vegyszerekkel dolgozik, amivel a tanítás alatt fognak.
Probléma:
A kísérlet egyáltalán nem, vagy nem úgy sikerül, ahogy kellene.
Megoldás:
Az adott helyzettől függően, ha az idő engedi, a hallgató megpróbálja újra elvégezni a vizsgálatot (még ha tanulókísérlet volt is az), vagy közli mit kellett volna tapasztalni, de ígéretet tesz a hiba felderítésére és a kísérlet megismétlésére a következő adandó alkalommal.
Megelőzés:
A kísérletet előzőleg ki kell próbálni ugyanazokkal az eszközökkel és vegyszerekkel, amelyekkel az órán dolgozni fogunk.
Hiba:
A hallgatónak nincs elég ideje előkészülni a kísérlethez, mert lebecsüli ennek időigényét és az óra előtti 15 perces szünetre hagyatkozik.
Probléma:
Nem készülnek el csengetésre a tanulókísérlethez szükséges tálcák, az óra késve kezdődik, a hallgató stresszes; vagy hiányzik valami a tálcá(k)ról.
Megoldás:
Kellő rutin és helyismeret hiányában a probléma nehezen áthidalható. Külső segítség szükséges (pl. szakvezető tanár).
Megelőzés:
Az óra előtti nap délutánján kell az előkészítést elvégezni, türelmesen kivárva míg a terem (előkészítő stb.) szabad lesz.
Hiba:
A hallgató nem figyelmezteti a tanulókat, hogy a kísérlethez kiadott tálcán lévő anyagokhoz csak utasításra nyúlhatnak.
Probléma:
A tanulók természetes kíváncsiságukból eredően hozzányúlnak a kiadott anyagokhoz, eszközökhöz, már nem figyelnek a tanárra. Ez rendkívül balesetveszélyes, mert 11-14 éves korban veszélyérzetük még nem mindig megfelelő (pl. kóstolás!).
Megoldás:
Nagyon határozottan pótolni kell a figyelmeztetés elmulasztását. Szükség esetén orvoshoz kell fordulni.
Megelőzés:
Minden egyes kísérletezés előtt (óra elején, de szükség esetén óra közben is) határozottan fel kell hívni a tanulók figyelmét arra, hogy a kísérlethez kiadott tálcán lévő anyagokhoz és eszközökhöz csak akkor és csak úgy (!) nyúlhatnak, amikor arra engedélyt kapnak. Ez a feladat megbeszélése után történhet, amikor a hallgató meggyőződött róla, hogy a tanulók értik a feladatot, és tudják mit és hogyan kell tenniük.
Hiba:
A hallgatónak nincs kellő helyismerete, és a tanítási órán a tanulókísérlet megkezdésekor problémái adódnak a csoportok megszervezésével.
Probléma:
Hiányos, zavaros, követhetetlen csoportba rendező utasítások, ennek következtében pedig az osztályrend felbomlása, zaj és kavarodás.
Megoldás:
A lehető legrövidebb idő alatt végiggondolni a csoportba rendezés kritériumait, a székek és asztalok összeforgatásának rendjét stb., rendet teremteni az osztályban, és határozottan újra elmondani a tennivalókat.
Megelőzés:
Az előkészítéssel egy időben (tehát hamarabb, mint az órát megelőző szünetben) helyismeretet szerezni az osztályteremben, végiggondolni a tárgyi feltételeket (hogyan lehet megvalósítani, hogy 2(?)-3(?)-4(?)-5(?) tanuló egy csoportban dolgozzon, és előre kidolgozni a csoportalkotás stratégiáját.
Hiba:
Hiányos a tanulókísérlethez kiadott feladat leírása, vagy egyáltalán nincs. A hallgató nem győződik meg róla, hogy a tanulók megértették a feladatot, és el fogják tudni végezni.
Probléma:
A tanulók nem azt teszik, amit kellene, ez a kísérlet sikertelenségéhez, eredménytelenséghez, túlzott időfelhasználáshoz és esetleg még balesethez is vezethet.
Megoldás:
Az adott helyzettől függően, vagy elölről kezdeni a feladata értelmezését, és engedni, hogy elvégezzék, vagy a hallgató bemutatja, hiszen az ő gyakorlatával sokkal rövidebb időt igényel a vizsgálat, vagy csak közli a feladatot és az elmaradt eredményt.
Megelőzés:
A feladat írásban a tanulók rendelkezésére kell álljon vagy a tankönyvükben, vagy a tálcán kiadott feladatlapon. Elegendő időt kell hagyni számukra (az ő tempójukban!) a feladat elolvasásához és értelmezéséhez. Vissza kell kérdezni tőlük a feladatot, értelmeztetni kell a teendőket, el kell mondatni, mit hogyan fognak tenni. Ebben a beszélgetésben feltétlenül kiderül, ha valami nem volt egyértelmű a feladat leírásában, és a hallgatónak lehetősége van a szükséges segítséget megadni, a tanulók önállóságának korlátozása nélkül.
Hiba:
A hallgató nem biztosítja a feltételeit annak, hogy minden tanuló megismerje a különböző csoportok különböző feladatait.
Probléma:
Figyelmetlenség a többi csoportban az egyes feladatok egyes csoportokkal való értelmeztetésekor; értetlenség és érdektelenség más csoportok beszámolói meghallgatásakor; a következő órai feleletben a társcsoportok kísérletében való tájékozatlanság.
Megoldás:
A feladatok egyes csoportokkal való megbeszélésekor rögzíteni a többi csoport számára is a főbb lépéseket.
Megelőzés:
Minden csoportnak ki kell osztani az összes feladat (vázlatos, rajzos) leírását, a várható eredmény helyének kihagyásával. Az egyes csoportok feladatértelmezésénél mindenki figyelmét biztosítsuk, a csoportok beszámolójakor pedig (amikor a feladatismertetésre már nem, csak az eredmények elmondására ill. bemutatására kerül sor) az eredmények rögzítését mindenkitől követeljük meg. Bocsássuk előre tájékoztató jelleggel, hogy a következő órai feleletnek bármelyik kísérlet ismertetése is része lesz. (Megjegyzés: Ha az idő engedné, a kísérlet önálló elvégzése és értelmezése lenne a jó ellenőrző feladat.)
Hiba:
A felhasználásra kiadott vegyszerek nevét a hallgató kémiai képlettel tünteti fel a tanulói tálcákon olyan osztályban ahol ezek a képletek (még) nem ismertek.
Probléma:
A tanulók nem értik mi van odaírva; hasonló képleteket összetéveszthetnek (balesetveszély!); viccelésre adhat alapot, ami a csoport figyelmét eltereli, az osztály fegyelmét megbontja.
Megoldás:
Hivatkozni a későbbi tanulmányokra, megmondani szavakkal a vegyszer nevét és ha van a triviális nevét. Beismerni, hogy hiba volt nem ezt írni a képlet helyett.
Megelőzés:
Olyan osztályban ahol (még) nem ismerik az illető vegyszerek képletét, a kiadott tároló edényekre azok egyszerűbb, triviális nevét, vagy ha nincs, szavakkal a kémiai megnevezését írni. A feladat értelmeztetésekor utalni rá, ha később tanulnak majd róla, illetve valamilyen konkrét gyakorlati hasznát közölve, közelebb hozni az illető anyagot a tanulókhoz.
Hiba:
Szöveges, értelmező magyarázatot vár a hallgató a tanulótól, magasabb szintűt, mint annak tanulmányai indokolttá teszik.
Probléma:
A tanulók nem értik a követelést, és jogtalannak érzik a bírálatot.
Megoldás:
A hallgató bocsánatot kér a tanulóktól, hogy előreszaladt a tananyagban, és hivatkozik az illető tantárgy megfelelő évfolyamára, amikor majd tanulni fogják az indokolatlanul követelt ismereteket. Az illető évfolyam szintjén vázolja a kérdéses problémát, majd visszatér a követelhető szintre.
Megelőzés:
Inkább csak egyszerű, rajzos jegyzőkönyvet kérni a tanulóktól, annak reprodukálását, hogy mit végeztek és mit tapasztaltak. Kémiai magyarázatot csak 8. osztályban, egyszerű szöveges magyarázatot minden kísérlet végén kérni kell.
Hiba:
A hallgató nem követeli meg minden kísérletezés után a tanulóktól, hogy a padon, tálcán rendet rakjanak (ha a helyiség kellő számú csappal rendelkezik, elmosogassanak).
Probléma:
A tanulók egyéni kísérletezésbe kezdenek, illetve a hallgató megterhelőnek érzi az óra utáni pakolás szervezését.
Megoldás:
Minden egyes alkalommal fel kell hívni a tanulók figyelmét az egyéni kísérletezés tilalmára. Óra után mindent el kell mosogatni és pakolni.
Megelőzés:
Az óra tervezésénél az anyagok és eszközök rendbe rakására is időt kell szánni. Az óra esetleges további folytatása könnyebb, és a tanulók helyes szokást sajátítanak el, valamint az óra utáni egyszerűbb és gyorsabb.
Hiba:
A hallgató túltervezi az órát, túl sok ismeretet, gyakorlatot, kísérletet stb. szeretne belesűríteni a tanítási órába.
Probléma:
Az órából lényeges részek időhiány miatt kimaradnak, a következő órát ennek korrigálásával kell kezdeni, aminek sorozatos előfordulása akár a félévi óra- és tananyagbeosztást is felboríthatja.
Megoldás:
Amikor menet közben észrevesszük, hogy az eredeti tervezés már nem fog az órába beleférni, kevésbé fontos részeket és lépéseket hagyjunk ki.
Megelőzés:
Kérjünk tanácsot tapasztalt kollegáktól, hogy az illető tervezés (feleltetés, kísérlet stb.) mennyi időt vesz igénybe az illető korcsoportban, osztályban, és higgyünk nekik!
1. példa: 4-5 csoport (egyszerű) kísérlete értelmezéssel, a kísérlet elvégzésével és a csoportok beszámoltatásával, végül pedig az osztály globális órai munkájának értékelésével csak szigorú időkorlátok betartásával és betartatásával fér bele egy tanítási órába.
2. példa: Egy egyszerű igazoló kísérlet elvégzése, amelyhez már előzőleg tisztáztatott minden ok és okozat is kitölt 15 percet az órából!
Megjegyzés: Minél fiatalabb csoportról van szó (pl. 5. osztály), annál több időt igényelnek a gyakorlatlanságból adódó nehézségek (pl. „kétujjnyi” kifejezés, cseppentő vagy vegyszeres kanál használata stb.).